• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście dopiero w 2014 roku

Katarzyna Moritz
23 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson. Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson.

SKM-ki będą dojeżdżać do nowego przystanku Gdańsk Śródmieście dopiero od 2014 roku. Przedłużają się formalności związane z dofinansowaniem unijnym, trzeba też dokonać zmian w projekcie. Jednak prace nad budową przystanku już trwają, wiadomo nawet, jak będzie wyglądał.



Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson. Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson.
Prace nad nowym torem już trwają. Prace nad nowym torem już trwają.
Tak obecnie wygląda okolica, gdzie ma powstać przystanek Gdańsk Śródmieście. Tak obecnie wygląda okolica, gdzie ma powstać przystanek Gdańsk Śródmieście.
Firma Scott Wilson, która w zeszłym roku wygrała przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej przedłużenia linii kolejowej od dworca Gdańsk Główny oraz samego przystanku Gdańsk Śródmieściezobacz na mapie Gdańska, nie może zakończyć projektu, mimo że jest on prawie na finiszu.

- Trwają uzgodnienia dotyczące przebudowy peronu trzeciego na stacji Gdańsk Główny. Musieliśmy też "doprojektować" rozwiązania związane z rozbiórką muru oporowego oraz kładki nad torami kolejowymi w okolicach Gildii - wyjaśnia Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM, która koordynuje przedsięwzięcie.

Okazało się też, że to SKM, a nie publiczno-prywatna spółka Gdańska i holenderskiej firmy Multi Development, musi zaprojektować płytę, która przykryje tory kolejowe pomiędzy wiaduktem Hucisko i al. Armii Krajowej. To na tej płycie staną budynki, które uzupełnią nową zabudowę Targu Siennego i Rakowego. Ich inwestorem ma być właśnie spółka miasta i Holendrów. Problem w tym, że wciąż jej nie powołano, a kolejny termin jej zawiązania przesunięto na koniec października.

- Dlatego zadanie to przejęła SKM. Dokumentacja jest już opracowywana, a inwestycja będzie realizowana w uzgodnieniu z firmą Multi Development - zapewnia Lingowski.

Problem z zawiązaniem miejsko-holenderskiej spółki to nie ostatni powód opóźnienia inwestycji. Budowa przystanku Gdańsk Śródmieście była wpisana na listę inwestycji związanych z Euro 2012 i miała otrzymać unijne dofinansowanie. SKM już rok temu złożyła w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie wniosek o zawarcie umowy na realizację projektu "Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście". Poza budową przystanku zakłada on remont 21 składów, modernizację peronów oraz inwestycje w systemy sterowania ruchem.

Jednak na początku marca tego roku Komisja Europejska uznała, że inwestycji powinni przyjrzeć się specjaliści z inicjatywy JASPERS. To eksperci, z których porad UE korzysta bardzo często, oni np. pozytywnie zaopiniowali budowę Kolei Metropolitalnej.

Czy podobają ci się wizualizację nowego przystanku?

- Prace nad wnioskiem SKM zostały zawieszone, do czasu wydania opinii przez JASPERS-ów. Spodziewamy się jej w październiku. Dopiero wtedy będziemy mogli podpisać umowę na dofinansowanie. To pozwoli odzyskać nam ok. 50 mln zł, które już zaangażowaliśmy w ten projekt. Dzięki temu będziemy mogli ogłosić kolejne przetargi, w tym na budowę linii i przystanku oraz modernizację taboru - zapewnia prezes Lignowski.

Koszt projektu budowy nowej stacji SKM szacuje się na 80 mln zł. Jego finansowanie pochodzi z kapitału własnego spółki PKP SKM, środków unijnych przyznanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Funduszu Kolejowego.

Już wkrótce kapitał własny PKP SKM zasilą udziałowcy spółki. W najbliższym czasie miasto Gdańsk planuje objąć nowe udziały warte 9 mln złotych, a samorząd województwa pomorskiego i Gdynia warte po 1 mln zł.

Gdańscy radni podejmą w tej sprawie uchwałę w przyszły czwartek. Gdańsk ma do tej pory blisko 10 proc. udział w spółce, po zmianie ten odsetek zwiększy się do 16 proc. Największymi udziałowcami PKP SKM są Polskie Koleje Państwowe SA, posiadające 47,92 proc. i Skarb Państwa z 22,64 proc. akcji.

Opinie (224) ponad 20 zablokowanych

  • Ucieszą się kupcy z Gildii :-)

    a na wiosnę ogłoszą ze inwestorzy sie wycofali

    • 4 3

  • Zaraz zaraz a to nie miało byc gotowe na EURO 2012????

    Ktoś nieźle kręci ludzmi ale my pamięć mamy dobrą!

    • 8 5

  • a wg mnie to dobry pomysl (4)

    Moze i przystanek bedzie 500 m. od głównego ale moze to pozwolic w przyszlosci na odciazenie Dworca Glownego od kolei skm i skupienie sie na pkp?Tak sobie mysle ze wowczas kolejka nie bedzie sie zatrzymywac na glownym tylko odciazy cala infrastrukture skupiona w tym miejscu i rozlozy na wiekszy obszar gdzie powodowaloby to mniejsze utrudnienia.Dobrze mysle?

    • 9 5

    • bez szans (2)

      zobacz ile kolejek jednocześnie stoi na paeonach w Gdańsku Głównym... a ile bedzie torów w Gdańsku Śródmieściu... to zobaczysz, ze to nie możliwe :(

      • 1 0

      • Stoją nie znaczy, że musza stać. (1)

        Do jeżdżenia SKM potrzebne są dwa tory, a te pozostałe to tylko tylko poczekalnia dla SKM, całkiem nie potrzebna nikomu. SKM może równie dobrze mieć poczekalnie (zajezdnie) przy trakcie Św Wojciecha, a tylko podjeżdżać o wyznaczonych porach na peron. Dzięki temu Gdańsk Główny odzyskałby teren po peronach na rozbudowę Dworca. Ludzie nie Ganialiby między peronami szukając która SKM teraz odjeżdża. Pójdźmy dalej można przestawić SKM np za Pruszcz Gdański i zrobić stała trasę od Pruszcza Gdańskiego do Wejherowa lub Gdyni Chyloni. Pruszcz Gdański za to ustawia linie autobusowe do dworca za wszystkich dzielnic i odkorkowujemy Trakt Św Wojciecha, bo nagle okazuje się, że można szybciej dojechać niż samochodem.

        • 3 1

        • No właśnie w Pruszczu już budują dodatkowy peron i kładą nowe tory właśnie po to, aby SKM tam regularnie jeździło, co jest bardzo dobrym posunięciem, a Pruszcz może na tym dużo zyskać, bo się okaże, że jest bardziej atrakcyjną alternatywą do zamieszkania niż dzielnice Gdańska pod obwodnicą. A przejazd z Pruszcza trwać będzie raptem 10-12 minut do Śródmieścia, co jest niewykonalne w przypadku samochodu.

          • 1 1

    • I tak lwia część kolejek kończy bieg w Gdańsku Głównym. Gdzie niby mają parkować tak aby nie blokować trasy innym, jak nie tam?

      W Pruszczu? W Tczewie? Tam nie ma takich bocznic. I tak wielkiego potoku pasażerów.

      • 0 1

  • Oj , ktoś tu cos strasznie...

    ....kręci.Na fali euforii jaka "wybuchła" po ogłoszeniu,że organizujemy EURO, różnej maści decydenci naobiecywali nam cudów na kiju.Tzw władze SKM-ki również coś mruczały o jakimś nowym taborze, modernizacji pozostałego no i owym przedłużeniu SKM-ki.No i co z tego wyszło, a no jak zwykle,dużo szumu i g...Teraz decydenci mnożą trudności by "wyjść z twarzą" no i może maluczcy w to uwierzą.....A powód jest jeden i to prozaiczny ...brak kasy.Co do muru oporowego który nagle objawił się projektantom, i który trzeba wyburzyć...ten mur jest tam od zawsze i dziwne, że wcześniej nikt go nie zauważył. Postawiono w latach 1865-1867 więc może nasz dzielny konserwator zabytków powinien zdecydowanie się temu przeciwstawić :-))))

    • 7 3

  • Na makiecie zawsze ładnie wygłada.

    Niech ludziska się cieszą ,w końcu idą wybory trzeba się pochwalić przed wyborcami.

    • 1 4

  • Jakie śródmieście, taki przystanek. Takiego przystanku (podkreślam słowo przystanek, bo dworcem nazwać tego nie można) nie powstydził by się może Człuchów (z całym szacunkiem dla tego miasteczka). Gdańsk po latach kombinacji - również :(

    • 5 5

  • PETERSHAGEN, PIOTRÓWEK, BISKUPIA GÓRKA (6)

    To kolejne nazwy przystanku kolejowego który w tym miejscu już ISTNIAŁ!!! To naprawdę zadziwiające - zlikwidowano ten przystanek na przełomie lat 50-ych i 60-ych przy okazji budowy nowego wiaduktu nad torami. Zaledwie kilka lat później zaczęło się projektowanie "nowego" (sic!) przystanku w tym samym miejscu. I tak to projektowanie trwa od prawie pół wieku.

    • 17 4

    • (5)

      ...Przystanek Biskupia Górka był dalej przy "Getezanie". Wtedy tam stawały pociągi parowe bo elektryczny był tylko Gdańsk - Wejherowo.

      • 2 0

      • Petershagen (4)

        Był dokładnie w tym samym miejscu. Zachowało się nawet zdjęcie peronu - w tle widać budynek aktualnego Urzędu Wojewódzkiego. Gdyby go zachowano, to aktualny wiadukt przebiegałby dokładnie nad peronem. Przeciez do tej pory jest tam szerokie równe miejsce - dawna równia stacyjna.

        • 1 2

        • gdzie można znaleźć to zdjęcie? (1)

          • 2 0

          • po południu

            Postaram się znaleźć i wskazac to zdjęcie, ale po południu

            • 0 0

        • Petrershagen/Pietraszek (1)

          znajdował się dokładnie pomiędzy budynkiem TME a mostkiem nad Radunią na wysokości resztek wieży kościoła Zbawiciela przy Zaroślaku. Pozostałością po nim jest ślepa uliczka przy TME która biegła dalej wiaduktem nad torami do mostku na Radunią gdzie przed nim krzyżowała się z dawną ulicą Jedności Robotniczej.Z wiaduktu było zejście na peron.Przystanek funkcjonował do czasu przebudowy ulicy Jedności Robotniczej obecnie Trakt św.Wojciecha.

          • 8 0

          • Schody z nasypu Jedności były prze długi czas.

            Może jeszcze są gdzieś w trawie

            • 1 0

  • Ten solidny betonowy dach nad peronem wdoczny na wizualizacji powinien posłużyć jako parking(węzła przesiadkowego). (1)

    Tu już mamy wizualizacje i drobne prace podtorowe, a o Gdyni Śródmieście mamy tylko uchwałę i żadnej wizji?

    • 5 1

    • Ten dach to okropnie brzydki...

      ...chciałem opisać ten dach, że jest paskudny z obu stron. Od dołu brzydki a góra za płaska. Będą tam tylko śmieci zalegać na tym dachu, a jak śniegu nawali to kto będzie go czyścił. Tak ten dach tylko może posłużyć za parking. Dobrze myślisz kolego "bezstronny". Popieram. Bo z góry to ten dach będzie widać jak na dłoni. Powinien mieć jakiś lepszy wygląd. Poprawcie ten projekt póki czas.

      • 1 0

  • Ktoś ma za duzo pieniędzy chyba... (1)

    ...że w takim miejscu chce wybudować przystanek SKM. Zobaczcie co jest wokół, jaka infrastruktura? i na jakiej zasadzie ma odciążyć taki przystanek dworzec główny skoro bez żadnego przystanku SKM w tym miejscu codziennie tworzą się gigantyczne korki. Spróbujcie tak np wyjechać z toruńskiej w stronę oruni w godzinach szczytu...zaręczam ze zdrzemnąć się można w aucie zanim zielone się pojawi !!! A most vis a vis urzędu wojewódzkiego?!? poręcze są tak skorodowane, że kilka lat temu dospawano płaskowniki żeby całość nie odpadła, nie będę wspominał już o nawierzchni asfaltowej na którą nie znalazła się ani złotówka od wielu lat i na której koleiny są takie, że spokojnie jak po szynach można w nich jechać puszczając kierownice !!! No i kwiat tej okolicy...Biskupiaaa...Co prawda troche ludzi wyjechało stamtąd do UK, ale młody narybek rośnie, kto zna ten rejon ten wie swoje...Zróbcie więc dworzec pod ich nosem to do pracy na wiadukt nie będą musieli chodzić żeby wyrywać torebki uwaga Z AUT, TAK Z AUT !!! na czerwonym świetle, na dworzec będzie bliżej. Chory jest ten kraj...wszystko w koło sie wali..ALE DWORZEC BĘDZIE !!! Porażka

    • 7 11

    • Co ty chłopie chcesz ???

      Przeciez przed wiaduktem zamontowali znaki ograniczenia prędkości do 30km/h dla ciężarówek ????A koleiny - jak deszcz leje to przejeżdżający obok przynajmniej auto Ci ochlapią i ....umyją. Na Toruńskiej czasem dla zabicia czasu liczę auta wyjeżdzające w kierunku Oruni na zielonym świetle. Maxymalnie wyjechało 7 aut ! Norma to 3-5 !!!Zobacz - ten bajzel ma same plusy !

      • 2 0

  • ten polski design mnie przeraża (3)

    o ile te stare zmodernizowane stacje mają szanse jeszcze jakoś wyglądać, to te nowe przestanki czy to tutaj czy w KM poprostu na kilometr cuchną latami 90-tymi. tak się nie buduje, zamiast iść w nowoczesnośc i ekstrawagancje to się władzie goły beton i blache falistą...ehhhh

    • 6 3

    • Zgadzam się z kolegą/koleżanką

      Ten projekt to totalna żenada, żeby w centrum 1000 letrniego miasta wylewać beton przypominający stację z wrzeszcza!!! kompletnie tego nie rozumiem. Fantastyczna wizytówka miasta. Już sobie wyobrażam ironiczny śmiech turystów wysiadających na tym przystanku. Kawał kloaki i tyle napiszę, bo mnie boli. Na każdym kroku beton, prostopadłościany i ekrany akustyczne. Za parę lat się zapuszczą syfem i będę odpychać nie tylko turystów, ale samych mieszkańców.

      • 1 1

    • A co byś wolał? Nie, nie mów! Sam zgadnę. (1)

      Galerię sztuki? Inne miejsca dla artystów, których nikt nie rozumie, opowiadających jak to życie boli, jak to korporacje nas doją i jak zbrodnicza jest homofobia.

      • 0 1

      • Nie, nie zgadłeś

        wolałbym kościół, centrum ekumeniczne im. Jana Pawła II, biurowiec, galerię handlową lub posterunek policji

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane