• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przęsła mostu w Sobieszewie przypłynęły na plac budowy

Maciej Naskręt
13 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Na budowę mostu zwodzonego w Sobieszewie zobacz na mapie Gdańska dotarły stalowe przęsła. Miały być pół roku wcześniej, ale jeden z wykonawców popadł w tarapaty. Teraz budowa mostu jest na ukończeniu. Będzie gotowy do końca września.



Czy Gdańsk powinien przeznaczać więcej pieniędzy na mosty zwodzone?

Przypomnijmy: most nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Od 1973 roku prowadzi na nią jedynie most pontonowy. Nowy most zwodzony ma mieć 173 metry długości, ze skrzydłami - 181,5 m. Jego czas otwierana wyniesie zaledwie 150 sekund, co znacznie usprawni dojazd na Wyspę Sobieszewską. Koszt inwestycji to ponad 59 mln złotych, w tym ponad 27 mln zł z dotacji rządowej.

Inwestorem jest miasto Gdańsk, a wykonawcą czeska firma Metrostav. Do niedawna czeska firma występowała na budowie w roli lidera konsorcjum, którego partnerem było gdyńskie przedsiębiorstwo Vistal. Ta firma miała dostarczyć stalowe przęsła, ale popadła w tarapaty finansowe w ubiegłym roku i nie mogąc zrealizować zamówienia, zeszła z placu budowy.

Trudny transport



Przez ostatnie kilka miesięcy zwodzone elementy były magazynowane w Gdyni. Stąd, czyli z terenu firmy Gafako, trafiły do Sobieszewa.

Sześć godzin - tyle trwała "podróż" przęseł z Gdyni do Sobieszewa. Barka, na której płynęły stalowe elementy, dotarła na miejsce około godziny 16. Transport ogromnych przęseł jest niezwykle skomplikowaną operacją, do której przygotowywano się od kilku dni. Ich dostawa zależała od warunków pogodowych. Silny wiatr mógł utrudnić całą operację.

Przęsła zwodzone mostu były przewożone na specjalnym pontonie-barce, który może jednocześnie przetransportować 8 tys. ton. Każde z przęseł waży ponad 300 ton. Ich rozpiętość wyniesie niecałe 60 metrów.

Przed transportem do Gdańska konstrukcja została pokryta warstwą antykorozyjną. Na zwodzonych przęsłach zamontowana została już m.in. hydraulika, kolektor deszczowy, łożyska i skrzynki ryglowe. Gdy prace przy zabezpieczeniu konstrukcji się zakończyły, rozpoczęto układanie specjalnych szyn, które połączyły nabrzeże z barką. Na szynach umieszczono ogromne przęsła, które przez kilkanaście godzin przesuwano. Do tego wykorzystano też specjalne wózki widłowe, które przenosiły te ogromne elementy.

Teraz montaż przęseł



Przed wykonawcą najtrudniejsza, ale i najbardziej widowiskowa część budowy mostu w Sobieszewie - montaż zwodzonych przęseł. Prace rozpoczną się w poniedziałek, 16 lipca.

Do poniedziałku trwać będą prace przygotowawcze na komorach. Zamontowane zostaną m.in. siłowniki. Operacja samego montażu przęseł będzie niezwykle widowiskowa. Będą one podnoszone na pontonie i, gdy znajdą się w docelowym miejscu, podstawa i przęsła zostaną niejako "przywiercone" specjalnymi szpilkami mocującymi.

- Poprzez nasuwanie poprzeczne pierwsze przęsło zostanie umieszczone na konstrukcji żelbetowej. Łożyska zostaną geodezyjnie, z ogromną precyzją zamontowane w miejscu ciosów podłożyskowych i nastąpi zespolenie przęseł z "podstawą" poprzez szpilki mocujące - tłumaczy Maciej Stacewicz, kierownik budowy mostu w Sobieszewie. - Gdy konstrukcja będzie stateczna i odbalastowana, barka podpłynie do drugiej części mostu i rozpocznie się montaż drugiego przęsła - dodaje Stacewicz.
Jeśli warunki pogodowe będą dobre, operacja potrwa około dwóch tygodni - po jednym tygodniu na jedno przęsło. Po zakończeniu montażu przęseł rozpocznie się montowanie automatyki mostu.

Natomiast w kolejnym miesiącu potrwają próby i prace związane z uruchomieniem obiektu. Podpory dla konstrukcji mostu w Sobieszewie są już gotowe, podobnie jak przęsła dojazdowe. Zaawansowane są także prace związane z wykonaniem układu drogowego w pobliżu budowanego obiektu.

Lokalizacja mostu w Sobieszewie Lokalizacja mostu w Sobieszewie

Wykonano komory podbudowy mostu



Jednym z najtrudniejszych dotychczasowych etapów było wykonanie komór podbudowy mostu.

- Dla nas największym wyzwaniem były tzw. komory znajdujące się na wodzie, które będą służyć do zamocowania elementów konstrukcji mostu. To, moim zdaniem, najtrudniejsze wyzwanie dla tego kontraktu. Obie komory są wykonywane w bardzo trudnej technologii i cały czas w wodzie - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
By móc je zbudować, trzeba było wcześniej posadowić ściankę szczelną, następnie wyszalować elementy samej komory, czyli stworzyć z każdej strony tymczasowe ścianki, wyposażyć je w odpowiednie zbrojenie, po czym zalać je betonem.

Przejezdność do końca września



Most będzie przejezdny do końca września. Cała inwestycja potrwa natomiast do końca listopada. Otwarcie planowane jest w stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości, dlatego most będzie nosił nazwę Mostu Niepodległości.

Na czas montażu tor wodny i most zostaną zamknięte. Wyłączenie z ruchu wodnego planowane jest od 16 lipca do 19 lipca i od 23 lipca do 26 lipca. Proces montażu może ulec wydłużeniu z uwagi na niesprzyjające warunki pogodowe. W pozostałym czasie mogą wystąpić krótkotrwałe przerwy i utrudnienia w żegludze w rejonie mostu.

Opinie (212) 9 zablokowanych

  • Nie można było tego wykonać w Stoczni Gdańsk. Bliżej i bez obsuwy terminu (7)

    • 15 9

    • Nie można było. (3)

      I u kowala Józka w Przegalinie też nie.

      • 9 0

      • A to dlaczego nie. Ale jak nie wstoczni to w GSG Towers. Takie konstrukcje to my nosem wciągamy. (2)

        • 3 5

        • Jak przestaniecie wciągać nosem, to wrócicie do rzeczywistości.

          I nie będziecie głupot wypisywać.

          • 13 0

        • To trzeba było wystartować w przetargu.

          • 13 0

    • Nie wie a pierd... (1)

      Wiesz skad ta obsuwa sie wziela? Pewnie nie to przestan jeczec

      • 5 1

      • Jak wiesz to powiedz

        • 2 1

    • Tak to jest jak o wyborze wykonawcy decyduje cena . PiS tylko czai się zeby przymknąć Adamowicza choćby za "niegospodarność " a on głupi nie jest. Co tanio to drogo.

      • 1 0

  • No niesamowite, świat w kosmos lata, a my mostu nie potrafiliśmy zbudować tyle łat (3)

    • 14 9

    • To leć w kosmos.

      I odwal się od mostu.

      • 5 4

    • Ale budują .Nie kwestia potrafimy czy nie potrafimy tylko kto i z czego ma za to zapłacić .Autostrady do Szczecina też nie mamy ale w innych kierunkach mamy . Nie odrazu Kraków zbudowano.

      • 5 1

    • To bujaj dalej w obłokach.

      • 1 0

  • No niesamowite, świat w kosmos lata, a my mostu nie potrafiliśmy zbudować tyle łat (3)

    • 9 10

    • My nie potrafiliśmy My!

      • 2 0

    • I dwa przęsła po 75metrów każde stanowi technologiczne wyzwanie jakiego świat nie widział. Zaraz ekipa Discovery itp przyjadą i zrobią materiał z doskonałości tej myśli technologicznej.

      p.s. oczywiście to ironia, bo most ten jak nigdy potrzebny był i wreszcie będzie ale "napinka" artykułu jakiż to cud techniczny to błazenada, podobnie jak zrobienie tunelu pod Martwą Wisłą.
      Tu po prostu ludzi kiwano od dziesiątków lat, że brak piniendzy (a'la Rostowski) itd gdy budowano pomniki budyniady jak ts, ecs czy stadion.

      • 7 1

    • Kasa misiu, kasa

      Wszystko moglibyśmy zbudować tylko na wszystko nie ma kasy i zawsze na wszystko będzie jej brakowało!!!!

      • 4 0

  • Nazwa trochę nie pasuje do miejsca - może most im. Wincentego Pola, albo, po prostu, Sobieszewski (1)

    • 24 5

    • Tylko nie Wincenty...

      Wincenty Pol to wizja kilku osób, które usilnie potrzebują jakiegoś Polaka patrioty w tym miejscu. Prawda jest taka, że on nic wspólnego z tym miejscem nie miał. Nie wiadomo nawet czy jego stopa tu stanęła. Że sobie w jednym z tekstów żartobliwie określił Wisłę jako śmiałą to nie powinno być podstawą do stawiania pomników Wincentemu (którego szanuję) w tym miejscu.

      Most Sobieszewski już lepszy ale pojawią się głosy ze Świbna że się o nich zapomina :)

      • 1 0

  • Om pierwszej rocznicy wyzwolenia spod rządów PiS

    • 18 5

  • Wytłumaczcie (12)

    Skoro cena mostu zwodzonego wynosi 59 mln. to dlaczego pod Martwą Wisłą wybudowano tunel za ponad miliard zł ?

    • 15 17

    • Znajdź trzy różnice między mostem zwodzonym a tunelem i potem się zastanów. (1)

      • 13 5

      • Też uważam

        Że powinni zbudować most zamiast tunelu. I drogi rowerowe byłyby..

        • 0 2

    • Znajdę różnicę w dużo dłuższym tunelu mającym połączyć Świnoujście, który oszacowano na około 800 mln. (7)

      Tunel w Gdańsku ostatecznie kosztował 1.6 mld.

      Polscy Górnicy za takie pieniądze wykonaliby z 10 takich tuneli, przecież niemal na co dzień wydobywając węgiel przy okazji robią tunele i 1000 metrów pod ziemią, gdzie później wielkie kombajny jeżdżą w te i nazad... tv nie oglądacie w Barbórkę ? :p

      800 mln. Gdańsk dał za samo wypożyczenie maszyny-kreta z Niemiec.

      • 8 11

      • Aaa Tobie marzy się tunel 1000 m pod Wisłą .

        • 4 1

      • Oszacowano na 800 mln. Życie nauczyło mnie że jak obliczę sobie koszty na remont czy inwestycję na jakąś kwotę to żeby ją zrealizować muszę mieć przynajmniej 160% tej kwoty. Tak to jest z tym szacowaniem a szczególnie dziś przy stale rosnących cenach materiałów i robocizny . Odezwij się po zakończeniu tej inwestycji i porównaj koszty rzeczywiste a te "oszacowane"

        • 7 3

      • Różnice:

        W Świnoujściu ma być jedna rura
        jeden pas w jedną stronę
        ma być dopuszczony ruch rowerów
        pod jezdnią tunel dla pieszych

        • 4 1

      • Polscy górnicy wydobywają węgiel który na naszym rynku jest droższy od tego który przywozi się z Australi czy USA także to chyba zły przykład na te zdolności polskiego górnictwa.

        • 9 2

      • Co za bzdura (2)

        Tunel kosztował 800 mln cała trasa Słowackiego czyli rondo tunel droga zielona odcinek we Wrzeszczu i na lotnisko kosztowały 1 mld 250 mln . UE dofinansowała miejską inwestycję w 85 % wiec koszt był w porównaniu z inwestycją nieduży

        • 0 0

        • a unia to drukuje pieniądze? (1)

          ciekawe ile już wpłacamy w stosunku do tego co dostajemy. Bo te dopłaty to też nasze podatki. Więc nie pierdziel ze unia daje.

          • 2 0

          • Nieciekawe

            To nie jest ciekawe. To Twoje lenistwo - dane leżą na kazdym rogu w internecie.

            • 0 0

    • Taka sama jak wybudowanie 1km ścieżki rowerowej a 1 km autostrady. Jak skończysz gimnazjum to będziesz to juz wiedział.

      • 4 5

    • To Ty byś chciał żeby ten most też kosztował miliard! No tak wtedy to byłby prawdziwy most!

      • 2 0

  • Na Wyspę Sobieszewska prowadzą dwie drogi a nie jedna (2)

    W Przegalinie i właśnie ta droga gdzie budowany jest nowy most panie Naskret.

    • 29 1

    • Halo (1)

      A do Przegaliny jak dojedziesz?Chyba myślisz o Wiślince i Błotniku.

      • 2 0

      • Mostem w Przegalinie

        Danziger ma rację. W tekście jest mylna sugestia:
        " most nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Od 1973 roku prowadzi na nią jedynie most pontonowy."

        • 1 1

  • Stary most ma swój urok, ma swoją historię ot chociażby asfalt położony na pracujące deski mostu , który zaraz pokruszył się. (8)

    Mnie zastanawia o czym będę rozmawiać mieszkańcy Wyspy, gdy most już zostanie wybudowany? To był odwieczny temat obok rafinerii, która wysyła / podobno / mieszkańców na miejscowy cmentarzyk. / Wiatr niemal zawsze wieje w stronę Sobieszewa z terenu Rafinerii/.
    Kto nocą słyszał jak walą klapami od mostu co 3 godziny, by przepuścić barkę z fosforów ten wie, że Sobieszewo nigdy nie będzie już takie same no ale nowy most jest rzeczywiście potrzebny.

    Szkoda, że z forsterówki nie zrobiono skansenu-muzeum, to miejsce było w idealnym, oryginalnym stanie i mogło przyciągać turystów z całego świata, gdyby było dobrze urządzone i rozreklamowane.

    • 17 1

    • Proponuję nagrać te odgłosy stereo i puszczać przez zainstalowane na nowym moście porządne nagłośnienie. Technicznie żaden problem :)

      • 6 1

    • (2)

      Przeczytałem twój wpis i nie wiem to dobrze że budują czy niedobrze że budują . Jedyne co zrozumiałe4m to to że jesteś krynicą złośliwości .... no ale jak lubisz...

      • 2 4

      • To nie moja wina, że masz problem ze zrozumieniem tekstu (1)

        i że jesteś złośliwy / a.

        • 3 3

        • tak ,tak

          • 1 1

    • (3)

      Von z Danzing!

      • 0 2

      • Chłopie wyluzuj (2)

        To tylko nick...

        • 1 0

        • (1)

          ładny masz ten nick , ja tylko wykorzystałem jego część

          • 1 1

          • no to

            ok

            • 0 0

  • (1)

    Najważniejsze - kolejna ważna inwestycja komunikacyjna w Gdańsku się finalizuje. Po latach gadania "oj trzeba by.." wyspa uzyska porządne połączenie. Do dobrego człowiek szybko się przyzwyczaja dlatego zapominamy jak było choćby bez południowej obwodnicy, Sucharskiego, tunelu, nowych mostów przez Martwą Wisłę, wiaduktów kolejowych na Przeróbce, PKM-ki czy nawet kładki przez Motławę. Wszystko to dziś funkcjonuje, to nie są wyrzucone pieniądze.

    • 32 0

    • Infrastrukturalnie Gdańsk bardzo poszedł do przodu.

      I życzę sobie, by dalej tak się rozwijał. Ja pamiętam jak to wszystko wyglądało 20-30 lat temu i doceniam zmiany. Szkoda by było, żeby w imię politycznych przepychanek oraz stołków dla rodziny i znajomych zafundować miastu marazm i uwstecznienie.

      • 10 1

  • (2)

    A co tam panie z przekopem przez Mierzeję Wiślaną ?

    • 8 5

    • Suweren już zbiera na szpadle.

      Skoro mamy coś unikatowego, pięknego i da się to zniszczyć, to czemu tego nie zrobić?

      • 7 3

    • Przekop jest potrzebny przykurczowi, jakie statki tam będą wpływały ? Chyba małe jachty i kajaki.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane