• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przybliża się elektryfikacja linii kolejowej do Kościerzyny

Maciej Naskręt
27 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Sprawa elektryfikacji linii relacji Gdyni - Kościerzyna nabiera tempa. Sprawa elektryfikacji linii relacji Gdyni - Kościerzyna nabiera tempa.

Gdański oddział Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK ogłosi w lutym przetarg na opracowanie studium wykonalności i dokumentację projektową dla elektryfikacji linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna. Elektryczne pociągi na Kaszuby mają szansę pojechać jeszcze przed 2020 r.



Zakres planowanej elektryfikacji na Kaszubach. Zakres planowanej elektryfikacji na Kaszubach.
- Przetarg chcemy ogłosić jeszcze w lutym. Natomiast prace projektowe nad dokumentacją mają potrwać według specyfikacji przetargowej rok - mówi Eugeniusz Pietrzak, dyrektor gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Oprócz głównej nitki kolejowej w kierunku Kościerzyny dokumentacja ma też obejmować elektryfikację linii kolejowej na odcinku Somonino - Kartuzy i Glincz - Kartuzy. W sumie do zelektryfikowania przeznaczonych jest 84 km linii.

Do tego zadania zostanie wpięta również planowana linia kolejowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Osowej do Wrzeszcza.

- Czekamy na rozpoczęcie inwestycji przez PKP PLK. Gdy to nastąpi również przystąpimy do elektryfikacji naszej 18-kilometrowej linii. Projekt budowlany, który posiadamy przewiduje przeprowadzenie tego przedsięwzięcia - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.

Rozbudowa linii na Kaszuby o elektryfikację ma być sfinansowana z budżetu centralnego i dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

- Marszałek województwa do inwestycji dołoży 750 tys. Opracowanie całości dokumentacji według wyliczeń inwestora pochłonie 1,23 mln zł - mówi Jan Szymański, dyrektor departamentu programów regionalnych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Czy elektryfikacja linii na kaszuby jest potrzebna?

Ile miałaby kosztować prace budowlane związane z elektryfikacją linii na Kaszubach? Nie wiadomo. Wstępne szacunki poznamy po opracowaniu studium wykonalności. Jednak kolejarze są dobrej myśli. W kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 ma zostać uruchomionych więcej środków finansowych na właśnie rozbudowę kolei.

Jakie korzyści odczuje pasażer po uruchomieniu elektryfikacji - Przede wszystkim skróci się czas podróży. Spadną również koszty przejazdu składów pasażerskich. Zyskamy możliwość uruchomienia systemu atrakcyjnych połączeń kolejowych. Ponadto jest to świetny impuls do powstania atrakcyjnego i alternatywnego dla samochodów systemu kolei regionalnej - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, które zajmują się utrzymaniem torowisk kolejowych na terenie m.in. Pomorza.

Co o pomyśle sądzą sami przewoźnicy? - Ta informacja nas cieszy, bo potwierdza, że kolej na Pomorzu rozwija się. Jeśli zapadnie decyzja o budowie elektryfikacji, uwzględnimy to z pewnością w strategi działania naszej spółki - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu Szybkiej Kolei Miejskiej.

Aktualnie linia kolejowa relacji Gdynia - Kościerzyna jest modernizowana. Trwa wymiana nawierzchni na wybranych odcinkach, przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym, naprawa peronów i urządzeń do obsługi podróżnych. Inwestycja zlecona przez PKP PLK pochłonie 86 mln zł. Prace zakończą się w tym roku.

Miejsca

Opinie (241) 3 zablokowane

  • Co dzień rano pół Tczewa wsiada w pociąg i jedzie do Trójmiasta (2)

    Więc nikt mi nie powie, że kolej nie ma potencjału, trzeba tylko zaprzestać polityki "wygaszania popytu". PKP chce zlikwidować 4 tys. linii kolejowych, w tym niektóre w naszym województwie - jak to jest, że władze województwa mają swoją wizję rozwoju transportowego, a państwowa spółka i tak robi po swojemu. To jest jak wspomnianą przez kogoś linią 229: były plany, żeby pociągi obsługiwały mieszkańców Straszyna, Goszyna i Borkowa w porannym szczycie - tylko co z tego, skoro na kolei siedzą bankowcy, którzy zamiast leczyć, wolą amputować, a linia ta jest przeznaczona do likwidacji? Dlaczego władze województwa i samorządów nie interweniują u ministra?

    • 18 0

    • zgadzam się

      Zamiast inwestować w drogi (które i tak nie likwidują korków), powinniśmy inwestować w komunikację miejską. Na świecie rozbudowywuje się komunikację, u nas - ciągle słyszę, że jakaś linia kolejowa jest likwidowana. ech...

      • 7 1

    • Najważniejsze w połączeniach kolejowych poza częstotliwością jest to by pociągi osiągały większą prędkość. Jeśli pociągiem jadącym ponad 100km/h dotrze się szybciej niż samochodem to popyt raptownie wzrośnie. Dodatkowo rozwój takich połączeń wpływa na szybki rozwój regionu i ośrodków miejskich szczególnie kiedy część osób może dojechać do pracy szybciej z terenów podmiejskich niż stojąc w korkach w mieście.

      • 2 0

  • Po co?

    Po co elektryfikować tę linię, skoro zamykają linię do Chojnic, na której codziennie, na każdym kursie obłożenie wynosi ok 100%?

    • 12 0

  • Kolejne topienie pieniędzy

    Już teraz nikt na tych trasach nie jeździ, ktoś tu znowu robi interesy. Aktualnie wystarcza 7 szynobusów!!!!!

    • 4 6

  • 2020????

    7 lat na wbicie paru słupów przeciągniecie kilku drótów i wybudowanie paru podstacji?? Mam nadzieje że to jakis błąd lub żart.

    • 6 1

  • po co?

    dojeżdzam na tej trasie codziennie. Myślę, że zamiast elektryfikacji, przydałby się remont peronów (parking z monitoringiem, gdzie możbaby zostawić samochód). Dobrze byłoby gdyby na tej trasie pociągi jeździły co godzinę (a przynajmniej zdecydowanie częściej), no i punktualnie (teraz jest to rzadkość).
    Autobusy szynowe spełniają swoją rolę. Jest ich po prostu zbyt mało i są niepunktualne.

    Wiele do zyczenia pozostawia rozkład jazdy - zupełnie nieskorelowany np, z pociągami na Hel.

    PKP to najgorzej działająca forma w Polsce.

    • 7 1

  • reaktywacja SKM EJ Żarnowiec

    Jestem ciekaw czy w związku z budową Elektrowni w Żarnowcu reaktywawana będzie linia SKM do Żarnowca (zamknięta w 1999roku) ?

    • 7 0

  • To nawet za komuny

    szybciej robili elektryfikację na szlakach.

    • 6 0

  • zapomniana linia kolejowa

    a co z linią Lębork Kartuzy już nigdy nie będzie remontowana ani wykorzystywana w przyszłości ?

    • 7 1

  • Za7 lat??

    Chińczycy by to w miesiąc zelektryfikowali.

    • 1 1

  • Przywrócić zlikwidowane połączenia!

    Przywrócić pociągi pasażerskie na linii Kościerzyna - Czersk, oraz również połączenia z Kościerzyny do Bydgoszczy, oczywiście z sensownym rozkładem jazdy, a nie jak dotąd, bo to było pozorowanie ruchu kolejowego, które miało na celu wykazanie, że jest małe zainteresowanie podróżnych.
    Brak tego połączenia to nie tylko strata dla mieszkańców Kaszub, ale też i Trójmiasta. To obszary "Natura 2000", atrakcyjne ze względu na przyrodę i czyste powietrze. Chcemy mieć tam możliwość dojazdu! Nie każdy musi mieć samochód i prawo jazdy. Nie każdy mioże mieć samochód i prawo jazdy, np ze względów zdrowotnych, lub z powodu wieku (młodzież)!
    Oddajcie nam kolej w Bory Tucholskie!

    • 14 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane