- 1 Kierowca wpadł do kanału portowego (45 opinii)
- 2 Narkotykowa piwnica na Chełmie (38 opinii)
- 3 Kobieta zginęła w wypadku na obwodnicy (43 opinie)
- 4 Najludniejsze ulice w Trójmieście (112 opinii)
- 5 W tym roku odstrzelono 90 dzików (91 opinii)
- 6 700 nowych mieszkań w centrum miasta (300 opinii)
Przystanek PKM Firoga nabiera kształtów
Zobacz postęp prac na budowie przystanku PKM Gdańsk Firoga
Na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej trwa budowa nowego przystanku - Gdańsk Firoga. Przystanek zlokalizowany pomiędzy przystankami Matarnia i Port Lotniczy będzie służył przede wszystkim pracownikom okolicznych firm z branży IT. Jego budowa powinna zakończy się pod koniec przyszłego roku.
- nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz-Osowa o długości ok. 16,9 km (tor 1) i 16,5 km (tor 2),
- nr 253 na odcinku Rębiechowo-Osowa o długości ok. 1,3 km.
Czytaj więcej: Rozpoczęła się elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Drugim elementem wartej 48,8 mln zł inwestycji, której wykonawca jest spółka Torpol z Poznania, jest budowa nowego przystanku PKM - Gdańsk Firoga. Zostanie on ulokowany pomiędzy przystankami Matarnia i Port Lotniczy, w sąsiedztwie tzw. gdańskiej Doliny Krzemowej, czyli dużego skupiska firm z branży IT. To właśnie tutaj znajduje się m.in. siedziba koncernu Intel.
Koniec inwestycji pod koniec 2022 roku
Wygląd peronu Gdańsk Firoga będzie analogiczny do pozostałych przystanków na linii PKM. Będzie nakryty charakterystyczną wiatą z czerwonej, perforowanej blachy. Oprócz nazwy, każdy przystanek jest oznaczony także numerem. W związku z tym, że nowy przystanek powstanie pomiędzy już istniejącymi - a także ze względu na wspomniane sąsiedztwo - zostanie mu nadany numer 6@.
- Niezbędną rezerwę terenową pod przystanek PKM Gdańsk Firoga przewidzieliśmy już w 2012 roku projektując całą linię PKM. Na jego wybudowanie od razu nie było wystarczającego uzasadnienia, ale rozwój tej części miasta wskazywał, że w przyszłości taki przystanek w tym miejscu może być potrzebny. I obecnie, zwłaszcza po tym jak w sąsiedztwie tej lokalizacji zadomowił się Intel, taki przystanek jest budowany - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Jak można zobaczyć na załączonym do artykułu filmie, nowy przystanek zaczyna nabierać kształtów. Zgodnie z harmonogramem, pierwsi pasażerowie powinni z niego skorzystać pod koniec przyszłego roku. Nieco szybciej zakończy się natomiast elektryfikacja linii PKM. W styczniu 2022 roku wykonawca robót przeniesie się z pracami na najtrudniejszy odcinek, którym jest Brętowo-Strzyża, gdzie roboty związane z palowaniem fundamentów i stawianiem słupów trakcyjnych potrwają ok. pół roku.
Przystanek na Karczemkach nie powstanie prędko
Korzystając z okazji, postanowiliśmy sprawdzić co z planami budowy innego przystanku PKM, zlokalizowanego w pobliży Obwodnicy Trójmiasta. Odpowiedź przedstawiciela PKM-ki można streścić krótko - w najbliższym czasie nie ma na to szans, ale została pozostawiona rezerwa terenowa pod ten przystanek.
- Przystanek Gdańsk Karczemki przy tzw. bajpasie kartuskim nie będzie budowany. Taka decyzja została podjęta już rok temu przez PKP PLK, jako inwestora całego projektu modernizacji linii 201 wraz z trasą objazdową, którego częścią jest bajpas kartuski. Spółka PKM jest tylko wykonawcą 1,5 km odcinka na połączeniu z naszą linią. Pozostawiona zostanie natomiast pod niego rezerwa terenowa, aby w przyszłości - kiedy budowa przystanku kolejowego w tym miejscu będzie już uzasadniona społecznie i ekonomicznie - można było go wybudować - uzupełnia Konopacki.
Krótka historia Firogi
Osiedle w jednostce pomocniczej dzielnicy Matarnia. Od północy graniczy z Klukowem, od zachodu z Rębiechowem, od południa z Bysewem, na którego gruntach powstała. Początkowo od roku 1664 (pierwsza wzmianka) karczma, zbudowana przy skrzyżowaniu obecnej ul. Słowackiego z Szybowcową (Judenweg, przed budową lotniska łączącą się z traktem Gdańsk-Żukowo).
Jej właścicielem był Simon Firoga, od którego osiedle wzięło nazwę. Historyczna zabudowa koncentrowała się między obecnymi ulicami Szybowcową a Śmigłową. W latach 70. XVIII wieku funkcjonowała tam cegielnia, w początku XIX wieku już dwie. Na terenie obecnych budynków administracyjnych lotniska i po stronie przeciwnej, obecnie jest parking lotniska.
Od roku 1921 położona przy linii kolejowej Osowa-Kokoszki, obecnie używanej tylko na odcinku Osowa-Firoga do transportu paliw na lotnisko. W roku 1938 liczyła piętnaście domów. 1 stycznia 1973 roku włączona w granice administracyjne Gdańska. Na obszarze osiedla powstała infrastruktura (terminal, parkingi) lotniska Rębiechowo (lotniska), obecnie pojawiają się biurowce.
źródło: www.gedanopedia.pl
Opinie wybrane
-
2021-12-22 08:29
Karczemki (3)
Protestuję przeciwko odmowie realizacji budowy przystanku PKM Karczemki , lokalizacja przystanku w tym miejscu jest jak najbardziej uzasadniony społecznie , a na pewno bardziej uzasadniona ekonomicznie jak te wszystkie pseudo rekreacyjne wynalazki w okół zbiorników retencyjnych
- 45 8
-
2021-12-22 12:19
leć do warszawy i złóż protest w centrali pkp plk......
- 2 5
-
2021-12-22 18:30
Teran za Obwodnicą jest już praktycznie w całości zabudowany nowymi osiedlami (1)
A oni piszą o społecznym uzasadnieniu! Szkoła na kilkaset uczniów (600-700) to nie uzasadnienie?? A ile osób pracuje w Intelu?
- 5 0
-
2022-08-13 22:26
2 tyś
- 0 0
-
2021-12-22 18:34
(1)
Fajnie, że przystanek będzie się nazywał Firoga. To pewnie ważne dla okolicznych mieszkańców, bo tak kiedyś nazywała się ta okolica. Niestety coraz rzadziej używana.
- 15 1
-
2021-12-22 20:46
Albo Firożka.
- 1 0
-
2021-12-22 07:12
Składy i częstotliwość kursowania
zdecydowanie za mała.
Do tego dla gości i turystów opis tras mało pomocny - trudno się zorientować jaką trasą PKM będzie podróżować - widać tylko info nt. stacji docelowych - a można tam dotrzeć po drodze w różny sposób :P- 71 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.