• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przemiana Łąkowej będzie kosztować 23,8 mln zł

Krzysztof Koprowski
25 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej

Wizualizacja przestrzeni ulicznej Dolnego Miasta po zakończeniu prac budowlanych.


23,8 mln złotych - tyle przypuszczalnie kosztować będzie przywrócenie świetności ulicom Dolnego Miasta. Najniższą ofertę na wykonanie prac budowlanych złożyła firma Skanska, zaś jedynym kryterium przetargowym jest cena. Inwestycja ma się zakończyć do 30 czerwca 2015 r.



Te ulice obejmie program rewitalizacji Dolnego Miasta. Te ulice obejmie program rewitalizacji Dolnego Miasta.

Która część miasta po Dolnym Mieście wymaga rewitalizacji lub kontynuacji działań tego typu?

W przetargu oferty złożyło sześć firm. Najkorzystniejsza okazała się propozycja firmy Skanska, która za przebudowę ulic na Dolnym Mieście chce ok. 23,8 mln zł. Budżet, jaki zarezerwowało miasto na ten cel to 30,3 mln zł.

Lista ofert jest jednak skromniejsza niż liczba firm, które wcześniej zadeklarowały chęć uczestnictwa w projekcie odnowy Dolnego Miasta. Procedura przetargowa była bowiem prowadzona dwuetapowo.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, odpowiedzialna za tę inwestycję, czekała najpierw na wnioski o dopuszczenie do udziału w zamówieniu publicznym, a dopiero po ich przeanalizowaniu zapraszała firmy do wzięcia udziału w przetargu, którego wyniki zostały właśnie ogłoszone.

Co czeka Dolne Miasto po zakończeniu wszystkich prac? Ulice Łąkowa zobacz na mapie GdańskaWróbla zobacz na mapie Gdańska mają się stać wizytówką tej dzielnicy - jej salonem i celem spacerów. Pozostałe drogi mają natomiast funkcjonować jako "miejskie ulice".

W ramach inwestycji planuje się także przebudowę stref wejściowych do budynków oraz podłączenie mediów i wykonanie izolacji do poziomu cokołów w budynkach mieszkalnych. Prace obejmą łącznie 31 obiektów, zarówno komunalnych jak i zarządzanych przez wspólnoty mieszkaniowe, które przystąpiły do projektu rewitalizacyjnego

Ulica Łąkowa straci szansę na reaktywację linii tramwajowej. Ze wschodniej nitki usunięty zostanie na stałe tor, zaś ten po zachodniej będzie ułożony ponownie i będzie wizualnym uzupełnieniem przestrzeni.

Niewykluczone, że jeździć po nim będzie tramwaj konny. Przewiduje się wytyczenie alejki spacerowej środkiem ulic. Powstanie w ten sposób przestrzeń do prezentowantacji m.in. rzeźby w ramach galerii Zewnętrznej Miasta Gdańska.

Wszystkie prace budowlane zakończone muszą zostać do 30 czerwca 2015 r.

Złożone oferty w przetargu na odnowienie infrastruktury Dolnego Miasta
1. Budimex SA - 29 811 031,79 zł,
2. WOD-KAN - Grzenkowicz Sp. z o.o. - 38 641 560,00 zł,
3. Skanska SA - 23 877 297,42 zł,
4. MTM SA - 31 320 197,22 zł,
5. Eurovia Polska - 38 046 418,99 zł,
6. WPRD GRAVEL sp. z o.o. (jako lider konsorcjum) - 30 174 372,62 zł.
Wymiana nawierzchni i co dalej?
Wystarczy spojrzeć na mapę, by zdać sobie sprawę, że na ulicy Łąkowej i Wróbla nie może kończyć się rewitalizacja Dolnego Miasta. Po przejściu tych ulic, pieszy zetknie się nieciekawym i martwym pod względem wydarzeń obszarem bastionów.

Unikalny system umocnień, wspaniałe tereny rekreacyjne - takie określenia można przeczytać w przewodnikach. W rzeczywistości bastiony urzec mogą tylko fanatyków, bo choć one same zostały odnowione, to między nimi natkniemy się na zdegradowaną śluzę Kamienna Grodza zobacz na mapie Gdańska, Bramę Nizinną zobacz na mapie Gdańska - jedyną w Gdańsku, która wciąż pełni funkcję stricte komunikacyjną, czy też coraz bardziej zarastające wody Opływu Motławy.

Zobacz też: Co się stanie z wrotami Bramy Nizinnej?

Dlatego już teraz należy podjąć pierwsze, niskokosztowe działania skupione na ożywieniu bastionów. Idealnym przykładem na to był niedawno zorganizowany właśnie tutaj festiwal Feta. Ukształtowanie terenu sprawia, że jeden bastion może służyć za widownię, zaś drugi za scenę lub potężny ekran plenerowego kina (z filmami np. o historii dzielnicy i Gdańska).

Zobacz też: Pomysły na zagospodarowanie bastionów w konkursie z 2010 roku

Zimą bastiony idealnie nadawałyby się do stworzenia odpowiednio wyprofilowanych torów saneczkowych. W tym zakresie gdańszczanie mają doświadczenie, bo takie tory istniały w Jaśkowym Lesie we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Myślę, że niejeden dorosły chętnie zabrałby sanki dziecku, by zjechać taką trasą. Tuż obok z pewnością znalazłoby się miejsce na lodowisko.

Na bastionach można też utworzyć napisy z kwiatów, które zmieniałyby się z każdą kolejną wiosną. Takie działania przy okazji pozwoliłoby na zaangażowanie lokalnej społeczności. Tu warto przypomnieć, że przed wojną wielki napis utworzono w Dolinie Radości zobacz na mapie Gdańska, zaś same bastiony są doskonale widoczne z samolotów, które zmierzają na lotnisko.

Działania te mogą być wsparte w pierwszym etapie prowizoryczną gastronomią poprzez zaangażowanie np. tzw. foodtracków, których właściciele skarżą się na brak miejsca do prowadzenia działalności na gruntach miejskich.

Materiał archiwalny

Zobacz panoramę Dolnego Miasta rozciągającą się z żurawia, który pracuje przy modernizacji siedziby firmy LPP.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (176) ponad 10 zablokowanych

  • Budyn buduj tramwaj z ul Lakowej do Pruszcza Gdanskiego (3)

    Przez Lakowa powinien isc tramwaj do Pruszcza

    • 12 9

    • yyy pruszcz a gdzie to jest ? na d*pie ? (2)

      • 2 3

      • pryszcza to ty masz zamiast głowy

        • 2 0

      • nic nie rozumierz dlatego zamieniliscie Polske na Kraj Parobkow i Slugusow zachodu

        • 2 3

  • Oddajcie tramwaj na Orunie

    Jedyna szansa na przywrocenie tramwaju na Orunie to poprowadzenie lini tramwajowej no Orunie przez ul. Lakowa

    • 11 3

  • (2)

    ...ale jaki tramwaj konny: elektryczny, spalinowy, gazowy czy jeszcze inny bo chyba nie na siano bo może worków zabraknąć.

    • 6 0

    • zeby glupota miala skrzydla to by latala (1)

      • 2 2

      • dopier byłbyś wszędzie na czas

        • 1 0

  • patologii mówimy nie (1)

    Remont-ok, ale co z patologią? Dla kogo ten remont? I tak po miesiącu będzie wyglądało jak teraz. Poza tym muszą doliczyć koszta całodobowej ochrony bo po jednej nocy z materiałów czy sprzętu nic nie zostanie.

    • 10 6

    • no niestety

      I jeszcze czynszu nikt nie placi - do nich trzeba bedzie wciaz dokladac z kasy miasta

      • 2 2

  • (1)

    przemiana nic nie da jesli dalej bedzie tam mieszkac taka spolecznosc jak ze slamsow

    • 4 6

    • mysza, schowaj swoje poglądy do dziurki

      • 0 0

  • Tą robotę będzie robił Budimex nie Skanska

    Dogadają się

    • 2 1

  • Widzę tu pewną niekonsekwencję

    Z jednej strony: "W ramach inwestycji planuje się także podłączenie mediów" - to wspaniała nowina, wreszcie będzie bieżąca woda, a może i kanalizacja! Idzie nowoczesność. Jednak z drugiej ten tramwaj konny - odrobinkę jakby ukłon w stronę przeszłości...

    • 5 2

  • A kiedy remont ul Długie Ogrody? (2)

    Przy Akademii Muzycznej nie idzie ani chodzić, ani jeździć kto zajmie się remontem tej części Łąkowej. Na planie nie widać aby miała być wyremontowana.
    Po deszczu woda w dziurach stoi tydzień.

    • 12 3

    • cicho siec i niedokazuj niewiadoma xyz

      • 0 0

    • Ja osobe xyz znam, ciągle omija kałuże na Długich Ogrodach.

      Tylko miedzy Seredyńskiego a Sw. Barbary chodzi ta osoba. U wylotu tej pierwszej ulicy ma na przejsciu przez jezdnię kałużę głęboką ale niedużą bo 4 m.kw 10 krokow dalej ul. Długie ogrody 35, przed sklepem hydraulicznym jest kałuża 12 m.kw. przed ortopedycznym 10 m.kw ale tylko 1,5 m szeroka a za budynkiem 31, kolejna jest zakryta ogrodkiem piwnym a przed sklepem przy Dł. Ogrody 27 właściciel od lat walczy z kałużą, plyty chodnika zalewa je betonem czasem uklada pomost i ma drogę dla klientów a na koncu tego odcinka gdzie szwenda sie xyz jest 50 metrow kwadratowych kałuży, tam gdzie ul. Krowoderska wpada do Długich Ogrodów jak Wisła do morza, przecinajac na kilku metrach sciezke rowerowa. Pisze wpada, bo kałuża jest wspaniała, nawet rowerzysci wolą nagly skręt na ruchliwą jezdnie, niż sprawdzani jej glebokosci na odcinku 7-8 metrow. No ale można obejść Długie Ogrody ulicą Grobla Angielskia a czasem nawet oglądać wyświetlane na murach narracje nałoży kalosze i radośnie pobrodzić, zamiast tu narzekać.

      • 2 2

  • Okoliczne żule

    Wszystko fajnie ,cudownie.Tylko tam na tej cudownej prezentacji nie widać okolicznych pijaczków ,którzy od rana do wieczora i także w nocy okupuja ulicę Łąkową.
    Nie ma dnia aby karetka lub policja przyjeżdzała do nachlanych jak świnia łąkowianów.

    • 15 3

  • Tramwaj konny na Łąkowej.

    Tramwaj konny taki jak stał latem na Targu Węglowym. Wóz zabytkowy, koń plastikowy żeby nie odchodził, oraz nie zostawiał odchodów. Pan Koprowski, autor tekstu, będzie pisał o nim i o autobusie staro uliczkowym 100, porównując przewozy i przewagę autobusu nad koniem. Ale za 20-30 lat tendencja się odwróci. Coraz trudniej o ropę i w końcu jej zabraknie. Pionierska linia z elektrycznym stępnie napędem przy plastikowym koniu pozwoli od razu kontemplować "rzeźby w ramach galerii Zewnętrznej Miasta" wskazał autor newsa. Bez narażania się na zaczepki patoligii.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane