Fakty i opinie

Przeszliśmy tunelem pod Martwą Wisłą

Najnowszy artukuł na ten temat Remont "starej" Słowackiego potrwa dłużej
Zobacz gotową nitkę tunelu pod Martwą Wisłą.

Zobacz gotową nitkę tunelu pod Martwą Wisłą.


Zwiedziliśmy gotową - pierwszą - nitkę tunelu pod Martwą Wisłą. W 10 minut przewędrowaliśmy z Nowego Portu na Westerplatte.



W sumie do pokonania piechotą mieliśmy 1076 metrów, tyle bowiem liczy odcinek tunelu drążonego maszyną TBM. Byliśmy na głębokości 31 metrów pod lustrem Martwej Wisły. Nad naszymi głowami była głęboka na 13 metrów rzeka, 8 metrów gruntu oraz 10 metrów średnicy tunelu, którym szliśmy.

Tak jak pisaliśmy, przejście kilometrowym odcinkiem zajmuje ok. 10-12 minut. Samochodem, które wjadą do tunelu w połowie 2015 r. i pokonają go oczywiście znacznie szybciej - w niespełna minutę.

Tunel pod Martwą Wisła zbudowany jest z tubingów, czyli betonowych elementów, z jakich w trakcie wiercenia wykonana została okrągła ściana tunelu. Tubingi tworzą tworzą pierścienie, tych w konstrukcji tunelu jest aż 536. Martwa Wisła znajduje się nad wykopem między 250 a 350 pierścieniem, czyli ma ok. 200 metrów szerokości.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa i Węzła Ku Ujściu (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Mimo, że tunel otoczony jest wodami gruntowymi we wnętrzu nie widać przecieków. Co innego przy wejściu do drążonego tunelu. Od strony Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska znajduje się niewielki przeciek wodny. Jak twierdzi wykonawca nie jest to nic groźnego.

- Jest to nieodzowny, w zasadzie oczekiwany, element budowy każdego tunelu. Wspomniane sączenia nie zagrażają w żaden sposób inwestycji - mówi mgr inż. górnik Józef Pawłowski z OHL

W centralnej części tunelu temperatura powietrza jest o ok. 8 stopni wyższa niż na zewnątrz. Stąd mroźna aura na zewnątrz tunelu w piątek była nie odczuwalna we wnętrzu. Z pewnością latem proporcje zamienią się - będzie tam chłodniej niż na powierzchni.

Niebawem w wydrążonej nitce tunelu ruszy budowa jezdni. Będzie ona znajdować się na pomoście i będzie o przekroju dwóch pasów.

Inwestycja w gdańskim porcie przebiega bez incydentów. - Mimo ogromnego zakresu inwestycji na szczęście dotychczas nie odnotowaliśmy żadnych wypadków przy pracy. Pozostaje wierzyć, że tak też będzie do końca prac. Zresztą podobnie było także na innych inwestycjach prowadzonych przez naszą spółkę - mówi Iwona Żygowska, zastępca prezesa spółki miejskiej GIK.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofał maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportował górą.

Maszyna ma rozpocząć drążenie drugiej - północnej - nitki na przełomie lutego i marca. Aktualnie trwa jej scalanie i podpinanie sieci m.in. do zakładu separacji bentonitu. Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.

Zobacz transport elementów tarczy TBM.

Opinie (79) 4 zablokowane

  • Super! (5)

    Nareszcie!!
    nie mogę doczekać się końca~!!!

    • 161 12

    • Na końcu tunelu jest podobno białe światło ;-P

      • 35 1

    • "No i git majonez" (1)

      ~`jak to powiedziała kiedyś fajna starsza pani.

      • 15 1

      • 0.34

        rewelacyjne gumofilce

        • 7 1

    • nie mogę doczekać się końca~!!! ZADOWOLONY GAŃSZCZANIN

      Mało precyzyjne stanowisko. Jest to teza z dwoma niewiadomymi. "nie mogę doczekać się końca" Jakiego końca ? Przekrętów z udziałem Adamowicza i końca jego prezydentury ? Czy końca budowy tunelu ?

      • 5 13

    • Na końcu tunelu postawią pewnie fotoradar żeby każdy turysta miał zdjęcie z wakacji :)

      • 3 2

  • (5)

    Ja to cykałbym się przejść takim tunelem...

    • 24 55

    • To prawie jek przejść suchą nogą przez morze Czerwone ;-) (1)

      • 12 3

      • albo kucka :-/

        • 0 0

    • Zapraszam do Norwegii - Tunel Eiksund (2)

      287m pod poziomem morza, prawie 8km długości.
      Jadąc w dół można się nieźle rozpędzić, ale trzeba uważać na fotoradary - odcinkowy pomiar prędkości... może być drogo...

      • 8 3

      • (1)

        Oslofiord tunel tez dobry

        • 1 0

        • tunel srunel

          • 0 1

  • tunel (5)

    Artykuł rzeczowy i z sensem - Maciek się prostuje - +3

    • 37 7

    • Świetnie, bardzo dobrze, siadaj ...... 3 z dwoma minusami ;-P

      • 15 2

    • artykuł zawiera żenujące błędy, ortograficzne i gramatyczne. (1)

      szok

      • 8 6

      • I do tego kompletnie pomylona topografia miasta.

        • 2 1

    • gdyby nie ta "nitka" byłoby 4

      • 0 0

    • Powielacz

      Powielał informacje od inzynierow wykonujacy prace

      • 0 0

  • Wspaniały termin w sam raz pod PR polityczny (4)

    "Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r."

    2014 r - wybory samorządowe
    2015 r - wybory do parlamentu

    • 61 67

    • Wstrzymać budowę, natychmiast!

      • 16 4

    • 2016 - wybory sejmowe

      Powinni w ogóle zaprzestać wszystkich budów aż nie zostaniemy dyktaturą teokratyczną.

      • 21 2

    • po pierwsze wybory sa co dwa lata

      wiec niczego by sie nie zbudowalo, gdyby nie oddawac przed wyborami.

      po drugie - lud taki prosty, ze nie pamieta, co zrobiono 2 lata wczesniej stad takie nagromadzenie otwarc przed wyborami. Ktos jeszcze pamieta, ze w ciau ostatnich 2 lat zbudowano w Gdansku koncowke W-Z, wezel Karczemki, Slowackiego, remont wezla Kliniczna (Klinicznej?), remont Grunwaldzkiej we Wrzeszczu + wielu torowisk tramwajowych.

      Pewnie nie. Stad zawsze przed wyborami nagromadzenie zakonczonych inwestycji. Sprawdzony patent. Polityka polega na zdobyciu i utrzymaniu wladzy. Jesli do tego trzeba dobrze zarzadzac - tak bedzie. Jesli trzeba ladnie sie usmiechac - tak bedzie.

      Polityka.

      • 3 1

    • czyli dla normalnych

      tunel będzie ukończony w całości w 2016 :D
      co kogo obchodzi że w 2014 będzie koniec drążenia
      to tak jak by deweloper powiedział ze budynek jest ukończony tylko nie ma okien wind poręczy instalacji itp... czyli nie jest gotowy!!

      • 0 0

  • A ja właściwie to nadal nie wiem gdzie wylądujemy (9)

    przejeżdżając przez ten tunel spod PGE gdzieś tam do jakiegoś Portu?

    • 12 60

    • Podobno w Pucku (6)

      • 41 0

      • kolego w jakim pucku ? (5)

        pierwsza nitka wychodzi w Elblągu, a druga zaprowadzi nas wprost do Lęborka, podobno nitka serwisowya wychodzi w Pucku wprost koło kutra.

        • 39 2

        • Masz niesprawdzone informacje. (2)

          Według ostatniej wersji, drugą nitką dojedziesz aż na Bornholm, a nie tylko do Lęborka.

          • 22 0

          • Też masz niedokładne informacje (1)

            w kręgach wtajemniczonych mówi się, że za jednym zamachem łykną kanał La Manche

            • 7 0

            • No teraz to już przesadziłeś ;-P

              • 2 0

        • hi hi ... :) (1)

          • 4 1

          • stolec wiecie

            ten tunel to druga nitka metra w warszawie stacja gdańska zobaczcie na rozkład metra...

            • 13 1

    • Wiecie, ja czytałem, że (1)

      ten tunel rzeczywiście się zacznie koło Stadionu, ale jak w niego wjedziemy, to prawdopodobnie wylądujemy już na warszawskim Gocławiu czy gdzie tam na Pradze...

      • 1 6

      • 4 osoby chyba są nowe w internetach

        • 1 1

  • Brawo Gdańsk! (7)

    Przydałby taki tunel się w Gdyni pod torami... Ale co tam, można postać przed szlabanem i pomarzyć.

    • 86 6

    • (4)

      Pod torami, to sobie możecie koparką tunel wykopać, a nie taką maszyną.

      • 18 1

      • nawet... (3)

        Koparki Gdynia nie ma

        • 21 1

        • ... bo ci z Gdańska ukradli? ;-D (2)

          • 5 16

          • Gdynia (1)

            Kombinuje, jak ogarnąć łopatę

            • 18 4

            • Gdańsk

              kombinuje jak nie śmierdzieć z Szadółek

              • 2 12

    • W Gdyni plażowiczu to masz Szczurka zamiast Opatu

      • 10 1

    • plażowicz się cieszy razem z nami ale musi się znaleść ku@#$ ze sztaplami

      • 2 0

  • To jest tunel na miarę naszych możliwości! (4)

    podnieta kawałkiem tunelku, którego nie mogą skończyć... na świecie tego typu projektów jest pełno i to nieporównywalnie dłuższych i trudniejszych w realizacji.

    • 40 94

    • No i to ma być zrzędzenie? Gdzie indziej na świecie potrafią o wiele lepiej.

      • 25 0

    • trololololol

      j/w

      • 7 1

    • Czyli co, mieli kopać dalej mimo przejścia na drugi brzeg? (1)

      • 22 1

      • Przecież piszą wcześniej, że jeden wylot ma być w Lęborku, drugi w Elblągu, a jakiś serwisowy (co to takiego) w Pucku, czy

        • 12 1

  • Wpadka. (1)

    Po tej kosztownej wpadce z niepotrzebnym stadionem, to można się tylko cieszyć z takiej inwestycji. Szkoda tylko, że buduje to jakiś ledwie zipiący OHL a nie polska spółka.

    • 15 24

    • a czy jakakolwiek polska spolka sie zglosila?

      Poza tym, z moich doswiadczen wynika, ze Polacy sa gorszymi pracodawcami niz nie-Polacy.

      Czemu zatem polskosc ma byc tak waznym elementem inwestycji?

      • 2 0

  • Mega kit. (4)

    W 10 minut przewędrowaliśmy z Nowego Portu na Westerplatte. Co za bzdura, rekord świata, tunel jest na wysokości Letnicy a Przeróbki towarowej. Gdzie Rzym a gdzie Krym. Nawet na rowerze nie Pokonasz drogi w 10 min. N.Port /Westerplatte. Pisząc wcześniej dużo bardzo dobrych artykułów ,chcąc podlizać się Adamowiczowi można poślizgnąć się na przejściu tunelu. Wazeliniarstwo nie popłaca.

    • 20 33

    • to niewiele ponad kilometr (2)

      przejazd rowerem przy średniej prędkości jazdy rowerem (w Kopenhadze się jeździ z przeciętną w granicach od 18 do 20 kmh) zajęłoby to 3 - 3,5 minuty. Nie sądzę by samochody w godzinach szczytu jeździły ten sam dystans dużo krócej - poza godzinami szczytu faktycznie połkną ten dystans w minutę.

      • 3 0

      • nie połkną (1)

        tunel będzie objęty odcinkowym pomiarem prędkości, a ze względu na geometrię ograniczającą widoczność do przodu oraz brak pasa awaryjnego ma tam być ograniczenie do 50km/h. Przejazd będzie trwał więc ok. 75 sekund.

        • 7 1

        • no i pewnie mandaciki będą walić jeśli przejedziesz w czasie krótszym niż przewidziany

          hyhy

          • 1 1

    • niestety na rowerze przez tunel nie pojedziesz

      to wielki blad tego projektu

      • 5 7

  • Ciekawe czy będzie tablica z nazwiskiem P.A. jako fundatora tunelu. Podpisał krzyż na górze i zapisze się w dziurze.

    • 14 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.