• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przybliża się elektryfikacja linii kolejowej do Kościerzyny

Maciej Naskręt
27 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Sprawa elektryfikacji linii relacji Gdyni - Kościerzyna nabiera tempa. Sprawa elektryfikacji linii relacji Gdyni - Kościerzyna nabiera tempa.

Gdański oddział Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK ogłosi w lutym przetarg na opracowanie studium wykonalności i dokumentację projektową dla elektryfikacji linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna. Elektryczne pociągi na Kaszuby mają szansę pojechać jeszcze przed 2020 r.



Zakres planowanej elektryfikacji na Kaszubach. Zakres planowanej elektryfikacji na Kaszubach.
- Przetarg chcemy ogłosić jeszcze w lutym. Natomiast prace projektowe nad dokumentacją mają potrwać według specyfikacji przetargowej rok - mówi Eugeniusz Pietrzak, dyrektor gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Oprócz głównej nitki kolejowej w kierunku Kościerzyny dokumentacja ma też obejmować elektryfikację linii kolejowej na odcinku Somonino - Kartuzy i Glincz - Kartuzy. W sumie do zelektryfikowania przeznaczonych jest 84 km linii.

Do tego zadania zostanie wpięta również planowana linia kolejowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Osowej do Wrzeszcza.

- Czekamy na rozpoczęcie inwestycji przez PKP PLK. Gdy to nastąpi również przystąpimy do elektryfikacji naszej 18-kilometrowej linii. Projekt budowlany, który posiadamy przewiduje przeprowadzenie tego przedsięwzięcia - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.

Rozbudowa linii na Kaszuby o elektryfikację ma być sfinansowana z budżetu centralnego i dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

- Marszałek województwa do inwestycji dołoży 750 tys. Opracowanie całości dokumentacji według wyliczeń inwestora pochłonie 1,23 mln zł - mówi Jan Szymański, dyrektor departamentu programów regionalnych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Czy elektryfikacja linii na kaszuby jest potrzebna?

Ile miałaby kosztować prace budowlane związane z elektryfikacją linii na Kaszubach? Nie wiadomo. Wstępne szacunki poznamy po opracowaniu studium wykonalności. Jednak kolejarze są dobrej myśli. W kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 ma zostać uruchomionych więcej środków finansowych na właśnie rozbudowę kolei.

Jakie korzyści odczuje pasażer po uruchomieniu elektryfikacji - Przede wszystkim skróci się czas podróży. Spadną również koszty przejazdu składów pasażerskich. Zyskamy możliwość uruchomienia systemu atrakcyjnych połączeń kolejowych. Ponadto jest to świetny impuls do powstania atrakcyjnego i alternatywnego dla samochodów systemu kolei regionalnej - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, które zajmują się utrzymaniem torowisk kolejowych na terenie m.in. Pomorza.

Co o pomyśle sądzą sami przewoźnicy? - Ta informacja nas cieszy, bo potwierdza, że kolej na Pomorzu rozwija się. Jeśli zapadnie decyzja o budowie elektryfikacji, uwzględnimy to z pewnością w strategi działania naszej spółki - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu Szybkiej Kolei Miejskiej.

Aktualnie linia kolejowa relacji Gdynia - Kościerzyna jest modernizowana. Trwa wymiana nawierzchni na wybranych odcinkach, przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym, naprawa peronów i urządzeń do obsługi podróżnych. Inwestycja zlecona przez PKP PLK pochłonie 86 mln zł. Prace zakończą się w tym roku.

Miejsca

Opinie (241) 3 zablokowane

  • Czy warto inwestować w sieć trakcyjną (2)

    dla tej ilości pociągów obsługujących tą linię. A może lepiej kupić szynobusy i uruchomić na trasie Chojnice Kościerzyna Hel

    • 8 1

    • lepsze byłyby tramwaje

      • 2 1

    • szynobusów dostatek, tutaj prosi się o zmianę taryfy dostępu PLK do korzystania z linii kolejowych, która "okroiła" sieć połączeń Przewozów Regionalnych na Wybrzeżu z początkiem grudnia zeszłego roku

      • 4 0

  • 1%

    Polecam stronę córki i przekazanie 1 %.

    • 1 0

  • mała schizofrenia (5)

    Totalna głupota. CZyli na odcinku Z Gdyni do Kościerzyny opłaca się nawet drut rozciągnąć, a już dalej - do większego miasta jakim są Chojnice czy Bydgoszcz, nie opłaca się w ogóle jeździć?! Może zamiast marnować pieniądze na zbędną inwestycję, zainwestowac je w kupno szynobusów i zorganizowanie prawdziwej kolei regionalnej wykorzystując wszystkie trasy na Pomorzu, układając tak rozkłady, aby umożliwić przesiadki i zachęcić ludzi do korzystania z kolei? Ładowanie wszystkich środków w jedną linię, likwidując jednocześnie wszystki inne, będące dojazdówkami do niej, jest kompletnym absurdem!

    • 24 2

    • Lewactwo i popapraństwo (2)

      • 2 3

      • (1)

        I masoneria!

        • 2 0

        • i cykliści

          • 1 2

    • Kolej nie wytrzymuje konkurencji Austrostrady A1 na tak krótkim odcinku. (1)

      Jazda autostradą jest tak przyjemna, że warto się przejechać tylko w tym celu. Tymczasem jazda koleją... Albo w salonce, albo wcale.

      • 1 6

      • A1 nie jest konkurencją dla przejazdów

        Kościerzyna - Bydgoszcz czy Kościerzyna - Chojnice

        • 2 0

  • Ta linia w przyszłości będzie linią przeznaczoną tylko i wyłącznie dla przewozów towarowych. (3)

    Więc niech Pan Głuszek nie pieje z radości, że uruchomi SKM do Żukowa czy Kartuz.

    Przewozy na tej linii już w tej chwili zanikają.
    PKM też nic nie zmieni, bo nie wygeneruje dużego popytu na przewozy.

    Ktoś wciska ludziom ciemnotę, że PKM będzie przyszłością komunikacyjną Trójmiasta. Większej bzdury nie słyszałem. Wydadzą ogromne pieniądze, bo komuś zachciało się wskrzesić linię kolejową.

    Już wyobrażam sobie pasażerów, którzy kupują 2 bilety miesięczne, aby zyskać ok. 5 min na dojazd do pracy z Wrzeszcza do Matarni. Poza tym trzeba mieć świadomość, że PKM będzie docierać do miejsc mało zaludnionych.

    Niech ludzie, którzy podjęli decyzję o budowie PKM zdadzą sobie sprawę o szkodliwości społecznej tej inwestycji.
    W zamian można by zająć się budową dróg, bo tego najbardziej brakuje inwestorom.

    • 13 17

    • (1)

      na tej trasie wystarczyłby w zupełności tramwaj

      • 4 3

      • różnice między tramwajami a lekkimi EZT się zacierają

        • 3 0

    • takiś mądry?

      a nie umiesz pomyślec dalej swego nosa i dalej niż dwa lata naprzód. Po pierwsze tam, gdzie ędzie przebiegala kolej metropolitalna zostaną zlikwidowane lub poważnei ograniczone linie autobusowe - Słowackiego, Morena. Nie bez powodu kolej bedzie połaczona z systemem tramwajów przy pętli Wita Stwosza i na Rakoczego. Autobusy będą miały swoje trasy tak ustawione, że będą dowizić ludzi do stacji kolei. Efekt . mzniejszy się ruch na ulicach dojazdowych w tym na Słowackiego, z Banina i Osowej. Po drugie zawsze tak jest, że pojawienie się linii komunikacyjnej powoduje powstawanie wzdłuż niej osiedli mieszkaniowych. Tak będzie w przypadku PKM. Już dawny poligon, gdzie przebiega nasyp jest opanowywany przez deweloperów. Nie mówie o Wiszących Ogrodach koło Auchan, bo tam już jets normalne miasto. Po trzecie linia ta łącznei zlinią Gdynia Osowa powinna byc elektryczna, gdyż tylko wówczsa może ona zbierać cały ruch z tzw. górnego tarasu i być atrakcyjną alternatywą dla samochodu. Teraz z Banina autobus jeździ co pół godziny w szczycie i co godzinę poza szczytem. Komunikajci miejskiej tram praktycznei nie ma. To samo Osowa. Zgadzam się naotmiast z brakiej sensu elektryfikacji linii do KOścierzyny. Zamiast tego powinno się odtworzyć istniejące kiedyś linie kolejowe i połączenei ich systmemem autobusów szynowych.

      • 1 0

  • (1)

    z gdansk głuwny prez rebiechowo do czerk i tez z grudziąz przez gdansk gł i rebiechowo kosierzyna do czersk

    • 2 1

    • ...przez dysmózgowie do zrozumienia przez komputer...

      • 0 0

  • SUPER!!! ALE ZA MAŁO!

    A czemu nie cała do Bydgoszczy i z Kościerzyny do Chojnic??? Przecież taka inwestycja to większa integracja i zacieśnianie szybkiej komunikacji szynowej Trójmiasta z południem województwa?

    • 8 1

  • Bedzie pieknie, dom na Kaszubach 30-40 minut koleja od Gdanska / Gdyni (1)

    Mieszkanie i moze praca (w domu czesciowo) wsrod ciszy, zieleni i sielskich krajobrazow.
    Mozna mieszkac i 30-40 min autobusem od centrum wsrod kakofonii reklam, polskich plotow banerowych, smrodow i dziczy architektonicznej ale z angielska nazwa w appartments :)

    • 6 3

    • kto się w mieście urodził,za chiny ludowe na wieś się nie wyniesie...

      • 2 0

  • linia do Kartuz

    jak odtworzona zostanie linia do Karuz to zablokowana zostaną drogi w Karuzach w kierunku Zukowa i Somonina przez przejazdy kolejowe z zaporami. Czy ktoś rozważa inną lokalizację dworca kolejowego w Kartuzach? Ciekaw co powiedzą mieszkańcy Kartuz jak im będzie blokował ulice ciągle zamykany zaporami przejazd kolejowy.

    • 4 8

  • i co z tego ?

    jak kaszubi z czarnym podniebieniem już tory kradną całymi szajkami, pazerny kaszub ukradnie wszystko nawet prąd z drutów wyciągnie,,szkoda im nawet zakładać te sieci trakcyjne, to podły naród niestety

    • 4 13

  • No to, jeszcze tylko rządy RAD i mamy pełen Komunizm.

    Idee Lenina wprowadzane przez UE? :)))

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane