• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przybliża się elektryfikacja linii kolejowej do Kościerzyny

Maciej Naskręt
27 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Sprawa elektryfikacji linii relacji Gdyni - Kościerzyna nabiera tempa. Sprawa elektryfikacji linii relacji Gdyni - Kościerzyna nabiera tempa.

Gdański oddział Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK ogłosi w lutym przetarg na opracowanie studium wykonalności i dokumentację projektową dla elektryfikacji linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna. Elektryczne pociągi na Kaszuby mają szansę pojechać jeszcze przed 2020 r.



Zakres planowanej elektryfikacji na Kaszubach. Zakres planowanej elektryfikacji na Kaszubach.
- Przetarg chcemy ogłosić jeszcze w lutym. Natomiast prace projektowe nad dokumentacją mają potrwać według specyfikacji przetargowej rok - mówi Eugeniusz Pietrzak, dyrektor gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Oprócz głównej nitki kolejowej w kierunku Kościerzyny dokumentacja ma też obejmować elektryfikację linii kolejowej na odcinku Somonino - Kartuzy i Glincz - Kartuzy. W sumie do zelektryfikowania przeznaczonych jest 84 km linii.

Do tego zadania zostanie wpięta również planowana linia kolejowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Osowej do Wrzeszcza.

- Czekamy na rozpoczęcie inwestycji przez PKP PLK. Gdy to nastąpi również przystąpimy do elektryfikacji naszej 18-kilometrowej linii. Projekt budowlany, który posiadamy przewiduje przeprowadzenie tego przedsięwzięcia - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.

Rozbudowa linii na Kaszuby o elektryfikację ma być sfinansowana z budżetu centralnego i dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

- Marszałek województwa do inwestycji dołoży 750 tys. Opracowanie całości dokumentacji według wyliczeń inwestora pochłonie 1,23 mln zł - mówi Jan Szymański, dyrektor departamentu programów regionalnych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Czy elektryfikacja linii na kaszuby jest potrzebna?

Ile miałaby kosztować prace budowlane związane z elektryfikacją linii na Kaszubach? Nie wiadomo. Wstępne szacunki poznamy po opracowaniu studium wykonalności. Jednak kolejarze są dobrej myśli. W kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 ma zostać uruchomionych więcej środków finansowych na właśnie rozbudowę kolei.

Jakie korzyści odczuje pasażer po uruchomieniu elektryfikacji - Przede wszystkim skróci się czas podróży. Spadną również koszty przejazdu składów pasażerskich. Zyskamy możliwość uruchomienia systemu atrakcyjnych połączeń kolejowych. Ponadto jest to świetny impuls do powstania atrakcyjnego i alternatywnego dla samochodów systemu kolei regionalnej - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK, które zajmują się utrzymaniem torowisk kolejowych na terenie m.in. Pomorza.

Co o pomyśle sądzą sami przewoźnicy? - Ta informacja nas cieszy, bo potwierdza, że kolej na Pomorzu rozwija się. Jeśli zapadnie decyzja o budowie elektryfikacji, uwzględnimy to z pewnością w strategi działania naszej spółki - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu Szybkiej Kolei Miejskiej.

Aktualnie linia kolejowa relacji Gdynia - Kościerzyna jest modernizowana. Trwa wymiana nawierzchni na wybranych odcinkach, przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym, naprawa peronów i urządzeń do obsługi podróżnych. Inwestycja zlecona przez PKP PLK pochłonie 86 mln zł. Prace zakończą się w tym roku.

Miejsca

Opinie (241) 3 zablokowane

  • Więc jeszcze raz - ta elektryfikacja to piroparanoja

    Jakiś głupek w gmachu na Dyrekcyjnej zgarnął kasę za "projekt", termin kosmiczny - 7 lat, ale ważne że komuś na konto wpłynęło - a tam magików takich w bród.
    To samo z PKM - zaczną się przetargi, odwołania od przetargów, odwołania od odwołań, a kolej i tak nie powstanie bo kto ją wykona? firma Zyzol przy jedynym kryterium - cena?
    Chciałbym się mylić

    • 4 1

  • Z tczewa do Starogardu (1)

    Dlaczego nie zrobią elektryfikacji do Starogardu Gdańskiego. Jeżdzi dużo ludzi.

    • 15 1

    • Świetlana przyszłość...

      ...w ramach sieci TEN-T ma dojść do elektryfikacji linii nr 201 na odcinku Maksymilianowo - Bąk - Kościerzyna - Gdynia Główna z budową posterunku Łąg i elektryfikacją linii kolejowej nr 203 na odcinku Łąg, a dalej przez Starogard Gdański do Tczewa oraz Zajączkowa Tczewskiego.

      • 7 0

  • a kiedy elektryfikacja i budowa 2 vv toru na

    odcinku gutowiec piła główna chodzi o odcinek tczew-chojnice -piła -krzyż- gorzów wielkopolski- kostrzyn berlin a swoją drogą mogli by zelektryfikować całą linię kolejową gdynia kościerzyna bydgoszcz i przywrócić połoczenia z kościerzyny do bydgoszczy przez lipowę tucholską i wierzchucin ireaktywowac linię kolejowa pruszcz kartuzy lębork przez kolbudy i też ją zeletryfikowac

    • 11 1

  • Czyli jest CUDNIE !! Urząd marszałkowski zakupi wagony spalinowe, które będą kursować

    GDZIEŚ TAM, a na zelektryfikowanej linii Gdynia Osowa i nowej PKM puści się stare EN58 !!! To się nazywa KOORDYNACJA !!!

    • 0 0

  • To co logiczne jakoś nie przemawia do decydentów. PKM powinna być z trakcją elektryczną.

    Jeśli okaże się że PLK nie zdąży z elektryfikacją, to co stoi na przeszkodzie aby na stacji Banino lub lepiej Lotnisko zorganizować punkt przesiadkowy ? Panowie i panie !!! PROSZĘ MYŚLEĆ, TO NIE BOLI !!!

    • 0 0

  • xxxx

    zamiast opinii o elektryfikacjii głupcy wyrażają swoje poglądy polityczne/ czy związek sowietów czy radziecki/ do d*py z takimi opiniami. Elektryfikacja TAK i wszędzie to się zawsze opłaci.

    • 1 0

  • Elektryfikacja Somonino -Kartuzy

    a kilka dni temu PLK podała ze ta linia jest do likwidacji....

    • 0 0

  • ..... a czemu (chociaż dobre i to... ! ) tylko do Kościezyny ???

    ... przecież mozna dalej - do Bydgoszczy ... tam juz jest - a jakie odciązenie dla trasy Gdynia Gdańsk Tczew Laskowice ... chyba nie warto pisać bo to oczywiste !

    • 1 1

  • 213...

    Do Kościerzyny elektryfikacja..............po co na te 8 pociągów?Wystarczą autobusy szynowe a i tak po 17:32 nie ma jak się dostać do Gdyni!!! A kiedy druty zawisną nad linią 213 i do Helu pomknie EU-07.Tam bardziej się to przyda niż do Kościerzyny!!!!!!

    • 1 0

  • po co do kościerzyny...

    Podzielam opinie poprzednika...po cholere tam druty skoro rozklad jazdy juz od 14 lat nie przewiduje pociagow kwalifikowanych typu TLK czy EIC...co innego do Helu.W dodatku sprawdzilem rozklad i faktycznie po 17 nie ma czym sie dostac do Trojmiasta(chodzi o pociagi PR) wiec po co na drewnianej linii trakcjas elektryczna jak i tak pociagi beda jezdzily gora do 17 a potem to beda pewnie wylaczac prad.............!!!Hehehe?!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane