• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przy UCK komunikacja i piesi mają priorytet

Szymon Zięba
2 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kierowcy narzekają na korki na Smoluchowskiego. Kierowcy narzekają na korki na Smoluchowskiego.

Kierowcy narzekają na kontrabuspas, który od kilku tygodni funkcjonuje na odcinku między ul. DębinkiMapka i al. ZwycięstwaMapka. Mimo korków zmiana poprawiła dojazd autobusów do Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego. Wpisuje się to w politykę miasta, w myśl której m.in. piesi i komunikacja miejska powinny być priorytetem. Nie oznacza to jednak, że miasto zostawi problem bez rozwiązania. Wprowadzono bowiem korektę sygnalizacji świetlnej, dzięki której ruch stał się bardziej płynny.



W jaki sposób najczęściej poruszasz się po Trójmieście?

Przypomnijmy: pod koniec października na odcinku między ul. Dębinki a al. Zwycięstwa autobusy po raz pierwszy pojechały pod prąd po tzw. kontrabuspasie.

W ten sposób pasażerowie dużo szybciej mogli dojechać do największego na Pomorzu szpitala, a z wydzielonego dla autobusów pasa mogą także korzystać karetki pogotowia ratunkowego.

Wcześniej na ul. Smoluchowskiego od ul. Dębinki do al. Zwycięstwa na dwóch pasach obowiązywał ruch jednokierunkowy.

Po wprowadzeniu zmian na jednym z pasów pod prąd w górę ul. Smoluchowskiego jeżdżą autobusy komunikacji miejskiej, a także pojazdy uprzywilejowane, motocykle, motorowery i taksówki. Na drugim pasie, tak jak dotychczas, odbywa się ruch w stronę al. Zwycięstwa.

Wyznaczenie 270-metrowego buspasa, o który wnioskował Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, pozwoliło na zmianę trasy kursowania autobusów. Z Traktu Konnego skręcają one bezpośrednio w ul. Smoluchowskiego i jadą pod prąd, w górę ulicy.

Omijają w ten sposób zatłoczoną w godzinach szczytu ul. Skłodowskiej-Curie i skrzyżowanie tej ulicy z ul. Dębinki. Bez wątpienia zmiana wpływa na komfort i czas przejazdu pasażerów.

Sęk w tym, że praktycznie nie ma dnia, by do naszej redakcji nie zgłaszali się zniecierpliwieni kierowcy, którzy narzekają na korki po wprowadzonych zmianach. Regularnie informują o tym m.in. w Raporcie z Trójmiasta.

14:47 22 PAźDZIERNIKA 21

Gigantyczny korek na Smoluchowskiego (20 opinii)

Jaki smutny i wściekły na cały świat człowiek wymyślił buspas w górę dolnego odcinka Smoluchowskiego, która jest jedynym wyjazdem na Zwycięstwa w stronę Wrzeszczą z okolic UCK? Korek drugi dzień pod rząd sięga Tuwima
Jaki smutny i wściekły na cały świat człowiek wymyślił buspas w górę dolnego odcinka Smoluchowskiego, która jest jedynym wyjazdem na Zwycięstwa w stronę Wrzeszczą z okolic UCK? Korek drugi dzień pod rząd sięga Tuwima


Kierowcy są ważni, ale piesi i komunikacja miejska - ważniejsi



Jak tymczasem słyszymy w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku, zgodnie z przyjętą polityką miasta stosowana jest tzw. odwrócona piramida transportowa.

Oznacza to, że na pierwszym miejscu stawia się pieszych, następnie: rowerzystów, transport zbiorowy, taksówki, carpooling/carsharing, a dopiero na samym końcu - prywatne auta.

- Dlatego też rozwiązania poprawiające funkcjonowanie transportu zbiorowego mają wyższy priorytet niż ruch indywidualny. Możliwe są nawet rozwiązania, które poprawiają funkcjonowanie transportu zbiorowego kosztem ograniczeń dla transportu indywidualnego (np. zabranie jednego pasa ruchu na buspas na ul. Podwale Grodzkie, Podwale Przedmiejskie). Aby zwiększyć niezawodność komunikacji autobusowej i skrócić jej czasy przejazdu, działania mające na celu utworzenie większej liczby buspasów będą kontynuowane - zaznacza Dagmara Szajda z ZTM.

Urzędnicy robią ukłon w stronę kierowców



Nie oznacza to jednak, że miasto zostawi problem korka na Smoluchowskiego bez rozwiązania. Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni podkreśla, że wprowadzono korekty sygnalizacji świetlnej, co sprawiło, że już sytuacja uległa znacznej poprawie.

- Nadal będziemy obserwować ruch w tym miejscu. Należy wziąć pod uwagę, że zmiany w organizacji ruchu w pierwszym etapie wymagają też ich adaptacji ze strony kierowców - podsumowuje Magdalena Kiljan.
W Gdańsku, wliczając buspas na ul. Smoluchowskiego, wyznaczonych jest w sumie 17 buspasów i pasów autobusowo-tramwajowych o łącznej długości 6305 metrów.

Opinie (120) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Czemu nie ma w planach tramwaju (8)

    Nikt nie myśli o stars,ych i schorowanych ludziach. Nie każdego stać na taxi

    • 19 17

    • (1)

      Wedle "polityki miasta" powinni wsiąść do autobusu, który ma teraz priorytet. Czy czasowo tym ludziom to się opłaci, czy standard będzie odpowiedni oraz ... czy dadzą radę wsiąśc do busa - to już mnie nie pytaj...

      • 6 7

      • już dawno nie ma ikarusów więc na pewno dadzą radę wsiąść do autobusu, a już na pewno sprawniej im to pójdzie niż wsiadanie do samochodu

        • 11 3

    • różnica między dojazdem autobusem a dojazdem tramwajem nie jest zbyt duża (2)

      Doprowadzenie tramwaju do UCK byłoby bardzo kosztowne. Lepiej pomyśleć o zbudowaniu kładki przy północnym krańcu peronu SKM Gdańsk Stocznia - dzięki temu warunki dotarcia do UCK wielu osób uległyby poprawie: może studenci i pracownicy oraz wielu pacjentów ambulatoryjnych zrezygnowałoby z dojazdu samochodem i nie byłoby tylu narzekań, że nie ma gdzie zaparkować przy GUMedzie. Ruch pieszy, rowerowy i SKM to przyszłość systemu komunikacyjnego naszej aglomeracji. Riksze wspomagane elektrycznie na pewno byłyby tańsze niż taksówki ;-)

      • 3 2

      • Skm to tragedia

        Mało kto się na to zdecyduje, choćby ze względu na warunki podróży, dziwne bilety, meneli itd

        • 1 0

      • Komunikacja zbiorowa to przyszłość, ale już trzeba ją modernizować. Tabor SKM to teraz dramat. Sam zrezygnowałem z SKM ze względu na wieczne opóźnienia i awarie. Ale powinniśmy w nie inwestować i koniecznie połączyć południe gdańska z cywilizowanymi dzielnicami. Bo nieboraki pokupowali tam mieszkania i teraz mają problem, który trzeba szybko rozwiązać. Zwykłymi ulicami się tego nie rozwiąże

        • 0 0

    • no dobra, ale stary czy schorowany ma prowadzić auto? (1)

      Przecież to może prowadzić do tragedii. Bardzo dobrze, że komunikacja ma priorytet to tanio i wygodnie taka osoba dojedzie.

      • 10 6

      • Zazwyczaj schorowany albo ma rodzinę, albo dzwoni po karetkę

        • 3 0

    • w planach jest!

      • 0 0

  • Kontrabas na ulicy. No powariowali

    • 20 14

  • Brawo popieram ten światowy trend

    • 19 34

  • Brawo! Więcej takich odważnych decyzji poproszę.

    • 21 32

  • Przecież to powinno być normą wszędzie....

    • 17 18

  • To przekracza ludzkie pojęcie (3)

    Czy ten kontrabas jest bezpieczny? Co na to kierowcy????

    • 17 11

    • Elu, nie jesteś jedynym człowiekiem na tym świecie

      To może przez chwilę przekraczać Twoje pojęcie - kontrapas jest na pewno bardziej bezpieczny niż kontrabas, który może wylądować na czyjejś głowie w czasie bójki w lokalu rozrywkowym.

      • 4 0

    • Haha, ale żarcik (1)

      Widzę że urzędnicze trolle mają taką taktykę, żeby całą pierwszą stronę komentarzy zapełnić jakimś bełkotem, z nadzieją, że nikt nie dotrze do merytorycznych komentarzy na kolejnych stronach.

      • 2 2

      • haha ale riposta

        osoby mentalnie przyspawane do fotelli samochodów trollują myśląc, że jedynymi osobami podważającymi ich sposób rozumowania są urzędnicy. Nie, nie jestem urzędnikiem. Dziękuję za uznanie mojego poczucia humoru. Z osobami cierpiącymi na samochodozę najlepiej walczyć śmiechem, jak widać na tym portalu jest coraz więcej osób rozumiejących potrzebę odejścia od prosamochodowego nastawienia osób organizujących transport w Gdańsku i innych miastach naszej metropolii.

        • 2 4

  • Opinia wyróżniona

    nie chcę się wymądrzać, ale najczęściej jak ktoś jest chory i musi korzystać z UCK (3)

    To sam wybiera transport samochodowy (swój własny lub kogoś z rodzinym nzajomych, albo komercyjny) bo tak w wielu przypadkach jest i wygodniej i bezpieczniej.

    • 113 20

    • tak (2)

      więc powinno być kiss and fly

      • 7 0

      • kiss and fly i buspass

        jest, 15 min postoju pod samym szpitalem, przed drzwiami jest za darmo. A buspas to chory pomysł. Autobusy "do góry" może i jadą płynnie (choć nie zawsze bo korek w dół na tak wąskiej drodze często blokuje autobusy) to te, które jadą z drugiej strony mają ogromne opóźnienia, często miedzy 14 a 17 mają problem, żeby dojechać na przystanki dedykowane UCK.

        • 10 2

      • Art. 54 - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej - Cenzura jest zakazana

        Same dobre pomysły. Szkoda ze przeciw mieszkańcom.

        • 0 1

  • Do tego powinni domalować tam z 5x więcej kopert dla niepełnosprawnych, bo jest tam ich łącznie chyba ok 10 na tak wielki szpital.

    • 13 5

  • Opinia wyróżniona

    Pełna zgoda (1)

    Natomiast teraz przejazd autobusem w 2 stronę zajmuję 3 razy więcej czasu, więc zmiana na gorszę nawet dla ludzi korzystających z komunikacji. Sumarycznie jadąc tam i z powrotem cały przejazd wyjdzie nam dłużej niż przed tą genialną inwestycją.

    • 99 10

    • Nie wspominając o tym, że ilekroć jadę do UCK od strony Suchanina autobus jest nabity i wiele osób wysiada w okolicy samego szpitala. Z kolei wracając autobus jedzie pusty, lub co najwyżej w połowie wypełniony. Dla kogo jest ta zmiana?

      • 13 3

  • jestem przeciw (1)

    mogę?

    • 36 5

    • możesz, ale po co?

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane