- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (423 opinie)
- 2 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (103 opinie)
- 3 Mała uliczka, duży problem (106 opinii)
- 4 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (252 opinie)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (168 opinii)
- 6 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (100 opinii)
Przypięte rowery blokują wymianę stojaków Mevo. Nie wolno ich ruszyć
Nie tylko złodziejom rowerów utrudniają życie właściciele jednośladów przypinając je blokadą do stojaków, jakie zostały po rowerze metropolitalnym Mevo. W ciągu miesiąca operatorowi Mevo 2.0 udało się zdemontować zaledwie 25 proc. stojaków, bo przy pozostałych nadal przypinane są rowery mieszkańców metropolii. Teoretycznie problem mogłaby rozwiązać policja czy straż miejska, ale "siłowego" usunięcia roweru przez służby nie przewiduje prawo.
Gdy przed miesiącem Hiszpanie przystępowali do demontażu wytypowanych stacji wydawało się, że operacja potrwa maksymalnie kilka tygodni. Sprzyjać temu miała nie tylko jesienna aura, ale też nagłośnienie sprawy w mediach.
Jak na złość urzędnikom, a ku uciesze rowerzystów, październik i pierwsza połowa listopada wyjątkowo sprzyjały jeździe na rowerze, przez co z ulic Trójmiasta - i stojaków Mevo - jednoślady znikały w garażach i piwnicach w umiarkowanym stopniu.
Demontaż i renowacja idą jak po grudzie
W efekcie po miesiącu prób operatorowi udało się zdemontować zaledwie 25 proc. stojaków. Łącznie zdemontowanych i dostarczonych do serwisu ma zostać 40 proc. stacji w 16 gminach Obszaru Metropolitalnego. Kolejne 35 proc. stacji będzie naprawionych na miejscu, a co stan co czwartej stacji został oceniony pozytywnie, co oznacza, że nie wymaga ona renowacji.
- Po miesiącu udało nam się zdemontować tylko 165 stacji, co przekłada się na 1038 stojaków rowerowych. Dużym utrudnieniem prowadzonych prac są prywatne rowery pozostawione na stacjach. Mieszkańcy przypinają rowery nawet w sytuacjach, gdy stojaki są oklejone specjalną naklejką ostrzegawczą. Ponownie apelujemy o usunięcie jednośladów - mówi nam Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo 2.0.
Jak się okazuje, kłopotliwe są nie tylko prywatne rowery, ale też hulajnogi komercyjnych firm, które po zniknięciu rowerów Mevo w naturalny sposób "przejęły" stojaki i wykorzystały je do ekspozycji swoich hulajnóg.
Skala prac jest na tyle spora, że pracownicy zatrudnieni przez City Bike Global zostali podzieleni na pięć zespołów. Najpierw ich zadaniem było poinformowanie użytkowników o planowanej renowacji lub demontażu stacji. Na każdej z nich pojawiła się naklejka z informacją, do kiedy rowery i inne pojazdy powinny zniknąć ze stacji.
Poza samymi parkingami odświeżone zostaną tzw. totemy przy wszystkich 660 stacjach funkcjonujących dotychczas w 14 gminach OMGGS, a do tego 16 nowych stacji w przystępujących do systemu Kolbudach i Kosakowie. Całość prac związanych z renowacją stacji ma zakończyć się do marca przyszłego roku.
Prawo nie daje możliwości działania policji i straży miejskiej
Wsparciem w uporczywym ignorowaniem komunikatów pozostawianych na stacjach teoretycznie mogła być Straż Miejska, Policja czy służby miejskie np. z Referatu Mobilności w UM.
Obszar Metropolitalny podjął w tej kwestii nawet pierwsze starania, ale szybko okazało się, że przecięcie blokady i siłowe usunięcie roweru czy hulajnogi ze stacji mogłoby zostać potraktowane jako... zniszczenie mienia. Takiego działania - nawet z uwzględnieniem czynnika, jakim w takim przypadku jest interes społeczny - nie przewiduje też nasze prawo.
- Niestety, mamy w tej kwestii związane ręce i pozostaje nam tylko apelować do właścicieli rowerów, by je jak najszybciej zabrali - dodaje Kleczewska.
W najbliższym czasie planowane są spotkania OMMGS ze strażnikami miejskim i policją w gminach zrzeszonych w Obszarze Metropolitalnym w celu wypracowania działań w podobnych przypadkach.
Jak sobie z tym radzą w Europie?
Dla porównania, w Amsterdamie, który mierzy się z problemem porzucanych rowerów na ogromną skalę, lokalne akty prawne umożliwiają urzędnikom skuteczne działanie.
Pierwszym krokiem jest inspekcja w terenie. Wytypowani urzędnicy podczas dzielnicowych spacerów typują rowery, które od pewnego czasu nie były użytkowane i zakładają na jednej ze szprych na tylnym kole cienką linkę.
Następnie, po kilku tygodniach wracają w to samo miejsce i jeśli linka nie jest przerwana (co oznacza, że rower od ich ostatniej wizyty nie ruszył się z miejsca) naklejają w widocznym miejscu - najczęściej na kierownicy - czerwoną naklejkę z informacją o planowanym usunięciu roweru.
W końcu po upływie wskazanego terminu, rower jest konfiskowany a cenne miejsce postojowe uwolnione od "rowerowego wraku". Jednoślad trafia do miejskiego magazynu, gdzie urzędnicy po numerze ramy sprawdzają dane właściciela i status roweru (czy nie jest kradziony). Później albo jest zwracany właścicielowi (za opłatą), albo sprzedawany firmom zajmującym się sprzedażą rowerów używanych. Rowery z odzysku służą też społecznie - po renowacji w ramach akcji charytatywnych trafiają np. do biedniejszych krajów.
Miejsca
Opinie (182) 9 zablokowanych
-
2022-11-18 17:32
Opinia wyróżniona
Zero odpowiedzialności (2)
Kierowcy informowani o naprawie parkingu i tak zostawiaja auta i blokuja prace , rowerzyści podobnie.
Ciekawe szy na stojakach ktoś dał ogłoszenie ,,nie parkować bo ...''
Tak wiele i tak nie wiele ;)- 32 33
-
2022-11-18 20:46
Ale jak to można czegoś zakazywać w mieście wolności?
- 5 12
-
2022-11-18 18:38
Jakbyś przeczytał artykuł, a nie tylko tytuł, to byś nawet odnotował zdjęcie takiego ogłoszenia.
Swoją drogą, jak ktoś grozi, że rower po 11-tym będzie usunięty a nie ma podstawy prawnej, to się tylko ośmiesza.
- 18 5
-
2022-11-18 18:22
Opinia wyróżniona
Skoro jest taka możliwość, to dlaczego nie ? (6)
Lepiej przypiąć rowery przy stojaku "mevo" niż postawić na środku chodnika, jak niektóre hulajnogi. Stojaki są dość nowe, ładne, nie zniszczone więc gdyby zostały to mieszkańcy mieli by fajny pożytek.
- 112 42
-
2022-11-19 16:04
no i proszę jest d**ilek, który nie widzi w tym problemu
i co najlepsze 85 następnych przygłupów go w tym popiera. To jak ma się coś zmienić ? Jak mają wymienić stojaki na nowe czy ulepszone ? skoro jeden z drugim dzbany bez wyobraźni nie widzą problemu w tym że blokują stojaki.
"dlaczego, nie?" co nie? żałośni jesteście.- 12 6
-
2022-11-19 11:16
Jest wielki znak, że to stojaki dla rowerów MEVO więc żadne inne rowery nie powinny tam stać (pomijam fakt że rowerów mevo nie (2)
ta sama zasada jak z postojami taksówek. Jest znak TAXI i inne auta tam nie mogą stać!
- 10 7
-
2022-11-19 16:06
ale po co patrzeć na znaki ?
on wie lepiej gdzie zaparkować swoją paździerzynę.
- 2 2
-
2022-11-19 13:35
To są stojaki należące do miasta
I powinny tam pozostać, skoro są używane- na tym polega wspieranie mobilności. Dla Mevo niech kupią nowe- cena zapewne noe będzie wiele wyższa od renowacji, a każde kolejne się przydadzą
- 6 5
-
2022-11-19 10:17
Te stojaki nie maja zadnych zalet!! Powinny byc normalne ergonomiczne i dostepne dla wszystkich a te złomować!!
- 2 12
-
2022-11-19 09:35
Mam propozycję
"Zaparkuj" rower na środku chodnika zamiast go przypiąć.
Gwarantuje, że jakiś "parkingowy" się nim "zaopiekuje".
Skoro na tych stacjach są naklejki ostrzegawcze, to ja, jako właściciel rower, nie ryzykowałbym przypięcia i utraty roweru.- 6 3
-
2022-11-18 17:41
Opinia wyróżniona
W życiu bym nie zauważył tej nalepki... bez okularów to ciężko to przeczytać.
Wymyślają tylko wymówki.- 74 21
Wszystkie opinie
-
2022-11-18 17:32
Opinia wyróżniona
Zero odpowiedzialności (2)
Kierowcy informowani o naprawie parkingu i tak zostawiaja auta i blokuja prace , rowerzyści podobnie.
Ciekawe szy na stojakach ktoś dał ogłoszenie ,,nie parkować bo ...''
Tak wiele i tak nie wiele ;)- 32 33
-
2022-11-18 18:38
Jakbyś przeczytał artykuł, a nie tylko tytuł, to byś nawet odnotował zdjęcie takiego ogłoszenia.
Swoją drogą, jak ktoś grozi, że rower po 11-tym będzie usunięty a nie ma podstawy prawnej, to się tylko ośmiesza.
- 18 5
-
2022-11-18 20:46
Ale jak to można czegoś zakazywać w mieście wolności?
- 5 12
-
2022-11-18 17:33
No bez jaj. Czego oni nie wymysla by uzasadnic ten rowerowy wał (3)
Tylko swykle rowery pierwsze 20 minut free sa w stanie wplynac na realne nawyki komunikacyjne przynajmniej w obrebie wybranych dzielnic jako uzupelnkenie ew. Zbiorkomu czy nawet auta
- 52 9
-
2022-11-18 18:27
I mogliby usunąć
Wystarczy magiczny sufiks "bo covid" :)
- 7 0
-
2022-11-19 00:55
Moze nie trzeba bylo robic przez peowczykow (1)
Wałku z pierwszym Mevo. Z drugim by nie było problemu. Ola, struk, Adamowicz, Szczurek, Kudlaty oni się na tym dorobili. Firemka z 5 tys. Kapitału wygrała przetarg
- 4 1
-
2022-11-19 07:19
Nawet z rowerami cyrk
- 1 0
-
2022-11-18 17:35
Linkę się przecina i rowerek stawia z boku . (1)
I tyle w temacie .
- 21 25
-
2022-11-21 10:14
Linka nalzy do wlasciciele rowera, wiec byloby to zniszczenie mienia.
- 1 0
-
2022-11-18 17:35
Super Gdynia (1)
I dobrze że ludzie przypinają te rowery tyle kasy wyrzucone w błoto tyle było piania o tych stojakach one nikomu nie przeszkadzają a wręcz przeciwnie przysłużyły się do rowerów.
Wszystko w tym mieście z d**y strony tyle kasy wywalone w kosmos plus słynna betonoza. W tym mieście są inne problemy niż stojaki które na coś się przydały my mamy miasto rozkopane, zaczopowane w wiecznych remontach gdzie końca nie widać.- 38 10
-
2022-11-18 17:40
Kolega wypił
Za dużo nie wziął leków czy klasycznie komentarz tylko bo czytać nie potrafi?
- 7 8
-
2022-11-18 17:35
Kierowcy samochodów potrafią czytać. (2)
- 10 12
-
2022-11-18 18:40
Chyba jednak nie, bo coś ograniczenia prędkości i zasady parkowania powszechnie nieopanowane
- 9 3
-
2022-11-18 20:37
Tak
Ale tylko smsy w telefonie podczas jazdy
- 5 4
-
2022-11-18 17:38
Nie będzie rowerów. Nie będzie stojaków
Nie będzie niczego. Witamy w Trójmieście!
- 44 5
-
2022-11-18 17:39
Brak słow . (1)
Wszystko przeszkadza tym nierobom ze straży miejskiej . Jak nie rower przypięty to hulj nogi na chodnikach lub pozycjoner samochody . Ta oni są pierwsi . Ale jak stoji w ciemnej ulicy paru chłopaków. To nawet tam nie podjadą bo się boją .
- 22 26
-
2022-11-18 19:28
Czytać ze zrozumieniem
No chyba straży miejskiej nie przeszkadzają rowery tylko Mevo2.
- 4 0
-
2022-11-18 17:39
A po co to w ogóle usuwać? (5)
Nie można po prostu wykorzystać do tego mevo.2.0(wałka) ? No tak, widocznie ktoś musi postawić to samo jeszcze raz, jakiś szfagier od owiec czy trawy.
- 91 11
-
2022-11-18 17:45
Rozumiesz (4)
Co to jest renowacja? Podpowiem ci, nie zakup nowych stojaków, tylko remont istniejących.
- 8 26
-
2022-11-18 17:53
Dwa lata
Dwa lata i do renowacji? Może co miesiąc?
- 44 6
-
2022-11-18 22:18
(1)
To np chcąc robić remont pokoju to najpierw go muszę wyburzyć? Ty taki niedorobiony jesteś sam z siebie czy ci za to płacą?
- 7 3
-
2022-11-19 09:17
Brejza mu płaci
- 0 3
-
2022-11-19 13:42
Jest ewidentne niepotrzebna, śmierdzi wałkiem na kilometr.
A stojaki do Mevo można kupić nowe, raczej nie będą dużo droższe niż koszt walkower renowacjia są ewidentne potrzebne
- 0 1
-
2022-11-18 17:40
(1)
No to będzie usuwany na koszt właściciela czy nie będzie? Po co pisać takie rzeczy skoro nie ma to przełożenia na prawo.
W sprawie rowerów (Trój)miejskich absurd sięgnął już zenitu.
Rowery miejskie działają w Wolsztynie, Koluszkach czy Sokołowie Podlaskim, a u nas rozważania na temat opłaconych już kilka lat temu stacji postoju rowerów, których ostatecznie nie ma.
Weźcie wy w końcu za coś odpowiedzialność.- 48 4
-
2022-11-18 22:22
W trójmieście władza wam się podoba. W końcu od 20 la to samo bagno, ale wasze mordy uśmiechnięte więc o co macie żal? Może ten żal zacząć do siebie?
- 3 1
-
2022-11-18 17:41
Opinia wyróżniona
W życiu bym nie zauważył tej nalepki... bez okularów to ciężko to przeczytać.
Wymyślają tylko wymówki.- 74 21
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.