• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przy UCK komunikacja i piesi mają priorytet

Szymon Zięba
2 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kierowcy narzekają na korki na Smoluchowskiego. Kierowcy narzekają na korki na Smoluchowskiego.

Kierowcy narzekają na kontrabuspas, który od kilku tygodni funkcjonuje na odcinku między ul. DębinkiMapka i al. ZwycięstwaMapka. Mimo korków zmiana poprawiła dojazd autobusów do Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego. Wpisuje się to w politykę miasta, w myśl której m.in. piesi i komunikacja miejska powinny być priorytetem. Nie oznacza to jednak, że miasto zostawi problem bez rozwiązania. Wprowadzono bowiem korektę sygnalizacji świetlnej, dzięki której ruch stał się bardziej płynny.



W jaki sposób najczęściej poruszasz się po Trójmieście?

Przypomnijmy: pod koniec października na odcinku między ul. Dębinki a al. Zwycięstwa autobusy po raz pierwszy pojechały pod prąd po tzw. kontrabuspasie.

W ten sposób pasażerowie dużo szybciej mogli dojechać do największego na Pomorzu szpitala, a z wydzielonego dla autobusów pasa mogą także korzystać karetki pogotowia ratunkowego.

Wcześniej na ul. Smoluchowskiego od ul. Dębinki do al. Zwycięstwa na dwóch pasach obowiązywał ruch jednokierunkowy.

Po wprowadzeniu zmian na jednym z pasów pod prąd w górę ul. Smoluchowskiego jeżdżą autobusy komunikacji miejskiej, a także pojazdy uprzywilejowane, motocykle, motorowery i taksówki. Na drugim pasie, tak jak dotychczas, odbywa się ruch w stronę al. Zwycięstwa.

Wyznaczenie 270-metrowego buspasa, o który wnioskował Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, pozwoliło na zmianę trasy kursowania autobusów. Z Traktu Konnego skręcają one bezpośrednio w ul. Smoluchowskiego i jadą pod prąd, w górę ulicy.

Omijają w ten sposób zatłoczoną w godzinach szczytu ul. Skłodowskiej-Curie i skrzyżowanie tej ulicy z ul. Dębinki. Bez wątpienia zmiana wpływa na komfort i czas przejazdu pasażerów.

Sęk w tym, że praktycznie nie ma dnia, by do naszej redakcji nie zgłaszali się zniecierpliwieni kierowcy, którzy narzekają na korki po wprowadzonych zmianach. Regularnie informują o tym m.in. w Raporcie z Trójmiasta.

14:47 22 PAźDZIERNIKA 21

Gigantyczny korek na Smoluchowskiego (20 opinii)

Jaki smutny i wściekły na cały świat człowiek wymyślił buspas w górę dolnego odcinka Smoluchowskiego, która jest jedynym wyjazdem na Zwycięstwa w stronę Wrzeszczą z okolic UCK? Korek drugi dzień pod rząd sięga Tuwima
Jaki smutny i wściekły na cały świat człowiek wymyślił buspas w górę dolnego odcinka Smoluchowskiego, która jest jedynym wyjazdem na Zwycięstwa w stronę Wrzeszczą z okolic UCK? Korek drugi dzień pod rząd sięga Tuwima


Kierowcy są ważni, ale piesi i komunikacja miejska - ważniejsi



Jak tymczasem słyszymy w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku, zgodnie z przyjętą polityką miasta stosowana jest tzw. odwrócona piramida transportowa.

Oznacza to, że na pierwszym miejscu stawia się pieszych, następnie: rowerzystów, transport zbiorowy, taksówki, carpooling/carsharing, a dopiero na samym końcu - prywatne auta.

- Dlatego też rozwiązania poprawiające funkcjonowanie transportu zbiorowego mają wyższy priorytet niż ruch indywidualny. Możliwe są nawet rozwiązania, które poprawiają funkcjonowanie transportu zbiorowego kosztem ograniczeń dla transportu indywidualnego (np. zabranie jednego pasa ruchu na buspas na ul. Podwale Grodzkie, Podwale Przedmiejskie). Aby zwiększyć niezawodność komunikacji autobusowej i skrócić jej czasy przejazdu, działania mające na celu utworzenie większej liczby buspasów będą kontynuowane - zaznacza Dagmara Szajda z ZTM.

Urzędnicy robią ukłon w stronę kierowców



Nie oznacza to jednak, że miasto zostawi problem korka na Smoluchowskiego bez rozwiązania. Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni podkreśla, że wprowadzono korekty sygnalizacji świetlnej, co sprawiło, że już sytuacja uległa znacznej poprawie.

- Nadal będziemy obserwować ruch w tym miejscu. Należy wziąć pod uwagę, że zmiany w organizacji ruchu w pierwszym etapie wymagają też ich adaptacji ze strony kierowców - podsumowuje Magdalena Kiljan.
W Gdańsku, wliczając buspas na ul. Smoluchowskiego, wyznaczonych jest w sumie 17 buspasów i pasów autobusowo-tramwajowych o łącznej długości 6305 metrów.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (120)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane