- 1 Przestępca seksualny wpadł w porcie (67 opinii)
- 2 Co z pociągami SKM do Pruszcza i Tczewa? (98 opinii)
- 3 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (74 opinie)
- 4 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (304 opinie)
- 5 Rozdadzą "kwietne bomby" i zasieją łąkę (32 opinie)
- 6 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (205 opinii)
Przysłuż się nauce, zbadaj wytrzymałość wyjątkowego mostu
Testowanie wyjątkowej kładki z materiałów z recyklingu okazało się miłą zabawą. Wcześniej kładkę testowano za pomocą obciążników betonowych.
Na Politechnice Gdańskiej powstał wyjątkowy most. Jego twórcy twierdzą, że to pierwsza na świecie konstrukcja tego typu wykonana w całości jako jeden element z użyciem materiałów z recyklingu. W środę będzie testowany przy udziale wszystkich chętnych. Potrzeba do tego 180 osób.
Wszystko dlatego, że to dzieło naukowców z konsorcjum projektu Fobridge (Politechnika Gdańska, Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie i firma Roma), którzy stworzyli kompozytowy most dla pieszych i rowerzystów z myślą o masowej produkcji. Konstrukcja jest lekka, łatwa w utrzymaniu i montażu, niepalna (tzw. uniepalniona), odporna na czynniki atmosferyczne. Zaprojektowano ją tak, by wytrzymała ciężar ponad 100 osób, a także... karetki pogotowia, która mogłaby z niego skorzystać w razie potrzeby.
- Po fazie obliczeń, modelowania i zbierania doświadczeń na próbkach, zespół opracował konstrukcję nośną typu przekładkowego (tzw. sandwich) z rdzeniem piankowym i powłokami zewnętrznymi (okładkami) wykonanymi z laminatów polimerowych zbrojonych tkaninami z włókien szklanych - wyjaśnia prof. Jacek Chróścielewski z Katedry Mechaniki Budowli Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska PG, kierownik projektu.
Warto dodać, że pianka rdzenia wbudowana w kładkę pochodzi z recyklingu zużytych opakowań PET.
Charakterystyczną cechą przęsła jest to, że zostało wykonane w całości jako jeden element. Wykorzystano do tego technologię infuzji. Na czym ona polega? Suchą konstrukcję ułożoną wcześniej na formie przesyca się żywicą. Dzięki temu, podczas produkcji przęsła można nadać mu dowolny kolor, fakturę, wprowadzić elementy dekoracyjne a nawet napisy. Oczywiście nie wyklucza to "zwykłego" malowania obiektu.
Dzięki krótkiemu, kilkudniowemu procesowi wytworzenia, łatwemu transportowi i instalacji bez użycia ciężkiego sprzętu, idealnym miejscem wykorzystania mostu są obszary klęsk żywiołowych.
W środę, 13 maja o godz. 18, konstrukcja będzie testowana. W badaniu mogą wziąć udział wszyscy chętni, którzy swoje ciało powierzą - na krótki czas - nauce. Do zbadania wytrzymałości konstrukcji potrzeba 180 osób. Wszyscy chętni mogą się stawić na placu przed budynkiem "Żelbetu" .
Prace przy projekcie "Opracowanie kompozytowych przęseł mostów dla pieszych do zastosowania nad drogami GP" rozpoczęły się dwa lata temu i potrwają do końca 2015 r. Finansowane są z grantu pochodzącego z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Opinie (83) ponad 10 zablokowanych
-
2015-05-12 21:55
a na badanie mostu przyjść przed posiłkiem czy po? (2)
- 5 0
-
2015-05-12 21:58
czy brałeś kiedyś udział w czynnym badaniu naukowym?
tak, jestem klonem, hehe
- 4 1
-
2015-05-12 22:01
zaproście chuliganów na test
zobaczycie ile wytrzyma to cacko
- 4 1
-
2015-05-12 22:04
Podpowiedź dla testerów.
Rozeprzyjcie na środku tej kładki ścianki, to wtedy zrobicie rzetelny test.
- 7 4
-
2015-05-12 23:01
warto zidentyfikować kilka miejsc w Trójmieście gdzie taki most/ wiadukt by się przydał
po pierwsze proponuję kładkę nad jarem na przedłużeniu ulicy Obrońców Westerplatte w Sopocie by powstał tam atrakcyjny ciąg pieszo rowerowy od stacji SKM Kamienny Potok do centrum Sopotu. Innym pomysłem jest budowa takich kładek nad ulicami Pomorską i Piastowską w Oliwie, by poprowadzić tamtędy rowerostradę wzdłuż SKM śladem rezerwy terenu pod Drogę Czerwoną, która nie powinna powstać w ciągu najbliższych piętnastu lat.
- 1 0
-
2015-05-12 23:23
Co można wygrać lub co dostajemy jako nagrodę ?
- 2 1
-
2015-05-12 23:42
Też mi mecyje.
Mostek z laminatu ps a szum jakby technologia kosmiczna tam jakaś była
- 4 6
-
2015-05-13 05:43
Trzeba zaprosić aktualną Pierwszą Damę.
- 8 7
-
2015-05-13 06:27
moja opinia
Politechnika - "gry i zabawy"...
- 4 8
-
2015-05-13 08:41
Widziałem taki most z jednego elementu w Kopenhadze.
- 1 0
-
2015-05-13 09:17
PO!
A może zaprosić PO-matołków na ten most do przetestowania!!!
- 1 4
-
2015-05-13 09:28
Intrygują mnie te boczne ścianki - dlaczego one są takie wysokie? (1)
Czy chodzi o to, że z uwagi na zastosowane materiały nie jest możliwy montaż balustrad? Czy też ścianki są konieczne, dla zwiększenia sztywności kładki? Czy też chodzi o to, że kładka ma być monolitem ze względów użytkowych? Ktoś ma może wiedzę?
- 1 0
-
2015-05-13 13:12
Możliwe wyjaśnienie
Domyślam się, że ścianki są elementem nośnym, więc wysokość daje im większy moment bezwładności, a sama grubość daje sztywność w przypadku takich konstrukcji otwartych. Ponadto jednocześnie stanowią wyposażenie funkcjonalne zastępujące balustrady. Do tego kształt pasa górnego usztywnia go na ściskanie. I tak, ścianki będą ściskane.
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.