• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek-atrapa we Wrzeszczu. Kolejarze: tak chciał konserwator

Maciej Korolczuk
13 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dewastacja przystanku-atrapy we Wrzeszczu
  • Choć z pozoru może wydawać się, że wkrótce do Wrzeszcza Dolnego znów pojadą kolejki SKM, to nowy przystanek na razie nie będzie służył podróżnym. Został odtworzony, bo tak chciał konserwator zabytków.

Nowe przejście dla pieszych, zadaszenie peronu, remont tunelu, budowa sieci trakcyjnej, wymiana torów i podkładów kolejowych - tak wygląda modernizacja dawnego przystanku SKM Gdańsk Kolonia we Wrzeszczu DolnymMapka. Brakuje tylko dwóch rzeczy: pociągów pasażerskich i podróżnych. Po co więc odtwarza się przystanek, na którym nie będą zatrzymywać się pociągi? - To decyzja konserwatora zabytków - tłumaczą kolejarze. Konserwator tłumaczy, że przystanek jest świadkiem epoki i powinien zostać odtworzony w pierwotnym kształcie.



Budowa atrapy przystanku we Wrzeszczu to:

Mieszkańcy Wrzeszcza Dolnego mogą odnieść wrażenie, że wkrótce ich dzielnica zyska nowe połączenie kolejowe z centrum Gdańska. Między ul. Kochanowskiego a Narwicką remontowany jest dawny przystanek SKM Gdańsk Kolonia.

Inwestycja jest realizowana przez spółkę PKP PLK w ramach modernizacji linii kolejowej do Portu Gdańsk.

Kilka dni temu na przystanku zamontowano nowe zadaszenie zejścia do tunelu podziemnego, a na peronie pojawiły się podpory pod zadaszenie. Poza nowymi torami i ułożonymi pod nimi podkładami w ramach inwestycji remont przejdzie sam tunel, pojawi się nowe oświetlenie, nieopodal powstaje nowa nastawnia.

Czytaj też: Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy

Można odnieść wrażenie, że po zakończeniu inwestycji na peronie znów pojawią się pasażerowie.

Tak się jednak nie stanie.

Jeszcze w 2008 r. były plany, by przystanek Gdańsk Kolonia został wyremontowany na Euro 2012. Ostatecznie kibice docierają na stadion w Letnicy, korzystając z oddalonego o 200 metrów przystanku Stadion Expo. Jeszcze w 2008 r. były plany, by przystanek Gdańsk Kolonia został wyremontowany na Euro 2012. Ostatecznie kibice docierają na stadion w Letnicy, korzystając z oddalonego o 200 metrów przystanku Stadion Expo.
Jak mówią nam kolejarze: w obecnym kształcie przystanek nie spełnia obecnych wymogów do obsługi ruchu pasażerskiego, a odtworzenie wiaty i zadaszenia peronu w jego historycznym kształcie jest podyktowane tylko i wyłącznie wytycznymi konserwatora zabytków.

- Konserwator się uparł, by odtworzyć w tym miejscu elementy infrastruktury przystankowej, w efekcie czego powstał nie przystanek, a jego atrapa. W najbliższej przyszłości na przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego w tym miejscu nie ma szans. Nowy peron będzie więc ładnie wyglądał i nic więcej - mówi nam jeden z pracowników spółki PKP PLK proszący o anonimowość.
Na oficjalną odpowiedź z biura prasowego PKP PLK czekaliśmy od wtorku, 7 lipca. Otrzymaliśmy ją dopiero po publikacji artykułu. Publikujemy ją w całości w ramce pod artykułem.

  • Projekt PKP PLK "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk" zakłada m.in. przebudowę ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych oraz wymianę 221 rozjazdów. Przebudowane będą obiekty inżynieryjne: 3 mosty, 2 wiadukty oraz 18 przepustów.

Konserwator: Przystanek Gdańsk Kolonia to świadek epoki



O powody decyzji konserwatora, który nakazał spółce PLK odbudowę przystanku, mimo że nie zatrzymają się przy nim żadne pociągi pasażerskie, zapytaliśmy Marcina Tymińskiego, rzecznika pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Nie mamy do czynienia z atrapą przystanku, tylko z obiektem zabytkowym wpisanym do gminnej ewidencji zabytków - tłumaczy decyzję konserwatora Marcin Tymiński. - Prawda jest taka, że zabytków tego typu jest na Pomorzu i w Trójmieście coraz mniej. Często przy okazji remontów i modernizacji po prostu znikają i zostają rozebrane. Podobne zagrożenie było także w przypadku modernizacji historycznej linii do Nowego Portu. Przystanek został odtworzony przez inwestora i wykonawcę właśnie jako ślad po linii pasażerskiej, która w przyszłości być może zostanie reaktywowana.

Słup trakcyjny między szynami



Tak jak mieszkańcy Wrzeszcza mogą czuć się rozczarowani ładną, ale jednak makietą nowego przystanku, tak mieszkańców Brzeźna i Nowego Portu zastanawia widok słupa sieci trakcyjnej posadowionego między szynami niedawno powstałej liniiMapka, która teraz... jest rozbierana.

- Rzeczywiście, patrząc na to z boku, może wyglądać to komicznie - przyznaje Szymon Mossakowski, kierownik budowy z firmy Torpol. - Niemniej nasze działanie jest zaplanowane i celowe. Aby utrzymać ciągłość dojazdu do portu, musieliśmy zbudować tymczasowy bypas, po którym odbywał się ruch pociągów do portu. Gdy powstała nowa i już docelowa linia wraz z słupami i bramkami sieci trakcyjnej, jeden z nich został posadowiony między szynami linii, która od początku była przewidziana do rozbiórki. Wkrótce tory zostaną rozebrane i ta przedziwna z punktu widzenia przechodniów kolizja zniknie.
Przesuń aby
porównać


Już po publikacji artykułu otrzymaliśmy odpowiedź na nasze pytania od spółki PKP PLK.

- Prace na przystanku Gdańsk Kolonia to głównie zdecydowana poprawa warunków komunikacji. Remont przejścia i dodatkowe windy, które zdecydowanie ułatwią drogę dla wszystkich korzystających z tego obiektu. Zachowana jest też charakterystyczna dla miejsca konstrukcja już należącego do przeszłości przystanku. W tym zakresie przyjęty został do realizacji program prac konserwatorskich uzgodniony z Miejskim Konserwatorem Zabytków w Gdańsku. Przystanek zostanie zachowany jako element kolejowej architektury. Konstrukcja wiaty na peronie została już zabezpieczona antykorozyjnie, wymieniony zostanie dach. Zabezpieczone i zachowane zostaną wskazane przez konserwatora wiaty na wyjściach na peron - wyjaśnia Przemysław Zieliński, z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jak dodaje znaczny zakres prac wykonywany jest w ważnym dla komunikacji przejściu podziemnym. Przejście podziemne stanie się bardziej dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Gotowa jest konstrukcja szybu windowego od strony ul. Modrzewskiego. Do października br. planowane jest zakończenie remontu klatki schodowej oraz budowy szybu windowego w wejściu do przejścia podziemnego od strony ul. Narwickiej. Do końca listopada br. planuje się udostępnić pieszym przebudowane przejście podziemne. Prace na przystanku Gdańsk Kolonia potrwają do sierpnia 2021 r.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą prace na przystanku Gdańsk Kolonia w ramach projektu pn. "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk". Ten projekt to m. in. przebudowa ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo - drogowych i przejść dla pieszych oraz wymiana 221 rozjazdów. Przebudowane będą 3 mosty, 2 wiadukty oraz 18 przepustów. Wartość prac to około 1,1 mld zł. Prawie 40 proc. tej kwoty to dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) - "Łącząc Europę".

Zakończenie prac planowane jest do końca 2021 r. Inwestycja znacznie poprawi warunki przewozu towarów koleją. Pojadą dłuższe, nawet 740-metrowe pociągi o obciążeniu 22,1 tony na oś. Po zakończeniu przebudowy torów i urządzeń oraz mostów i wiaduktów kolejowy transport będzie mógł zapewnić szybszy przewóz większej ilości towarów. Sprawną i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych zapewnią nowe urządzenia oraz system sterowania ruchem kolejowym.

Miejsca

Opinie (167) ponad 10 zablokowanych

  • Polska jest jak atrapa ... (14)

    Jesteśmy atrapą kraju "demokratycznego " więc niech pozostanie trochę fizycznych atrapa W kraju... Kiedy to gospodarka budowała silne państwo pod sowiecką osloną. a nie jak od dwóch dekad upada natomiast pod parasolem niemiecko-polski amerykańskim a od 5 lat stworzono państwo socjalistyczne wspierające bezrobocie, podatki i niszczenie firm oraz obywateli... Niech żyje Polska . Póki jeszcze istnieje na mapie .

    Wiwat wiata kolejowa !

    • 89 52

    • Dokładnie, jak atrapa w kazdym innym

      Europejskim kraju protestujący masowo w czasie pandemii gdy jest zakaz zgromadzeń i przede wszystkim zagrożenie życia i zdrowia zostaliby zatrzymani przez policję i surowo odpowiedzieliby za sprowadzenie takiego zagrożenia. We Francji zrobiono to brutalnie i pałami, podobnie w Niemczech (o czym dowiedzieli się na swoich plecach protestujący przed ambasada w Berlinie). A w naszej atrapie policja i władze pozwalają na te protesty, przez które niedługo będzie 50 tys. chorych dziennie a setki ludzi starych i chorym dziennie będą umierać. Masz rację.

      • 1 0

    • Łączenie wszystkiego z polityką (2)

      Uznano za chorobę psychiczną.
      Przejedz się na srebrzysko tam ci wyjaśnią

      • 18 8

      • no niestety bandy polityczne robią interesy prywatne

        • 0 0

      • a co juz byles na srebrzysku ? ze jestes taki doinformowany

        • 3 4

    • bezrobocie? gdzie? co wy jecie, że takie głupoty piszecie (5)

      • 6 4

      • A adrian ulaskawil pedofila , bo panienki nie mogly znalezc w pisie pracy. (1)

        • 1 4

        • Na szczęście ciebie nie ułaskawił.

          • 0 0

      • Wśród młodych coraz powszechniejsze. (2)

        Sam mam wielu znajomych po specjalistycznych studiach na PG, którzy odbijają się od ściany do ściany ze swoimi CV. A miało być tak wspaniale!

        • 2 3

        • Widać takie z nich orły wzbijające się na wyżyny wiedzy.

          • 5 1

        • a jakich "specjalistów" potrzebują krajowi "podsiębiorcy"

          nieustannie powielający model "klepania europalety" w coraz to innych branżach?

          Proste, uciążliwe często brudne zlecenia, których nie chcą realizować ludzie w innych krajach. Celowo nie piszę "ludzie zachodu", bo realizujemy prace dla Chin i Indii. Oszczędność transportu i kształcenia.

          • 4 0

    • Napewno atrapą jest wasze tęczowe wolne miasto POKOmony

      Wypad 2023

      • 4 2

    • (1)

      od 5 lat powiadasz? :)

      • 9 1

      • od jakis 705 lat

        • 2 0

    • Co ty bredzisz?!

      • 3 1

  • Czy komukolwiek to się podoba, czy też nie, to odtworzenie pasażerskiej linii kolejowej

    na odcinku Gdańsk Brzeźno - do Gdańsk Główny, (teraz to już Gdańsk Śródmieście) będzie koniecznością. Tramwaje przewożą ludzi coraz wolniej , autobusy stoją w zatorach drogowych ( ćwierć środki w postaci wydzielonych pasów są mało skuteczne), komunikacja indywidualna wymaga budowy parkingów w samym śródmieściu na kilkanaście tysięcy samochodów, więc te kilka tysięcy młodych ludzi zamieszkujących Letnicę będzie mogło dojechać do pracy koleją. Fakt, że z przesiadką, bo główna oś podróży to w przybliżeniu linia pomiędzy Lotniskiem (Kartuzami), a Brzeźnem (Letniewem). Dodatkowo, włączenie linii nr 235 do PKM poprawiłoby znakomicie komunikację pomiędzy Lotniskiem a Gdynią - Kartuzami - Kościerzyną (pociągi Gdynia - Kartuzy mogłyby zawsze przejeżdżać przez Lotnisko).

    • 1 0

  • Tak od lat się zastanawiam, komu przeszkadzała skm do Nowego Portu? (1)

    • 1 2

    • Linia była nierentowna

      • 0 0

  • Przystanek-atrapa (14)

    By już więcej nie dochodziło do takich paranoi i galopującej głupoty .... czas zmienić ustawę o zabytkach ... na podobną do Holenderskiej czy Szweckiej

    • 50 63

    • Do _ _ _ koleś, skończ podstawówkę!!!

      I nie śmieć na forum.

      • 0 0

    • Tylko czy byl Pan/i (4)

      w w/w krajach i widzial jaka jest roznica miedzy nimi a Polska? Tam nie robi się prawa i planow pod dyktando deweloperow. No i podejście do własnego dziecictwa jest jakies inne

      • 14 3

      • w Holandii zlikwidowano cały 300letni pirs portowy - pod deweloperów (3)

        zostawiając jedynie 50m fragment na pamiątkę
        podobnie zdrowe podejście mają do prywatnych kamienic
        - fasada z XVIIw. w orginale... a wnętrze przebudowane nowocześnie i to włącznie ze stropami z żelbetu!
        u nas w Polsce się konserwatorzy - rozczulają nad ruiną za miastem? ... nad kilkumetrowym brukiem?

        • 12 4

        • Kurde zdrowe podejście żeby buldożerować zabytki...

          Faktycznie nic tylko klaskać.

          • 0 0

        • A w Gdyni przekazano deweloperom nabrzeże rybackie.

          Kamieniczki na Głównym Mieście w Gdańsku zbudowane są podobnie jak te w Niderlandach: fasada z XVIw. w oryginale... a wnętrze przebudowane nowocześnie (jak na połowę XX wieku.

          • 2 0

        • bo sobie mogą na to pozwolić

          wiesz ile takich pirsów mają?
          No i sam wiek, gdzie 300 lat temu był Gdańsk? Są po tym jakieś ślady? Chociaż te 50m?

          • 5 3

    • (4)

      Szwedzkiej jak juz

      • 17 1

      • No przeciez napisal Szweckiej , bo pisal u lubilera . (2)

        • 5 2

        • (1)

          Po spacerze z rabladorem

          • 2 0

          • W labolatorium pełnym kalaruchów, po spacerze z rabladorem, rzecz jasna.

            • 0 0

      • Jak Szweckiej to i Cholenderskiej.

        ps. teraz to niderlandzkiej.

        • 19 2

    • Kolego... (1)

      Brak znajomości zasad pisowni polskiej jest również oznaką galopującej głupoty.

      • 11 2

      • I cóż że ze Szwecji krulu jesteś...

        • 2 3

    • To nie jest kwestia ustawy...

      Tylko postawy konserwatora. Ta chyba wynika ze smutnej historii naszego miasta, które zrównano prawie doszczętnie z ziemią i wszelkie ostańce sprzed 45r stanowią przedmiot nabożnego traktowania, niezależnie od ich wartości historycznej, architektonicznej czy użytkowej. W takim Toruniu czy Krakowie debaty nad ruinami wiat nieużywanych stacji czy rozpadających się ruder takich jak na Oruni by w ogóle nie było...

      • 3 11

  • A teraz konserwator powinien płacić za utrzymanie całego przystanku. I wtedy zmądrzeje!

    • 2 0

  • Powinien być przywrócony ruch SKM do Nowego Portu (7)

    W Letnicy buduje się teraz bloki na potęgę.

    • 40 11

    • I wszystko to da się obsłużyć tramwajami (6)

      Pociąg jadący raz na pół godziny nie będzie żadną konkurencją dla tramwajów.

      • 2 3

      • da się (3)

        tak jak i na Stogi...
        Albo mrzonki o podróżach krajoznawczych z okolic obwodnicy.
        Tylko po co? Chyba tylko po to, aby zarobiła miejska spółka.
        Wolno, zawodnie i na około.

        • 2 1

        • Na około to akurat jeżdżą w Gdańsku tramwaje.

          Sprawdź w jakim czasie dojedziesz tramwajem np. z Nowego Portu do "oliwskiego centrum biznesu". Prawie godzina.
          SKM z Portu to jakieś 5min do Stoczni i przesiadka na drugą. Łącznie z oczekiwaniem wyjdzie jakieś 20minut.

          • 3 0

        • Gdyby pkp skm chcialo, to by linia zostala przywrocona. (1)

          • 1 1

          • SKM może sobie chcieć, wszystko i tak zależy od marszałka bo to on zleca pracę przewozową.

            • 0 0

      • pociag powinien jechac co 15 minut (1)

        • 2 0

        • Nie chodzi o to, co ile powinien, chodzi o to, co ile jest możliwe przy takim a nie innym układzie torowym.

          • 0 0

  • (8)

    No to trzeba uruchomić teraz pociągi, jak ogromne bloki tam budują na Letnicy!

    • 73 10

    • SKM dla jednego małego osiedla ze ślepą linią? (5)

      BEZ sensu. Wpisy tu wciąż mnie zadziwiają. Wydanie groszowych pieniędzy na jednak klimatyczno (pozdrawiam LG)/zabytkowe miejsce i to przez państwo,a nie miasto/region uważane jest tutaj za marnotrawstwo, a wydanie (i potem ciągłe wydawanie) pieniędzy na baardzo słabo uzasadnioną linię, to wg wpisów dobry ruch. Bez sensu.

      • 3 5

      • małe osiedle? (2)

        małe kilkadziesiąt tysięcy ludzi...

        • 8 4

        • Kilkadziesiat tysiecy ludzi to spora dzielnica, a nie osiedle :) (1)

          • 4 0

          • To zobacz ile mieszkań się tam buduje. Nowa Letnica ma mieć właśnie około 20tys mieszkańców...

            • 0 1

      • (1)

        Jak to ślepą? Można przecież wybudować przymorską SKM dla mieszkańców Przymorza i Oliwy

        • 4 0

        • Były takie plany na początku lat siedemdziesiątych

          Niestety nie zrealizowane.

          • 1 0

    • Najemcy tych mieszkan i tak pojada suvami

      • 15 2

    • Miało być apartamentowce z gwarancją zysku, rozpędziłam się.

      • 10 0

  • przejście podziemne pod torami i tak musi zostać (2)

    skoro pomnik niejakiego adamowicza na letnicy zwany stadionem i tak nie zostanie rozebrany, więc wycieczki ludów w kierunku stadionu i tak tamtędy przemierzają

    • 4 4

    • A czemuż to chciałbyś burku rozbierać jeden z najładniejszych stadionów w Europie? (1)

      Cóż ci w nim nie pasuje?

      • 1 0

      • To bydło, co tam chodzi wydziera ryje, oglądając nieudolnych kopaczy

        • 1 1

  • Gdańsk - miasto teoretyczne (3)

    nic dodać, nic ująć

    • 8 13

    • Gdańsk - stan umysłu

      nic dodać, nic ująć

      • 1 0

    • Teoretyczne to jest PiSie PKP i wojewódzki konserwator zabytków (1)

      Proponuję naukę czytania ze zrozumieniem.

      • 4 2

      • Typowy gdańszczanin

        Nic dodać nic ująć

        • 1 1

  • Też tak myślę jak większość.

    ...po co było odbudowywać Stare Miasto po wojnie? Trzeba było wszystko wyrównać i postawić falowce. Matoły... to jest nasze dziedzictwo, nasza historia, nasza kultura. Bez historii jesteśmy nikim, ludźmi bez tożsamości.

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane