• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na nowe tramwaje

Michał Tusk
14 lutego 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?

ZKM ogłosił przetarg na dostawę trzech nowych tramwajów dla Gdańska. Wszystko wskazuje na to, że kwalifikować będą się do niego tylko kanadyjski Bombardier i być może niemiecki Siemens.



Gdańsk nie miał dotychczas szczęścia do tramwajów niskopodłogowych. Najbardziej bezawaryjne są dwa wozy typu 114Na (jeżdżą na linii nr 12). To niskopodłogowce, ale konstrukcyjnie bliskie najczęściej spotykanym w Polsce pojazdom typu 105N (również w Gdańsku jest ich najwięcej). Znacznie nowocześniejsze citadisy sprawiają wiele kłopotów. Złe wyważenie wózków powoduje częste wykolejenia, a ostatnio "Gazeta" ujawniła problemy z elektroniką, z którą ZKM nie bardzo potrafi sobie poradzić.

Wszystko wskazuje na to, że najnowszy przetarg na trzy nowe tramwaje, który jest elementem Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (w ramach którego powstanie też linia na Chełm) ma te problemy zakończyć. Specyfikacja wyraźnie narzuca długość pojazdu, która ma wynosić dokładnie 26 metrów (możliwe są 20-centymetrowe odchylenia). Jedynym pasującym do warunków tramwajem, który już z powodzeniem jeździ w kraju, jest kursujący po Krakowie model NGt6/2, produkowany przez kanadyjskiego Bombardiera.

Jego ewentualnym konkurentem może być konstrukcja niemieckiego Siemensa, czyli obecny w Poznaniu combino. Poznańska wersja jest dłuższa niż 26 metrów, ale jest to konstrukcja modułowa, a więc jej długość można łatwo zmienić. Najważniejsze, że według osób znających realia branży, oba tramwaje to sprawdzone pojazdy renomowanych producentów, które w eksploatacji nie sprawiają wielu problemów. Jakość będzie jednak kosztować. Na zakup trzech sztuk ZKM chce przeznaczyć około 22 milionów złotych. Otwarcie kopert z ofertami odbędzie się 27 marca.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (81) 5 zablokowanych

  • siemens to badziewie jezdzi i sie zepsulo po paru tygodniach w Poznaniu

    szajs

    • 0 0

  • PEWNIE BLIETY STANIEJA, BO OBECNE WRRRAKI SA NIE UDOLNE....

    • 0 0

  • 3 tramwaje??? hahaha; )

    fajnie, ze miasto kupuje tramwaje, ale dlaczego tylko 3 ??? w Niemczech miasta kupuja po kilkadziesiat tramwajow, a te ktore wycofuja z uzytku -sa jeszcze w bardzo dobrym stanie... moze zamiast smierdzacych autobusow, kupic wlasnie niemieckie uzywane tramwaje, ktore Niemcy odsprzedaja po naprawde niskich cenach ... ale decydenci w Gdansku oczywiscie wola pewnie wybudowac nastepne hale, stadiony, a moze tak ostatnio modne koscioly?... z budzetu miasta oczywiscie:)

    • 0 0

  • Bombardier jest rewelacyjny

    jeździłem nim w Krakowie.

    • 0 0

  • Niech wezmą Siemensa, zawsze to niemiecki i bardziej niezawodny.

    • 0 0

  • Klawisz,

    to juz nie jest niestety nic poufnego ( chociaz przez dlugi czas oczywiscie bylo)
    Znam wielu kolegow ("tramwajarze" siedza w budynku kolo nas-"kolejarzy"), ktorzy przez to szukaja nowej roboty . Najprawdopodobniej po naprawach juz sprzedanych Combino przestaniemy w ogole robic tramwaje .
    Wpadka byla niestety zbyt duza.

    • 0 0

  • siemens - badziew

    blad konstukcykjny przy pantografie,ktory moze skonczyc sie nawet z wyrwaniem dachu i problemy z reklamacja u producenta - dziekuje bardzo za taki wyrob

    • 0 0

  • Biały krzyżyk

    Moim zdaniem podstawowym kryterium w przetargu powinny być hamulce (nie może być białego krzyżyka) ;)

    • 0 0

  • Dobrze powiedzione Piotrze

    Osobiscie jestem za NGT6 chociaz jego wadą jest to ,że ma 65% niskiej podłogi a combino 100%. Z kolei combino niewiem jak jest teraz ale wiem jak bylo w Poznaniu, gdy 13 z zamówionych combin nie jeździło, a 1 (miano) zawrócic z granicy, teraz podobno je wzmacniają, ale nawet po wzmocnieniu (chyba?) posiadaja wadę fabryczna spowodowaną przez złe obliczenie wytrzymałości pudła. Niektórzy tu mówią , że wolą stare stopiatki wyremontowane na "bulwy" dla tych powiem: bulwy są bardzo cienkiej jakości i za kilka lat znowu je będzie trzeba wyremontować, mniej awaryjne są stare stopiątki niewyremontowane, bulwy tylko lepiej wyglądają. Dlatego dla Gdańska potrzebne są nowe tramwaje , a nie przerabianie stopiątek na taki badziew jak bulwa...

    • 0 0

  • combino

    tez tutaj w szwarcarji zamowili, dokladnie w bazylei. wydali kupe siana a tramwaje nie jezdza bo ciagle w serwisie...
    to moje o siemensie..

    pozdroBS

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane