Fakty i opinie

Parking przesiadkowy na granicy Gdyni i Kosakowa

Parking powstanie w okolicy ul. Derdowskiego w Kosakowie. Umożliwi przesiadkę pasażerom planowanej linii kolejowej.
Parking powstanie w okolicy ul. Derdowskiego w Kosakowie. Umożliwi przesiadkę pasażerom planowanej linii kolejowej. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Przesiadkowy parking w okolicy skrzyżowania ulic Derdowskiego i płk. Dąbka na hektarowym terenie w sąsiedztwie Galerii SzperkMapka planuje wybudować gmina Kosakowo. Powstanie jako uzupełnienie zapowiadanego połączenia kolejowego Gdyni z Kosakowem. Na inwestycji skorzystają w dużej mierze gdynianie z północnych dzielnic.



Korzystał(a)byś z pociągów, gdyby istniała linia kolejowa do Kosakowa?

tak, regularnie 60%
tak, ale nie za często 22%
nie, i tak wybierał(a)bym samochód lub autobus 18%
zakończona Łącznie głosów: 1492
O połączeniu kolejowym z północnymi dzielnicami Gdyni mówi się od dawna. Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90. ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na estakadzie Kwiatkowskiego, oczekiwania na przejazd przez tory w okolicy ul. Chylońskiej czy zatorów na ul. płk. Dąbka.

Czytaj też:Gdynia: skończyć z korkami na Chylońskiej

W 2016 r. społecznicy udowodnili, że infrastruktura pozwala na przejazd szynobusu do Oksywia.

Konkretów jednak brakowało aż do informacji z zeszłego roku, gdy przedstawiciele PKP PLK zawiadomili o rozpoczęciu przygotowań do uruchomienia linii kolejowej z Gdyni do Mostów.

graf. Trojmiasto.pl

Potrzebna infrastruktura kolejowa i drogowa



Na początek potrzebne są analizy. Opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla projektu "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni oraz Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze Pomorskiej Metropolii" dofinansowane z UE zmierza do końca i całość powinna zostać zakończona w tym roku.

Da to odpowiedź na temat wariantów nowego połączenia kolejowego na trasie Gdynia - Rumia - Gdynia Port Oksywie - Kosakowo - Mosty/Mechelinki. Utworzenie linii kolejowej jest zaplanowane na lata 2021- 2027.

Wiadomo, że potrzebna będzie nie tylko infrastruktura kolejowa, ale także drogowa. Jednym z jej elementów ma być nowy wiadukt nad torami kolejowymi na płk. Dąbka. Przy okazji inwestycji zostaną przebudowane także oba skrzyżowania z ulicami Andersa i Derdowskiego na obu jego krańcach. Trwa przygotowanie dokumentacji projektowej. Inwestycja ma powstać we współpracy Gdyni i Kosakowa.

Testowy przejazd na Oksywie. Film z 2016 roku

Parking przesiadkowy przy Szperku



To jednak nie wszystko. Włodarze gminy Kosakowo zapowiadają też budowę parkingu przesiadkowego w okolicach skrzyżowania. Jego dokładna lokalizacja zostanie wskazana w planie miejscowym. Projekt dokumentu jest tworzony, a jego wyłożenie zaplanowano na przyszły rok.

W Kosakowie chcą, by miejsca dla kierowców powstały przy granicy Kosakowa i Gdyni, przy krzyżówce ul. Derdowskiego i płk. Dąbka, naprzeciw Galerii SzperkMapka. Nie wiadomo na razie, ile ich będzie ani jak będzie funkcjonował obiekt. Według zamierzeń w okolicy mógłby powstać peron przesiadkowy nowej linii, a parking byłby jego naturalnym dopełnieniem.

- Uważamy, że to dobra lokalizacja pod względem przesiadkowym dla kierowców. Zarezerwujemy to miejsce w tworzonym planie miejscowym. Wiosną planujemy wyłożenie dokumentu. Realizacja będzie uzależniona od działań PKP PLK związanych z linią kolejową. Na pewno czeka nas konieczność wykupu części gruntów - mówi Marcin Majek, wójt gminy Kosakowo.
Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji.
Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji. graf. Trojmiasto.pl

Skorzystają także mieszkańcy Gdyni



Co najważniejsze, parking posłuży nie tylko mieszkańcom Kosakowa, ale w dużej mierze też gdynianom, choć nie wiadomo, czy miasto będzie partycypowało w kosztach jego budowy. Nie jest tajemnicą, że władze Gdyni liczą na jego powstanie.

- W MPZP w Gminie Kosakowo jest przygotowany teren pod duży węzeł przesiadkowy na granicy Gdyni a gminy Kosakowo. To właśnie na tym terenie powinien znaleźć się duży parking tzw. przesiadkowy - wyjaśniał Marek Łucyk, wiceprezydent miasta w odpowiedzi na interpelację Marcina Bełbota z PiS o budowę miejsc przez Gdynię.

Opinie (145) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Kosakowo

    Już buduje parkingi myśląc o przyszłych połączeniach kolejowych z Gdynią. A Gdynia dopiero w przedszkolu bawi się w makiety i plany.

    • 139 13

  • I znowu ktoś inny rozwiązuje problemy Gdyni.

    • 106 17

  • Tam kino jeszcze powinno być.

    • 34 5

  • Jestem na tak

    Bardzo potrzebna jest tu kolej, najlepiej z Mostów gdyby odbijała do Mrzezina.

    • 52 5

  • Tylko w Polsce mozliwe jest zbudowanie za komuny linii kolejowych, nastepnie ich bezsensowna likwidacja po upadku

    komuny oraz ich rewitalizacja kiedy komuna znow wraca.

    • 88 9

  • W normalnych krajach

    buduje się most. Stały lub zwodzony nad takim kanałem, jak u nas. Aż się prosi, by z Oksywia do śródmieścia był most nad kanałem od ronda na Polskiej do Romanowskiego.

    • 89 11

  • praktyka wielu miast pokazuje

    że więcej osób przesiada się z samochodu na rower niż na komunikację zbiorową. Dla mieszkańców północnych dzielnic Gdyni warto rozważyć budowę zwodzonej kładki pieszo-rowerowej z Oksywia do placu Gombrowicza i dalej ciąg pieszo-rowerowy do placu Kaszubskiego.

    • 4 13

  • w dobrze zarządzanych miastach myśli się nie tylko o połączeniach kolejowych

    ale także o poprawie komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na dojazdach do stacji lokalnych połączeń kolejowych. Nakłady na rozwój infrastruktury rowerowej z prawdziwego zdarzenia okazują się najbardziej produktywne ze wszystkich rodzajów wydatków na poprawę warunków mobilności mieszkańców miast.

    • 1 19

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.