• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście

Magdalena Szałachowska
25 sierpnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 

Coraz wyraźniej rysuje się projekt przedłużenia linii SKM do stacji Gdańsk Śródmieście zlokalizowanej pod estakadą Armii Krajowej. Kończą się rozmowy władz Gdańska z PKP.



- Pomysł budowy takiego przystanku narodził się przynajmniej 30 lat temu- mówi Andrzej Osipów, prezes zarządu PKP SKM. - Jednak w związku z organizacją Euro 2012 projekt nabrał rumieńców. Obecnie rozmowy dotyczą gruntów, które PKP wniosłaby aportem do spółki SKM.

Szanse są tym większe, że projekt ma pełne poparcie pomorskiego urzędu marszałkowskiego, zarządu SKM i władz Gdańska.

- Myślę, że umowa Gdańska w PKP zostanie podpisana w ciągu dwóch tygodni - mówi wicemarszałek pomorski Mieczysław Struk. - Osiągnęliśmy już wspólne porozumienie, tym samym SKM ma zielone światło dla przygotowania dokumentacji. Przedłużona linia będzie z pewnością rentowna.

W sumie budowa przystanku pochłonie od 50 do 70 mln zł. Inwestorem będzie spółka PKP SKM ze wsparciem środków unijnych. Te są pewne, ponieważ projekt przedłużenia linii do Śródmieścia znalazł się na liście kluczowych projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura Kolejowa.

Przystanek Gdańsk Śródmieście wpisze się w projekt zagospodarowania Targu Rakowego i Siennego.

- Jako miasto w tej chwili z PKP negocjujemy dwa punkty porozumienia - mówi Marcin Szpak, z-ca prezydenta Gdańska. - Pierwszy dotyczy zabudowy Targu Siennego i Rakowego wraz z przestrzenią nad torami kolejowymi, drugi projektu wydłużenia linii 250, czyli właśnie wybudowania stacji Gdańska Śródmieście. Spróbujemy nakłonić potencjalnych inwestorów, by współuczestniczyli w projekcie budowy przystanku SKM.

Zaraz po podpisaniu umowy z PKP miasto rozpisze konkurs na firmę, która na terenach wniesionych przez gminę zainwestuje nawet setki milionów złotych i zrealizuje projekt zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem budowa rozpocznie się w 2009 r.

Koleją po Trójmieście

W ramach PO Infrastruktura Kolejowa oprócz przedłużenia linii 250, wznowiony zostanie ruch kolejowy na trasie Gdańsk - Nowy Port. Powstaną dwie linie: do Brzeźna i do Zaspy Towarowej.

Pozostałe połączenia SKM realizowane są w ramach projektu kolej metropolitarna. Do 2012 roku połączy ona projektowany dworzec Gdańsk Śródmieście z lotniskami w Rębiechowie oraz w Gdyni Babich Dołach - przez osiedla położone na trójmiejskich wzgórzach morenowych: Piecki Migowo, Matarnię, Osowę, Wielki Kack i Witomino. Koszt projektu szacowany jest na nawet na kwotę od 390 do 515 mln zł. W części pokryje go spółka PLK, jednak już teraz wiadomo, że kolej metropolitarna znalazła się na liście kluczowych projektów PO Transport, przez co ma zagwarantowane dofinansowanie ze środków unijnych.

Opinie (53) ponad 10 zablokowanych

  • a ja tak se kombinuje żeby ten przystanek nazwać "tivoli na żądanie":-) jak to mówią POkaż durnemu palec, to sie zachacha na

    amen:-)

    • 0 0

  • To tylko takie gadanie

    Ten przystanek to ma tak samo długą brodę jak i tzw. "Droga Czerwona".
    Szkoda słów i klikania po klawiaturze.
    A swoją drogą to ciekawe zjawisko że Osipów tak nie za bardzo związany z PO-wcami chce im dać do ręki parę atutów.
    Czyzby troska o miasto wziela gore ?!. Hmm, zatem brawo.

    • 0 0

  • dziennikarze jak zwykle

    odwalają chałturę. Program nazywa się Infrastruktura i Środowisko \, pani redaktor

    • 0 0

  • baju baju...

    ...jest jak w raju....a głupiemu radość

    • 0 0

  • Zielony

    Właśnie że będzie zgoda na kolej po starym nasypie. NIE MA ZGODY na degradację środowiska przez pazernych developerów i budowę durnych centrów handlowych. KOLEJ NIE SZKODZI ŚRODOWIKU pacanie i zapamiętaj to sobie.

    • 0 0

  • Rozsądek powrócił

    Wreszcie paranoiczne marnotrawstwo (w postaci likwidacji linii SKMki z Gdańska do Nowego Portu) zostało unicestwione. Rozumek apiać spotkał się z głową.
    Módlmy się do św. Mamony = coby wystarczyło na przezwyciężenie szantażu PKP.
    GRĄDŹL

    • 0 0

  • to tylko gatka

    Nie wierzę w to !!!!!!! Bzdura !!!!!!!!!1 Banda złodziei!!!!!!1

    • 0 0

  • bez tytułu

    30 lat temu powstał pomysł, to nieźle nieźle. z skm w XXI wiek..., .z drugiej strony dobrze że ten złom jeszcze jeździ, wielu ludziom ułatwia transport.

    • 0 0

  • Tak się zastanawiam

    Skoro chcą pociągnąć SKM na linii do Kościerzyny (przynajmniej na odcinku Gdynia-Gdańsk Osowa) to dlaczego JUŻ TERAZ nie remontują szyn, nie elektryfikują tej linii i nie prowadzą tym podobnych inwestycji. Zaoszczędziliby sobie czasu i kasy.

    • 0 0

  • SKM do Pruszcza gd

    W Pruszczu mieszcza coraz więcej ludzi, korki coraz większe a więc i nerwy mieszkańców. Czy SKM nie mogła by jeździć z/do Pruszcz znacznie częściej????????????
    W chwili obecnej to zaledwie ok. 7 kursów dziennie.
    Marzeniem byłoby conajmniej 2 w ciągu godziny zwłaszcza w szycie
    pozdrawiam

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane