Przewozy Regionalne na trasie PKM. Będzie konkurencja dla SKM

Po linii PKM porusza się 10 szynobusów Pesy, a także trzy szynobusy  z firmy Newag.
Po linii PKM porusza się 10 szynobusów Pesy, a także trzy szynobusy z firmy Newag. mat. PKM

Od 9 grudnia, na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, część połączeń będzie obsługiwana przez Przewozy Regionalne. To nowość, bo dotąd za każde połączenie odpowiadała SKM Trójmiasto. Dla pasażerów nie będzie wiązało się to z żadnymi zmianami.



Kilka dni temu, jeden z pracowników trójmiejskiej SKM-ki, podzielił się swoimi obawami o przyszłość pracy w spółce. Od jakiegoś czasu krążyła bowiem w firmie informacja, że samorząd województwa chce zmniejszyć kontrakt trójmiejskiemu przewoźnikowi.

- Marszałek przekazał część połączeń na trasie PKM do obsługi Przewozom Regionalnym na cztery lata. W spółce jest wielkie poruszenie, bo w tej sytuacji 30 osób z kadry drużyn pociągowych będzie za dużo i już straszą nas zwolnieniami - napisał nasz czytelnik, podpisujący się jako Gregor.
Wypowiedź pracownika SKM w naszym Raporcie. mat. Trojmiasto.pl
Postanowiliśmy przyjrzeć się sprawie.

Samorząd województwa: poprawiamy usługi przewozowe



Informacje naszego czytelnika potwierdziły się. Pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego przyznają, że samorząd prowadzi negocjacje nad przekazaniem od 9 grudnia części kursów wykonywanych dotychczas przez PKP SKM w Trójmieście innej firmie kolejowej - Przewozom Regionalnym.

- Dla pasażerów korzystających z linii PKM wprowadzenie drugiego przewoźnika nie będzie wiązało się z żadnymi zmianami. We wszystkich pociągach na linii PKM obowiązywać będą te same bilety co do tej pory, niezależne od tego czy dany kurs będzie obsługiwany przez SKM czy też przez PR - mówi Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Plan wprowadzenia na linię PKM dodatkowego przewoźnika jest efektem pisma, jakie marszałek województwa pomorskiego otrzymał w październiku od zarządu PKP SKM w Trójmieście. Przewoźnik informował w nim Urząd Marszałkowski, że nie będzie w stanie obsłużyć wszystkich połączeń założonych przez władze województwa na linii PKM w rozkładzie jazdy 2018/2019. Jednocześnie sugerował ich obcięcie.

Nie chcąc dopuścić do pogorszenia dla mieszkańców oferty przewozowej na linii PKM, samorząd województwa rozpoczął negocjacje z drugim przewoźnikiem wożącym mieszańców Pomorza - a więc właśnie z Przewozami Regionalnymi.

Będzie to o tyle proste, że na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, spółka PKP SKM w Trójmieście używa taboru spalinowego należącego do samorządu województwa.

Żółto-niebieskie pociągi z Newagu trafią od 9 grudnia z SKM do Przewozów Regionalnych.
Żółto-niebieskie pociągi z Newagu trafią od 9 grudnia z SKM do Przewozów Regionalnych. mat. PKM

SKM: Chcieliśmy odjęcia jednego połączenia



- Niestety, tych pojazdów jest tylko 13, a w sytuacji, gdy konieczne są przeglądy lub naprawy, ta liczba staje się zbyt mała. Dziś korzystamy z ośmiu szynobusów 3-członowych i pięciu szynobusów 2-członowych - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Według SKM Trójmiasto, do prawidłowej realizacji rozkładu jazdy na linii PKM, potrzeba 11 sprawnych pojazdów, a kolejne dwa sprawne powinny być w rezerwie. Tymczasem w 2019 roku 10 spalinowych pojazdów musi przejść przeglądy okresowe wraz z niezbędnymi naprawami, co spowoduje wyłączenie każdego z nich z eksploatacji na kilka tygodni.

- Nie posiadając własnego taboru spalinowego, a kierując się troską o zabezpieczenie rozkładowej jazdy pociągów, zaproponowaliśmy Urzędowi Marszałkowskiemu ograniczenie rozkładu jazdy pociągów 2018/2019 o zaledwie jeden pociąg. Podkreślmy: jeden na 102 uruchamiane codziennie na liniach PKM. Takie posunięcie sprawiłoby, że rezerwa taborowa powiększyłaby się o jeden pojazd, co zminimalizowałoby ryzyko zakłóceń w kursowaniu pociągów. Gdyby spółka posiadała więcej pojazdów niż ma obecnie, nie byłoby potrzeby składania takiej propozycji - mówi Złotoś.
Negocjacje nowej umowy przewozowej pomiędzy Spółką PKP SKM w Trójmieście i Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wciąż trwają.

Przewozy Regionalne przejmą 30 proc. połączeń SKM



Zgodnie z planami UMWP Przewozy Regionalne prawdopodobnie przejmą około 30 procent dotychczasowej pracy eksploatacyjnej wykonywanej przez SKM, zarówno na trasach z Kościerzyny i Kartuz, jak i na odcinku aglomeracyjnym PKM.

Dla pasażerów korzystających z linii PKM w nowym rozkładzie jazdy 2018/2019 nic się nie zmieni, po prostu część połączeń będzie obsługiwana przez innego przewoźnika, przy zachowaniu tej samej taryfy.

- W przypadku połączeń regionalnych z Kartuz i Kościerzyny nowy przewoźnik na linii PKM ma także obsługiwać je wyłącznie dużymi, 3-członowymi szynobusami, aby zapewnić pasażerom jak największy komfort podróży. Pojawienie się Przewozów Regionalnych na linii PKM powinno również zaowocować większą elastycznością w dysponowaniu taborem, w przypadku wystąpienia awarii pojazdów i utrudnień z tym związanych - podkreśla Piotrowski.

PR: jesteśmy gotowi zająć się obsługą połączeń



Z propozycji cieszą się władze PolRegio.

- Zaproponowano nam obsługę trzech par połączeń. Jeśli uda się dopiąć umowę, trafią do nas trzy pociągi województwa pomorskiego wyprodukowane przez firmę Newag. W ramach umowy przeprowadzimy też serwis p4 dla przejętych składów - mówi Zbigniew Labuda, szef pomorskiego oddziału Przewozów Regionalnych.
Wspomnianemu przeglądowi poddane zostają pociągi, które osiągnęły przebieg 1,2 miliona kilometrów

Nieoficjalnie władze SKM nie kryją rozżalenia w związku z planami władz województwa. Powód? SKM będzie cały czas korzystać z 10 składów wyprodukowanych przez PESĘ. Przez kolejarzy są one uznawane za bardziej awaryjne i wymagające częstszych napraw, niż Newagi, które trafią do Przewozów Regionalnych.

Opinie (246) 7 zablokowanych

  • Komunistyczny demobil rodem z Barei.

    Szynobusy polregio kursujące z Gdyni Głównej do Gdańska Wrzeszcza przez port lotniczy w Gdańsku to jest porażka. Stary, demobil z problemem otwierania drzwi. Jechałem tym pociągiem 8:21h w niedzielę z Karwin do Jasienia do pracy. Na stacji Jasień pomimo kilkukrotnego wciskania przycisku otwarcia drzwi zostały nadal zamknięte. Kierownik składu w weekendy odgwizduje odjazd nie sprawdziwszy nawet czy wszyscy pasażerowie z pociągu wysiedli. W wyniku tego musiałem jechać do Brętowa i cofać się składem na Jasień przez co spóźniłem się do pracy. Dobrze, że mam miesięczny. Pomimo tego i tak uciekł mi autobus 155 z Gdańska-Jasienia. Niech już lepiej SKM przejmie te przejazdy. Niestety przyjdzie nam poczekać do 2020-2023 roku na elektryfikacje lini do Koscierzyny i Kartuz. Póki co trzeba się użerać z szynobusami rodem z komunistycznego demobilu co mają problem z otwieraniem drzwi oraz z baranami pod postacią kierowników pociągów co nie sprawdzają czy wszyscy pasażerowie wysiedli bo im się spieszy.

    Przewozy Regionalne - polregio Gdynia , Bolesława Krzywoustego 7 81-035 Gdynia

    • 0 0

  • Niedługo podwyżki (4)

    Koalicja obywatelska to zapewni nam

    • 16 7

    • Podwyżki cen prądu to czyja zasługa? (2)

      Partii rządzącej.
      Podziękujmy PiS dzielcom że postawili na ruski węgiel.

      • 5 2

      • (1)

        kodofilu jeszcze coś mądrego ?

        • 1 0

        • ruski, polski, australijski
          niewaźne

          postawili na wungiel, bo to są populiśći, na tym polega populizm, że chcą wyborców w elektrowniach i wśród byłych klientów gieweksów. "ma być tak jak było". koncert życzeń w TVP już jest, jak za Gierka.

          kopalnie trzeba zamknąć, elektrownie na wungiel zaknąć
          tak jak zamknęliśmy PGRy i FSO - dało się, mimo protestów

          do czasu odkopania zarżniętych elektrowni:
          Żarnowca, Programu Wisła, itd
          prąd kupować za tych idiotów u władzy, sprzedać ich na narządy

          • 0 0

    • Wkoncu będę więcej zarabiał

      • 0 1

  • No i wszystko jasne. Dodatkowe pociągi ominą skm bo PO chce mieć nacisk na skm. (1)

    Im gorzej w spółce tym lepiej dla PO która chce przejąć spółkę...

    • 4 3

    • skm jako organizację przestępczą
      powinno się zdelegalizować
      zarząd osadzić we Wronkach albo na Srebrzysku
      masę upadłościową wcielić w ZKM
      wraz mechanikami, maszynistami i kierpociami
      a bez pasożytów takich jak
      ty

      inaczej nigdy nie dożyjemy wspólnego biletu

      • 0 0

  • (16)

    Jeśli nie będzie się wiązało z żadnymi zmianami, czyli np z punktualnością, to nie trzeba tego przewoźnika :)

    • 25 54

    • Nie wiem co się popsuło w SKM (3)

      Ich opóźnienia na trasie Gdańsk-Gdynia w tym roku to jakaś masakra...

      • 6 0

      • kurk (1)

        A czemu podpisujesz się moim nickiem?

        • 0 0

        • wiesz, że możesz tu zarejestrować nick i się nim logować?

          jak wiesz to nie udawaj pismatoła

          • 0 0

      • A na trasie Gdynia - Gdańsk podobnie

        Codziennie w godzinach 7:30-8:00 sa „opóźnienia do 7 minut, składy bedą jeździły co 3 minuty(po mega spóźnieniu), składy nie bedą jeździły bo wawaria” itd itp

        • 3 1

    • Interregio to kursy regionalne ze Słupska do Bydgoszczy przez Tricity. (1)

      PO wyborach szara masa dowiedziała sie ze teraz dopiero zacznie sie dziadostwo. Na takiej trasie spóźnienie 30 min to będzie punktualność w granicach normy.
      Głosujcie na PO to Wam da ale popalić. Co tam ważne ze emigranci przyjadą i będzie kolorowo.

      • 0 9

      • Tylko

        Zapomniałeś dopisać, że polregio to sam beton pisu!

        • 0 0

    • obywatel (6)

      Ja chcę jechać z rowerem, bo w tym roku przestałem, a wcześniej kilka razy w tygodniu korzystałem, może regio będzie w porządku.

      • 9 4

      • (2)

        Ja chce jeździć bez towarzystwa rowerowej holoty, mam nadzieje, ze zrobia z tym zjawiskiem porządek w końcu.

        • 3 8

        • Ja chce jeździć bez towarzystwa Januszy z zaciętymi z nienawiści mordami.

          • 6 0

        • To masz od groma miejsca w całym składzie, gdzie nie ma towarzystwa rowerowej hołoty.

          • 4 0

      • to zależy od zasad przewozów a ten ustala zleceniodawca, czyli PKM (2)

        Operator daje jedynie ludzi do wykonania składo/kilometrów.

        • 2 4

        • (1)

          Bzdura. To ustala organizator przewozów czyli marszałek. To jego urzedasy wymyślili te rezerwacje.

          • 7 1

          • no o tym właśnie piszę

            kto jest włascicielem PKM?
            Na tym polega ten "geniusz", że ludzie tracą rozeznanie "kto jest kto?"

            • 5 2

    • Punktualnosc nie jest najwiekszym problemem.

      Najwiekszym problemem pkm jest czestotliwosc kursowania, a punktualnosc tylko poglebia glowny problem. Skm jak sie opozni, nie ma problemu bo za 7min jest kolejna. Jak pkm wyskoczy z rozkladu, albo sie spoznimy nan, trzeba czekac godzine na kolejny.

      • 3 0

    • No przecież wszystko dla Gdańska!

      Cudowne interregio dla Słupska i Bydgoszczy przez Gdansk. Co tam 30 min opóźnienia damy rade na takiej trasie. Głosujcie na nas za rok i za dwa i za pięć

      Pozdrawiamy
      Jak zawsze uczciwe PO

      • 2 1

    • Właśnie że problemy z punktualnością występowały bardzo często...

      • 13 2

  • Widać

    Wyraźnie dlaczego pis wygrał wybory... Jak wyborcy nie czając w czym problem widzą rozwiązanie w dopieprzeniu skm przez marszałka. PRy nie potrafią w pomorskiem zapewnić sensownego taboru, a wszyscy psioczą na skm! Gratulacje wyborcy! Tak dalej! A będziemy wszyscy płakać i płacić za ciepłe posadki pociotków marszałka w "polregio"!

    • 0 0

  • ja tu wyczuwam ból tyłka (18)

    u platformersów siedzących w ładnej siedzibie pkm na matarni. Czy ktoś widział jakieś fajne ogłoszenia pracy w pkm za wyjątkiem prac fizolskich i od układania rozkładu jazdy? Możecie być pewni, że pozostałe miejsca pracy zostały rozdane wg klucza partyjno(PO)-towarzyskiego...
    Uch, uch, uchhh. Ciepłe posadki się skończą?

    • 87 62

    • (3)

      Pewnie, że nie jest tak, jak w PiSowskich spółkach, gdzie organizuje się transparentne konkursy, daje trwałość realizacji koncepcji rozwojowych spółek i powołuje oczywiście samych kompetentnych kierowników aptek, fenomenalnych menedżerów po politologiach i latami wyczekujących na swoją szansę w SKOK- ach...

      • 6 2

      • a u was murzynów biją!

        • 0 0

      • zobacz belkę w swoim oku a nie "źdżbło" w cudzym (1)

        to ci dobrze zrobi.

        • 3 4

        • żart?

          • 2 1

    • przeciezSKM pkp i pr i inni to pisoiry, co ty bredzisz. (5)

      • 11 10

      • (3)

        coś dzwoni, ale nie wiesz w którym kościele. PKM w 120% należy do lokalnych struktur PO. Pełna lokalna degrengolada.

        • 23 4

        • "nie rozmawiaj z głupcem. najpierw zniży cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem"

          Coś tam Matołkowi świta, niby coś kojarzy, ale w sumie to głupotki wypisuje :-)

          • 0 1

        • (1)

          Mylisz zarządcę infrastruktury (PKM) z wybranym przewoźnikiem (SKM). Dla PKM nic się nie zmieni, straci SKM. Czego jeszcze nie rozumiesz?

          • 9 4

          • a ty mylisz przyczyny ze skutkami

            i skutkom wmawiasz sprawstwo.
            SKM wykonuje usługe na powierzonym sprzęcie i infrastrukturze i według powierzonego rozkładu.
            Statut PKM:
            "zapewnieniu prowadzenia lub prowadzeniu ruchu kolejowego i wykonywaniu
            przewozów kolejowych,"

            Jeśli ktoś straci to jedynie załogi z SKM. Pewnie część przejmie PR bo też jeżdzi "na oparach".
            Dla klientów nic się nie zmieni, bo i tak wszystkie składy spotkają się w wagonowni Cisowa...

            • 6 4

      • ale nie PKM i mieszający w tym

        Świlski.

        • 4 1

    • Coś ci się pomyliło (3)

      PKM z siedzibą w Matarni jest zarządcą infrastruktury (torów od Wrzeszcza do Rębiechowa), a nie przewoźnikiem. Przewoźnikiem była dotąd spółka SKM, a teraz także Przewozy Regionalne.

      • 10 3

      • jest nie tylko zarządcą infrastruktury ale ogólniej, majątku PKM i podmiotem zlecającym przewozy (2)

        Zlecającym, bo tak łatwiej i zgodnie z doktryną. Ze statutu:
        "zapewnieniu prowadzenia lub prowadzeniu ruchu kolejowego i wykonywaniu
        przewozów kolejowych,"

        SKM ma sporo "za uszami" ale tutaj jest jedynie wykonawcą powierzonego rozkładu na powierzonym sprzęcie i powierzonej infrastrukturze. A Marszałek znalazł sobie "chłpoca do bicia" sprzedając własne błędy jako błędy wykonawcy.

        • 4 3

        • (1)

          Bronić SKM w takiej sytuacji (a właściwie w każdej), to trzeba chyba tam pracować... A nawet pracownicy nie mają dobrego zdania o tej firmie. I nie mówcie mi, że to wina "sprzętu" przekazanego przez PKM. W pociągach SKM zawsze jest brudno (nawet przy starcie pociągu z bazy) - sprzątane są bardzo niedokładnie, obsługa pociągów jest - delikatnie mówiąc - miła inaczej i przez lata nie potrafią rozwiązać masy problemów, których rozwiązanie nie kosztuje nic lub kosztuje grosze. O drużyny się nie boję - po prostu zmieni im się płatnik wynagrodzenia. A konkurencja między tymi firmami nam na pewno wyjdzie na dobre. Byle tylko Marszałek nie wykorzystał tu okazji do negocjacji dopłat.

          • 6 3

          • Ja nikogo nie bronię a staram się wykazać, że obie strony brudno i głupio grają.

            A efekt będzie żaden.
            Bo to jedynie demonstracja impotenta, który przelewa z pustego w próżne.
            Składy czystsze nie będą, bo wszystkie spotykają się w tej samej wagonowni.
            Gdyby Gdańsk nie zbankrutował ZNTK, to może miałby jakieś szanse ale obecnie jeszcze długo będzie jadł z ręki.
            Takie są prawa rynku, niezależnie czy podmiot jest państwowy czy prywatny. Jesli może, to wyciśnie.

            • 6 0

    • To samo w ecs, to samo mialo byc pewnie w miiws stad bol ze ministerstwo sie wlaczylo

      • 7 3

    • a ty pisowski (2)

      kmiotku co umiesz robic,jakie jest twoje CV ze szukasz pracy w PKM ce.?A nie prosciej sprobowac na prezesa Enegii?Tam to dopiero jest rotacja....ostatnio bylo ich z osmiu i co jeden to wiekszy"sprawny inaczej"

      • 7 10

      • nie jestem pisowskiem kmiotkikem (1)

        ale widzę że mój komentarz zabolał, skoro został odebrany aż tak emocjonalnie? A co do energii, to owszem dużo jest tam "misiewiczów"...

        • 6 2

        • i to ze wszystkich stron i od dawna

          taki klimat.
          Nie od dzisiaj, nie od trzech lat...

          • 4 0

  • U bardzo dobrze, większa konkurencja = tańsze bilety, a nie, że monopolista sam dyktuje ceny. (10)

    • 37 42

    • Nie wiesz... (3)

      ...co piszesz! UMWP zakupiło zbyt małą ilość, źle dobranych pojazdów. Gdy jeden z przewoźników zgłosił problem, urząd postanowił zabrać mu te mniej awaryjne i przekazać je drugiemu. Nic w zamian nie oferując sensownego. Teraz SKM zostanie z badziewiem bydgoskim, a na trasie PKM być może pojawią się różne ciekawostki posiadane lub dzierżawione przez PR-y. Latem może nawet stonka z bonanzami... Przy 13 pojazdach był problem z tpzkładem praktycznie każdego dnia. Gdy PKM będzie pod drutem, a marszałek zakupi tylko 9 pojazdów, nie ważne jakiej długości, to przewoźnicy chcąc utrzymać rozkład będą musieli na PKM posłać swoje pojazdy, za które nie wiadomo jak będą mieli się rozliczać, bo przetarg nic w tym temacie nie mówi... Brawo marszałek! Drugi Piłsudski się znalazł! Qjm!

      • 14 3

      • I znowu trollujesz... (2)

        SKM od samego początku nie umiała obsługiwać trakcji spalinowej,bo to nie ich bajka; był to dla nich wręcz wrzód na d...
        Co więcej,na etapie projektowania komuś chyba nie przyszło do głowy że linia o profilu górskim może się pojawić nad morzem,bo założenia spalania i silników przyjęto prawie jak dla płaskiej . SKM,przynajmniej do czasu elektryfikacji,to w ogóle powinna stracić wszystkie połączenia spalinowe (na rzecz PR albo lepiej Arrivy).
        I jeszcze jedno: pokazali ostatnio marszałkowi pięść, to niech teraz nie oczekują specjalnych względów ;)

        • 1 2

        • Lemingi

          Troll kodofilu... Kolejny ziomek Z. L., z PR

          • 0 0

        • Sam trollujesz...

          Nie wiedzieć, z jakiego powodu! Czy oprócz SKM ktoś inny wystartował w przetargu? Pr-y... ale chciały więcej, za to samo. W ostatnim czasie przejmują coraz więcej obsługi, choć w SKM udziały mają różne podmioty, w tym UMWP, Gdynia, Gdańsk... a w PR-ach mający udziały UMWP niewiele ma do powiedzenia.

          • 0 2

    • Czytaj ze zrozumieniem. (2)

      Czytaj ze zrozumieniem człowieku. Nic się nie poprawi. a marszałek z panem z PR dalej kombinują. Jeżeli marszałek zabiera to co dal i daje drugiemu to co zabrał pierwszemu co co się zmienia? SKM zgłosiła problem z jednym pociągiem a nie 30 -stoma. No ale widocznie na lekcji czytanie ze zrozumieniem cie nie było..

      • 2 0

      • Naucz się czytać ze zrozumieniem!! A

        • 0 0

      • Wszystko w rodzinie

        Przy niedzielnym obiedzie .

        • 1 0

    • Po wyborach taniej ? (1)

      Chyba w bajki wierzysz. Teraz to dopiero zacznie sie dziadostwo. Nikt nie pisze o tym skąd będzie ruszał skład interiregio z bydgoszczy i słupska.

      • 3 0

      • Z Bydgoszczy trasa to słyszałam ale lipa z tym budyniem i marszałkiem z PO

        Cudownie. Po wyborach PO robi swoje. Ale co tam gdańszczanki i gdańszczanie ważne zeby teraz szybko emigrantów ściągnąć do Gdańska i spie*dzielic na intratne stołki do Brukseli.

        • 2 0

    • cena biletu pozostaje taka sama

      • 3 0

  • Nic to nie zmieni.

    Brednie. Typowo polityczna zagrywka platfusiarstwa. Rodzinka się wspiera i tyle. Pkp nie oddało w lutym SKM i po wygranych zaczynają działać. Co to zmieni? Kompletnie nic. Szynobusy zostaną w tej samej ilości, z tym że PR przejmą te bardziej zdatne do użytku.

    • 0 0

  • Robotnik na stanowisku robotniczym. (1)

    Cześć Mam na imię robotnik i obejmuję stanowisko robotniczej w SKM. Nie martwcie się drodzy koledzy o pracę w SKM zapraszamy na halę u nas zawsze znajdzie się jakieś zajęcie zima się zbliża, webasto, ogrzewanie można naprawiać choćby w środku nocy. Spartolone jednostki po naprawach P4 które trzeba poprawić za darmo bo ktoś przewody pozamieniał. Dodatek nawet dostaniesz za pracę w nocy. Pracy jest masa a ludzi dawno nowych nam nie przysyłaja, a emeryci, renciści, bogaci, zaradni, odchodzą z firmy. Spokojnie Pan towarzysz Z was przedszkoli na kanale dostaniecie nawet miotłe do zamiatania w wolnej chwili żeby wam się nie nudziło.

    • 0 1

    • Z

      I to wszystko oczywiście w służbie za 50% procent pensji maszynisty.

      • 0 1

  • (1)

    Na linii elektrycznej też z 20 no 25 procent powinny przejąć regio, po dostawie Impulsów będą mieli taboru jak lodu, a SKM taboru nie ma , ciągłe awarie, opóźnienia, 1 skład w szczycie...

    • 2 2

    • niestety nadal ok 20 składów brak i na trasy trzeba puszczać niesprawne

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.