• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przybliża się elektryfikacja linii kolejowej do Kościerzyny

Maciej Naskręt
27 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Sprawa elektryfikacji linii relacji Gdyni - Kościerzyna nabiera tempa. Sprawa elektryfikacji linii relacji Gdyni - Kościerzyna nabiera tempa.

Gdański oddział Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK ogłosi w lutym przetarg na opracowanie studium wykonalności i dokumentację projektową dla elektryfikacji linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna. Elektryczne pociągi na Kaszuby mają szansę pojechać jeszcze przed 2020 r.



Zakres planowanej elektryfikacji na Kaszubach. Zakres planowanej elektryfikacji na Kaszubach.
- Przetarg chcemy ogłosić jeszcze w lutym. Natomiast prace projektowe nad dokumentacją mają potrwać według specyfikacji przetargowej rok - mówi Eugeniusz Pietrzak, dyrektor gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Oprócz głównej nitki kolejowej w kierunku Kościerzyny dokumentacja ma też obejmować elektryfikację linii kolejowej na odcinku Somonino - Kartuzy i Glincz - Kartuzy. W sumie do zelektryfikowania przeznaczonych jest 84 km linii.

Do tego zadania zostanie wpięta również planowana linia kolejowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Osowej do Wrzeszcza.

- Czekamy na rozpoczęcie inwestycji przez PKP PLK. Gdy to nastąpi również przystąpimy do elektryfikacji naszej 18-kilometrowej linii. Projekt budowlany, który posiadamy przewiduje przeprowadzenie tego przedsięwzięcia - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.

Rozbudowa linii na Kaszuby o elektryfikację ma być sfinansowana z budżetu centralnego i dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

- Marszałek województwa do inwestycji dołoży 750 tys. Opracowanie całości dokumentacji według wyliczeń inwestora pochłonie 1,23 mln zł - mówi Jan Szymański, dyrektor departamentu programów regionalnych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Czy elektryfikacja linii na kaszuby jest potrzebna?

Ile miałaby kosztować prace budowlane związane z elektryfikacją linii na Kaszubach? Nie wiadomo. Wstępne szacunki poznamy po opracowaniu studium wykonalności. Jednak kolejarze są dobrej myśli. W kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 ma zostać uruchomionych więcej środków finansowych na właśnie rozbudowę kolei.

Jakie korzyści odczuje pasażer po uruchomieniu elektryfikacji - Przede wszystkim skróci się czas podróży. Spadną również koszty przejazdu składów pasażerskich. Zyskamy możliwość uruchomienia systemu atrakcyjnych połączeń kolejowych. Ponadto jest to świetny impuls do powstania atrakcyjnego i alternatywnego dla samochodów systemu kolei regionalnej - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, które zajmują się utrzymaniem torowisk kolejowych na terenie m.in. Pomorza.

Co o pomyśle sądzą sami przewoźnicy? - Ta informacja nas cieszy, bo potwierdza, że kolej na Pomorzu rozwija się. Jeśli zapadnie decyzja o budowie elektryfikacji, uwzględnimy to z pewnością w strategi działania naszej spółki - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu Szybkiej Kolei Miejskiej.

Aktualnie linia kolejowa relacji Gdynia - Kościerzyna jest modernizowana. Trwa wymiana nawierzchni na wybranych odcinkach, przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym, naprawa peronów i urządzeń do obsługi podróżnych. Inwestycja zlecona przez PKP PLK pochłonie 86 mln zł. Prace zakończą się w tym roku.

Miejsca

Opinie (241) 3 zablokowane

  • elektryk

    mnie się ta linia bardziej podoba bez drutu

    • 1 0

  • Linia 201

    Głównie czekamy na pociągi z Bydgoszczy do Trójmiasta przez Kościerzynę towarowym się nie zabierzemy, ostatnio Gdańsk utrudnił nam podróżowanie tą pięknę linią

    • 0 1

  • Linia 201

    Dobrze że zelektryfikują z Maksymilianowa do Kościerzyny,to będzie super

    • 0 1

  • Dawna węgłówka

    I bardzo dobrze ! Ponadto należało by pomyśleć o elektryfikacji CAŁEJ dawnej "węglówki" aż do Maksymilianowa i w ten sposób odciążyć zatłoczoną linie nadwiślańską, bo to co tam się dzieje to nie wytrzymuje krytyki ! Myśleć Panowie Ministrowie ! Myśleć, nie za darmo brać pieniądze !

    • 0 1

  • po co do kościerzyny...

    Podzielam opinie poprzednika...po cholere tam druty skoro rozklad jazdy juz od 14 lat nie przewiduje pociagow kwalifikowanych typu TLK czy EIC...co innego do Helu.W dodatku sprawdzilem rozklad i faktycznie po 17 nie ma czym sie dostac do Trojmiasta(chodzi o pociagi PR) wiec po co na drewnianej linii trakcjas elektryczna jak i tak pociagi beda jezdzily gora do 17 a potem to beda pewnie wylaczac prad.............!!!Hehehe?!

    • 1 0

  • 213...

    Do Kościerzyny elektryfikacja..............po co na te 8 pociągów?Wystarczą autobusy szynowe a i tak po 17:32 nie ma jak się dostać do Gdyni!!! A kiedy druty zawisną nad linią 213 i do Helu pomknie EU-07.Tam bardziej się to przyda niż do Kościerzyny!!!!!!

    • 1 0

  • ..... a czemu (chociaż dobre i to... ! ) tylko do Kościezyny ???

    ... przecież mozna dalej - do Bydgoszczy ... tam juz jest - a jakie odciązenie dla trasy Gdynia Gdańsk Tczew Laskowice ... chyba nie warto pisać bo to oczywiste !

    • 1 1

  • Elektryfikacja Somonino -Kartuzy

    a kilka dni temu PLK podała ze ta linia jest do likwidacji....

    • 0 0

  • xxxx

    zamiast opinii o elektryfikacjii głupcy wyrażają swoje poglądy polityczne/ czy związek sowietów czy radziecki/ do d*py z takimi opiniami. Elektryfikacja TAK i wszędzie to się zawsze opłaci.

    • 1 0

  • (1)

    z gdansk głuwny prez rebiechowo do czerk i tez z grudziąz przez gdansk gł i rebiechowo kosierzyna do czersk

    • 2 1

    • ...przez dysmózgowie do zrozumienia przez komputer...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane