Fakty i opinie

stat

Przysłuż się nauce, zbadaj wytrzymałość wyjątkowego mostu

Testowanie wyjątkowej kładki z materiałów z recyklingu okazało się miłą zabawą. Wcześniej kładkę testowano za pomocą obciążników betonowych.


Na Politechnice Gdańskiej powstał wyjątkowy most. Jego twórcy twierdzą, że to pierwsza na świecie konstrukcja tego typu wykonana w całości jako jeden element z użyciem materiałów z recyklingu. W środę będzie testowany przy udziale wszystkich chętnych. Potrzeba do tego 180 osób.



Czy brałeś kiedyś czynny udział w badaniach naukowych

tak, byłem (jestem) członkiem zespołu badawczego 24%
tak, byłem poddany takim badaniom (np. psychologicznym) 11%
brałem udział w badaniach klinicznych leku lub terapii medycznej 4%
nie, a przynajmniej nic o tym nie wiem 33%
nie, nigdy 28%
zakończona Łącznie głosów: 654
Mosty, wiadukty, kładki. Są wszędzie tam, gdzie szlaki ludzkich podróży przecinają się z obiektami, których nie sposób pokonać: rzekami, zatokami, wąwozami, szerokimi ulicami. Ale most z Politechniki Gdańskiej jest nietypowy, przynajmniej na razie. Dlaczego? Bo leży sobie na dziedzińcu przed gmachem Żelbetu, czyli jednym z budynków Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiskazobacz na mapie Gdańska.

W środę o godz. 18 naukowcy z Politechniki Gdańskiej zapraszają do udziału w badaniu tego wyjątkowego mostu, który został wykonany z kompozytów, częściowo pochodzących z recyklingu.
W środę o godz. 18 naukowcy z Politechniki Gdańskiej zapraszają do udziału w badaniu tego wyjątkowego mostu, który został wykonany z kompozytów, częściowo pochodzących z recyklingu. fot. Łukasz Unterschuetz/trojmiasto.pl

Wszystko dlatego, że to dzieło naukowców z konsorcjum projektu Fobridge (Politechnika Gdańska, Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie i firma Roma), którzy stworzyli kompozytowy most dla pieszych i rowerzystów z myślą o masowej produkcji. Konstrukcja jest lekka, łatwa w utrzymaniu i montażu, niepalna (tzw. uniepalniona), odporna na czynniki atmosferyczne. Zaprojektowano ją tak, by wytrzymała ciężar ponad 100 osób, a także... karetki pogotowia, która mogłaby z niego skorzystać w razie potrzeby.

- Po fazie obliczeń, modelowania i zbierania doświadczeń na próbkach, zespół opracował konstrukcję nośną typu przekładkowego (tzw. sandwich) z rdzeniem piankowym i powłokami zewnętrznymi (okładkami) wykonanymi z laminatów polimerowych zbrojonych tkaninami z włókien szklanych - wyjaśnia prof. Jacek Chróścielewski z Katedry Mechaniki Budowli Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska PG, kierownik projektu.

Dzięki krótkiemu, kilkudniowemu procesowi wytworzenia, łatwemu transportowi i instalacji bez użycia ciężkiego sprzętu, idealnym miejscem wykorzystania mostu są obszary klęsk żywiołowych.
Dzięki krótkiemu, kilkudniowemu procesowi wytworzenia, łatwemu transportowi i instalacji bez użycia ciężkiego sprzętu, idealnym miejscem wykorzystania mostu są obszary klęsk żywiołowych. fot. Łukasz Unterschuetz/trojmiasto.pl

Warto dodać, że pianka rdzenia wbudowana w kładkę pochodzi z recyklingu zużytych opakowań PET.

Charakterystyczną cechą przęsła jest to, że zostało wykonane w całości jako jeden element. Wykorzystano do tego technologię infuzji. Na czym ona polega? Suchą konstrukcję ułożoną wcześniej na formie przesyca się żywicą. Dzięki temu, podczas produkcji przęsła można nadać mu dowolny kolor, fakturę, wprowadzić elementy dekoracyjne a nawet napisy. Oczywiście nie wyklucza to "zwykłego" malowania obiektu.

Dzięki krótkiemu, kilkudniowemu procesowi wytworzenia, łatwemu transportowi i instalacji bez użycia ciężkiego sprzętu, idealnym miejscem wykorzystania mostu są obszary klęsk żywiołowych.

W środę, 13 maja o godz. 18, konstrukcja będzie testowana. W badaniu mogą wziąć udział wszyscy chętni, którzy swoje ciało powierzą - na krótki czas - nauce. Do zbadania wytrzymałości konstrukcji potrzeba 180 osób. Wszyscy chętni mogą się stawić na placu przed budynkiem "Żelbetu" zobacz na mapie Gdańska.

Prace przy projekcie "Opracowanie kompozytowych przęseł mostów dla pieszych do zastosowania nad drogami GP" rozpoczęły się dwa lata temu i potrwają do końca 2015 r. Finansowane są z grantu pochodzącego z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Opinie (83) ponad 10 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.