• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na nowe tramwaje

Michał Tusk
14 lutego 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?

ZKM ogłosił przetarg na dostawę trzech nowych tramwajów dla Gdańska. Wszystko wskazuje na to, że kwalifikować będą się do niego tylko kanadyjski Bombardier i być może niemiecki Siemens.



Gdańsk nie miał dotychczas szczęścia do tramwajów niskopodłogowych. Najbardziej bezawaryjne są dwa wozy typu 114Na (jeżdżą na linii nr 12). To niskopodłogowce, ale konstrukcyjnie bliskie najczęściej spotykanym w Polsce pojazdom typu 105N (również w Gdańsku jest ich najwięcej). Znacznie nowocześniejsze citadisy sprawiają wiele kłopotów. Złe wyważenie wózków powoduje częste wykolejenia, a ostatnio "Gazeta" ujawniła problemy z elektroniką, z którą ZKM nie bardzo potrafi sobie poradzić.

Wszystko wskazuje na to, że najnowszy przetarg na trzy nowe tramwaje, który jest elementem Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (w ramach którego powstanie też linia na Chełm) ma te problemy zakończyć. Specyfikacja wyraźnie narzuca długość pojazdu, która ma wynosić dokładnie 26 metrów (możliwe są 20-centymetrowe odchylenia). Jedynym pasującym do warunków tramwajem, który już z powodzeniem jeździ w kraju, jest kursujący po Krakowie model NGt6/2, produkowany przez kanadyjskiego Bombardiera.

Jego ewentualnym konkurentem może być konstrukcja niemieckiego Siemensa, czyli obecny w Poznaniu combino. Poznańska wersja jest dłuższa niż 26 metrów, ale jest to konstrukcja modułowa, a więc jej długość można łatwo zmienić. Najważniejsze, że według osób znających realia branży, oba tramwaje to sprawdzone pojazdy renomowanych producentów, które w eksploatacji nie sprawiają wielu problemów. Jakość będzie jednak kosztować. Na zakup trzech sztuk ZKM chce przeznaczyć około 22 milionów złotych. Otwarcie kopert z ofertami odbędzie się 27 marca.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (81) 5 zablokowanych

  • To tylko w Polsce...

    najlepiej niech kupia po jednym z kazdej firmy, przetestuja i wtedy beda wiedziec ktory jest dobry, a na ktory wyrzucili pieniadze w bloto!! Czy nie mogli by wziac jakis kredyt czy dofinasowanie (UE, fundusze, pozyczka z gwarancja panstwa..cokolwiek). Kupić nowe tramwaje zeby wszytkie byly takie same, max 2ch firm!! Personel serwisujący wykształcił by b.dobrych fachowców, ktorzy znajac specyfikacje techniczna, mogli by bez problemu naprwic,czy usunac kazda usterke. Cześci były by tansze i łatwiej dostepne przez wieksze zamowienia. Sam fakt zamowienia wiekszej liczby tramwai mogl by być czynnikiem uzyskania lepszej oferty....a oni jedynie co robią to piszą jaka ma być dlugość. Szkoda ze nie dodali jeszcze szerokosci i wysokości. Przekrętasy jedne.

    • 0 0

  • Zagraniczne tramwaje w Polsce, polskie za granica

    A w Hiszpanii (Walencja) jezdza polskie tramwaje (z Lodzi) - nowe, niskopodlogowe...

    • 0 0

  • GG 102 NEPTUN JEDZIE GDANSK PCHA

    NIECH KUPIA TRAMWAJ GG 102 I SKIERUJA GO NA ULICE TRAUGUTA JAK LECHIA GRA. TO CHLOPAKI SIE ZMECZA I NIE BEDA WANDALIZOWAC. TO DOBRA KONSTRUKCJA GG 102 JAK MEDYCYNA.TAKI TRAMWAJ GG 102 ROZWIAZE WSZYSTKIE PROBLEMY GDANSKA.

    • 0 0

  • SPALONY ZNOWU

    KIBICE LECHI POWINI PRZETESTOWAC NOWY TRAWAJ DLA GDANSKA. CIEKAWI MNIE JAKA KONSTRUKCJA PRZETRWA???????

    • 0 0

  • przepieprzanie pieniędzy...

    może kupujmy po 1 sztuce... będą wtedy dopiero tanie

    kto jest odpowiedzialny w Gdańsku za pieniądze... nikt!

    każdy normalny kupuje dużo (wymienia część taboru), bo wtedy może zbić cenę... no ale przeciez my jesteśmy najbogatszym krajem świata...

    • 0 0

  • UWAGA KORUPCJA!!!

    Przetarg jest ustawiony, to oczywiste. A gdyby był tramwaj o długości 25,7999m to już odpadnie, tak samo jak 26,21 tak?
    A nawet jakby miał 27m albo 30 to jaki problem? Na zakręcie nie wyrobi? :))) Tak grubymi nićmi szytego przetargu już dawno nie było. Po prostu ten przetarg ma wygrać Siemens albo Bombardier, a nie najlepsza (i pewnie tańsza) propozycja.

    • 0 0

  • Bart pajacu

    Nigdy nie słyszałeś, że za psie pieniadze psy mieso jedzą. Bardzo dobrze, ze ZKM w specyfikacji podał konkretne wymiary przynajmniej nie będzie musiał wziąść czegokolwiek a weźmie to co sprawdzone i dobre. Myślę tu o bombardierze który jest najlepszy z oferowanych w PL tramów. Poza tym ZKM jako ogłaszajacy ma do tego pełne prawo, wręcz obowiazek zadbać aby wybrać najlepsza ofertę.
    Pisząc korupcja bez zadnych dowodów udawadniasz ze jest Ci ona bardzo bliska i jesteś z nia za pan brat.

    • 0 0

  • dobrze ze taki Bart

    Moze sobie tylko popisać, widocznie w tym jest najlepszy
    Życie bez kąśliwego ujadania traci dla niego sens

    • 0 0

  • Motorniczy-szczupak,ty to jestes jednak niereformowalny jak twoj trolejbus Czapajew!

    • 0 0

  • 3 nowe tramwaje

    Widzę, że wszyscy są tak zorientowani w temacie, że szkoda gadać. Najlepiej jak się wypowiadają Ci co nic nie wiedzą. Jak wiadomo zakup tramwajów jest częściowo finansowany z Funduszy Europejskich i jest częścią Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Głownym celem tego projektu jest nowa lnia na Chełm a zakup tramwajów jest tylko dodatkiem. I tak miasto ma szczęście że może zakupić te 3 tramwaje. Jakbyście się orientowali w Funduszach Europejskich to byście wiedzieli że więcej tramwajów nie da się kupić bo mają one służyć obsłudze lini na Chełm i nie da się udowodnić że ta linia ma być obsługiwana przez np 20 tramwajów.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane