• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przez jezdnię nie tylko na zebrze. Ale trzeba bardzo uważać

Maciej Korolczuk
23 maja 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Policjanci przypominają, że pieszy jest zobowiązany do oceny prędkości nadjeżdżających pojazdów, zachowania ostrożności przy niesprzyjających warunkach oraz ograniczonego zaufania do innych uczestników ruchu. Policjanci przypominają, że pieszy jest zobowiązany do oceny prędkości nadjeżdżających pojazdów, zachowania ostrożności przy niesprzyjających warunkach oraz ograniczonego zaufania do innych uczestników ruchu.

Po tragicznym wypadku na ul. Kościuszki we Wrzeszczu, w którym przed tygodniem zginęła przechodząca przez jezdnię kobieta, wśród czytelników wywiązała się dyskusja, gdzie można przechodzić przez jezdnię, gdy nie ma na niej wyznaczonego przejścia, a gdzie nie należy tego robić. Postanowiliśmy usystematyzować tę wiedzę i uczulić pieszych i innych użytkowników drogi na przechodzenie przez jezdnię poza tzw. zebrą.



Jak często przechodzisz przez jezdnię poza wyznaczonym przejściem dla pieszych?

Obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przy przechodzeniu przez przejście dla pieszych reguluje art. 13 Prawa o ruchu drogowym. W takich sytuacjach pieszy jest obowiązany m.in. do:

  • oceny prędkości nadjeżdżających pojazdów,
  • zachowania ostrożności przy niesprzyjających warunkach,
  • ograniczonego zaufania do innych uczestników ruchu.


Co do zasady przechodzenia przez jezdnię jest możliwe jedynie w miejscach do tego wyznaczonych (przejście dla pieszych). Wtargnięcie na jezdnię w miejscu do tego nieprzeznaczonym może być wykroczeniem drogowym. Pieszy może być wówczas uznany za sprawcę wypadku.

Można przejść przez jezdnię poza wyznaczonym przejściem gdy odległość od najbliższej zebry wynosi więcej niż 100 metrów. Można przejść przez jezdnię poza wyznaczonym przejściem gdy odległość od najbliższej zebry wynosi więcej niż 100 metrów.
Ale od tej zasady są wyjątki.

- W sytuacji, gdy na drodze brak jest przejść dla pieszych, możliwe jest przekroczenie jezdni. Zgodnie z art. 13 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym przechodzenie przez jezdnię poza przejściem jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Dodatkowo, jeżeli skrzyżowanie dróg znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
Przechodząc w takim miejscu: niewyznaczonym, ale dozwolonym, pieszy nie ma jednak pierwszeństwa na jezdni. Ma je wyłącznie wtedy, gdy jest na przejściu.

- Korzysta wówczas z  pierwszeństwa na podstawie art. 13 ust. 1. Oznacza to również obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez kierowców - podkreśla nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Przejawia się to również w zakazie wyprzedzania na przejściu dla pieszych oraz w zakazie omijania pojazdu, który zatrzymał się celem ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.

Obowiązki pieszych na drodze

Poza prawami piesi mają też obowiązki, do których muszą się stosować. Reguluje to kolejny artykuł Prawa o ruchu drogowym. Zawiera on katalog zakazów dla pieszych.

Przejść na drugą stronę można też w sytuacji, gdy skrzyżowanie, z którego korzystamy, znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od najbliższego przejścia. Przejść na drugą stronę można też w sytuacji, gdy skrzyżowanie, z którego korzystamy, znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od najbliższego przejścia.
Zgodnie z jego treścią zabrania się pieszym:

  • wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych; spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
  • przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
  • zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
  • przebiegania przez jezdnię;
  • chodzenia po torowisku;
  • wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
  • przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.

Wideo archiwalne



- Pamiętajmy zatem, że to my, jako piesi, jesteśmy bardziej narażeni na utratę zdrowia lub życia w przypadku zderzenia z pojazdem, dlatego zawsze: czy przechodzimy przez oznaczone lub nieoznaczone przejście - zachowajmy szczególną ostrożność. W przypadku złamania przepisów Kodeksu Drogowego narażamy się również na mandat karny - przypomina Ciska.
Jak bezpiecznie przechodzić przez jezdnię:

  • Nie przechodź "z marszu", zwolnij, a gdy widzisz samochód - zatrzymaj się.
  • Zanim postawisz krok na jezdni, ZAWSZE, niezależnie od tego, gdzie przechodzisz (także na światłach): spójrz w lewo, potem w prawo, znów w lewo. Nic nie jedzie - przechodzisz.
  • Szybko pokonuj jezdnię, ale nie przebiegaj.
  • Nigdy nie przechodź w miejscu, gdzie kierowcy nie spodziewają się pieszych, np. tam, gdzie barierki oddzielają jezdnię od chodnika.
  • Nie wchodź nagle na jezdnię spoza przeszkody: żywopłotu, zaparkowanego pojazdu, autobusu, który zatrzymał się na przystanku itp.
  • Jeśli nie ma przejścia dla pieszych, przechodź tam, gdzie dobrze widać sytuację na drodze.
  • Szczególnie uważaj w czasie złej widoczności: deszczu, mgły oraz o zmroku. Kierowca wtedy także ma ograniczoną widoczność i później niż w dzień zauważa pieszego.
  • Jeśli przechodzisz przez jezdnię dwupasmową, zawsze upewnij się, czy przepuszczą cię samochody jadące po obydwu pasach.
  • W stosunku do kierowców stosuj zasadę ograniczonego zaufania. 

Opinie (271) ponad 10 zablokowanych

  • Tak piesi jak święte krowy na czerwonym pod koła (1)

    Niech kierowca poczeka emeryci o laskach są uprzywilejowani , brawo brawo, brawo.

    • 2 6

    • No właśnie to co tak wysmiewasz

      Nazywa się normalność. A starsze osoby przepuścić to nawet nie prawo, a zwykła kultura wymaga. Ale co ty możesz o tym wiedzieć.

      • 0 0

  • Pozwólcie pieszym uruchomić mózgi. (1)

    Czerwone światło dla pieszego powinno oznaczać tylko tyle, że na moment stracił pierwszeństwo na pasach. Czyli mając czerwone światło na pustej akurat ulicy pieszy powinien móc legalnie przez tą ulicę przejść zachowując 100% ostrożności. Tak jest od zawsze w GB a jakoś wypadków jest tam o wiele mniej niż w Polsce.

    • 11 0

    • W Hiszanii również

      • 1 0

  • Czas na radykalne zmiany.

    Skrzyżowanie Podwale Grodzkie i Hucisko. Jakiś czas temu zainstalowano tam nie wiadomo z jakich powodów światła. Śmieszne dodatkowo jest to, że Podwale jest jednokierunkowe od strony dworca a ruchu praktycznie tam nie ma. Stoi więc tam tłumek ludzi przy pustej ulicy, gapi się w sygnalizację i czeka chyba na "Godota". To samo jest w ciągu Kartuskiej gdzie światła czerwone dla pieszych trwają niemiłosiernie długo więc się stoi i patrzy jak odjeżdża twój tramwaj. W wielu europejskich krajach coś z tym robią, ale nie u nas.

    • 7 2

  • A można wykorzystywać media? m0żna.

    Ile jeszcze trzeba nieszczęść na drogach aż zrozumieją decydencie że można wykorzystywać media nie tylko do polityki ale i do kształcenia życia i kultury na drogach.
    Już wydawało się że kierowcy zrozumieli jak ważny jest "korytarz Życia" w wyniku propagowania przez media i co??? zapomniały media, zapomnieli kierowcy jak powstaje "korek" to wszyscy się gapią "DO przodu", a gdy już się zablokują i jedzie pojazd na :sygnale: to nawet nie można zmienić położenia pojazdu zbyt ciasno....

    • 2 0

  • Niestety

    Kierowcy z "regionu' bardzo są zawzięci i jazda na zamek, czy pierwszeństwo pieszych na pasach to dla nich enigma

    • 4 3

  • a co ze strefą 30?

    • 4 0

  • Fajne to prawo. Takie jak ktoś ma dalmierz laserowy w oczach to akurat.

    Fajnie tez, że tak wiele wymaga się od pieszego, niechronionego i niewyposazonego w zestaw wskaźników, a tak wiele wybacza się kierowcy, który powyższe posiada i do tego jeszcze truje. Za taki kraj płacimy podatki.

    • 7 4

  • Ja tylko przypomnę, że niedawno w Poznaniu przeprowadzono badanie

    Z którego wynika, że 90% kierowcow w monitorowanym miejscu łamało przepisy drogowe (mierzona była tylko prędkość). W Kopenchadze natomiast badani byli rowerzyści i kierowcy. Współczynnik wykroczeń odpowiednio 5% i 66%. O czym my tu gadamy? Przecież każdy z nas jeździ autem i widzi jak jeżdżą inni kierowcy. Nie myślmy sobie oczu, nie wysyłajmy pieszych na kurs przepisów, tylko zacznijmy od siebie i przestrzegajmy przepisów !

    • 7 2

  • Żabianka

    SKM na autobus tam wszyscy omijają zebrę przystanek w złym miejscu

    • 0 0

  • szybko, szybko do kościółka...

    Miejsce tego wypadku jest świadkiem wielokrotnego wtargnięcia pieszych na droge (sam byłem uczestnikiem takiego zdarzenia jako kierowca wielokrotnie ). Szczególnie w godzinach porannych okoliczne "mohery" gnają półprzytomne na mszę do kościoła koło stadionu i oczywiscie tak im sie spieszy do raju że nie skorzystają z przejścia dla pieszych z światłami tylko pełzną przez drogę nie bacząc na samochody... wnioskuję do władz miasta o postawienie w tym miejscu z obu stron drogi barierek metalowych długości co najmniej 150metrów

    • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane