• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milion zł na budowę lewoskrętu na Havla

Rafał Borowski
17 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi na początku przyszłego roku przetarg na opracowanie dokumentacji budowy lewoskrętu na al. Havla na Chełmie. Gdański magistrat przeznaczy na jego budowę 1 mln zł, a realizacja ma nastąpić do końca 2021 r. Inwestycja powstanie dzięki głosom okolicznych mieszkańców, gdyż została przegłosowana w tegorocznym Budżecie Obywatelskim.



Czy należy poszerzyć lewoskręt na Havla?

Mieszkańcom południowych dzielnic Gdańska nie trzeba tłumaczyć, jak newralgicznym punktem jest w godzinach porannego szczytu skrzyżowanie al. Havla i Armii Krajowej. To właśnie tędy jeżdżą tysiące kierowców zmierzających nie tylko do centrum, ale również - przez ul. Łostowicką - do dzielnic tzw. dolnego tarasu miasta.

Mieszkaniec dzielnicy Ujeścisko-Łostowice opracował pomysł, w jaki sposób udrożnić to zakorkowane skrzyżowanie. Chodzi o dobudowanie lewoskrętu na al. Havla, który umożliwiałby zjazd na al. Armii Krajowej w stronę obwodnicy Trójmiasta.

Wiecznie zakorkowana al. Havla



- To jest niezbędny element. Każdy z kierowców korzystających z al. Havla zdaje sobie sprawę, że ten przesmyk na wysokości przystanku autobusowo-tramwajowego jest za wąski. Zwracam uwagę, że część aut jedzie w lewo w stronę obwodnicy, inne na wprost w stronę Łostowickiej, jeszcze inne w prawo w stronę centrum. Jakby tego było mało, poruszanie się utrudnia wspomniany przystanek autobusowy. Wyjeżdżające z zatoczki autobusy muszą najpierw przeciąć prawoskręt - choć żaden nie jedzie w stronę centrum - i dopiero wtedy zjechać na środkowy pas - tłumaczy Paweł Wiśniewski, radny dzielnicy Ujeścisko-Łostowice, autor bloga gdanskpoludnie.pl.
Wymyślony przez niego lewoskręt ma rozpoczynać się na wysokości wspomnianej zatoczki autobusowej, dzięki czemu będzie można na niego płynnie wjechać, opuszczając ul. Wilanowską. Jak informowaliśmy we wrześniowym artykule, projekt Pawła Wiśniewskiego znalazł się wśród pięciu ogólnomiejskich projektów, które wygrały w Budżecie Obywatelskim. Innymi słowy, sami gdańszczanie zadecydowali o tym, że omawianą koncepcję należy wcielić w życie.

Czytaj więcej: Wyniki gdańskiego Budżetu Obywatelskiego

Milion złotych na realizację projektu



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi na początku przyszłego roku przetarg na opracowanie dokumentacji budowy lewoskrętu na al. Havla. W drugiej połowie 2020 roku należy natomiast spodziewać się ogłoszenia przetargu na samą budowę. Jaki jest szacowany koszt inwestycji i kiedy można spodziewać się zakończenia prac budowlanych?

- DRMG prawdopodobnie będzie koordynowało zadanie z ramienia Gminy Miasta Gdańska. W pierwszej kolejności zostanie opracowana dokumentacja projektowa, na podstawie której zrealizowane zostanie zadanie. Realizacja wszystkich zadań z Budżetu Obywatelskiego 2020 ma nastąpić do końca 2021 r. Na realizację zadania Gmina Miasta Gdańska zamierza przeznaczyć 1 mln zł. Na obecnym etapie, przed opracowaniem dokumentacji projektowej, nie można określić, jak długo może potrwać realizacja zadania i z jakimi utrudnieniami będzie się wiązała - wyjaśnia Aneta Niezgoda, rzecznik prasowy Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na koniec warto wspomnieć, że lewoskręt w stronę obwodnicy to niejedyny element, który ułatwi kierowcom i pasażerom komunikacji autobusowej pokonywanie krzyżówki al. Havla i Armii Krajowej. W ubiegłorocznym Budżecie Obywatelskim zwyciężył inny projekt Pawła Wiśniewskiego - budowa drugiego prawoskrętu na Havla w kierunku centrum Gdańska.

Czytaj więcej: Powstanie drugi prawoskręt, żeby odkorkować al. Havla

Miejsca

Opinie (236) 1 zablokowana

  • Brawo On! (2)

    Nareszcie południe Gdańska się odkorkuje Świetna inicjatywa i genialny pomysl.

    • 3 4

    • to się zdziwisz

      • 3 0

    • Tak będzie!

      Po pokonaniu prawoskrętu samochody wyparują i korków nie będzie :)

      • 3 0

  • Havla (2)

    Tam nie jest potrzebny lewoskręt, tam potrzebny jest wiadukt!! Taki kiedyś był plan, dlaczego nikt go nie zrealizuje?

    • 17 3

    • a nawet trzy

      • 0 0

    • bo d**ile głosują cały czas na tych samych

      • 5 0

  • no nareszcie jakis kumaty redaktor oprocz Pani Budnik

    • 0 0

  • Nareszcie rozwiąże się problem korków (5)

    To będzie rewolucja, ponieważ pierwszy raz na świecie odkorkuje się miasto przez dobudowanie kawałka drogi. I nie zakorkuje się przez to gdzie indziej, ponieważ to nie miałoby sensu. Zobaczycie.

    • 7 7

    • (1)

      Nie odkorkuje się. Powiem więcej. Po roku-dwóch będzie jeszcze gorzej. Gdyby to było takie proste: im większa droga = tym mniejsze korki, to w ameryce 9 pasmowe autostrady świeciłyby pustkami.

      • 2 3

      • No tak. Lepiej zeby bylly dwupasmowe w tej Ameryce.

        • 0 0

    • Mam nadzieje (2)

      Ze to sarkazm...?

      • 1 0

      • Oczywiście że to sarkazm (1)

        Przecież jak tylko udrożnią tę drogę to pojedzie tamtędy więcej ludzi. A jak przepuścimy samochody dalej, to zrobią korek gdzie indziej.

        • 1 0

        • ale zrobia mniejszy

          tak samo jak z tunelem

          pojaiwly sie 10 minutowe korki na przymorzu a za to w centrum stoisz o pol godizny krocej bo korki zostlay rozproszone

          • 0 0

  • Wiadukt rydwan jest bardziej potrzebny i plaza na ulicach dolnego miasta !!!

    • 9 0

  • Milion za lewoskret to sie nazywa robienie interesu !!! Jak w filmie "Ranczo " i Wilkowyje wojta !!!

    • 6 1

  • wiadukt

    Stosowanie półśrodków nie ma sensu, jedynym rozwiązaniem jest estakada w ciągu Armii Krajowej. Korki na tym skrzyżowaniu są wszędzie - na Al Krajowej z obu stron po kilka kilometrów, na Łostowickiej aż do Moreny, na Hawla - jakie to są straty czasu dojazdu do pracy i z pracy, koszty paliwa setek tysięcy ludzi a włodarze miasta zamiast zaproponować radykalne rozwiązanie w postaci skrzyżowania dwupoziomowego proponują jakiś lewoskręt.

    • 14 0

  • Wiadukt AK nad Havla

    A może wybudujcie w końcu wiadukt nad Havla i problem się rozwiąże.Czy w urzędzie planowania miasta nie mają już żadnej wyobraźni!!!!!!!!!!!

    • 17 0

  • Będzie pięc pasów ruchu, a po roku i tak wszystkie będą zakorkowane (3)

    Nie ma takiego miejsca na świecie, gdzie przesadna rozbudowa dróg spowodowała długofalowo zmniejszenie korków. Ludzie bez samochodów, zachęceni przez miasto dobrą drogą, kupią je i zakorkują szybciej, niż trwała cała rozbudowa.

    Na całym cywilizowanym świecie zrozumieli już, że tylko komunikacja zbiorowa (oraz indywidualny transport rowerowy) powoduje zmniejszenie korków. Należy tak budować drogi, aby udrożnić pojazdy komunikacji zbiorowej, komunikacji rowerowej i pieszej, a komunikacje samochodową zapewnić na minimalnym poziomie. U nas dalej 100 lat za cywilizacją.

    Po dobudowaniu dwóch nowych pasów, autobus wyjeżdżający z zatoczki będzie musiał pokonać dwa prawoskręty. Brawo. A rowerzyści chcący przekroczyć to skrzyżowanie będą musieli odstać 15 minut wdychając syf z waszych aut.

    • 7 9

    • tylko w Gdańsku nic nie zrozumieli

      lezy komunikacja i drogi.

      • 3 0

    • Rower???? (1)

      Sam jeżdżę rowerem ale w lecie jak jest ładna pogoda, widać jesteś jednym z tych ślepo zapatrzonym na zachód - nie wszystko z tam jest dobre. Rowerem jeździć w śniegu do pracy??? albo zatłoczonym tramwajem???? stać na przystanku _ tak było za komuny cofasz się do zamierzchłych czasów,

      • 3 2

      • Za komuny to się stało na przystanku. Teraz w Warszawie przychodzę na przystanek i co 3 minuty mam swój tramwaj. Nie urąga to mojej godności.

        Zimy coraz łagodniejsze, a standardy utrzymania coraz lepsze, więc można jeździć zimą po czarnej ddr.

        • 1 1

  • Ciekawe dlaczego trojmiasto nie podejmuje tematu wiaduktu ? tymbardziej ze infrastrktura juz jest od 10 lat !!! (2)

    Fundamenty pale pod filary nasypy od 10 lat sa w ziemii a Budyn kwiaty krzewy tam posadzil !!!

    • 21 0

    • bo to nic nie da

      • 0 3

    • moze Dulska odpowie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane