• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na nowe tramwaje

Michał Tusk
14 lutego 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?

ZKM ogłosił przetarg na dostawę trzech nowych tramwajów dla Gdańska. Wszystko wskazuje na to, że kwalifikować będą się do niego tylko kanadyjski Bombardier i być może niemiecki Siemens.



Gdańsk nie miał dotychczas szczęścia do tramwajów niskopodłogowych. Najbardziej bezawaryjne są dwa wozy typu 114Na (jeżdżą na linii nr 12). To niskopodłogowce, ale konstrukcyjnie bliskie najczęściej spotykanym w Polsce pojazdom typu 105N (również w Gdańsku jest ich najwięcej). Znacznie nowocześniejsze citadisy sprawiają wiele kłopotów. Złe wyważenie wózków powoduje częste wykolejenia, a ostatnio "Gazeta" ujawniła problemy z elektroniką, z którą ZKM nie bardzo potrafi sobie poradzić.

Wszystko wskazuje na to, że najnowszy przetarg na trzy nowe tramwaje, który jest elementem Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (w ramach którego powstanie też linia na Chełm) ma te problemy zakończyć. Specyfikacja wyraźnie narzuca długość pojazdu, która ma wynosić dokładnie 26 metrów (możliwe są 20-centymetrowe odchylenia). Jedynym pasującym do warunków tramwajem, który już z powodzeniem jeździ w kraju, jest kursujący po Krakowie model NGt6/2, produkowany przez kanadyjskiego Bombardiera.

Jego ewentualnym konkurentem może być konstrukcja niemieckiego Siemensa, czyli obecny w Poznaniu combino. Poznańska wersja jest dłuższa niż 26 metrów, ale jest to konstrukcja modułowa, a więc jej długość można łatwo zmienić. Najważniejsze, że według osób znających realia branży, oba tramwaje to sprawdzone pojazdy renomowanych producentów, które w eksploatacji nie sprawiają wielu problemów. Jakość będzie jednak kosztować. Na zakup trzech sztuk ZKM chce przeznaczyć około 22 milionów złotych. Otwarcie kopert z ofertami odbędzie się 27 marca.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (81) 5 zablokowanych

  • Dzięki za info Kalarepa

    To forum niestety zdominowały kołtunomohery co o niczym nie mają pojęcia

    • 0 0

  • ZKM ograniczył konkurencje do 2 producentów. Jeśli inni producenci tramwajów oprotestują specyfikacje to ZKM będzie musiał dowieść (udokumentować) że tylko taki sprzęt spełnia ich wymagania, udowodnić że inne pojazdy są gorsze i nie spełniają wymagań zamawiającego. To śliska sprawa i kady inny producnet może skutecznie sparalizować ten przetarg. Niemniej specjaliści od zamówień publ. w SKM z pewnością są tego świadomi, jesli obędzie sie bez protestów i odwołań dostaną co chcą. Oby się udało

    • 0 0

  • Czy na portalu byla juz inforamcja o przetargu ZKM na Autobusy?

    Przed wybraniem oferty w fabryce MANa "gazeta" odkryla >20 nowych autobusow pomalowanych w barwach ZKM Gdansk.
    To dopiero sciema - nie slyszalem zeby jakakolwiek firma przygotowywala produkcje tylko dla ZKM w ciemno przed wygraniem przetragu i otrzymania zamowien... czyzby zatrudniali jasnowidzow:) ?
    Ciekawe ile wynosila "prowizja" firmy ZKM od jednej sztuki za sprzedany autobus do Gdanska. Czy ktos zna ciag dalszy historii?

    • 0 0

  • kalarepa - bez przesady

    napisałeś:
    ------
    Jak wiadomo zakup tramwajów jest częściowo finansowany z Funduszy Europejskich i jest częścią Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej.
    ----------

    to co już możemy ze złota kupować tramwaje?

    Dofinansowanie, jak sugeruje czasownik, jest tylko dofinansowaniem. Można dofinansować 30% (dla przykładu) 100PLN i 1miliona - różnica pozostaje.

    Jak ktoś kupuje 3 sztuki to płaci FRYCOWE.

    Także dlatego, że w koszta wlicza się wysoki koszt takiej operacji (wyjazdy, marketing, starania, kontakty)...

    To jest prosta zasada kapitalizmu.

    • 0 0

  • tramwaje

    a ostatnio "Gazeta" ujawniła problemy z elektroniką, z którą ZKM nie bardzo potrafi sobie poradzić.
    Heh widze ze nawet Gazeta nie wie dokladnie o co chodzi, a mianowicie ZKM kupil tramwaje marki ALSTOM. Glosny przetarg ja ten, kupil najtansze modele a reszte kasiory do kieszonki..... Jezeli sie nie myle na napedach asynchronicznych sterowanych z falownikow. A ze te napedy nie wyrabialy na naszych torowiskach to juz inna sprawa. Wiec powymieniali te silniki i teraz maja problem bo im co chwile falowniki padaja. Tak to jest jak sie kupuje najtansze modele.

    • 0 0

  • Tusk

    Czy Michal Tusk to syn pana prezydenta Tuska? A w ogole to zenujacy artykul...

    • 0 0

  • W Hiszpani sa tramwaje z Lodzi

    Na przyklad po ulicach Walencji jezdza tramwaje z Lodzi z herbem Lodzi na siedzeniach. Co znaczy ze mamy produkt, ktory konkuruje z produktami zachodnimi. Tylko widocznie nie pasuje do wymiaru...

    • 0 0

  • a mnie się wydaje, że te tramwaje z Łodzi, to sa z Łodzi, nie dla tego, że je tam wyprodukowano (bo to jest chyba od Bombardiera konstrukcja - cityrunnek czy jakoś tak), tylko dlatego, że łódzki ZTM je kiedyś tam kupił i potem była taka historia, że je do Zurichu wypożczali czy innej Genewy, więc może teraz je pożyczyli do Walencji. Bo z tego co wiem, to w Łodzi się tramwajów nie robi

    • 0 0

  • zjechaliście mnie totalnie nie mając argumentów

    bo:
    1) nie zawsze droższe jest droższe bo lepsze, czasami cena zawiera "prowizje"
    2) nie mam nic wspólnego z korupcją
    3) co przemawia za ustaleniem długości tramwaju na 26 +- 0,2 m? W aferach, które wcześniej ujawniano często było tak, że się ustalało wymagania w taki sposób, żeby tylko jeden dostawca mógł je spełnić i nie było żadnych merytorycznych przesłanek do wprowadzenia takich ograniczeń.
    4) Nawet jeśli Bombardier jest najlepszy, to powinien wygrać dlatego, że jest najlepszy, a nie dlatego, że ktoś powiedział, że ma wygrać Bombardier. Powinien po prostu spełnić kryteria przetargu lepiej niż inni dostawcy.
    5) Może i nie mam dowodów na korupcję, może przesadziłem z tematem, ale takie postawienie sprawy jest podejrzane. Po prostu pachnie korupcją na kilometr.

    • 0 0

  • ładnie ustawiony przetarg

    ale trochę przegieli z tą długością +/-0,2 m
    za bardzo rzuca się w oczy przekręt, ale pewnie nie mieli wyjscia, gdyby dali+/-0,5m to załapałoby się kilka tramwajów więcej i któryś z urzędasów nie wybudowałby domu...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane