- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (217 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (273 opinie)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (150 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (140 opinii)
- 5 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (251 opinii)
- 6 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście dopiero w 2014 roku
SKM-ki będą dojeżdżać do nowego przystanku Gdańsk Śródmieście dopiero od 2014 roku. Przedłużają się formalności związane z dofinansowaniem unijnym, trzeba też dokonać zmian w projekcie. Jednak prace nad budową przystanku już trwają, wiadomo nawet, jak będzie wyglądał.
- Trwają uzgodnienia dotyczące przebudowy peronu trzeciego na stacji Gdańsk Główny. Musieliśmy też "doprojektować" rozwiązania związane z rozbiórką muru oporowego oraz kładki nad torami kolejowymi w okolicach Gildii - wyjaśnia Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM, która koordynuje przedsięwzięcie.
Okazało się też, że to SKM, a nie publiczno-prywatna spółka Gdańska i holenderskiej firmy Multi Development, musi zaprojektować płytę, która przykryje tory kolejowe pomiędzy wiaduktem Hucisko i al. Armii Krajowej. To na tej płycie staną budynki, które uzupełnią nową zabudowę Targu Siennego i Rakowego. Ich inwestorem ma być właśnie spółka miasta i Holendrów. Problem w tym, że wciąż jej nie powołano, a kolejny termin jej zawiązania przesunięto na koniec października.
- Dlatego zadanie to przejęła SKM. Dokumentacja jest już opracowywana, a inwestycja będzie realizowana w uzgodnieniu z firmą Multi Development - zapewnia Lingowski.
Problem z zawiązaniem miejsko-holenderskiej spółki to nie ostatni powód opóźnienia inwestycji. Budowa przystanku Gdańsk Śródmieście była wpisana na listę inwestycji związanych z Euro 2012 i miała otrzymać unijne dofinansowanie. SKM już rok temu złożyła w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie wniosek o zawarcie umowy na realizację projektu "Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście". Poza budową przystanku zakłada on remont 21 składów, modernizację peronów oraz inwestycje w systemy sterowania ruchem.
Jednak na początku marca tego roku Komisja Europejska uznała, że inwestycji powinni przyjrzeć się specjaliści z inicjatywy JASPERS. To eksperci, z których porad UE korzysta bardzo często, oni np. pozytywnie zaopiniowali budowę Kolei Metropolitalnej.
Koszt projektu budowy nowej stacji SKM szacuje się na 80 mln zł. Jego finansowanie pochodzi z kapitału własnego spółki PKP SKM, środków unijnych przyznanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Funduszu Kolejowego.
Już wkrótce kapitał własny PKP SKM zasilą udziałowcy spółki. W najbliższym czasie miasto Gdańsk planuje objąć nowe udziały warte 9 mln złotych, a samorząd województwa pomorskiego i Gdynia warte po 1 mln zł.
Gdańscy radni podejmą w tej sprawie uchwałę w przyszły czwartek. Gdańsk ma do tej pory blisko 10 proc. udział w spółce, po zmianie ten odsetek zwiększy się do 16 proc. Największymi udziałowcami PKP SKM są Polskie Koleje Państwowe SA, posiadające 47,92 proc. i Skarb Państwa z 22,64 proc. akcji.
Opinie (224) ponad 20 zablokowanych
-
2011-09-23 23:20
2014
plany przebudowy dworca kolejowego to ja widzialam w latach 1970 tylko byly troche inne bo ten dworzec ktory jest nazywal by sie stare miasto a nowy piekny bylby wybudowany troche dalej tam gdzie jest teraz cepen ale dzis nikt o tym nie pamienta bo te plany byly zrobione w tamtej POLSCE .
- 1 1
-
2011-09-24 09:35
Wiocha (1)
co za g*wno, w jakim kraju poza Polską i Białorusią się tak buduje??? Mamy XXI wiek a projektami nawiązujemy do czasów PRL-u. Jak to ma być przystanek Centrum to pytam się o jakim centrum mówimy? Bo jeśli centrum w Kościerzynie to bym zrozumiał, ale nie w stolicy województwa Pomorskiego!!! 0,5 milionowym mieście. Przepraszam, ale jeśli to ma być przystanek o funkcji hub-u to tam powinny być chociażby schody ruchome jak na dworcu centralnym w wa-wie. Nie mówiąc już o travelator-ach które pozwoliłyby ludziom z bagażami na wygodną przesiadkę. Już nawet nie komentuję zadaszenia i architektury bunkro-podobnej.
- 1 0
-
2011-09-24 12:08
Schodów ruchomych nie wystawia się na działanie zmiennych warunków atmosferycznych.
Dworzec Centralny ma schody ruchome pod ziemią. Nie wspominając o tym, że jest koszmarem dla każdego niemówiącego po polsku i innych niepełnosprawnych. Jedyna winda - towarowa - niedostępna dla ludzi.
- 0 0
-
2011-09-24 12:17
Obejrzyjcie sobie dworzec Lyon-Saint-Exupéry TGV. Macie alergię na beton? Beton sam w sobie nie jest ani piękny, ani odrażający. (1)
Odrażające są blokowiska. Wszystkie należy wyburzyć. Dworzeć Lyon-Saint-Exupéry TGV udowodnił, że można z betonu zrobić coś pięknego. Nie ma grama farby. Lyon-Saint-Exupéry TGV.
- 0 1
-
2011-09-24 14:05
TGV
A widziałeś dworzec w Tiel Paassewaaij? To jest dopiero cudo
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.