• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przewozy Regionalne na trasie PKM. Będzie konkurencja dla SKM

Maciej Naskręt
11 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Po linii PKM porusza się 10 szynobusów Pesy, a także trzy szynobusy  z firmy Newag. Po linii PKM porusza się 10 szynobusów Pesy, a także trzy szynobusy  z firmy Newag.

Od 9 grudnia, na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, część połączeń będzie obsługiwana przez Przewozy Regionalne. To nowość, bo dotąd za każde połączenie odpowiadała SKM Trójmiasto. Dla pasażerów nie będzie wiązało się to z żadnymi zmianami.



Kilka dni temu, jeden z pracowników trójmiejskiej SKM-ki, podzielił się swoimi obawami o przyszłość pracy w spółce. Od jakiegoś czasu krążyła bowiem w firmie informacja, że samorząd województwa chce zmniejszyć kontrakt trójmiejskiemu przewoźnikowi.

- Marszałek przekazał część połączeń na trasie PKM do obsługi Przewozom Regionalnym na cztery lata. W spółce jest wielkie poruszenie, bo w tej sytuacji 30 osób z kadry drużyn pociągowych będzie za dużo i już straszą nas zwolnieniami - napisał nasz czytelnik, podpisujący się jako Gregor.
Wypowiedź pracownika SKM w naszym Raporcie. Wypowiedź pracownika SKM w naszym Raporcie.
Postanowiliśmy przyjrzeć się sprawie.

Samorząd województwa: poprawiamy usługi przewozowe



Informacje naszego czytelnika potwierdziły się. Pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego przyznają, że samorząd prowadzi negocjacje nad przekazaniem od 9 grudnia części kursów wykonywanych dotychczas przez PKP SKM w Trójmieście innej firmie kolejowej - Przewozom Regionalnym.

- Dla pasażerów korzystających z linii PKM wprowadzenie drugiego przewoźnika nie będzie wiązało się z żadnymi zmianami. We wszystkich pociągach na linii PKM obowiązywać będą te same bilety co do tej pory, niezależne od tego czy dany kurs będzie obsługiwany przez SKM czy też przez PR - mówi Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Plan wprowadzenia na linię PKM dodatkowego przewoźnika jest efektem pisma, jakie marszałek województwa pomorskiego otrzymał w październiku od zarządu PKP SKM w Trójmieście. Przewoźnik informował w nim Urząd Marszałkowski, że nie będzie w stanie obsłużyć wszystkich połączeń założonych przez władze województwa na linii PKM w rozkładzie jazdy 2018/2019. Jednocześnie sugerował ich obcięcie.

Nie chcąc dopuścić do pogorszenia dla mieszkańców oferty przewozowej na linii PKM, samorząd województwa rozpoczął negocjacje z drugim przewoźnikiem wożącym mieszańców Pomorza - a więc właśnie z Przewozami Regionalnymi.

Będzie to o tyle proste, że na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, spółka PKP SKM w Trójmieście używa taboru spalinowego należącego do samorządu województwa.

Żółto-niebieskie pociągi z Newagu trafią od 9 grudnia z SKM do Przewozów Regionalnych. Żółto-niebieskie pociągi z Newagu trafią od 9 grudnia z SKM do Przewozów Regionalnych.

SKM: Chcieliśmy odjęcia jednego połączenia



- Niestety, tych pojazdów jest tylko 13, a w sytuacji, gdy konieczne są przeglądy lub naprawy, ta liczba staje się zbyt mała. Dziś korzystamy z ośmiu szynobusów 3-członowych i pięciu szynobusów 2-członowych - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Według SKM Trójmiasto, do prawidłowej realizacji rozkładu jazdy na linii PKM, potrzeba 11 sprawnych pojazdów, a kolejne dwa sprawne powinny być w rezerwie. Tymczasem w 2019 roku 10 spalinowych pojazdów musi przejść przeglądy okresowe wraz z niezbędnymi naprawami, co spowoduje wyłączenie każdego z nich z eksploatacji na kilka tygodni.

- Nie posiadając własnego taboru spalinowego, a kierując się troską o zabezpieczenie rozkładowej jazdy pociągów, zaproponowaliśmy Urzędowi Marszałkowskiemu ograniczenie rozkładu jazdy pociągów 2018/2019 o zaledwie jeden pociąg. Podkreślmy: jeden na 102 uruchamiane codziennie na liniach PKM. Takie posunięcie sprawiłoby, że rezerwa taborowa powiększyłaby się o jeden pojazd, co zminimalizowałoby ryzyko zakłóceń w kursowaniu pociągów. Gdyby spółka posiadała więcej pojazdów niż ma obecnie, nie byłoby potrzeby składania takiej propozycji - mówi Złotoś.
Negocjacje nowej umowy przewozowej pomiędzy Spółką PKP SKM w Trójmieście i Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wciąż trwają.

Przewozy Regionalne przejmą 30 proc. połączeń SKM



Zgodnie z planami UMWP Przewozy Regionalne prawdopodobnie przejmą około 30 procent dotychczasowej pracy eksploatacyjnej wykonywanej przez SKM, zarówno na trasach z Kościerzyny i Kartuz, jak i na odcinku aglomeracyjnym PKM.

Dla pasażerów korzystających z linii PKM w nowym rozkładzie jazdy 2018/2019 nic się nie zmieni, po prostu część połączeń będzie obsługiwana przez innego przewoźnika, przy zachowaniu tej samej taryfy.

- W przypadku połączeń regionalnych z Kartuz i Kościerzyny nowy przewoźnik na linii PKM ma także obsługiwać je wyłącznie dużymi, 3-członowymi szynobusami, aby zapewnić pasażerom jak największy komfort podróży. Pojawienie się Przewozów Regionalnych na linii PKM powinno również zaowocować większą elastycznością w dysponowaniu taborem, w przypadku wystąpienia awarii pojazdów i utrudnień z tym związanych - podkreśla Piotrowski.

PR: jesteśmy gotowi zająć się obsługą połączeń



Z propozycji cieszą się władze PolRegio.

- Zaproponowano nam obsługę trzech par połączeń. Jeśli uda się dopiąć umowę, trafią do nas trzy pociągi województwa pomorskiego wyprodukowane przez firmę Newag. W ramach umowy przeprowadzimy też serwis p4 dla przejętych składów - mówi Zbigniew Labuda, szef pomorskiego oddziału Przewozów Regionalnych.
Wspomnianemu przeglądowi poddane zostają pociągi, które osiągnęły przebieg 1,2 miliona kilometrów

Nieoficjalnie władze SKM nie kryją rozżalenia w związku z planami władz województwa. Powód? SKM będzie cały czas korzystać z 10 składów wyprodukowanych przez PESĘ. Przez kolejarzy są one uznawane za bardziej awaryjne i wymagające częstszych napraw, niż Newagi, które trafią do Przewozów Regionalnych.

Miejsca

Opinie (246) 7 zablokowanych

  • Wreszcie (13)

    Jeszcze dorzucic arrive, ktora chetnie podejmuje wezwania i jakosc uslug drastycznie sie poprawi, wreszcie pasazer bedzie dla kolei. Moze wreszcie pan marszalek zrozumial ze ukladanie sie pod dyktando betonu minusuje jemu i jemu szarga opinie. Konkurencja to swiete slowo. Zwl dla takiego betonu. Laske robili, nie potrafili utrzymac taboru, zero inicjatywy. A teraz oburzeni jak dzieci ktorym zabrali zabawki

    • 30 6

    • (4)

      Polregio przynajmniej ma swoj tabor rezerwowy

      • 10 3

      • nie ma (3)

        nim równiez dysponuje marszałek. To ten sam bałagan...

        • 6 2

        • Ma, ale (2)

          Na tyle mało, że na PKM raczej nie wyśle. Chyba, że krótkiego newaga z rowerówą. Linków raczej nie podeślą, Ślązaka... może, lub szwajcary, aby się kolory z SKMkowymi zgrały. Najśmieszniej by było, gdyby kartony wysłali...

          • 2 2

          • Albo Ganza SN61 z ryflakiem. ;-)

            • 3 0

          • no to pewnie zmoblilizują to co stoi na bocznicy w Chojnicach

            SA101? ;) Taka mała odpłata za lata zapomnienia... ;)
            Ale za to historia myśli technicznej.
            Jeszcze niedawno pracowicie obsługiwały peryferia województwa...

            • 1 0

    • Jakość w żaden sposób nie wzrośnie, ponieważ przyczyna problemu tkwi w braku taboru (6)

      Oraz w "klęsce urodzaju" w postaci pracowników dojeżdżających do Trójmiasta z odległych zakądków województwa.
      PKM miała być "dojazdówką" do lotniska a przydziela się jej zadania prawie regionalne.

      Ale na więcej nas nie stać. Więc nie stać nas równiez na Arrivę. Która na pewno nie będzie miała ochoty dzielić się tortem. Jak równiez wozić rowerów. Czego nie robi w swoich składach na Hel czy w kujawskiem...

      • 10 5

      • Co to jest zakądek? (2)

        • 3 1

        • To takie miejsca za kądzielą.

          • 1 0

        • a co ma piernik do wiatraka?

          Spójrz na klawiaturę.

          • 1 0

      • (2)

        pkm nie miała być 'dojazdówką do lotniska' głąbie

        • 1 2

        • w d... byłeś (1)

          i wiadomo co widziałeś.
          Najpierw zapoznaj się z historią tego przedsięwzięcia a potem zabieraj głos.
          Miała być dojazdówką, na dodatek, według gdańskiego wariantu, miała być tramwajem.
          W kulturze wypowiedzi również masz duże braki, polemikę równiez trzeba umieć prowadzić. To że potrafisz bluzgać, nikt nie wątpi, to nic trudnego.
          Z myśleniem gorzej...

          • 2 1

          • Nic trudnego ? Nikt nie bluzga, tak, jak ja !!!

            • 0 1

    • Taaa jasne

      Właśnie doswiadczam od kilku miesięcy jak jezdzi arriva na trasie Gdańsk--Tczew porażka!!...co trzeci przyjezdza ponad godzine trzeba czekac a kursują wg rozkladu co 20minut!!!!

      • 3 1

  • po pierwsze (5)

    po co pociagi skm do koscierzyny jezdza wzdluz lini zelektryfikowanej wydluzajac czas przejazdu o 40 min?

    po co jezdza droga okrezna gdzie dublują pociagi elektryczne ?

    • 19 5

    • Żeby Kościerzyna miała połączenie kolejowe z Gdańskiem, a nie tylko Gdynią.

      • 5 2

    • Dlaczego? (2)

      ...bo tak łatwiej i taniej ;) niż puścić prosto na Gdynię i zrobić dopasowaną przesiadkę w Osowej dla tych co do Gdańska.

      • 11 1

      • mozna tez odwrotnie, zostawic tylko do Wrzeszcza czy Glownego, z przesiadka w Osowie na bezposredni do Gdyni. (1)

        No, ale samo sie nie zrobi

        • 3 1

        • Osowa nie jest po drodze z Kartuz do Gdańska

          • 0 0

    • aby zasłużyć na to M w nazwie?

      zebrać więcej ludzi bez przesiadki we Wrzeszczu?

      • 2 1

  • To jakieś brednie (5)

    Skoro liczba pociągów jest stała i należą one do województwa, to zmiana przewoźnika z SKM na PKM nic nie da, bo pociągi się nie rozmnożą. Nadal ich będzie tyle samo...

    • 19 3

    • to "oczywista oczywistość"

      Ale administracja może się wykazać działaniem wobec "wrażego monopolisty".
      W nadziei, że od mieszania herbata będzie słodsza.
      Dla niektórych pewnie tak...

      • 5 2

    • (1)

      Chodzi o to ze PolRegio ma wniesc w peojekt swoj wlasny autobus szynowy rezerwowy. Oznacza to, ze bedzie o jeden pojazd wiecej.

      • 0 1

      • wiesz co to jest gospodarka rabunkowa?

        Jest nią, między innymi, pomijanie procedur bezpieczeństwa i ciągłości utrzymania jaką jest również "pojazd rezerwowy". Właścicielem tych pojazdów jest i tak urząd marszałkowski i cały "układ" to ukrywanie faktu konsumpcji rezerwy. Bo zrobi to Regio a nie marszałek.

        • 1 0

    • :) (1)

      Polregio ma swoje spalinowe pociągi, które może "dołożyć" na pkm... A SKM nie ma nic...

      • 0 3

      • Ale

        Nie musi i nie będzie się nimi dzielić, bo są rezerwą dla innych połączeń. Marszałek nie kupił wystarczającej ilości pojazdów, nie przewidział w siwz możliwości zwrotu kasy za użyczone przez przewoźnika szt-y, a przede wszystkim zlał info od PTMKŻ, że przepustowość szlaków do Kościerzyny i Kartuz jest za mała! Teraz są tego efekty. Gdyby połączenie Gdynia- Kościerzyna nie szło pod drutem, to dzięki skróceniu czasów przejazdu i braku dubli w Gdyni starczyłoby pojazdów. Ale... chciał taki rozkład, to ma...

        • 1 0

  • Bardzo dobrze (5)

    skm płacze że musi się podzielić ale 1 kurs chciała zdjąć

    • 17 5

    • (4)

      Czytanie ze zrozumieniem się kłania. Marszałek dał za mało szynobusów. Gdyby dał ich o jeden więcej to już sytuacja na PKM byłaby o wiele lepsza. Ale lepiej dać prztyczka SKM, to się elektoratowi spodoba. A jeszcze zabiera SKM te bardziej niezawodne Newagi , SKM zostawiając wyjące i psujące się PESY. Potem będzie można mówić- -jak to PR dba o tabor a SKM nie...gdyby marszałek, tak jak w innych województwach dawał przewoźnikom wieloletnie umowy, na linii SKM już dawno byłyby nowe pociągi. Ale co tam pasażer! Ważne, że pisowski (?) wróg odczuje kto tu rządzi.

      • 6 6

      • bzdury bzdury bzdury. I tak juz od 30 lat. (3)

        wszystkiemu winne jest samo SKM, a scislej jego wlasciciel czyli PKP. Oporny na wszelkie zmiany w 3 city. Tory stare, trakcja stara, tabor stary. I zadne prosby mieszkancow o zmiany nie wplywaja na zmiane podejscia PKP. 30 lat i raptem kilka pierwszych peronow wyremontowanych, a w Polsce wielkie zmiany . Spojrzcie na Zachodniopomorskie, na Wielkopolskie, na Mazowieckie, na Dolnoslaskie. Chyba tylko wschodnia flanka i Pomorskie sa tak zapuszczone. A przeciez Pomorskie wlasnie generuje drugi najwiekszy ruch pasazerski w kraju. Jak to wiec mozliwe, ze pkp skm tak nas olewa ???

        • 8 2

        • wart Pac pałaca

          SKM i UM to sitwy warte siebie.
          Pomorskie nie jest drugie a pierwsze w użyciu kolei per capita. Nie ma dróg, nie ma kolei. Mozemy sobie patrzeć na inne województwa ale faktem jest, ze nasze połozyło lagę na komunikacji kolejowej a drogowe inwestycje kumulijąc w "metropolii". Licząc na to, że "niewidzialna reka rynku" zadziała a obywatele "weznom sprawy w swoje rence".
          No to wzięli i zalali "metropolię" tdi i t4...
          Mozesz sobie (marszałku) prosić ile chcesz ale jak się nie pilnowało interesu i olało sprawę gdy SKM był wydzielany, to nalezy mieć do siebie pretensje. Jak sie miało 10 lat sprzyjających politycznie wiatrów, to też porządku się nie zrobiło.
          To teraz przynajmniej na PiS mozna ponarzekać. Bo nie dał. A 500+ dał.
          A moze nie umie się dogadać i współpracować? Tylko z pozycji siły i właściciela można?

          • 9 1

        • Z PRami będzie, jak z SKM. Zepsuje siębskład, to nie wyślą nic w zamian, bo po co... Jak dziś na połączeniu Słupsk- Elbląg. PRy (1)

          • 2 0

          • walczyły o połączenie Gdynia-Słupsk, bo mają w Słupsku warsztaty, a w przeciwieństwie do Chojnic nie ma potrzeby angażowania lokomotywy spalinowej. Ale pomimo posiadania tam ezt-ów, nie są w stanie, lub po prostu mają w d.pie podsył za uszkodzony skład. Widocznie awaria jest wystarczającym argumentem do olania zlecającego i pasażerów.

            • 0 0

  • Reforma i jej skutki

    pkm, skm, pr, ic... mnóstwo spółeczek i ciepłych stołeczków. A co z tego, poza zamieszaniem i droższymi biletami, ma pasażer?

    • 15 1

  • Mam w d....SKM, tak jak ono ma w d....nas.

    Niech pkp skm wreszcie zniknie z pomorskiego skoro tak nas zaniedbuja.

    • 13 11

  • SKM od lat nie ogarnia przewozów na swojej głównej trasie Wejherowo-Gdańsk i wiecznie się tej spółce nie opłaca.

    Częstotliwość kursowania beznadziejna, zwłaszcza w sezonie. Składy krótkie, brudne. I tak od wieków. Tylko wieczne wyciąganie ręki po kasę i dofinansowania.

    • 27 6

  • Więcej pociągów z i do Gdyni!!! Rano jest problem z miejscami, jest tak zapchany. Przyjeżdża chyba najkrótszy pociąg jaki mają i to w godzinach szczytu!!! Jeździ za rzadko!

    • 16 1

  • (3)

    Może jaj z rowerami w PR nie będzie.

    • 10 4

    • będą (2)

      Ale może bonanże ze stonka puszczą. W Leszczynkach całe stado ich stoi, nie wiedzieć czemu nie uzywanych. Bo przecież problem polega na braku taboru...

      • 6 0

      • (1)

        Może w końcu zrobis zakaz wchodzenia z rowerami do pociągu. Albo dowala opłatę taka, ze się nie będzie wam oplacalo wozić zlomu..

        • 1 2

        • wożę rower w pociągu sypialnym

          nie wspominając o samolocie.
          Dla chcącego nic trudnego... Bezpłatnie.
          Może jednak lepiej zdecydować się, czy jesteśmy regionem turystycznym czy przemysłowym? Albo dopuścić do świadomości, że twoje zdanie nie jest jedynym. Dysonans poznawczy to niekomfortowe uczucie i może warto się go pozbyć, dopuszczając, że są ludzie, którzy taką aktywność uprawiają? Oraz, że jest ich niemało.

          • 1 2

  • w sumie szkoda że nie Arriva - bo oni chyba potrafią zadbać o dobrze skonstruowaną obsługę pasażera

    • 11 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane