• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przybliża się elektryfikacja linii kolejowej do Kościerzyny

Maciej Naskręt
27 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Sprawa elektryfikacji linii relacji Gdyni - Kościerzyna nabiera tempa. Sprawa elektryfikacji linii relacji Gdyni - Kościerzyna nabiera tempa.

Gdański oddział Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK ogłosi w lutym przetarg na opracowanie studium wykonalności i dokumentację projektową dla elektryfikacji linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna. Elektryczne pociągi na Kaszuby mają szansę pojechać jeszcze przed 2020 r.



Zakres planowanej elektryfikacji na Kaszubach. Zakres planowanej elektryfikacji na Kaszubach.
- Przetarg chcemy ogłosić jeszcze w lutym. Natomiast prace projektowe nad dokumentacją mają potrwać według specyfikacji przetargowej rok - mówi Eugeniusz Pietrzak, dyrektor gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Oprócz głównej nitki kolejowej w kierunku Kościerzyny dokumentacja ma też obejmować elektryfikację linii kolejowej na odcinku Somonino - Kartuzy i Glincz - Kartuzy. W sumie do zelektryfikowania przeznaczonych jest 84 km linii.

Do tego zadania zostanie wpięta również planowana linia kolejowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Osowej do Wrzeszcza.

- Czekamy na rozpoczęcie inwestycji przez PKP PLK. Gdy to nastąpi również przystąpimy do elektryfikacji naszej 18-kilometrowej linii. Projekt budowlany, który posiadamy przewiduje przeprowadzenie tego przedsięwzięcia - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.

Rozbudowa linii na Kaszuby o elektryfikację ma być sfinansowana z budżetu centralnego i dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

- Marszałek województwa do inwestycji dołoży 750 tys. Opracowanie całości dokumentacji według wyliczeń inwestora pochłonie 1,23 mln zł - mówi Jan Szymański, dyrektor departamentu programów regionalnych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Czy elektryfikacja linii na kaszuby jest potrzebna?

Ile miałaby kosztować prace budowlane związane z elektryfikacją linii na Kaszubach? Nie wiadomo. Wstępne szacunki poznamy po opracowaniu studium wykonalności. Jednak kolejarze są dobrej myśli. W kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 ma zostać uruchomionych więcej środków finansowych na właśnie rozbudowę kolei.

Jakie korzyści odczuje pasażer po uruchomieniu elektryfikacji - Przede wszystkim skróci się czas podróży. Spadną również koszty przejazdu składów pasażerskich. Zyskamy możliwość uruchomienia systemu atrakcyjnych połączeń kolejowych. Ponadto jest to świetny impuls do powstania atrakcyjnego i alternatywnego dla samochodów systemu kolei regionalnej - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, które zajmują się utrzymaniem torowisk kolejowych na terenie m.in. Pomorza.

Co o pomyśle sądzą sami przewoźnicy? - Ta informacja nas cieszy, bo potwierdza, że kolej na Pomorzu rozwija się. Jeśli zapadnie decyzja o budowie elektryfikacji, uwzględnimy to z pewnością w strategi działania naszej spółki - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu Szybkiej Kolei Miejskiej.

Aktualnie linia kolejowa relacji Gdynia - Kościerzyna jest modernizowana. Trwa wymiana nawierzchni na wybranych odcinkach, przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym, naprawa peronów i urządzeń do obsługi podróżnych. Inwestycja zlecona przez PKP PLK pochłonie 86 mln zł. Prace zakończą się w tym roku.

Miejsca

Opinie (241) 3 zablokowane

  • National Geographic nada film o katastrofie smoleńskiej DZIŚ GODZ. 21 (1)

    • 8 14

    • Olewam to

      Film Gargas jest hitem, już ma nominację do oskara w charakterze "mgła roku"

      • 10 2

  • no coz...

    Jaka to jest masakra że potrzeba tylu lat żeby zrobić taka krótką trasę.

    • 19 0

  • jest i druga,gorsza strona medalu... (3)

    Kaszubi zaczną przyjeżdżac do (trój)miasta...

    • 9 25

    • a ty (2)

      kim jesteś? potomkiem repatriantów ze wschodu?

      • 11 5

      • a nawet gdyby jest - to cóż?

        Wasze ulice? to nasze kamienice!!! buahahaha

        • 2 7

      • na szczęście tak

        i to z dużą dumą z tego powodu.

        • 3 5

  • Pordzewiałymi golfami i kiłami

    • 7 8

  • Jak zatkają tą linie na 2 lata na czas remontu to potem może nie być juz potrzebna

    ostatni pasażerowie odwrócą się od kolei a linia pójdzie do likwidacji.

    • 12 2

  • "Przybliża się elektryfikacja linii kolejowej" (1)

    A kiedy na lotnisko Babie Doły i Oksywia?

    • 5 1

    • Nigdy

      • 3 1

  • hel (2)

    Na hel to by sie przydala kolej linowa.

    • 14 0

    • lepsze by było metro

      • 1 0

    • i stok narciarski we władku

      • 3 0

  • W 2020r to już nie będzie PKP

    Także do tej trakcji to się chyba podłączą okoliczni mieszkańcy

    • 15 0

  • No i Prosimy również o elektryfikację przejść dla pieszych, aby można by się odpowiednio podpiąć i przejść przez pasy; z nagrodami oczywiście od komendanta..

    • 4 2

  • Bardzo rozsądna decyzja. Jednak jest nadzieja, że PKM zostanie zrobiona dobrze.

    Nawet jeśli ktoś stwierdził, że spalinowóz będzie tańszy niż elektrowóz w eksploatacji, pozostawałby problem dostarczania sporych ilości paliwa. W miarę wzrostu liczby pasażerów, przedsięwzięcie byłoby coraz bardziej uciążliwe i niebezpieczne dla pojazdów nieszynowych i/lub szynowych które miałyby pecha stać w pobliżu cystern. No i kwestia bezpieczeństwa energetycznego. Główną zaletą energii elektrycznej jest megabanalny sposób dostarczania do klienta nie dręcząc przy tym nikogo. O węgiel dla elektrowni łatwiej niż o ropę.

    PKM to prawie jak metro. Jak dużo na świecie jest spalinowych systemów metro?

    Poza tym, PKM będzie mogła w razie czego pożyczać tabor od innych i vice versa.

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane