• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście dopiero w 2014 roku

Katarzyna Moritz
23 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson. Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson.

SKM-ki będą dojeżdżać do nowego przystanku Gdańsk Śródmieście dopiero od 2014 roku. Przedłużają się formalności związane z dofinansowaniem unijnym, trzeba też dokonać zmian w projekcie. Jednak prace nad budową przystanku już trwają, wiadomo nawet, jak będzie wyglądał.



Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson. Wizualizacja przystanku Gdańsk Śródmieście wykonana przez firmę Scott Wilson.
Prace nad nowym torem już trwają. Prace nad nowym torem już trwają.
Tak obecnie wygląda okolica, gdzie ma powstać przystanek Gdańsk Śródmieście. Tak obecnie wygląda okolica, gdzie ma powstać przystanek Gdańsk Śródmieście.
Firma Scott Wilson, która w zeszłym roku wygrała przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej przedłużenia linii kolejowej od dworca Gdańsk Główny oraz samego przystanku Gdańsk Śródmieściezobacz na mapie Gdańska, nie może zakończyć projektu, mimo że jest on prawie na finiszu.

- Trwają uzgodnienia dotyczące przebudowy peronu trzeciego na stacji Gdańsk Główny. Musieliśmy też "doprojektować" rozwiązania związane z rozbiórką muru oporowego oraz kładki nad torami kolejowymi w okolicach Gildii - wyjaśnia Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM, która koordynuje przedsięwzięcie.

Okazało się też, że to SKM, a nie publiczno-prywatna spółka Gdańska i holenderskiej firmy Multi Development, musi zaprojektować płytę, która przykryje tory kolejowe pomiędzy wiaduktem Hucisko i al. Armii Krajowej. To na tej płycie staną budynki, które uzupełnią nową zabudowę Targu Siennego i Rakowego. Ich inwestorem ma być właśnie spółka miasta i Holendrów. Problem w tym, że wciąż jej nie powołano, a kolejny termin jej zawiązania przesunięto na koniec października.

- Dlatego zadanie to przejęła SKM. Dokumentacja jest już opracowywana, a inwestycja będzie realizowana w uzgodnieniu z firmą Multi Development - zapewnia Lingowski.

Problem z zawiązaniem miejsko-holenderskiej spółki to nie ostatni powód opóźnienia inwestycji. Budowa przystanku Gdańsk Śródmieście była wpisana na listę inwestycji związanych z Euro 2012 i miała otrzymać unijne dofinansowanie. SKM już rok temu złożyła w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie wniosek o zawarcie umowy na realizację projektu "Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście". Poza budową przystanku zakłada on remont 21 składów, modernizację peronów oraz inwestycje w systemy sterowania ruchem.

Jednak na początku marca tego roku Komisja Europejska uznała, że inwestycji powinni przyjrzeć się specjaliści z inicjatywy JASPERS. To eksperci, z których porad UE korzysta bardzo często, oni np. pozytywnie zaopiniowali budowę Kolei Metropolitalnej.

Czy podobają ci się wizualizację nowego przystanku?

- Prace nad wnioskiem SKM zostały zawieszone, do czasu wydania opinii przez JASPERS-ów. Spodziewamy się jej w październiku. Dopiero wtedy będziemy mogli podpisać umowę na dofinansowanie. To pozwoli odzyskać nam ok. 50 mln zł, które już zaangażowaliśmy w ten projekt. Dzięki temu będziemy mogli ogłosić kolejne przetargi, w tym na budowę linii i przystanku oraz modernizację taboru - zapewnia prezes Lignowski.

Koszt projektu budowy nowej stacji SKM szacuje się na 80 mln zł. Jego finansowanie pochodzi z kapitału własnego spółki PKP SKM, środków unijnych przyznanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Funduszu Kolejowego.

Już wkrótce kapitał własny PKP SKM zasilą udziałowcy spółki. W najbliższym czasie miasto Gdańsk planuje objąć nowe udziały warte 9 mln złotych, a samorząd województwa pomorskiego i Gdynia warte po 1 mln zł.

Gdańscy radni podejmą w tej sprawie uchwałę w przyszły czwartek. Gdańsk ma do tej pory blisko 10 proc. udział w spółce, po zmianie ten odsetek zwiększy się do 16 proc. Największymi udziałowcami PKP SKM są Polskie Koleje Państwowe SA, posiadające 47,92 proc. i Skarb Państwa z 22,64 proc. akcji.

Opinie (224) ponad 20 zablokowanych

  • NA POCZĄTKU (6)

    niech SKM pomyśli o przerobieniu stopni do drzwi wejściowych składów SKM. Przestrzeń między peronem a wejściem do kolejki wieje dziurą nie do przebycia dla wózków z dziećmi, wózków inwalidzkich, inwalidów, osób starszych i mających lęk wysokości. Zdaje się, że ktoś z UE zwrócił już na to uwagę, ale SKM olewa wszystkich i sprawa ucichła.

    • 6 1

    • szpara (5)

      Przestrzeń miedzy peronem i wagonem jest zgodna z normami - czyli skrajnia taboru - obowiązujacymi w całej Europie. Trasa SKM jest przewidziana do "awaryjnego" korzystania również przez inne pociągi, w sytuacjach przymusowych i wielokrotnie juz była tak wykorzystywana. Musi byc przejezdna dla kazdego składu kolejowego, włącznie z nieco szerszymi wagonami piętrowymi. Natomiast składy EN57 i EN71 - czyli aktualny tabor SKM - to tabor, który wyjeżdża równiez poza trójmiasto, gdzie jest sporo niskich peronów - zatem stopnie sa potrzebne. Nader czeste porównania z berlińską S-Bahn sa o tyle bezsensowne, ze ta ostatnie jest przeznaczona WYŁĄCZNIE dla S-Bahn, nic innego po tych torach nie jeździ i tam rzeczywiście mozna było sobie pozwolic na specjalne normy...

      • 5 1

      • Przestrzeń (4)

        między peronem i wagonem jest zgodna z normami, lecz dotyczącymi pociągów dalekobieżnych. Natomiast trójmiejska SKM jest w założeniu rodzajem metra dla wielotysięcznych rzesz pragnących szybko i bezpiecznie przemieszczać się po naszej metropolii. Tłumaczenie śmieszne i niezasadne

        • 1 4

        • właśnie nie (3)

          Od początku założenie było takie, żeby z infrastruktury SKM mogły korzystać wszystkie pociągi - nie na stałe, ale w razie jakichś awarii, katastrof, remontów. Gdyby nie to, to po słynnym wypadku pociągu towarowego we Wrzeszczu przez kilka dni pociągi dalekobiezne i towarowe WCALE nie mogłyby kursować. Nie mówiąc o aktualnie prowadzonym remoncie linii dalekobieznej - też niektóre pociagi kursują torami SKM. Tak właśnie to wyglądało i nadal wygląda w założeniu. Mozna to uznac za słuszne, lub nie - ale takie sa fakty.

          • 4 1

          • Pasażerze (2)

            życzę długiego zdrowia, to znaczy sprawności fizycznej, długich nóg i długiego pewego kroku - o ile chcesz nadal korzystać z usług SKM i wracać żywym do domu

            • 1 4

            • ale co to ma do rzeczy? (1)

              Co Ty chcesz ode mnie? Po prostu stwierdzam fakty, mówię, jak ta sytuacja w rzeczywistości wygląda. Nie oceniam tego, czy to dobrze, czy źle, nie wystepuje jako adwokat tego rozwiazania - po prostu wyjasniam dlaczego jest tak a nie inaczej. Moje długie zdrowie ani długie nogi nie mają tu nic do rzeczy.

              • 5 2

              • po prostu rozmawiasz z kolejnym polakiem idiotą

                • 1 1

  • przywykłem że nic nie może być na czas :)

    SKM miało kupić nowe składy - nie kupi, SKM miało wyremontowac do EURO2012 22 stare składy (zrobić z nich pociągi typu metro)... ale nie zdąży do EURO.... bo jeszcze nawet nie zaczeli... wiec najwcześniej w połowie 2013 roku będą, miali zrobić przystanek Śródmieście w 2012 nie zdążą...zrobią w 2014... mam nadzieje, ze chociaż SKM Wzgórze skończycie w tym roku...To samo jest na PKP... ogłosili przetargi na rewitalizacje trasy Gdynia-Kościerzyna i Reda-Hel... wybrali wykonawce, światu obwieścili, że prace zaczną się po wakacjach i pod koniec 2012 będziemy mieli nowwe tory... teraz ni stąd ni stamtąd pojawiły się informacje... że zaczną roboty w 2012... a skończą w 2013... i żadnego słowa wyjaśnienia... poprostu tak sobie o rok przesuneli :)

    • 8 2

  • Ta historia powinna sie w koncu szczesliwie zakonczyc.

    Robilem mature w TME w 1981 roku.Gdy bylismy w 2-3- ciej klasie, juz sie o tym przystanku mowilo, a wiadukty mialy pozostawione otwory w plytach, aby zamontowac tam schody na perony.Od tego momentu uplynelo wlasnie...bagatela- 30 lat!

    • 12 0

  • "wiadomo nawet, jak będzie wyglądał" !!!

    To podobnie jak te rowery miejskie (i sto innych rzeczy) - też wiemy jak będą wyglądały.

    • 6 2

  • Tak wyglada nowoczesny, malyy dworzec np w Niemczech

    Zobaczycie, ze nasi wybiora projekt lokalnych cwaniakow, z blachy falistej...

    • 3 1

  • smiechu warte, wstyd

    przed wyborami wladz Gdanska mowiono, ze w 2012 bedzie przystanek teraz lippaaa, znoowu spartolili

    • 4 2

  • ten artykuł uświadomił mi wreszcie że moja żona mnie zdradza i już wiem że rozwód to kwestia dni (1)

    ostatnio po wielu sporach i jej tłumaczeniach, że już nie spotyka się z menadżerem firmy medycznej z Krakowa zaufałem jej na słowo i byłem gotów żyć dalej z nią ale ten artykuł to jak dowód dla prokuratora prawie a dlatego że ona twierdziła że od kiedy nie widuje się z tym człowiekiem jeździ z nowego peronu kolejki gdańsk śródmieście !!!! nawet dziś rano gdy ją chciałem odwieźć do dworca głównego ona powiedziała że idzie w stronę targu węglowego na peron ŚRÓDMIEŚCIE !!!! dziś jak wróci z pracy dostanie wycisk niezły i areszt domowy do czasu rozwodu a potem na bruk

    • 7 2

    • ona kłamie

      obecnie spotyka się z przedstawicielem handlowym ,,winiar", też czuję się oszukany

      • 0 0

  • Jedzie mi tu czołg? Hahaha. 2014 to czas spłaty kredytów, zaciągniętych w imię 3 meczy.

    • 4 1

  • Czy ten przystanek nie będzie pokryty płytami ??????????????????

    • 0 0

  • fajny przystanek

    zeby tylko jakims glupolom nieprzyszlo do glowy unifikowac pozostalestareprzystanki do wygladu nowego... Stare ma wygladac jak stare by pokazac jak to kiedys bylo , to maswoj styl i roznorodnosc. Nie cierpie pseudonowoczesnego monopolu !

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane