- 1 Stracił pół mln zł, bo zainwestował w kryptowalutę przez oszusta (147 opinii)
- 2 Oszuści podszywają się pod system Fala (68 opinii)
- 3 Ktoś zostawił dokumenty na przystanku (55 opinii)
- 4 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (325 opinii)
- 5 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (228 opinii)
- 6 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (104 opinie)
Przetarg na zakup 10 pociągów SKM pod lupą NIK
Posłowie Konfederacji zapowiedzieli, że nieudany przetarg na zakup 10 nowych pociągów SKM zostanie poddany kontroli przez Najwyższą Izbę Kontroli. Zdaniem Krzysztofa Bosaka przyczyną nieudanego przetargu jest "polityczna wojenka między PO a PiS", a na poniedziałkowej konferencji prasowej w Gdańsku zadeklarował, że może podjąć się roli mediatora między władzami województwa pomorskiego a spółką SKM.
W poniedziałek w sprawie nieudanego przetargu na zakup taboru konferencję zorganizowali w Gdańsku posłowie Konfederacji.
- Dofinansowanie na wymianę taboru SKM zostało przyznane w 2016 roku, a pierwszy przetarg został rozpisany dopiero sześć lat później. Dziś nie mówimy już o potencjalnym zagrożeniu utraty dofinansowania, ale o pewnej utracie tej kwoty, która sięga 160 mln zł - mówi Michał Urbaniak, poseł Konfederacji. - SKM Trójmiasto, mimo że jest w grupie PKP, a więc grupie kapitałowej skarbu państwa dysponuje najstarszym, często 50-letnim niezmodernizowanym taborem w Polsce. Świadczenie usługi tym wyeksploatowanym taborem można porównać do podróży ikarusami w latach 80. i nie przystaje do wymogów i realiów XXI wieku.
Zdaniem posłów Konfederacji przyczyną takiego stanu rzeczy są polityczne przepychanki między organizatorem transportu kolejowego w województwie, a więc Samorządem Województwa Pomorskiego (rządzonym przez Platformę Obywatelską) a przewoźnikiem, a więc należącą do PKP spółką SKM. Jak podkreśla Urbaniak, cierpią na tym głównie pasażerowie, skazani na podróżowanie awaryjnym i przestarzałym taborem.
- Domagamy się wyciągnięcia konsekwencji wśród zarządu SKM Trójmiasto oraz Zarządu Województwa Pomorskiego, łącznie z marszałkiem Leszkiem Bonną za zaistniałą sytuację, w której ciągłe podwyżki cen biletów oraz opóźnienia składów są na porządku dziennym, a archaiczny tabor stanowi podstawę floty pociągów. Należy podjąć decyzję o natychmiastowej inwestycji ze środków własnych PKP SKM Trójmiasto i natychmiastowego rozpisania nowego przetargu z terminem realizacji, który nie jest oderwany od rzeczywistości - tłumaczy poseł Konfederacji.
Wniosek o kontrolę NIK
Podobnego zdania jest poseł Krzysztof Bosak, który do Trójmiasta przyjechał przy okazji wizyt w innych miastach na Pomorzu. Jak mówi, ideowy spór PO z PiS od lat niszczy Polskę zarówno pod względem gospodarczym, jak i mentalnym.
- Jako posłowie Konfederacji jesteśmy gotowi do dialogu i jeśli będzie trzeba możemy podjąć się roli mediatora obu zwaśnionych stron - deklaruje Bosak.
Na deklaracjach ma się jednak nie skończyć. Jak zapowiedział poseł Urbaniak w trybie interpelacji poselskiej jeszcze w tym tygodniu złoży zapytania do Marszałka Województwa Pomorskiego i zarządu spółki SKM.
O nieudolnym przeprowadzeniu przetargu zostanie powiadomiona także Najwyższa Izba Kontroli, która na wniosek partii Bosaka ma przeprowadzić szczegółową kontrolę.
Miejsca
Opinie (201) 6 zablokowanych
-
2022-11-07 16:07
Opinia wyróżniona
(7)
Mimo że to Konfederacja to mają rację, PO z PiS zrobiły sobie z Trójmiasta teren wojenny, walczą ze sobą a mieszkańcy na tym tracą...
- 84 26
-
2022-11-08 11:54
(2)
Jaki teren wojenny? w pkp skm nadal większościowym udziałowcem jest PKP i dlatego pozostali właściciele nie mają decydującego głosu. A próba pójścia na rękę pkp skm przez samorząd województwa (który jest organizatorem przewozów kolejowych na swoim terenie) byłaby działaniem na jego szkodę. SKMka już dawno powinna przejść w ręce urzędu marszałkowskiego, ale wiadomo że PKP nie odda chętnie udziałów w firmie, która przynosi zyski.
- 1 2
-
2022-11-08 21:14
a dlaczego ma oddać (!!!) udziały?! (1)
Podaj jeden, racjonalny argument...
I dlaczego samorząd ma mieć wpływ na świadczącą usługę firmę?! Nie wystarczy, że jest jej jedynym klientem?- 0 1
-
2022-12-21 21:00
Skoro nie chcieli współpracy to mogli sami
dofinansować zakup! Skoro przewożą 13 procent pasażerów w kraju, to mają środki. Jakoś w Intercity pekap pcha forsę, arp w peery też! A arp ma udziały w ceglorzu i nie dał rady? Prezes jeździł superbem, rzecznik impulsem, a reszta może i gagsami, oby się kasa zgadzała u wodza!
- 0 0
-
2022-11-07 20:19
PO a raczej konkretne osoby, ktorym hasla partyjne sa doskonale obce (niezaleznie od sztandarow)
Zrobily sobie z Trojmiasta zerowisko.
I beda go bronic do ostatnie kropli naszej (!!!) krwi...- 11 5
-
2022-11-07 16:14
W końcu ktoś się odezwał w tej sprawie. PO niestety tez nie potrafi odpuścić i przez co tracą mieszkańcy i region. (2)
- 27 7
-
2022-11-07 21:01
nie komentuj sam sobie (1)
- 0 8
-
2022-11-07 21:07
Widzę, że zabolało? ;)
- 7 0
-
2022-11-07 16:56
Opinia wyróżniona
W Wa-wie właścicielem SKM jest miasto i to działa. (37)
Jest wspólny bilet, kupowane są nowe składy
Może to jest właściwy kierunek?- 164 22
-
2022-11-08 11:56
Różnica jest taka, że SKM Warszawa nie ma nic wspólnego z PKP, bo była tworzona od zera przez miasto w latach dwutysięcznych.
- 1 1
-
2022-11-08 08:06
w wawie komunikacja jest na wysokim poziomie
Wawa ma świetną komunikację miejską, jedną z lepszych w Europie. SKM, metro, tramwaje, autobusy. Wszystko na jednym bilecie w dobrej cenie, ponadto szybko wszędzie dojedziesz, nawet z zad*pia do centrum. Masz alternatywy...
A u nas? Można tylko pomarzyć, że tak mogłoby być .....- 4 0
-
2022-11-07 23:13
No a czego chciał marszałek? (2)
Właśnie tego - chciał dofinansować SKM ale za więcej akcji (obecnie samorząd województwa ma niecałe 10 proc. więc nie ma wpływu na funkcjonowanie spółki)
- 3 3
-
2022-11-08 00:34
marszałek ma kupić usługę a nie bawić się w inwestora. (1)
Jak się nie podoba, niech Trójmiasto buduje sobie własną kolej.
A linia 250 pójdzie pod biurowce.
Teraz moda budować przy torach.- 3 2
-
2022-12-21 21:16
Na 250 to sobie możesz...
budować klocka... MPZP nie przewiduje zabudowy biurowej!
- 0 0
-
2022-11-07 20:46
(2)
To wypad do wawy
- 1 11
-
2022-11-08 14:39
ja już wyjechałem w 2005
- 2 0
-
2022-11-07 21:15
z przyjemnością
- 6 2
-
2022-11-07 20:31
ba!!! (2)
W Wawie nawet jest "wspolny bilet", ktory (rozsadnie) dziala!!!
Wielokrotnie taniej niz w Trojmiescie.- 7 3
-
2022-11-07 23:52
Wspólny bilet w Trójmieście - 136pln/mc (1)
W Warszawie - 180pln/mc.
Faktycznie wielokrotnie taniej...- 1 5
-
2022-11-08 00:32
porównaj zakres oferty
100pln (90 z kartą) za pierwszą strefę Wawy, czyli koło o średnicy 45km. Dystans jak z Gdańska do Wejherowa.
Za podobną ofertę w Trójmieście płacisz 235pln.- 6 0
-
2022-11-07 20:31
Chciałbym aby w 3mieście też tak było, ale, wiadomo kto, nie odda kury znoszącej złote jaja...
- 1 3
-
2022-11-07 20:28
w Wawie dziala cala grupa firm zwiazanych z transportem kolejowym (3)
km, wkd, skm...
Jest natomiast jeden podmiot organizujacy ten transport i finansujacy. O jego wzgledy musza zabiegac operatorzy i uslugodawcy...
Sklocone, zatomizowane i podzielone Trojmiasto zyje partykularnymi interesami urzednikow, ktorzy wzajem wyszarpuja koldre, ktora wydaje sie im za krotka. Nie ma tu synergii ikm, wkd, skm...
Jest natomiast jeden podmiot organizujacy ten transport i finansujacy. O jego wzgledy musza zabiegac operatorzy i uslugodawcy...
Sklocone, zatomizowane i podzielone Trojmiasto zyje partykularnymi interesami urzednikow, ktorzy wzajem wyszarpuja koldre, ktora wydaje sie im za krotka. Nie ma tu synergii i "przytulenia" dzieki czemu nie dosc, ze da sie pomiescic, co na dodatek, wzajemnie ogrzac.
Raczej jest ambicja ograc innych interesariuszy. Szczegolnie smutna role odgrywa w tej "socjotechnice" Gdansk, odreagowujacy dziesiatki lat smuty i marazmu...- 9 6
-
2022-11-07 21:43
Mijasz sie z prawdą (2)
warszawe obsługują poc KM i WKD gdzie organizatorem jest Marszałek, a SKM -organizatorem jest Prezydent Miasta. Więc mijasz się z prawdą.
- 9 0
-
2022-11-08 00:29
w którym miejscu się mijam z prawdą?!
KM i WKD nie obsługują miasta?!
Nawet "wspólny bilet" działa...
Organizatorzy potrafią się dogadać... A ja nie muszę się tym przejmować.
A to jest właśnie "jądro ciemności" w Trójmieście...- 2 2
-
2022-11-08 00:25
miasto chce, miasto ma
U nas nawet jest "łatwiej", bo w działce kolejowej działa tylko marszałek.
Miasta równo się wypięły, bo udziały to nie tylko korzyści ale i obowiązki.- 1 0
-
2022-11-07 18:41
By działało gdyby PKP było łaskawe przekazać udziały samorządom. (6)
Skoro organizacja transportu regionalnego jest obowiązkiem marszałka a nie rządu to PKP powinno natychmiast oddać SKM. Państwowa spółka zarabia na samorządzie i utrudnia jak może realizację przewozów! To jest paranoja, że żyjemy w takim kraju.
- 17 6
-
2022-11-07 19:13
a to dlaczego? (5)
Dlaczego samodzielny podmiot gospodarczy ma byc darowizna dla samorzadu?!!
- 4 8
-
2022-11-07 23:15
A dlaczego to samorząd (4)
Miałby ufundować samodzielnemu podmiotowi nowe pociągi?
- 9 4
-
2022-11-08 00:20
samorząd nie funduje. (3)
Samorząd dba o założony poziom świadczenia usługi. Chociażby poprzez zapewnienie taboru. I tak za niego zapłaci, wynajmując operatora z zapleczem...
Operator nie wymaga przekazania sprzętu.
Świadczy usługę na powierzonym sprzęcie.
Samorząd i tak nie ma ludzi, zaplecza i kompetencji. I nigdy mieć nie będzie, bo nie odSamorząd dba o założony poziom świadczenia usługi. Chociażby poprzez zapewnienie taboru. I tak za niego zapłaci, wynajmując operatora z zapleczem...
Operator nie wymaga przekazania sprzętu.
Świadczy usługę na powierzonym sprzęcie.
Samorząd i tak nie ma ludzi, zaplecza i kompetencji. I nigdy mieć nie będzie, bo nie od tego jest.
Miejskie spółki równie szybko obrastają pociotkami i zgniłymi kompromisami, jak inne organizacje, gdzie interes aparatu rozchodzi się z celem przedsięwzięcia. A nawet szybciej.
Bo co im przeszkadza nie obrastać?!
Miasto zawsze mówi, że deszcz pada, gdy słychać krytykę działań...- 3 3
-
2022-11-08 11:57
(2)
Samorząd nie ma obowiązku zapewniania taboru. Jeśli zorganizuje przetarg na kilka lat, to chętnym do udziału w nim opłaci się nawet kupić nowe składy specjalnie w tym celu. Wystarczy zobaczyć jak to działa chociażby w Niemczech, gdzie poszczególne landy organizują przetargi na przewozy na swoim terenie.
- 3 1
-
2022-11-08 21:22
nie ma takiego obowiązku (1)
Czy w tym kraju robi się tylko to, co się musi?
To jedna z dróg rozwiązania problemu. Za tabor i tak samorząd zapłaci, bo jeśli nawet znajdzie się chętny do finansowania taboru, to nie będzie czekał dwudziestu lat na zwrot kapitału. Lub będzie, ale z sowitym procentem, który wróci mu koszty w czasie mu dogodnym...
Tak, samorząd nie ma obowiązku...
Najbardziej to nie ma obowiązku funkcjonować...- 0 1
-
2022-12-21 21:13
Dziwnym trafem inne województwa już odpięły
od suta polregio, mają własne spółki kolejowe i nie patrzą na łaskę pana prezesa i jego sługusów!
- 0 0
-
2022-11-07 17:42
w Trójmieście działać nie będzie (13)
wystarczy przykład "wspólnego" biletu.
Poza tym, Trójmiasto na "swoje SKM". Nazywa się to PKM i do obsługi kilku kilometrów linii wynajmuje załogi z... SKM i Regio.
Tak to będzie wyglądać...
Pomorze uważa, że wystarczy "liberalnie manadżować", a dostawcy usług w pas się będą kłaniać i z czapką w ręku za bramą stać...- 25 18
-
2022-11-08 11:55
(1)
PKM jest zarządcą infrastruktury, tylko i wyłącznie. Nie posiada taboru kolejowego ani licencji na przewozy pasażerskie, nie jest też organizatorem przewozów.
- 2 0
-
2022-11-08 21:17
zajrzyj do statutu tego podmiotu
a nie słuchaj tego, co chcą ci powiedzieć...
- 0 1
-
2022-11-07 20:25
Bo tak to ma wylądać, przecież muszą to robić ludzie z kwalifikacjami. (2)
W Warszawie robi o ZTM.
Twoim zdaniem powinni to robić, kucharze i listonosze, czy o co chodzi?- 4 3
-
2022-11-07 20:36
to dlaczego nie dziala? (1)
Odpowiedz jest prosta i pokazuje, jak niewydajna i nieefektywna jest organizacja zarzadzania Trojmiastem...
I nie wyjezdzaj mi tu z "metropolia", szczegolnie w formie proponowanej przez trojmiejskich wyzeraczy.
To bardzo adekwatny epitet...- 6 3
-
2022-12-21 21:10
A może dopisz co ma władza trzech miast do skm?
Ma udziały, bo wspomogła remont niektórych peronów kilkanaście lat temu i... tyle w temacie! ZERO głosów! Bo Warszawska pkp ma w du...ie prowincjonalną skm-t. Gdyby choć podesłała wycofywane ED72, skasowaną już ED73 czy trochę kibli i jamników. Ale to poszło do peerów, ED74 też tu nie trafiły, choć na szczęście już nie zarastają krzaków Płaszowa!
.- 0 0
-
2022-11-07 17:57
był przetarg i SKM wygrała na obsługę PKM (7)
mogłeś startować
- 17 8
-
2022-11-07 23:56
Nie przetarg miasta tylko zarządzanie miasta (2)
Chodzi o to by miasto nie organizowało przetargu tylko samo - poprzez miejską spółkę - zatrudniło maszynistów i zarządzało zakupionym taborem na swojej stacji serwisowej którą można było zaplanować podczas projektowania PKM i zbudować.
- 1 4
-
2022-11-08 00:12
mamy przykłady - Gait'y i inne takie (1)
Kolegom budżet się przyklepie...
Miejskie spółki to jawny konflikt interesów i gra papierowych buldogów pod dywanem. Tyle się wyszarpie z budżetu miasta, ile układów w magistrackich korytarzach.- 5 1
-
2022-12-21 21:04
A skm wozi w ramach wolontariatu
nowoczesnymi pociągami, punktualnie, wygodnie, szybko, kulturalnie i często! Gdzie ja żyję? VR dookoła!
- 0 0
-
2022-11-07 19:11
ale ja sie nie zale... (3)
Wrecz mnie to cieszy...
To tylko ilustracja, ze SKM zna swoje miejsce i swiadczy uslugi. Utrzymujac zaloge i dajac jej prace. Na tyle, na ile sa potrzeby i mozliwosci...
Oraz tego, gdzie istnieja proste rezerwy wydajnosci ogranizmu miejskiego, jakim jest Trojmiasto.- 5 1
-
2022-11-07 23:28
problem w tym, że to nie jest wcale rynek konkurencyjny (2)
ale kwasi monopolistyczny
dlatego wybrali SKM, bo nie mieli specjalnie kogo innego- 4 2
-
2022-11-08 21:16
tak, monopolistą jest marszałek
bo tylko on ma potrzebę zamawiać usługi SKM.
- 0 2
-
2022-11-08 00:09
a operatorzy kolejowi stoją w kolejce?
"Lepiej z mądrym stracić, niż z głupim zyskać"
to żelazna zasada w kontaktach z polskimi podmiotami i administracją...- 1 0
-
2022-11-07 16:33
Opinia wyróżniona
Przecież (18)
To nie sprawa ani pisu ani po, tylko tego, ze zarząd SKM zaspał z rozpisaniem zamówienia na pociągi, bo sami nie wiedzieli przez długi czas, co chcą kupić. Także to teraz konfederacja próbuje tworzyć jak to ujęli wojenkę
- 102 65
-
2022-11-08 08:11
Od lat jest głośno, że SKM chce przetarg na dłuższy okres by mieć zabezpieczenie kredytu ale UM robi przetargi na 1-2 lata. Konfederacja też się teraz wyrwała jak uczniak wyrwany do odpowiedzi po tym jak przysnął na lekcji. Przetarg unieważniony po raz kolejny, brak już czasu na finansowanie projektu a oni teraz chcą być mediatorem.
- 2 0
-
2022-11-08 07:26
(3)
Nie zarząd SKM zaspał, a UM blokował dokumenty
- 6 2
-
2022-11-08 07:41
(2)
zaspał 6 lat SKM. I rzucili papiery na ostatnią chwilę.
nikt nie podejmie się budowy 10 pociągów w 1 rok.
badanie eksploatacyjne w PKP i firmach córkach to nawet 3 miesiące. - czyli że fizycznie umowę trzeba skonczyć w październiku 2023. zabawniejsze? rozliczenie projektu musi być wykonane przed upłynięciem daty -> czyli dodajmyzaspał 6 lat SKM. I rzucili papiery na ostatnią chwilę.
nikt nie podejmie się budowy 10 pociągów w 1 rok.
badanie eksploatacyjne w PKP i firmach córkach to nawet 3 miesiące. - czyli że fizycznie umowę trzeba skonczyć w październiku 2023. zabawniejsze? rozliczenie projektu musi być wykonane przed upłynięciem daty -> czyli dodajmy jeszcze jeden miesiąc. a więc mamy wrzesień ostatni pociag. 10 miesięcy (jeśli 1 grudnia będzie podpisana umowa)
Pesa na jeden pociąg potrzebuje około 2mc- 4 1
-
2022-12-21 21:26
Nie do końca, skoro 31WE ma wszystkie papiery.
Ale gdyby Newag wystartował, to zrobił by to też cegielski, aby blokować czas.
- 0 0
-
2022-11-08 21:28
6 lat temu dostał promesę dotacji
Przez ten czas starał się o długoletnią umowę, aby na brakująca kwotę dostać kredyt. Marszałek nie zgadzał się na terminy dłuższe niż rok i w ten sposób minęło ponad pięć lat.
Teraz, łaskawca, zaproponował dłuższą umowę...- 0 1
-
2022-11-07 21:35
Bzdury piszesz. (2)
Marszalek był dogadany z SKM ,że w 2020 podpisują umowe na 10 lat na przewozy i ta umowa miała być zabezpieczeniem dla banków kredytu na resztę kasy. Panu marszałkowi jednak się odwidziało i tabor dla SKM wykreślił z umowy, a samą umowę na przewozy skrócił z 10 na 6 lat. W sierpniu tego roku marszałek ... łaskawie znowu zmienił zdanie, jak zobaczył
Marszalek był dogadany z SKM ,że w 2020 podpisują umowe na 10 lat na przewozy i ta umowa miała być zabezpieczeniem dla banków kredytu na resztę kasy. Panu marszałkowi jednak się odwidziało i tabor dla SKM wykreślił z umowy, a samą umowę na przewozy skrócił z 10 na 6 lat. W sierpniu tego roku marszałek ... łaskawie znowu zmienił zdanie, jak zobaczył ,że jego zakupy pociągów są zagrożone, bo kasy z UE może nie być i dał SKM zgodę na zakup. Tylko, że w rok nikt tylu nowych pojazdów nie wyprodukuje. Mieciu, dziękujemy za sprawne zarządzanie województwem...
- 18 2
-
2022-11-07 23:19
Jego zakupy zagrozone? A jednak znalazł się chętny w przetargu (1)
A SKM mimo takiej pewnej kasy dwa przetargi położyła
- 2 7
-
2022-12-21 21:24
Trzy...
- 0 0
-
2022-11-07 17:53
to jest wina PIS akurat, bo SKM to PKP a PKP to PiS (1)
- 8 16
-
2022-11-07 19:15
z prostota jest ten problem, ze latwo ja pomylic z...
prostactwem.
- 5 0
-
2022-11-07 17:49
nie jest to prawdą (6)
SKM ma dotację, jednak nie pokrywa ona (jak każda dotacja..) całości przedsięwzięcia.
a. Nikt jednak nie da kredytu firmie, która ma roczną perspektywę gospodarczą. Bo tak od lat pogrywa jedyny klient SKM, czyli marszałek...
b. Również nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie w kredyty wchodził, taką perspektywę mając. BusinessSKM ma dotację, jednak nie pokrywa ona (jak każda dotacja..) całości przedsięwzięcia.
a. Nikt jednak nie da kredytu firmie, która ma roczną perspektywę gospodarczą. Bo tak od lat pogrywa jedyny klient SKM, czyli marszałek...
b. Również nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie w kredyty wchodził, taką perspektywę mając. Business case się nie zepnie...
Można spoglądać w stronę PKP, ale dlaczego ma ono sponsorować miasta i samorząd? Maja dość swoich kłopotów.
A SKM jest samodzielnym podmiotem gospodarczym.
Patrz ad. a i b- 14 12
-
2022-12-21 21:22
Niewiele wiesz...
skoro decydenci byli tacy pomysłowi, to mogli inaczej szukać kasy! Wszak skm ma obiekty, ma zwierzchnika w postaci pkp i może wzorem intercity iść w komerchę! W okresie ŚDM miała głęboko w d.. pasażerów lokalnych i wysłała nowiutkie impulsy do Krakowa, wcześniej podobnie wysyłała pojazdy do skm-w, na roczne wakacje w Newagu czy Opolu...
- 0 0
-
2022-11-07 23:17
Gdy SKM brało kredyt na modernizację pociągów (2)
To bank dał kredyt bez wieloletniej umowy.
Poza tym - jak SKM która należy do bogatej spółki PKP może mieć roczną perspektywę finansową?- 3 4
-
2022-11-08 00:36
i ma dotować (1)
miasto?!
- 4 1
-
2022-12-21 21:23
Rozwiń, albo nie, bo i tak będzie to tylko namiastką sensu!
- 0 0
-
2022-11-07 21:45
To sa bzdury (1)
Umowy z skm nie hyly zawierane na rok tylko na dłuższe okresy.
- 2 7
-
2022-11-08 07:41
Były roczne umowy.
Dlatego tak ważna była ta na 10 lat, bo banki chciały mieć pewność, że nowe pociągi będą jeździły i się spłacały. Marszałek wolał jednak gnębić przewoźnika zapominając, że to on jest organizatorem transportu i to on ma zapewnić sprawna kolej w województwie.
- 7 2
-
2022-11-07 17:26
Może tak może nie. Niemniej sprawa taboru który ma po 40lat to chyba zbyt ważna kwestia żeby ją "przesypiać". Także ja uważam że dobrze że ktoś się temu dokładnie przyjrzy. Może samo to zmotywuje ich do działania na przyszłość
- 20 2
Wszystkie opinie
-
2022-11-07 16:02
(3)
Oj Panie Bosak,wszyscy pamiętają jak był waćpan pupilkiem Giertycha...a więc LPR.Każdy kto nie rządzi ma 100 tysięcy recept...a potem jak dochodzi do władzy....okazuje się że o wszystkim zapominają....komedyja.
- 45 23
-
2022-11-07 16:08
Fakt faktem ze SKM jest nieudolnie zarządzana
A marszałke nic nie robi.
- 15 5
-
2022-11-07 16:13
No i co z tego. Dobrze, że są też aktywne inne partie niż tylko PO i PIS. Niech działają. (1)
- 13 5
-
2022-11-07 18:34
tylko nie konfederacja bo to obciach
- 2 6
-
2022-11-07 16:04
(8)
Odpowiedzialność za stan taboru ponosi marszałek z dawnej PZPR..i do niego pretensje.
- 38 18
-
2022-11-07 17:24
(3)
Marszałek odpowiada za tabor PKP? Ciekawa wersja
- 7 7
-
2022-11-07 18:03
podnosi się przykłady innych regionów... (2)
Tak, mają swój tabor i usługi są świadczone na powierzonym sprzęcie...
Tak jak na linii PKM, które obsługują załogi SKM i Regio.
Tylko w znacznie większej skali.
Marszałek odpowiada za organizację transportu zbiorowego.
Gdańsk/Pomorze zaorał regionalne ZNTK i koleje. Całkowity brak zainteresowania. A do Chojnic daleko... Poza tym, to ciężka i brudna praca, w gajerze się nie da...- 2 2
-
2022-11-07 18:39
(1)
Tylko drobna roznica. Tory też należą do SKM. Czyli SKM to jednak coś więcej niż przewoźnicy o których wspominasz
- 4 4
-
2022-11-07 19:44
no i?
Pomorskie mialo "spoldzielnie wladzy" od poziomu gminy po premiera i prezydenta miasta. I mialo na te sprawe serdecznie wylane...
Ktos zrobil dobry interes i chwala mu za to.
I co? Ma sie podzialkowac, bo ktos ma takie widzimisie i w koncu dostrzegl, jaka glupote strzelil?!!
To samodzielny podmiot gospodarczy. Dzialajacy na terenie, gdzie monopol (!!!) na zlecenie (i srodki!!!) uslugi transportu zbiorowego ma... samorzad.
Z tego chociazby powodu, komunalne spolki nie powinny zajmowac sie uslugami komunalnymi. Bo to oczywisty konflikt interesow. A nowy sprzet fajnie sie kupuje... Koledzy budzet uzupelnia...- 5 2
-
2022-11-07 20:34
(1)
Ponosi. Tylko co to ma z PZPR wspólnego.
- 0 0
-
2022-11-07 20:46
wedle dawnego dowcipu na temat komisariatu na warszawskiej Pradze
"Cyryl jak Cyryl...
Ale te Metody".
A jakimi metodami skorupka za mlodu nasiaknela, tym w pozniejszym wieku bedzie ksztaltowac atmosfere...- 2 0
-
2022-11-07 22:02
Za prognoze pogody (1)
Równie odpowiada Marszalek
- 0 4
-
2022-11-08 01:03
A kto mial wywalone na pandemie
I pojechał sobie do Włoch, a później zaraził pół urzędu
- 2 0
-
2022-11-07 16:07
Opinia wyróżniona
(7)
Mimo że to Konfederacja to mają rację, PO z PiS zrobiły sobie z Trójmiasta teren wojenny, walczą ze sobą a mieszkańcy na tym tracą...
- 84 26
-
2022-11-07 16:14
W końcu ktoś się odezwał w tej sprawie. PO niestety tez nie potrafi odpuścić i przez co tracą mieszkańcy i region. (2)
- 27 7
-
2022-11-07 21:01
nie komentuj sam sobie (1)
- 0 8
-
2022-11-07 21:07
Widzę, że zabolało? ;)
- 7 0
-
2022-11-07 20:19
PO a raczej konkretne osoby, ktorym hasla partyjne sa doskonale obce (niezaleznie od sztandarow)
Zrobily sobie z Trojmiasta zerowisko.
I beda go bronic do ostatnie kropli naszej (!!!) krwi...- 11 5
-
2022-11-08 11:54
(2)
Jaki teren wojenny? w pkp skm nadal większościowym udziałowcem jest PKP i dlatego pozostali właściciele nie mają decydującego głosu. A próba pójścia na rękę pkp skm przez samorząd województwa (który jest organizatorem przewozów kolejowych na swoim terenie) byłaby działaniem na jego szkodę. SKMka już dawno powinna przejść w ręce urzędu marszałkowskiego, ale wiadomo że PKP nie odda chętnie udziałów w firmie, która przynosi zyski.
- 1 2
-
2022-11-08 21:14
a dlaczego ma oddać (!!!) udziały?! (1)
Podaj jeden, racjonalny argument...
I dlaczego samorząd ma mieć wpływ na świadczącą usługę firmę?! Nie wystarczy, że jest jej jedynym klientem?- 0 1
-
2022-12-21 21:00
Skoro nie chcieli współpracy to mogli sami
dofinansować zakup! Skoro przewożą 13 procent pasażerów w kraju, to mają środki. Jakoś w Intercity pekap pcha forsę, arp w peery też! A arp ma udziały w ceglorzu i nie dał rady? Prezes jeździł superbem, rzecznik impulsem, a reszta może i gagsami, oby się kasa zgadzała u wodza!
- 0 0
-
2022-11-07 16:10
(11)
a to Korwiny i Konfederacje nie chcą sprywatyzować SKM czyli w praktyce sprzedać torów i taboru na złom, nieruchomości deweloperom, a pasażerom zostanie kupić auta i zwiększyć korki jeszcze bardziej?
- 34 30
-
2022-11-07 16:17
Jakoś na świecie koleje są prywatne i dochodowe. U nas wojenki działaczy i polityków. Niestety w Trójmieście na tym tracimy. (5)
Widzę, że komentarz od fana wszystkiego co państwowe. Efekty mamy...zapraszam do skmki.
- 14 12
-
2022-11-07 16:48
na świecie czyli gdzie ?
mówisz np o
DB w Niemczech ? - no nie bo skarb państwa ma 100%
SNCF we Francji - jak wyżej
RENFE w Hiszpanii ? - jak wyżej
Canadian Pacific Railway ? jak wyżej
Union Pacific RR ? - jak wyżej
Prawie wszędzie to podlega pod państwo, prywatny może być jakiś operator jak dostosuje siatkę do ruchu towarowego i szybkobieżnego i jeśli na to infrastruktura pozwala. Chcą prywaty niech sobie sami tory budują i tak
powinno być też z autostradami.- 13 2
-
2022-11-07 16:54
(1)
Prywatyzacja nie gwarantuje nic, a model substytowanego przewoźnika jest standardem na całym świecie. Powodem jest nierentowność z natury rzeczy. A ułomność SKMu wynika z braku kultury technologicznej. A jest tak, że wcale nie brak krajowych firm albo filii zagranicznych firm przemysłowych, które dostarczają każdy element.
Stały lament nad cenami nie ma sensu, bo wraz z rosnącymi standardami, ceny zawsze będą wyprzedzać oczekiwania.
Świetnym krokiem wykonanym w latach 80tych w USA były decyzje, stworzenia maszyn wytrzymałych z materiałów nierdzewnych i mytych prostymi metodami. Proste, nie oznacza prymitywne, a wytrzymałe, nie znaczy brzydkie.- 9 1
-
2022-11-07 19:54
gorzej wyszlo z nierdzewnymi samochodami
Tez w Ameryce...
Stoja w muzeum...- 1 0
-
2022-11-07 19:51
taaa... raczej byly... w GB
Dwie najwieksze wtopy theacherzystow, brytyjska sluzba zdrowia i koleje.
Po serii spektakularnych awarii czem predzej je znacjonalizowano...
Prywatne jest dochodowe, jak mozesz wyciac szynke i schab. A reszta moze gnic...- 6 0
-
2022-11-07 20:30
Nie. W krajach cywilizowanych są państwowe i zazwyczaj dotowane.
- 6 0
-
2022-11-07 16:44
na południu polski funkcjonował czeski operator lokalnej kolei (1)
ale przez to, że miał konkurencyjne ceny i lepszy tabor od pkp to nie przedłużyli im kontraktu
co państwowe to g*wniane widać to na każdym kroku to samo będzie z połączenia orlenu z energą i pgnig
a biurowce jakie wielkie ten moloch będzie miał, fiu fiu- 5 4
-
2022-11-07 20:13
prywatny, jesli tylko bedzie mogl, zrobi dokladnie to samo.
Problem nie jest w "panstwie" a w rownowadze podmiotow istniejacych na rynku. Jakos na rynku telekomunikacyjnym i energetycznym udaje sie moderowac organy regulacyjne (uke, ure), jakos na rynku konsumenckim dziala (slabo, bo slabo) UOKiK... Dziala slabo, bo konsumenci nie sa sila, urzednika latwo "przekonac". UKE i URE nie maja latwego zycia, bo po drugiej stronie stoja podmioty, ktore stac na dobrych prawnikow i lobbystow. Potrafia do gardla skoczyc...
Na rynku kolejowym podmioty sa slabe i pojedynczy operator usilujacy konkurowac zostanie stlamszony. UTK nie ma rownowagi i realnego zagrozenia dla urzednikow.
Niezaleznie od systemu politycznego i opcji przy wladzy...
Samo prawo nie obroni slusznej sprawy. Jeszcze trzeba miec srodki, aby to prawo wyegzekwowac. Temida nie ocenia slusznosci postepowania, ona ocenia to, co polozono na szale... Bo ma zawiazane oczy...
I te jej ceche szczegolnie intensywnie wykorzystuja nasi rodzimi prawnicy...
"Co nie jest zabronione, jest dozwolone" to jest bardzo zlowroga zasada...- 1 0
-
2022-11-07 17:06
Przecież to tfuu.. Unijne Pieniądze - wg Konfederacji powinniśmy ich nie tykać. (1)
- 5 7
-
2022-11-07 21:10
Głupoty prawisz. Jak dają to powinniśmy brać.
Przecież Korwin jest przeciwnikiem 500+ ale na swoje dzieci bierze z czym się nie kryje. Bo głupi by nie wziął jak już dają.
- 5 1
-
2022-11-07 19:18
Korwiny i Konfederosja
To sprowadzi wagony prosto z Moskwy ;P
- 1 7
-
2022-11-07 16:11
(3)
Krzysio :)
Toc to taki centralny Rudy Andrzej czy tam Parkingowy :)
Piekna ta nasza elyta milusinskich :)- 12 19
-
2022-11-07 16:15
Co ten post tutaj wnosi? :) (1)
- 9 8
-
2022-11-07 18:03
merytoryczny, tak jak sama dzialalnosc Krzysia i Rudego Andrzeja :)
- 3 5
-
2022-11-07 16:21
Grunt, że maść na trądzik zaczął używać w telewizorze
- 5 7
-
2022-11-07 16:16
Zwolnić zarząd skm i paru urzędników od marszałka. (17)
Wtedy współpraca będzie ok. Albo powołać Pomorskie Przewozy Regionalne zamiast SKM.
- 51 18
-
2022-11-07 16:20
Niech województwo przejmie w przewozach regionalnych rolę skm. (4)
Zarząd i dyrekcję SKM przywieziono w teczkach i stąd takie efekty.
- 12 8
-
2022-11-07 17:56
taaa... słaba ta pamięć... wybiórcza...
"przywieziono" w czasach, gdy Pomorzem rządziła "spółdzielnia władzy", od poziomu gminy i miasta począwszy po premiera i prezydenta państwa.
Po prostu, "towarzystwo" miało wylane na komunikację zbiorową, bo mieli inne zabawki i rozrywki. W czasie gdy inne regiony przejmowały linie kolejowe, tutaj je zamykano. Pomorskie jest w czołówce tego niechlubnego rankingu. "Robol" miał sam dać sobie radę. Rowerem na ścieżce w śladzie linii kolejowej...- 9 1
-
2022-11-07 21:43
Tia...zarząd SKM został wybrany w czasach ,gdy rządzili Struk z Nowakiem. (2)
Tym od zegarków.Szach-mat.
- 5 1
-
2022-11-07 23:25
Zarząd jeszcze niedawno był 2osobowy (1)
Teraz ma 3 członków. Koryto obsadzone współcześnie
- 2 3
-
2022-11-08 00:41
a kto włascicielowi zabroni?
może być i 15, jeśli uzna za stosowne...
- 3 0
-
2022-11-07 16:41
marszałek powinien wylecieć bo za długo siedzi na stołku (7)
a nie jacyś podwładni, którzy dostają zawsze po d*** za niekompetencje góry , z tym zakupem od samego początku są jakieś krętactwa, pamiętam jak kupili pierwszy nowy skład chyba ok 2014 albo 2015, rozmowy trwały x czasu bo nie byli w stanie sami zamawiający określić czego potrzebują i to się zmieniało.
- 10 5
-
2022-11-07 17:07
W SKM większość ma PKP (2)
i ot, cała tajemnica rozwiana
- 6 9
-
2022-11-07 20:39
SKM ma jednego, monopolistycznego klienta (1)
Marszalka wojewodztwa.
A ten ma slabych i leniwych ludzi. Jeden "demiurg" komunikacji bryknal w.senatory, ale to za malo...- 5 2
-
2022-11-07 22:09
Czas na peacowitych
W tym Urzedzie ogłaszane są konkursy i widzę Ciebie tak pracowitego orzyszlego Urzędnika. Składaj CV
- 0 0
-
2022-11-07 17:24
Marszałkiem kręcą jego podwładni. Marszałek myśli, (3)
że jak w przewozach zatrudnił paru kolejarzy to ma kłopot z głowy. Jak pamiętam kolejarze wypychali do marszałka nieudolnych pracowników na których nie mogli polegać.
- 7 0
-
2022-11-07 22:12
No i odezwal sie udolny. (2)
Skoro nieudolni byli kolejarze utrzymują przewozy kolejowe z najlepszymi wskaźnikami w naszym kraju. To w innych województwach kogo zatrudniają?
- 1 1
-
2022-11-08 07:49
Te najlepsze przewozy w kraju
Pomorskie ma dzięki SKM, która marszałek tak rozpaczliwie zwalcza.
- 3 0
-
2022-11-08 08:06
nie ma sie czym chwalic
To pokazuje, do jakich wedrowek ludzi sa zmuszani przez zle zarzadzanie przestrzenia...
- 1 0
-
2022-11-07 18:14
(2)
Wystarczy zwolnić tych dwóch dygnitarzy co maja powiązania rodzinne, a zajmują wysokie stanowiska i w urzędzie i w skm. Wojna po-pis. Dobre sobie. Tu wszystko zostaje w rodzinie.
- 6 0
-
2022-11-07 19:48
nie w skm (1)
a w Regio...
- 6 0
-
2022-11-07 21:45
Dokładnie
To szefo pomorskiego oddziału Regio ma ksywy Wuj i Tata. A teraz Wuj wygra przetarg na PKM. Przypadek? Pan Banaś chyba będzie musiał trochę dłużej posiedzieć w Pomorskiem.
- 3 0
-
2022-11-07 18:18
Pomorskie Zbiorkomowe Przewozy Regionalne.
W skrócie PZPR ;-)
- 5 1
-
2022-11-07 16:18
No już co jak co - konfederaści biorą się za SKM (2)
Dostali świeżą kasę od Putina?
Bosak - niedawno piesek u winnickiego, teraz chłopczyk w telewizorze u Solorza
Kogo oni tam mają w tej swojej partyjce - Brauna, Korwina, Mencena i innych którzy na Kukizie wjechali do sejmu i teraz pokrzykują jakieś nacjonalistyczne hasełka za kasę z Kremla...- 30 18
-
2022-11-07 23:54
A ty od kogo dostajesz kasę? (1)
Co do sporu na linii SKM - Urząd Marszałkowski mają pełną rację i jako jedyni podjęli ten temat. Tak samo jako jedyni sprzeciwiali się covidowemu terrorowi i bezprawiu.
- 4 2
-
2022-11-08 13:04
sprzeciwiali się covidowemu terrorowi
Czyli buraki zarazki roznosiły
- 0 0
-
2022-11-07 16:19
Panu już podziękujemy
- 23 12
-
2022-11-07 16:22
(3)
Mają mój głos. Tak jak wielu innych.
- 21 32
-
2022-11-07 17:52
a kogo to obchodzi ,ze mają twój głos ?
- 6 8
-
2022-11-08 07:00
ja tez glosuje za wyslaniem ich na ksiezyc, podobno ich kolega putin juz zaanektowal
- 3 4
-
2022-11-08 08:34
Głos osoby nie mającej jeszcze
praw wyborczych nikogo nie interesuje. Skończysz podstawówkę, to zmądrzejesz.
- 2 4
-
2022-11-07 16:33
Opinia wyróżniona
Przecież (18)
To nie sprawa ani pisu ani po, tylko tego, ze zarząd SKM zaspał z rozpisaniem zamówienia na pociągi, bo sami nie wiedzieli przez długi czas, co chcą kupić. Także to teraz konfederacja próbuje tworzyć jak to ujęli wojenkę
- 102 65
-
2022-11-07 17:26
Może tak może nie. Niemniej sprawa taboru który ma po 40lat to chyba zbyt ważna kwestia żeby ją "przesypiać". Także ja uważam że dobrze że ktoś się temu dokładnie przyjrzy. Może samo to zmotywuje ich do działania na przyszłość
- 20 2
-
2022-11-07 17:49
nie jest to prawdą (6)
SKM ma dotację, jednak nie pokrywa ona (jak każda dotacja..) całości przedsięwzięcia.
a. Nikt jednak nie da kredytu firmie, która ma roczną perspektywę gospodarczą. Bo tak od lat pogrywa jedyny klient SKM, czyli marszałek...
b. Również nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie w kredyty wchodził, taką perspektywę mając. Business case się nie zepnie...
Można spoglądać w stronę PKP, ale dlaczego ma ono sponsorować miasta i samorząd? Maja dość swoich kłopotów.
A SKM jest samodzielnym podmiotem gospodarczym.
Patrz ad. a i b- 14 12
-
2022-11-07 21:45
To sa bzdury (1)
Umowy z skm nie hyly zawierane na rok tylko na dłuższe okresy.
- 2 7
-
2022-11-08 07:41
Były roczne umowy.
Dlatego tak ważna była ta na 10 lat, bo banki chciały mieć pewność, że nowe pociągi będą jeździły i się spłacały. Marszałek wolał jednak gnębić przewoźnika zapominając, że to on jest organizatorem transportu i to on ma zapewnić sprawna kolej w województwie.
- 7 2
-
2022-11-07 23:17
Gdy SKM brało kredyt na modernizację pociągów (2)
To bank dał kredyt bez wieloletniej umowy.
Poza tym - jak SKM która należy do bogatej spółki PKP może mieć roczną perspektywę finansową?- 3 4
-
2022-11-08 00:36
i ma dotować (1)
miasto?!
- 4 1
-
2022-12-21 21:23
Rozwiń, albo nie, bo i tak będzie to tylko namiastką sensu!
- 0 0
-
2022-12-21 21:22
Niewiele wiesz...
skoro decydenci byli tacy pomysłowi, to mogli inaczej szukać kasy! Wszak skm ma obiekty, ma zwierzchnika w postaci pkp i może wzorem intercity iść w komerchę! W okresie ŚDM miała głęboko w d.. pasażerów lokalnych i wysłała nowiutkie impulsy do Krakowa, wcześniej podobnie wysyłała pojazdy do skm-w, na roczne wakacje w Newagu czy Opolu...
- 0 0
-
2022-11-07 17:53
to jest wina PIS akurat, bo SKM to PKP a PKP to PiS (1)
- 8 16
-
2022-11-07 19:15
z prostota jest ten problem, ze latwo ja pomylic z...
prostactwem.
- 5 0
-
2022-11-07 21:35
Bzdury piszesz. (2)
Marszalek był dogadany z SKM ,że w 2020 podpisują umowe na 10 lat na przewozy i ta umowa miała być zabezpieczeniem dla banków kredytu na resztę kasy. Panu marszałkowi jednak się odwidziało i tabor dla SKM wykreślił z umowy, a samą umowę na przewozy skrócił z 10 na 6 lat. W sierpniu tego roku marszałek ... łaskawie znowu zmienił zdanie, jak zobaczył ,że jego zakupy pociągów są zagrożone, bo kasy z UE może nie być i dał SKM zgodę na zakup. Tylko, że w rok nikt tylu nowych pojazdów nie wyprodukuje. Mieciu, dziękujemy za sprawne zarządzanie województwem...
- 18 2
-
2022-11-07 23:19
Jego zakupy zagrozone? A jednak znalazł się chętny w przetargu (1)
A SKM mimo takiej pewnej kasy dwa przetargi położyła
- 2 7
-
2022-12-21 21:24
Trzy...
- 0 0
-
2022-11-08 07:26
(3)
Nie zarząd SKM zaspał, a UM blokował dokumenty
- 6 2
-
2022-11-08 07:41
(2)
zaspał 6 lat SKM. I rzucili papiery na ostatnią chwilę.
nikt nie podejmie się budowy 10 pociągów w 1 rok.
badanie eksploatacyjne w PKP i firmach córkach to nawet 3 miesiące. - czyli że fizycznie umowę trzeba skonczyć w październiku 2023. zabawniejsze? rozliczenie projektu musi być wykonane przed upłynięciem daty -> czyli dodajmy jeszcze jeden miesiąc. a więc mamy wrzesień ostatni pociag. 10 miesięcy (jeśli 1 grudnia będzie podpisana umowa)
Pesa na jeden pociąg potrzebuje około 2mc- 4 1
-
2022-11-08 21:28
6 lat temu dostał promesę dotacji
Przez ten czas starał się o długoletnią umowę, aby na brakująca kwotę dostać kredyt. Marszałek nie zgadzał się na terminy dłuższe niż rok i w ten sposób minęło ponad pięć lat.
Teraz, łaskawca, zaproponował dłuższą umowę...- 0 1
-
2022-12-21 21:26
Nie do końca, skoro 31WE ma wszystkie papiery.
Ale gdyby Newag wystartował, to zrobił by to też cegielski, aby blokować czas.
- 0 0
-
2022-11-08 08:11
Od lat jest głośno, że SKM chce przetarg na dłuższy okres by mieć zabezpieczenie kredytu ale UM robi przetargi na 1-2 lata. Konfederacja też się teraz wyrwała jak uczniak wyrwany do odpowiedzi po tym jak przysnął na lekcji. Przetarg unieważniony po raz kolejny, brak już czasu na finansowanie projektu a oni teraz chcą być mediatorem.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.