• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przybliża się elektryfikacja linii kolejowej do Kościerzyny

Maciej Naskręt
27 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Sprawa elektryfikacji linii relacji Gdyni - Kościerzyna nabiera tempa. Sprawa elektryfikacji linii relacji Gdyni - Kościerzyna nabiera tempa.

Gdański oddział Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK ogłosi w lutym przetarg na opracowanie studium wykonalności i dokumentację projektową dla elektryfikacji linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna. Elektryczne pociągi na Kaszuby mają szansę pojechać jeszcze przed 2020 r.



Zakres planowanej elektryfikacji na Kaszubach. Zakres planowanej elektryfikacji na Kaszubach.
- Przetarg chcemy ogłosić jeszcze w lutym. Natomiast prace projektowe nad dokumentacją mają potrwać według specyfikacji przetargowej rok - mówi Eugeniusz Pietrzak, dyrektor gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Oprócz głównej nitki kolejowej w kierunku Kościerzyny dokumentacja ma też obejmować elektryfikację linii kolejowej na odcinku Somonino - Kartuzy i Glincz - Kartuzy. W sumie do zelektryfikowania przeznaczonych jest 84 km linii.

Do tego zadania zostanie wpięta również planowana linia kolejowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Osowej do Wrzeszcza.

- Czekamy na rozpoczęcie inwestycji przez PKP PLK. Gdy to nastąpi również przystąpimy do elektryfikacji naszej 18-kilometrowej linii. Projekt budowlany, który posiadamy przewiduje przeprowadzenie tego przedsięwzięcia - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.

Rozbudowa linii na Kaszuby o elektryfikację ma być sfinansowana z budżetu centralnego i dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

- Marszałek województwa do inwestycji dołoży 750 tys. Opracowanie całości dokumentacji według wyliczeń inwestora pochłonie 1,23 mln zł - mówi Jan Szymański, dyrektor departamentu programów regionalnych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Czy elektryfikacja linii na kaszuby jest potrzebna?

Ile miałaby kosztować prace budowlane związane z elektryfikacją linii na Kaszubach? Nie wiadomo. Wstępne szacunki poznamy po opracowaniu studium wykonalności. Jednak kolejarze są dobrej myśli. W kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 ma zostać uruchomionych więcej środków finansowych na właśnie rozbudowę kolei.

Jakie korzyści odczuje pasażer po uruchomieniu elektryfikacji - Przede wszystkim skróci się czas podróży. Spadną również koszty przejazdu składów pasażerskich. Zyskamy możliwość uruchomienia systemu atrakcyjnych połączeń kolejowych. Ponadto jest to świetny impuls do powstania atrakcyjnego i alternatywnego dla samochodów systemu kolei regionalnej - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, które zajmują się utrzymaniem torowisk kolejowych na terenie m.in. Pomorza.

Co o pomyśle sądzą sami przewoźnicy? - Ta informacja nas cieszy, bo potwierdza, że kolej na Pomorzu rozwija się. Jeśli zapadnie decyzja o budowie elektryfikacji, uwzględnimy to z pewnością w strategi działania naszej spółki - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu Szybkiej Kolei Miejskiej.

Aktualnie linia kolejowa relacji Gdynia - Kościerzyna jest modernizowana. Trwa wymiana nawierzchni na wybranych odcinkach, przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym, naprawa peronów i urządzeń do obsługi podróżnych. Inwestycja zlecona przez PKP PLK pochłonie 86 mln zł. Prace zakończą się w tym roku.

Miejsca

Opinie (241) 3 zablokowane

  • I bardzo fajne! (14)

    Zlikwidowanie wielu połączeń automatycznie zmniejszyło możliwość wypadu na Kaszuby dla wielu osób. Popieram!

    • 161 14

    • Tak

      Wypad na Kaszuby to najsłuszniejszy cel istnienia takiej linii.

      • 15 20

    • Autobusy regionalne widuję często i rzadko liczba klientów przekracza 1/4... (4)

      ...maksymalnej dopuszczonej przez konstruktora. Więc może im się nie chce? Miasto to jednak miasto.

      • 6 9

      • doprawdy ???

        1/4 w godzinach szczytu ?
        Dla tej linii godziny szczytu to 6-8 rano i 14-16.
        I autobusy są naprawdę mocno zapełnione !!!
        Proszę się przyjrzeć dokładniej !

        • 7 2

      • Przecież każdy szanujący się kaszub (2)

        ma golfa albo passata. Ewentualnie audika, jeśli popracował trochę u Niemca. Po co im pociąg?

        • 9 6

        • no a opel ?

          zapomniałeś...

          • 3 0

        • a ty polonezem jezdzisz??

          • 0 0

    • Na pewno od elektryfikacji linii połączeń nie przybędzie. (1)

      O połączeniach decyduje "wszechmocny urzędnik" A on nie podróżuje pociągiem i ma w du..e ilość połączeń.

      • 19 2

      • Czego dowodem planowana likwidacja pociągów

        Kościerzyna - Brusy - Chojnice
        i Chojnice - Człuchów - Szczecinek

        No, ale dziennikarze wolą władzuni w d wchodzić niż niewygodne pytania zadawać

        • 8 0

    • To znakomite rozwiązanie dla mieszkańców Kościerzyny. (4)

      Wsiadają w pociąg, mniej niż godzina i już są w 3mieście.

      Można dojeżdżać na uczelnię, do pracy...

      • 26 4

      • Na uczelnie? Kaszubczaki? (2)

        ;)

        • 9 14

        • Tak kolego! (1)

          Nie wszystkim starcza kopanie rowów pod nową Wałową - niektórzy chca zrobić coś więcej dla metropoli :)

          • 8 1

          • chyba WYSTARCZY a nie STARCZY sie mówi hm Panie Oburzony Kaszubie???? :)

            • 1 1

      • pod warunkiem, że akurat trafią na ten pociąg raz na 4h

        to wtedy owszem - są w mniej niż godzinę. Tzn. będą, bo na razie to grubo ponad godzinę. Ale i tak jest super!

        • 1 0

    • bessęsu, spowodurzebo teraz wszystko jest bezprzewodowe, powinno być i PKP. Ale złomiarze przerobią tę linię przewodową na wersję wireless, można być spokojnym. Żyjemy w katolickiej Polsce.

      • 8 10

  • (4)

    super :)

    • 72 14

    • a trasa do Szczecinka z Chojnic pójdzie na złom

      mimo że łączy leżące na krańcach województwa miejscowości jak Człuchów czy Czarne...ale kogo obchodzi biedna prowincja?

      • 15 2

    • SUPER (2)

      Miejscowa dzicz poPGR-owska będzie miała kolejne źródło dochodu z kradzieży sieci trakcyjnej, a lokalne skupy złomu zwiększą obroty z handlu miedzią 0 150 %, no i trzeba będzie zatrudnić batalion SOK-istów do pilnowania tego, przez co bezrobocie spadnie, zatem same korzyści dla gospodarki. WOW !

      • 2 5

      • Narazie...

        tory znikają na trasie do Nowego Portu - więc ja nie wiem gdzie ten PGR...

        • 2 2

      • To zostan w domu i pilnuj cegiel swojej chalupy by Ci nie rozkradli.
        Ja tam sie ciesze! Nie marudzic :) Bedzie kolej, bedzie super! Nad jeziorko w pol godzinki :)

        • 0 1

  • super pomysł (10)

    mam nadzieje że wpłynie to również na czas podróży do Gdyni, obecnie "najmniej efektywnym" odcinkiem jest Gdańsk Osowa - Gdynia, pociąg na tym w sumie krótkim odcinku jedzie 30min, a z Koscierzyny do Gdańska Osowy - 50min.
    Jeżeli czas podróży skróciłby się na całej trasie z 1h20min do powiedzmy 40-50min to można by rozważyć przeprowadzenie się na stałe do Kościerzyny - latem blisko do jezior lasów itd i koszty życia dużo mniejsze.

    • 116 17

    • Pomysł dobry............ale............ (2)

      Jest jedno ale , trakcje pociągną , a tu nagle gdzieś tam w środku lasu ktoś ją zwinie i ukradnie, skoro trakcja potrafiła znikać w środku miasta w biały dzień (przykłady Gdynia Chylonia, Gdańsk Letnica i Gdańsk Orunia), to na tych zad_piach będzie znikać raz na tydzień albo częściej, no chyba że co 500 metrów postawi się SOK-iste z kałasznikowem i noktowizorem

      • 4 4

      • Dokładnie tak! Kradzieże na kolei to duży problem! (1)

        Kradzieże torowisk , kradzieże infrastruktury (cięcie szyn na kawałki , łubki ,śruby , podkładki itp.) to istna plaga z którą nasza policja wogóle nie daje radę.Policja tego typu sprawy bardzo szybko umaża i to też jest smutne że taka instytucja jak Policja bagatelizuje tego typu sprawy , rzadko kiedy sprawdza skupy złomu dla tego złodzieje czują się bezkarni.

        • 6 0

        • To nie jest sprawa Policji

          Tylko SOK-istów (Straż Ochrony Kolei), oni mają obowiązek walki z tym procederem i są do tego wyspecjalizowani, Policji jest za mało wszedzie, więc dlaczego ma jeszcze SOK wyręczać, którego (jak sama nazwa wskazuje) z****nym obowiązkiem ochrona kolejowej infrastruktury.

          Problem leży w tym , że 70 procent funkcjonariuszy tej instytucji to stare przepite dziady leśne, zarabiający 1000 PLN na miesiąc, więc cóż się dziwić że jest jak jest.

          Należy gruntownie zreformować służbę SOK , a problem bezpieczeństwa na kolei zniknie jak śnieg w marcu !

          • 2 5

    • musiał bym sprzedac rozum i zamienic go na kaszubski Garnek (3)

      by sie potem przeniesc na te zadupie na stałe!!Wypad na kaszuby w teren jak najbardziej ale jako rekreacja
      ilasy to mamy namijescu tutaj! A moza na jeziorka nigdy bym niezamienił

      • 4 15

      • lepiej komputer na słownik zamień

        • 9 4

      • kaszuby jak najbardziej wracajcie do swojej koscierzyny i niewracajcie do naszego miasta! (1)

        • 1 6

        • naszego?

          hahaha a co to za "nasze" miasto? Kupiłeś jakieś na rynku?

          • 1 1

    • (1)

      Czas się skuci po wyremontowaniu trasy. A remont szlaku już się zaczął. Więc mam nadzieję że za jakiś czas odczujemy poprawę.

      • 1 0

      • Skuci to będą gnoje pijani z dyskotek wracać i dewastować wagony.

        • 0 0

    • bzdura

      Pociąg jedzie 19 min, a nie 30 min.

      • 1 1

  • Natomiast PKM od Gdanska do lotniska będzie spalinówką (10)

    Bo beznadziejni ludzie z PKM i PKP nie potrafili przez 5 lat zalatwic sprawy elektryfikacji. Mozna bylo uslyszec, ze jak sie zelektryfikuje trase, to spalinowki wezmie wojewodztwo. Cyrk, bo takie pociągi ktore tam beda jezdzily musza miec mocniejsze silniki i hamulce = sa o wiele drozsze. Marnotrawstwo pieniedzy, amatorszczyzna, zwykla glupota!

    • 97 18

    • Nie kumasz o co chodzi?

      Dodatkowy przetarg + dodatkowa praca + dodatkowa kasa. Ibędzie się żyło co niektórym lepiej. Proste?

      • 23 15

    • pewnie bardziej się martwili o kolor ściany w kiblu w siedzibie PKM

      niż o takie nic nie znaczące "d*perele" jak elektryfikacja linii. nie ma co, sami specjaliści!

      • 5 2

    • (2)

      Gdybyś poczytał trochę więcej to byś takich głupot nie wypisywał. Jaki sens miałaby elektryfikacja PKM bez elektryfikacji odcinka Osowa-Gdynia Główna? Nawet JASPERS (unijna instytucja zajmująca się nadzorowaniem wydawania pieniędzy z UE) wypowiedział się przeciwko takiej częściowej elektryfikacji. Tabor spalinowy z PKM się nie zmarnuje, pójdzie na inne linie.

      • 16 3

      • Przestan glupoty wypisywac.

        Tamten odcinek jest na dalszym planie i o wiele mniej istotny.

        • 1 3

      • może Ty powinieneś poczytać?

        Mieliście jako PKM 5 lat by lobbować władze województwa i PKP PLK by zelektryfikowały swoją linię. Czy ktoś się tym zajął? Nie, skupiliście się tylko na sobie i takie mamy efekty. Kupowanie nowego taboru spalinowego to głupota. W pomorskim po elektryfikacji Gdynia - Kościerzyna i PKM bez druta zostaną w praktyce jedynie 3 linie Gdynia - Hel, Tczew - Chojnice i Kościerzyna - Chojnice. Mamy już sporo SZT (3x3 człony, 5x2 człony, 2x1 człon), dojdą do tego kolejne ... nie wiem ile zamówicie... z 6 - 8 trzeba by PKM ruszyła. Gdzie tym chcecie jeździć? Na te 3 - 5 lat należałoby ogłosić przetarg i pozwolić wejść komuś z własnym taborem. Niech to będzie Arriva czy DB nawet. No chyba, ze zależy Wam na kolejnych przetargach... przecież to spijanie śmietanki, dostawcy się biją o zamówienie, zapraszają na pokazy, do siedziby firmy, do zakładów, same ochy i achy...

        • 5 1

    • Amatorszczyzna? Głupota? Dlaczego - to nie pieniądze osób które decydują, to co się mają przejmować...

      • 2 2

    • Dopoki pkp nie zelektryfikuje swojego odcinka,

      Unia nie da dofinansowania na elektryfikacje metropolitalnej.

      • 8 1

    • Głupoty to sam piszesz (2)

      Bez elektryfikacji odcinków Rębiechowo - Kartuzy i Gdynia - Rębiechowo - Kościerzyna elektryfikacja odcinka Wrzeszcz - Rębiechowo byłaby bez sensu.

      • 0 0

      • Ten pociąg ma do jechac do Lotniska - to bylo najwazniejsze zlozenie. (1)

        Osowa blisko tez. A Gdynia to moze SKM jechac narazie! I takie byly plany wlasnie. Linia do Gdynii jest mniej istotna.

        • 0 2

        • założenie było takie,

          że wozimy po jednej linii ludzi na lotnisko, do Osowy i Gdyni oraz na Kaszuby.

          • 2 0

  • ... i ta piękna Kościerzyna... :) (1)

    • 31 19

    • Hej dziewczyny z Kościerzyny, myjta d....a i do Słupska!

      • 13 5

  • 2020... (59)

    tymczasem w Chinach...

    • 102 4

    • UE to zmodyfikowany ZSRS (58)

      a Polska to PRL-bis, rządzą u nas postkomuniści i socjaliści, którzy naszą gospodarkę skierowali na centralnie sterowane tory
      tymczasem w Chinach... rządzący komuniści starają się wprowadzić chińską gospodarkę na kapitalistyczne tory

      • 25 18

      • ZSRS - a co to takiego? (49)

        A PRL to chyba znasz z opowiadań dziadków?
        Lepiej zostan ministrantem

        • 17 15

        • Związek Socjalistycznych Republik Sowieckich... nieuku (23)

          a teraz wracaj do lekcji

          • 16 14

          • ..Radzieckich! (16)

            ehhh i jeszcze się kłóci :D

            • 15 9

            • ZSRS, Związek Sowiecki, imperializm sowiecki, armia sowiecka... piszemy po polsku (1)

              Głosisz pochwałę "radzieckiej poprawności", czyli lewackiej poprawności politycznej. A warto poznać opinie językoznawców, historyków. Odnośnie języka polskiego to słowo "sowiecki" jest neutralne stylistycznie i ma swoje trwałe miejsce w naszej tradycji językowej. Odwrotnie "radziecka poprawność" - jest to wyraz nowo utworzony przez utrwalaczy władzy ludowej dla celów politycznych i propagandowych na potrzeby nowo utworzonej Polski sowieckiej. Musimy pamiętać, że w powszechnym odbiorze Polski międzywojennej, w czasie okupacji i przez czerwonoarmistów "wyzwalania" polski zwrot "Sowiety" miał wydźwięk bardzo negatywny.

              • 8 13

              • Mit.

                • 0 4

            • "..Radzieckich!" (6)

              Poprawna nazwa to "Sowieckich"!
              Nazwy tej używano przez okres całej drugiej RP, używała jej Armia Krajowa i całe polskie podziemie oprócz marginesu jaki stanowili komuniści...

              • 7 6

              • i co z tego, że używały jej te wszystkie podmioty? (2)

                prawidłowa forma to "radziecki" i hugo, nawet gdyby Wojtyła z Glempem i Piłsudskim twierdzili inaczej.

                • 11 9

              • (1)

                Przypomnijmy, jak to polski historyk po otrzymaniu egzemplarza autorskiego stwierdził, że w jego opracowaniu zamieniono bez jego wiedzy i zgody skróty "ZSSR" i "ASSR" na "ZSRR" i "ASRR", przymiotnik "sowiecki" na "radziecki", oraz nazwy "Związek Sowiecki" i "Sowiety" na "Związek Radziecki". Zmiany te wprowadzono zarówno w historyka tekście, jak i w dokumentach przytoczonych w opracowaniu, takich jak na przykład depesze gen. Sikorskiego.

                • 2 1

              • napisz coś samodzielnie, bo na razie to tylko

                wklejasz IPN-owskie agitki jak jakiś bot. Zresztą cholera was wie w tym Instytucie Propagowania Nienawiści, może i bota postawiliście na Trójmieście.

                • 2 0

              • Kolejny po Kaczyńskim rusofob (2)

                biedny, pokrzywdzony przez los i naturę

                • 8 10

              • (1)

                Przypomnijmy, że terminologia "radziecka" została zainicjowana przez takich zwolenników Polski sowieckiej jak Marchlewski i Dzierżyński w 1919 r., a potem była używana przez Komunistyczną Partię Polski, "Nowe Widnokręgi" Wandy Wasilewskiej, Związek Patriotów Polskich, PZPR i PRL. W tamtych czasach powszechnie jeszcze używano terminologii "sowieckiej" która opierała się na zwyczajnych i ogólnie przyjętych w kulturze zachodnio­europejskiej - z przedwojenną Polską włącznie - zwrotach językowych.

                • 3 3

              • no proszę - jedyni, którzy poprawnie władali polszczyzną

                to byli komuniści. Nic w tym zresztą dziwnego - jeśli ktoś jest blisko narodu, to i poprawnie włada językiem tegoż. A oderwanym od narodu elitkom nie starczyło fantazji (ew. umiejętności), aby utworzyć poprawne językowo określenie.

                • 0 2

            • A niech sobie "polka" gada jak chce. Przynajmniej będzie słychać (6)

              "skąd jej ród". Byliśmy jedynym państwem, które miało własną nazwę dla tego kraju - Związek RADZIECKI, radziecki jako tłumaczenie rosyjskiego "sawjetskij" od sawjet - rada. Nawet USA i GB dały sobie narzucić rosyjskie nazewnictwo (SOVIET Union, choć przecież mogło być Council lub jakoś tam Union).
              Ale oczywiście prawica musi być lepsza od Bieruta i zaśmiecać nasz język rusycyzmami. Stalin turla się w grobie ze śmiechu widząc głupotę polskiej prawicy.

              • 5 2

              • (5)

                Polski historyk pisze - W prawdziwym, przedwojennym słowniku Szobera nie ma hasła "radziecki", dlatego że w naszym języku literackim, poprawnym, brak przymiotnika od "rada". Władcy Polski z nadania sowieckiego kazali nam używać słowa "radziecki", zamiast "sowiecki", nie bacząc, że tworzą brzydki, bo kojarzący się ze zdradą (jest tu zresztą coś na rzeczy) neologizm. Nie wolno było w Polsce i na Ukrainie publicznie w odniesieniu do ówczesnej Rosji posługiwać się określeniem "sowiecka", podczas gdy w językach zachodnich nie tłumaczono owych rosyjskich "sowietów", czyli "rad", na własne języki, natomiast tworzono z tego słowa oficjalną nazwę państwa sowieckiego, to znaczy kraju rad: Union Sovietique, Soviet Union itp.

                • 1 2

              • Widocznie Szober słabo znał polski, skoro nie potrafił utworzyć

                przymiotnika od słowa "rada". Poza tym - trzydzieści lat temu "w naszym języku literackim, poprawnym," nie było wielu słów, które dziś są w powszechnym, także literackim użyciu. Także powoływanie się na autorytet (leksykografa) to żaden argument. Świadczy to jedynie, że nie potrafisz samodzielnie myśleć.

                • 3 1

              • w naszym języku literackim, poprawnym, brak przymiotnika od "rada". (3)

                Bełkoczesz misiu.
                Słowo radziecki od wieków funkcjonowało jako przymiotnik określający organ władz miasta, czyli jego Radę.

                • 0 2

              • Współczesna Trybuna Ludu "wyjaśniła" i on "wie" (1)

                • 0 1

              • Współczesna "Trybuna Ludu"? A prawda, IPN!

                • 0 0

              • Nawet jeśli bełkocze, to jest to mój własny bełkot, za moje pieniądze a nie

                tworzony przez hordę "historyków" za publiczne pieniądze bełkot IPN-owski.
                Poza tym - słowo "radziecki" jest poprawną, zgodną z zasadami słowotwórstwa formą przymiotnika od rzeczownika "rada".
                Związek Radziecki był pierwszym krajem o ustroju opartym (przynajmniej w teorii) na radach delegatów robotniczych. Co miał zrobić polski patriota wobec tego faktu? Zaśmiecać język ojczysty rusycyzmami jak "sowiecki", czy postąpić zgodnie z zasadami słowotwórstwa i ustrój sąsiada określić polskim słowem "radziecki"? Patriota nie zaśmiecałby własnego języka rusycyzmami. Ale nie wymagajmy od wychuchanych na salonach elitek patriotyzmu!

                • 2 1

          • ładnej "polszczyzny" uczysz swoje bachory matko olaboga! "polko". (5)

            Ale pewnie taka z ciebie polka jak z Gołdy Tencer.

            • 0 4

            • Chodzi im o to, abyśmy byli bezkrytycznymi nabywcami i konsumentami tego wszystkiego, co ideologiczna utopia lansuje (4)

              Michnikowszczyzna usiłuje przekonać Polaków, że powinno się "ujednolicić" pisownię nie używając takich zwrotów jak "sowiecki", lecz "radziecki", nie "Sowiety", lecz "Związek Radziecki", nie "ZSRS", lecz "ZSRR". Warto zauważyć, że zwrotu "sowiecki" używają konsekwentnie w swych publikacjach polscy historycy i większość pracowników IPN. Ci, dla których Kiszczak i Jaruzelski to ludzie honoru uważają, że nie powinniśmy mówić czy pisać "sowiecki", bo słowo to ma "negatywne konotacje" i ma "nieprzychylny wydźwięk wobec Rosji i wobec Rosjan"! W czasie jednej z debat na ten temat pewien polski historyk się dopytywał jakich "konotacji" chcą co niektórzy dla nazwy państwa, w granicach którego tylko w latach 1937-1941 zamordowano co najmniej 11 mln obywateli nie mówiąc o milionach zesłańców.

              • 2 5

              • no tak, kolejny prawicowy debilizm - (3)

                kto nie z nami ten z "michnikowszczyzny". Tak się składa prawicowy trzęsidupku (tak, tak, nawet byle jakim nickiem boisz się podpisać), że jestem polskim patriotą i nienawidzę oraz zwalczam wszystko co szkodzi naszej Ojczyźnie, m.in. Kościół, liberalizm gospodarczy (wiesz jakiej narodowości byli/są: Friedman, Sachs, Greenspan itp.?) czy takie durnowate, prawicowe "poprawianie" polszczyzny.

                • 5 4

              • Faszyści z SLD tyle mówią o miłości (2)

                Warto historyczne fakty znać. Przedmiotem szczególnego zainteresowania i rozpracowania SB były wszystkie instytucje kościelne. Przykładowo w kuriach biskupich przy okazji prac budowlanych, remontowych czy malarskich zakładane były podsłuchy przez specjalistów włączanych do grup prowadzących prace jako rzekomi robotnicy. Założono go także w siedzibie Prymasa Polski i to jest historyczna prawda. Politykę tą kontynuuje rząd PO-PSL - inwigilację mamy na nie mniejszym poziomie jak za komuny. Ale czy to znaczy, że lewacy mają wiedzę? Z michnikowszczyzny rewelacjami byłbym ostrożny. Na temat roli Kościoła w dążeniu do odzyskania niepodległości z sowieckiego jarzma G-Wniana i inne polskojęzyczne mówią mitami, a nie faktami. W PRL-bis mamy ogromną liczbę ludzi, którzy są w sposób szczególny przygotowani, wyspecjalizowani w propagowaniu kłamstwa po to, by naprodukować takich pożytecznych idiotów jak ten tutaj.

                • 0 4

              • Jesteś w stanie napisać coś samodzielnie, czy tylko (1)

                będziesz wklejał gotowce - agitki z Instytutu Przechowującego Nieuków, Ówarzam Łże i Gazety Wolskiej?

                • 2 1

              • Ostatnie stadium kaczyzmu

                Z domieszką zespołu szmaciarewicza

                • 1 0

        • Żydokomuna i PRL-bis, czyli spuścizna po ZSRS (24)

          Nie dajmy sobie narzucić lewackiej poprawności! Warto znać historię! Z opowiadań dziadków wiem, że gdy u nas dogorywało Powstanie Warszawskie, Sowieci wymordowywali 27. Wołyńską Dywizję Piechoty. Zachód nie chciał o tym słyszeć. Ten sam Zachód próbuje dziś udowodnić, że Polacy to naziści, że rozpętali wojnę, wymordowali Żydów. Na Zachodzie powstają takie filmy jak "Opór", opowiadający o braciach Bielskich, w którym pokazuje się, jak to rzekomo Polacy mordowali partyzantkę sowiecką... Przecież to nieprawda. Milczy się za to o Koniuchach, gdzie Polacy byli żywcem paleni, jak również o licznych miejscach kaźni polskich patriotów. IPN wyraźnie podaje, że w całej Polsce było 23 tysiące "dziupli" ubowskich. To były takie prymitywne miejsca w jakichś urzędach powiatowych czy gminnych UB, w których zwykłymi pałkami, którymi ubijało się na wsi zwierzęta, zabijano polskich patriotów. Nie mamy takich kart w naszej historii, za które moglibyśmy się wstydzić, tylko nie umiemy o tym głośno mówić. Przecież tylko Polska dotrzymała w 1939 roku wszelkich sojuszów z Zachodem i Wschodem. Anglia i Francja nie ruszyły nawet palcem w bucie, kiedy w Polsce masowo ginęli cywile, wystarczy prześledzić dzień po dniu kroniki z września 1939 roku, są przerażające. Niemcy wymordowali najwartościowszych Polaków. Dziś po latach te same kraje, Anglia i Francja, znowu zostawiły Polskę samą wobec zakłamanej wersji historii, którą głosi Władimir Putin i jego zaplecze.

          • 11 6

          • A miało być o elektryfikacji (22)

            jednak wirus kaczyzmu połączony z zespołem szmaciarewicza szerzy się szybciej niż H5N1

            • 17 11

            • (18)

              ZSRS - a co to takiego?
              - to Twoje pytanie, czy kogoś innego?

              Wirus powiadasz. Może i masz rację, skoro mieliśmy "samobójstwa", skoro pirotechnik od tupolewów nie żyje... A wiedza zmarłego w Kazachstanie pirotechnika, funkcjonariusza BOR mogła mieć znaczenie - tak przynajmniej uważają pełnomocnicy rodzin smoleńskich (dla ciebie to kaczyzm połączony z zespołem szmaciarewicza? sam to wymyśliłeś?). BOR przyznaje, że Adam A. zajmował się sprawdzaniem rządowych tupolewów. Zarówno przed katastrofą, jak i po niej.

              - Każda nagła śmierć funkcjonariusza BOR, stosunkowo młodego człowieka, jest niepokojąca i wymaga zbadania, tym bardziej że jakieś nitki mogą prowadzić też do sprawy katastrofy - uważa mec. Bartosz Kownacki, pełnomocnik kilku rodzin smoleńskich. Ja uważam tak samo, a ty?

              • 4 14

              • Ja naturlich (7)

                Moim pupilem jest mec. Krzywa Gęba Rogalski - razem z Antkiem Policmajstrem wynaleźli trotyl na zdjęciach kosmicznych profesura Biedy-Biniedy a sztuczna mgła była rozpusczona jak dziadowski bicz i knuła spisek z tytanową brzozą zasadzoną przez wnuka Stalina.
                Tylko co to ma wspólnego z elektryfikacją linii do Kościerzyny?

                • 12 2

              • (6)

                Usiłujecie być dowcipni... skoro już poruszyliście ten temat, to zastanówmy się... nie zbadano gleby tuż po katastrofie pomimo, ze takie sugestie u prokuratorów polskich padały, dlaczego? Rosjanie nie pozwolili, a dlaczego? Przecież to badanie pokazałoby, że żadnej sztucznej mgły nie było, gdyby oczywiście mgła ta była dziełem natury.

                • 0 6

              • (5)

                W archiwach KGB wyczytałem że jar przed lotniskiem wykopało 26 tysięcy rosyjskich indian zeby zmylić wyskościomierz tupolewa, jest też zdjęcie osobnika niezwykle podobnego do Putina który w czasie lotu podpiłował skrzydło - profesur Nowaczyk udowodni to niebawem na audiencji generalnej u Papy Benka

                • 6 3

              • (3)

                Ktoś wie, dlaczego nie wykonano dokładnej dokumentacji fotograficznej miejsca katastrofy z wykorzystaniem śmigłowca? Dzisiejsza technika pozwala nawet na wykadrowanie z materiału filmowego interesujących nas szczegółów, zatem zadanie znalezienia przyczyn katastrofy byłoby uproszczone. Dysponując takim materiałem, nie byłoby wątpliwości przykładowo co do miejsca położenia poszczególnych elementów samolotu. Dodajmy, że prokuratura tego typu film po katastrofie statku powietrznego robi ZAWSZE, jest to jej oczywisty obowiązek. Jak fakt niewykonania takiego filmu roztrzaskanego rządowego Tupolewa oceniacie?

                • 0 5

              • (2)

                Macie jakeś problemy z liczbą mnogą towarzyszu?
                A fakt tupolewa oceniam poprzez jego pryzmat w Kałkowie z betonu na kołach od poloneza

                • 3 2

              • (1)

                A w którym momencie wojskowy lot PLF 101 M stał się lotem cywilnym, a potem na powrót wojskowym, skoro proceduje się wg cywilnego załącznika 13, a śledztwo prowadzi prokuratura wojskowa?

                • 0 2

              • stał się lotem cywilno-wojskowym po komendzie "ląduj dziadu" i obalonych 14 winówkach

                • 3 2

              • Młody Demokrata ?

                • 1 0

              • northwest airlines flight 255 (9)

                Polecam poczytać o wypadku lotu Northwest airlines flight 255.

                • 1 1

              • Powinniśmy uszanować ból rodzin ofiar katastrofy smoleńskiej, uszanować ich nieufność, w pełni uzasadnioną nieufność (8)

                Dlaczego Rosjanie pocięli wrak i dlaczego nie chcą go oddać właścicielowi? Dlaczego Rosjanie nie chcą nam oddać czarne skrzynki? Przypominam, że zarówno po katastrofie białoruskiego Su na AirShow w Radomiu jak i w katastrofie izraelskiego myśliwca w Rumunii zarówno wrak jak i czarne skrzynki wróciły do właścicieli.

                Dlaczego polscy piloci mieli przez dwa lata zakaz wygłaszania swoich opinii w mediach na temat tej katastrofy? Usiłowali dementować brednie, jakie w mediach wygłaszali wojskowi nazywani tam ekspertami albo pilotami (bo lata na helikopterze) pod zmienionym nazwiskiem.

                I na koniec jeszcze jedno pytanie, które aż ciśnie się na usta - czy to tylko naiwność Tuska z tym jego zaufaniem do Rosjan, czyli niedawnych służbistów z KGB? Teraz okazuje się, że jakość rosyjskich badań jest mocno wątpliwa, że po ponad dwóch latach badań tak naprawdę nie wiemy, co zbadano i jak zbadano, nie znamy przyczyn katastrofy. Z kolei widzimy, że wyniki analiz prowadzonych w Polsce są rozbieżne z rosyjskimi ustaleniami, tak jak to było w przypadku stenogramów z rejestratora głosowego.

                • 0 8

              • Ląduj dziadu (4)

                i wszystko w temacie

                • 3 5

              • (3)

                Michnikowszczyzna powtarzała przez 2 lata wersję, że przyczyną tragedii był jakiś błąd pilotów, jakieś naciski nietrzeźwych pasażerów. Eksperci udowodnili już, że były to przez 2 lata powtarzane kłamstwa bazujące na ruskich dezinformacji. Ale ciągle mamy do czynienia z sytuacją, że czynne środowisko lotnicze od początku katastrofy ma rozkaz milczeć na temat faktycznych przyczyn katastrofy pomimo, że mają sporo do powiedzenia. Ci, co milczeć do końca nie chcą mówią (pod zmienionym nazwiskiem), że zapraszani przez michnikowszczyznę i telewizory "eksperci" opowiadają bzdury (było to na zasadzie: wypowiedź "eksperta" - lotnika opinia do tej wypowiedzi), że zakaz wyrażania przez pilotów opinii na temat katastrofy smoleńskiej jest nakazowy i celowy. Dlaczego najwyższy zwierzchnik WP prezydent Komorowski nakazał pilotom milczeć, zakazał wyrażać swoich opinii na temat katastrofy smoleńskiej?

                • 0 6

              • "Dlaczego najwyższy zwierzchnik WP prezydent Komorowski nakazał pilotom milczeć" (2)

                pytanie podchwytliwe!

                prawidłowa odp.:
                najwyższy zwierzchnik WP prezydent Komorowski NIE nakazał pilotom milczeć.

                • 2 3

              • (1)

                W światku osób zainteresowanych to raczej już powszechna wiedza, że piloci mieli zakaz. Skąd to wiemy? Od tychże pilotów. Co w takim razie warte są te pożytecznego idioty zaprzeczenia faktom? Nic.

                ONI dobrze to wiedzą, że tylko dezinformacja sprawi, że tacy pożyteczni idioci będą mieli poparcie osób, które na temat tej katastrofy wiedzą tylko tyle, co podadzą rządowe media.

                • 0 2

              • światek osób zainteresowanych? ci od sztucznych mgieł, pancernych brzóz i trotylu?

                ...i nieodłączni "ONI". Ot, kolejny miłośnik teorii spiskowych.

                • 1 0

              • "nie znamy przyczyn katastrofy" (2)

                że co??? to nie było zamachu??? zwariować można.

                • 1 1

              • (1)

                Pożyteczny idiota nie raczył odpowiedzieć na żadne z pytań. Oczywiście że nie wiemy tego, czy był to zamach, czy zamachu nie było. Są poszlaki, które dowodem też są i trzeba rzecz zbadać. Bo wiemy to, że wykluczyć zamachu nie wolno.

                • 0 0

              • takie jak trotyl, pancerna brzoza i sztuczna mgła?

                o braku motywu nie wspominając?

                • 1 0

            • WSZYSTKICH PISZĄCYCH O "SMOLEŃSKU" ZGŁOSIŁEM DO MODERACJI!!! (1)

              Przez takich ja wy są rozkradane torowiska i infrastruktura kolejowa w Polsce.Nikt z was nie interesuje się tym co naprawdę dzieje się w Polsce gdyż poświęcacie czas na udowadnianie innym iż w Smoleńsku doszło do zamachu...nie będę tego komentował.

              Lepiej tą waszą energie wykorzystajcie na zapoznanie się o kolejowej infrastrukturze Polski , na tym jak dużo tyś km torów już zniknęło (rozkradzione przez złomiarzy bądź "sprywatyzowane" przez PKP) a ile jeszcze Lini (w samym Pomorskim) ma zniknąć.Zamiast wypisywać bzdury na temat Smoleńska może tak zaczeli byście pisać do Pana Nowaka lub innych instytucji państwowych o zachowanie i REAKTYWACJĘ zamkniętych bądź przeznaczonych do zamknięcia Lini Kolejowych!JEŻELI POZWOLIMY NA DALSZE ROZGRABIANIE INFRASTRUKTURY TO POZA CMK ORAZ INNYMI GŁÓWNYMI SZLAKAMI NIE BĘDZIEMY MIELI (CHOCIAŻ TEJ RESZTKI JAKA ZOSTAŁA DO TEJ PORY)! KOLEI W POLSCE!

              • 8 1

              • Mamy wolność wypowiedzi w dyskusji publicznej

                Pretensje jeśli już, to do niejakiego Uwokaki z Czadu - on rozpoczął dyskusję "o Smoleńsku". Oczywiście każdy ma prawo ukazywać swoje racje i komentować stwierdzenia przedmówcy.

                Też uważam, że rozbicie PKP na spółki było błędem, ale i uważam, że powinniśmy unikać pisania tak długich tekstów wielkimi literami.

                • 0 4

            • idź sączyć jad gdzie indziej

              np. do czadu

              • 0 4

          • Wielka Brytania chciała walczyć, lecz byli gośćmi na terytorium Francji.

            Chyba nie chciałbyś aby gość bez twojej zgody wszczynał coś czego niechcesz.

            • 0 0

      • Roznica jest taka jak kamien wegielny od wegla kamiennego. (3)

        UE dała 300 miliardów złotych bezzwrotnej pomocy Polsce, a ZSRR kradł z Polski wszystko co się dało, nawet węgiel.

        • 6 1

        • "UE dała 300 miliardów złotych bezzwrotnej pomocy Polsce" - możesz podać źródło (tytuł gazety) tej rewelacyjnej informacji?!

          • 2 1

        • Nie do końca prawda (1)

          Myśmy otworzyli o wiele wcześniej rynek na unijne produkty, których wartość wielokrotnie przekroczyła te 300 miliardów. Wszyscy pamiętamy lata 90', kiedy nagle zostaliśmy zasypani wszystkim co doprowadziło do upadku prawie całego polskiego przemysłu. W Czechach na przykład nie był to proces tak gwałtowny, więc dużo uratowali.

          • 3 2

          • Każda półprawda to manipulacja, czyli kłamstwo.

            • 0 2

      • - i dla tego maja 10 procentowy wzrost gospodarczy !!!

        • 0 0

      • (2)

        Miliony razy wole komune gdzie może były uciski rzadzących ale była też praca płaca i ubezpieczenie, a nie teraz pracy w tym jude-katlickim kraju który utrzymuje klechów i Watykan pracy nie ma a jak jest to za 1600 brutto na umowie o dzieło !!!

        • 1 2

        • Pozdrawiam!

          • 0 1

        • Komuny nikt nie "obalił"

          Komuniści się dogadali z bolkami i razem "solidarnie" utworzyli PRL-bis. Czyli komuna się dostosowała do "nowych czasów", a komuniści czerwone książeczki zamienili na czekowe itd. Bo co się stało z komunistami po "wyzwolenie"? Nic, jak rządzili nadal rządzą.

          • 0 2

  • Na Hel (8)

    Na Hel też by sie przydała.

    • 91 6

    • (1)

      ...i do Czerska, a nawet do Chojnic.

      • 16 0

      • Skoro do Kościerzyny będzie najprędzej w 2020 to... prędzej na księżycu wybudujemy stałą bazę niż zelektryfikujemy trasę do Chojnic

        • 17 1

    • Na Hel przydałby się podmorski tunel.

      Widoki z szynobusu są obecnie urocze. Ale dla pracodawców za dalekie. Taki tunel... W Japonii postałby przed obiadem.

      • 11 2

    • trzeba zrobić obwodnicę Gdyni i małego trójmiasta, oraz ekspresówkę Reda-Hel (2)

      w sezonie jazda na Hel to koszmar dla turystów a szczególnie dla dojeżdżających do Trójmiasta do pracy.

      • 11 9

      • przydałby się tam i tramwaj

        • 7 0

      • tam nie będzie żadnej expresówki ... W razie czego jedź gdzie indziej lub

        jeśli już tam musisz to masz statki i kolej.

        • 0 0

    • Mi się marzą, nie tak dawne, widoki lokomotywy spalinowej z doczepionymi dwoma zielonymi wagonami bez przedziałów. Teraz tylko szynobusy...

      • 3 3

    • Jakby tam był ruch dłużej niż 2 miesiące w roku to może by zrobili.

      • 0 0

  • Uruchomcie linię Kartuzy - Sierakowice,potem Sierakowice -Lębork (8)

    Co z linią z Glincza do Pruszcza,z Glincza do Kokoszek - może włączyć ją w system PKM ?

    • 77 14

    • Tak, tak - jeszcze ze Swarzewa do Krokowej

      Z Wejherowa do Garczegorza, z Kartuz do Lęborka i wszystko pod siecią

      • 16 3

    • no to jeszcze: (2)

      Pszczółki - Kościerzyna i Lębork - Bytów przez Maszewo i będzie git!

      • 14 1

      • i jeszcze Skarszewy - Starogard Gd. - Skórcz - Smętowo

        • 8 0

      • Bytów-Miastko

        to dopiero będzie wyczyn!

        • 3 0

    • Zagwarantujesz dywizje pasażerów z użyciem metod legalnych i moralnych? (3)

      Bez tego, nie masz co liczyć. Kolej jest straszliwie kosztowna. Ma sens w ruchu miejskim i międzymiastowym. Pod warunkiem, że to drugie zapiernicza 300 na godzinę. Dla reszty rodzajów pociągów pasażerskich, epoka się skończyła. Kochamy wolność, którą dają auta. Korki są problemem marginalnym, wadziątkiem w morzu zalet.

      • 7 12

      • Akurat odcinek Pruszcz - Sierakowice biegnie przez zaludnione obszary (2)

        braku pasażerów bym się nie bał

        • 10 0

        • Nie zapominajcie o tym jaki los spotkał Lubuską Kolej Regionalną. (1)

          Jej los jest ostrzeżeniem, jak bardzo ryzykowną inwestycją jest kolej. Pokolenia temu minęły czasy, kiedy na większe odległości nikt nie miał innego wyjścia.

          • 0 2

          • Wypisujesz bzdury i wprowadzasz w błąd czytelników.

            Lubuska Kolej wyprzedziła swoje czasy.Składy jakie dostaliśmy od Duńczyków przewyższały swoją klasą dzisiejsze pociągi IC!.Lotnicze fotele , klimatyzacja , możliwość rozwijania prędkości ponad 200km/h! dzięki silnikom MAYBAHA o mocy ponad 1000 koni mech. , a przy tym bardzo ekonomicznym gdyż różnica między porównywalnym (choć ciężko jest porównać taki standart do obecnego wtedy taboru PKP) taborem w PKP to ok. 10-15%!

            Lubulską Kolej wykończyło obecne wtedy PKP.PKP zachowało się jak pies :"sam nie weźmie a drugiemu nie da" , ba nawet maszynistom pracującym na PKP zabroniono jeździć na Duńskich składach Lubelskiej Kolei Reg.,grożąc zwolnieniem dyscyplinarnym w PKP.Nie dopuszczono aby tak super luksusowe klimatyzowane składy mogły rozwijać wyższe prędkości szlakowe gdyż nie pozwolono aby te składy mogły jeździć na głównych liniach na których te pociągi mogły by rozwijać normalne prędkości żędem 120-160km/h.PKP udostępniło dla LKR jedynie "boczne" linie kolejowe których stan był bardzo zły a max.prędkość szlakowa wynosiła 50km/h!.

            Z jednym mogę się zgodzić.Los LKR jest przestrogą przed Polskim debilizmem i głupotą! , bo jak można nazwać inaczej pocięciem na złom takich lokomotyw o takich parametrach! lub zamianą luksusowych wagonów na kurniki! lub Świetlice Wiejską!...RĘCE OPADAJĄ!

            Sam jestem przeciwnikiem spółek PKP , ale patrząc na to jak ówczesne PKP (w 1993 a 1994r.) załatwiło LKR to sam już nie wiem co o tym wszystkim myśleć.Wiem jedno że czytając i oglądając archiwalne materiały o LKR mam wrażenie że żyje w kraju lichwiarstwa , złodziejstwa i bez mózgowia! SZOK!

            • 3 0

  • Ta informacja nas cieszy...

    Jak najbardziej. Podobnie jak wiadomości o strajkach w PKP, tak jak ostatnio. Ile razy w roku będzie strajkować? Bo wychodzi na to, że raz w roku to norma.

    • 5 13

  • Kasa w błoto (17)

    Bogate PKP PLK - dla kilku pociągów elektryfikuje.
    Bardzo bogata firma.
    Kto będzie pilnował sieci trakcyjnej nocą przed złodziejami?

    • 41 68

    • Głupiś i tyle (13)

      Może Cię to zaboli, ale prawda jest taka, że więcej kradzieży trakcji i urządzeń jest w wielkim Trójmieście, niż na Kaszubach.
      A poza tym, to ta linia ma być elektryfikowana na całej długości, aż do Bydzi. Chodzi o odciążenie linii z Portu w Gdyni na południe przez Trójmiasto. Głównym beneficjentem tej elektryfikacji będzie ruch towarowy, a nie pasażerski.

      • 28 6

      • Mądryś i nie tyle (8)

        Jaki masz ruch towarowy przez od Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni?
        Poza tym chyba zapomnialeś przyjemniaczku że jest to jednotorówka, więc za wiele pociągów tam się nie zmieści.
        A ponadto sieć od Kościerzyny do Maksa to plany w przyszłej epoce.
        A ponadto jest taki newralgiczny odcinek jak Gdynia - Osowa, gdzie za duże brutto nie pojedzie.

        • 7 23

        • (6)

          Człowieku a wiesz że to jest właśnie część głównej magistrali węglowej z Katowic, którą tak dumnie Polacy budowali kiedy Hitler knuł wojnę? Odciąży to szlak bo tak to towarówki co jadą z południa do Gdyni muszą przez całe trójmiasto przejechać.

          • 19 4

          • Serio prawisz? (5)

            Hitler knuł wojnę a oni budowali, bo jak to towarówki co jadą to muszą ominąć żeby nie przejechać z południa a do jej pory nie mogły a teraz będą mogły

            • 3 17

            • Mogły, ale... (4)

              Trasa jest trudna wiedzie przez Szwajcarię Kaszubską i pociągi elektryczne będą bardziej efektywne. Przy okazji chyba też tory zmodernizują, bo narazie to katastrofa - na trasie nie raz interweniowało Ratownictwo Techniczne z Gdynii.

              • 5 1

              • Oj biedni mikole (3)

                Nie lepiej pobawić się kolejką Piko?

                • 1 6

              • Linni Bydgoszcz - Tczew nie mogą poprawić (2)

                a co dopiero elektryfikacja Bydgoszcz - Kościerzyna. Przestańcie marzyć, nie dożyjecie elektryfikacji tego odcinka.

                • 5 3

              • Tyć poprawiają, i nawet im dobrze idzie.

                • 3 1

              • Jak nie mogą, jak własnie poprawili

                Zobacz sobie czasy od nas do Bydgoszczy 2 lata temu i teraz.

                • 4 2

        • Towary aktualnie tam cały czas jeżdzą.

          • 0 1

      • Ja bym złodziejaszków nie lekceważył. (2)

        W lesie na trasie Karwiny-Gdynia nie takie rzeczy znikały.

        • 9 2

        • (1)

          Więc co? to może zamiast układać nowe trakcje, należało by zwinąć obecne?.. Zacząć ot trasy SKM Gdańsk - Gdynia. Bo w końcu kiedyś, ktoś może i tą linię podwędzić. W końcu Polak potrafi.

          • 4 2

          • KOLEJ DO TUNELI i będzie spokój

            • 0 0

      • TAm jeżdził przy normalnym układzie przedremontowtm jeden pociąg towarowy dziennie więc jakie to odciążenia?????????

        • 0 0

    • bo na koszt podatnika jakw szystko (1)

      • 2 0

      • Analiza kosztów i korzyści się kłania

        Najpierw należałoby przeanalizować jakie będzie skrócenie czasu podróży potem ile będzie kosztować budowa i utrzymanie. Po przeprowadzeniu analizy może się okazać że to się nie opłaca i tyle. Dla linii prędkość maksymalna ma być na poziomie 120 km/h to znaczy, że pociągi elektryczne pojadą szybciej. Jak rozumieć to skrócenie czasu podróży?

        • 2 0

    • Widzę że wizjonerstwo tobie obce. Jestem ciekaw czy Kolumbowi,

      Kopernikowi czy innym doradzano żeby się nie wychylali.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane