• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek-atrapa we Wrzeszczu. Kolejarze: tak chciał konserwator

Maciej Korolczuk
13 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dewastacja przystanku-atrapy we Wrzeszczu
  • Choć z pozoru może wydawać się, że wkrótce do Wrzeszcza Dolnego znów pojadą kolejki SKM, to nowy przystanek na razie nie będzie służył podróżnym. Został odtworzony, bo tak chciał konserwator zabytków.

Nowe przejście dla pieszych, zadaszenie peronu, remont tunelu, budowa sieci trakcyjnej, wymiana torów i podkładów kolejowych - tak wygląda modernizacja dawnego przystanku SKM Gdańsk Kolonia we Wrzeszczu DolnymMapka. Brakuje tylko dwóch rzeczy: pociągów pasażerskich i podróżnych. Po co więc odtwarza się przystanek, na którym nie będą zatrzymywać się pociągi? - To decyzja konserwatora zabytków - tłumaczą kolejarze. Konserwator tłumaczy, że przystanek jest świadkiem epoki i powinien zostać odtworzony w pierwotnym kształcie.



Budowa atrapy przystanku we Wrzeszczu to:

Mieszkańcy Wrzeszcza Dolnego mogą odnieść wrażenie, że wkrótce ich dzielnica zyska nowe połączenie kolejowe z centrum Gdańska. Między ul. Kochanowskiego a Narwicką remontowany jest dawny przystanek SKM Gdańsk Kolonia.

Inwestycja jest realizowana przez spółkę PKP PLK w ramach modernizacji linii kolejowej do Portu Gdańsk.

Kilka dni temu na przystanku zamontowano nowe zadaszenie zejścia do tunelu podziemnego, a na peronie pojawiły się podpory pod zadaszenie. Poza nowymi torami i ułożonymi pod nimi podkładami w ramach inwestycji remont przejdzie sam tunel, pojawi się nowe oświetlenie, nieopodal powstaje nowa nastawnia.

Czytaj też: Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy

Można odnieść wrażenie, że po zakończeniu inwestycji na peronie znów pojawią się pasażerowie.

Tak się jednak nie stanie.

Jeszcze w 2008 r. były plany, by przystanek Gdańsk Kolonia został wyremontowany na Euro 2012. Ostatecznie kibice docierają na stadion w Letnicy, korzystając z oddalonego o 200 metrów przystanku Stadion Expo. Jeszcze w 2008 r. były plany, by przystanek Gdańsk Kolonia został wyremontowany na Euro 2012. Ostatecznie kibice docierają na stadion w Letnicy, korzystając z oddalonego o 200 metrów przystanku Stadion Expo.
Jak mówią nam kolejarze: w obecnym kształcie przystanek nie spełnia obecnych wymogów do obsługi ruchu pasażerskiego, a odtworzenie wiaty i zadaszenia peronu w jego historycznym kształcie jest podyktowane tylko i wyłącznie wytycznymi konserwatora zabytków.

- Konserwator się uparł, by odtworzyć w tym miejscu elementy infrastruktury przystankowej, w efekcie czego powstał nie przystanek, a jego atrapa. W najbliższej przyszłości na przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego w tym miejscu nie ma szans. Nowy peron będzie więc ładnie wyglądał i nic więcej - mówi nam jeden z pracowników spółki PKP PLK proszący o anonimowość.
Na oficjalną odpowiedź z biura prasowego PKP PLK czekaliśmy od wtorku, 7 lipca. Otrzymaliśmy ją dopiero po publikacji artykułu. Publikujemy ją w całości w ramce pod artykułem.

  • Projekt PKP PLK "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk" zakłada m.in. przebudowę ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych oraz wymianę 221 rozjazdów. Przebudowane będą obiekty inżynieryjne: 3 mosty, 2 wiadukty oraz 18 przepustów.

Konserwator: Przystanek Gdańsk Kolonia to świadek epoki



O powody decyzji konserwatora, który nakazał spółce PLK odbudowę przystanku, mimo że nie zatrzymają się przy nim żadne pociągi pasażerskie, zapytaliśmy Marcina Tymińskiego, rzecznika pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Nie mamy do czynienia z atrapą przystanku, tylko z obiektem zabytkowym wpisanym do gminnej ewidencji zabytków - tłumaczy decyzję konserwatora Marcin Tymiński. - Prawda jest taka, że zabytków tego typu jest na Pomorzu i w Trójmieście coraz mniej. Często przy okazji remontów i modernizacji po prostu znikają i zostają rozebrane. Podobne zagrożenie było także w przypadku modernizacji historycznej linii do Nowego Portu. Przystanek został odtworzony przez inwestora i wykonawcę właśnie jako ślad po linii pasażerskiej, która w przyszłości być może zostanie reaktywowana.

Słup trakcyjny między szynami



Tak jak mieszkańcy Wrzeszcza mogą czuć się rozczarowani ładną, ale jednak makietą nowego przystanku, tak mieszkańców Brzeźna i Nowego Portu zastanawia widok słupa sieci trakcyjnej posadowionego między szynami niedawno powstałej liniiMapka, która teraz... jest rozbierana.

- Rzeczywiście, patrząc na to z boku, może wyglądać to komicznie - przyznaje Szymon Mossakowski, kierownik budowy z firmy Torpol. - Niemniej nasze działanie jest zaplanowane i celowe. Aby utrzymać ciągłość dojazdu do portu, musieliśmy zbudować tymczasowy bypas, po którym odbywał się ruch pociągów do portu. Gdy powstała nowa i już docelowa linia wraz z słupami i bramkami sieci trakcyjnej, jeden z nich został posadowiony między szynami linii, która od początku była przewidziana do rozbiórki. Wkrótce tory zostaną rozebrane i ta przedziwna z punktu widzenia przechodniów kolizja zniknie.
Przesuń aby
porównać


Już po publikacji artykułu otrzymaliśmy odpowiedź na nasze pytania od spółki PKP PLK.

- Prace na przystanku Gdańsk Kolonia to głównie zdecydowana poprawa warunków komunikacji. Remont przejścia i dodatkowe windy, które zdecydowanie ułatwią drogę dla wszystkich korzystających z tego obiektu. Zachowana jest też charakterystyczna dla miejsca konstrukcja już należącego do przeszłości przystanku. W tym zakresie przyjęty został do realizacji program prac konserwatorskich uzgodniony z Miejskim Konserwatorem Zabytków w Gdańsku. Przystanek zostanie zachowany jako element kolejowej architektury. Konstrukcja wiaty na peronie została już zabezpieczona antykorozyjnie, wymieniony zostanie dach. Zabezpieczone i zachowane zostaną wskazane przez konserwatora wiaty na wyjściach na peron - wyjaśnia Przemysław Zieliński, z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jak dodaje znaczny zakres prac wykonywany jest w ważnym dla komunikacji przejściu podziemnym. Przejście podziemne stanie się bardziej dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Gotowa jest konstrukcja szybu windowego od strony ul. Modrzewskiego. Do października br. planowane jest zakończenie remontu klatki schodowej oraz budowy szybu windowego w wejściu do przejścia podziemnego od strony ul. Narwickiej. Do końca listopada br. planuje się udostępnić pieszym przebudowane przejście podziemne. Prace na przystanku Gdańsk Kolonia potrwają do sierpnia 2021 r.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą prace na przystanku Gdańsk Kolonia w ramach projektu pn. "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk". Ten projekt to m. in. przebudowa ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo - drogowych i przejść dla pieszych oraz wymiana 221 rozjazdów. Przebudowane będą 3 mosty, 2 wiadukty oraz 18 przepustów. Wartość prac to około 1,1 mld zł. Prawie 40 proc. tej kwoty to dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) - "Łącząc Europę".

Zakończenie prac planowane jest do końca 2021 r. Inwestycja znacznie poprawi warunki przewozu towarów koleją. Pojadą dłuższe, nawet 740-metrowe pociągi o obciążeniu 22,1 tony na oś. Po zakończeniu przebudowy torów i urządzeń oraz mostów i wiaduktów kolejowy transport będzie mógł zapewnić szybszy przewóz większej ilości towarów. Sprawną i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych zapewnią nowe urządzenia oraz system sterowania ruchem kolejowym.

Miejsca

Opinie (167) ponad 10 zablokowanych

  • trojmisto .pl szczuje na konserwarotra (2)

    no stop widać mowę nienawiści do tych co przeciw decyzjom UM

    • 22 21

    • kacper jeszcze cie trzyma?

      • 5 3

    • Nikt nie musi szczuć. Ten pan sam się deprecjonuje!

      • 4 4

  • Powinien być przywrócony ruch SKM do Nowego Portu (7)

    W Letnicy buduje się teraz bloki na potęgę.

    • 40 11

    • I wszystko to da się obsłużyć tramwajami (6)

      Pociąg jadący raz na pół godziny nie będzie żadną konkurencją dla tramwajów.

      • 2 3

      • da się (3)

        tak jak i na Stogi...
        Albo mrzonki o podróżach krajoznawczych z okolic obwodnicy.
        Tylko po co? Chyba tylko po to, aby zarobiła miejska spółka.
        Wolno, zawodnie i na około.

        • 2 1

        • Gdyby pkp skm chcialo, to by linia zostala przywrocona. (1)

          • 1 1

          • SKM może sobie chcieć, wszystko i tak zależy od marszałka bo to on zleca pracę przewozową.

            • 0 0

        • Na około to akurat jeżdżą w Gdańsku tramwaje.

          Sprawdź w jakim czasie dojedziesz tramwajem np. z Nowego Portu do "oliwskiego centrum biznesu". Prawie godzina.
          SKM z Portu to jakieś 5min do Stoczni i przesiadka na drugą. Łącznie z oczekiwaniem wyjdzie jakieś 20minut.

          • 3 0

      • pociag powinien jechac co 15 minut (1)

        • 2 0

        • Nie chodzi o to, co ile powinien, chodzi o to, co ile jest możliwe przy takim a nie innym układzie torowym.

          • 0 0

  • Amozna by tam parę Bloków Postawic

    Bank zadowolony . miasto nowi Gdańszczanie nowe przychody z podatków
    a tu teren PKP i zachowa się coś dla potomnych.
    A dla malkontentów to na Łąkowej zrobili to samo i stoi nawet Tramwaj z rozbita szybą tak tam ładnie
    ,

    • 7 8

  • A tymczasem dawna zajezdnia tramwajów konnych (1)

    w Oliwie rozpada się na naszych oczach. Konserwatorze ile jeszcze czasu i pożarów potrzebujesz?

    • 32 1

    • to dojna zmiana. nie ruszać

      • 7 2

  • (1)

    Pan ze zdjęcia 4 z 18 chyba już po śniadanku :)

    • 6 0

    • Haha, nabity po weekendzie.

      • 1 0

  • Nowy Miś (1)

    Jakie czasy taki Miś.
    Bareja w obecnym czasie to by 5 filmów rocznie kręcił i stał się milionerem

    • 26 4

    • Miliarderem :)

      • 2 0

  • Jak można zrobić to lepiej? (2)

    Biorąc pod uwagę problemy i potrzeby miasta tworzenie takich ekspozycji jest dowodem jak bardzo w bagnie utknęliśmy w wytycznych i papierologi. Zastracamy czasem sens i zasadność podejmowanych decyzji.. macie pomysł jak można by zracjonalizować podeście przy rewitalizacji ?

    • 7 4

    • Państwo z tektury centralnie sterowane. (1)

      Witamy w PRL-bis!

      • 2 1

      • to nie jest państwo centralnie sterowane

        a prawniczo-urzędnicze bagienko...

        • 1 0

  • To ten sam konserwator który pozwolił wybudować nowy budynek na terenie wpisanym na krajową listę?

    • 15 3

  • konserwator nakazuje PLK... (1)

    a zapłacę ja, Pan i Pani
    skoro PLK ma tak dużo pieniędzy, to niech obniży cenę biletów

    • 18 4

    • PLK nie sprzedają biletów tylko dostęp do torów.

      • 3 0

  • szperacz (3)

    przestanek atrapa urzad mniejski atrapa prezydent mniasta atrapa

    • 15 19

    • a co ma z tym wspólnego miasto ? (1)

      już w tytule masz napisane, że temat dotyczy konserwatora i kolejarzy ?
      czytać nie nauczyli, czy problem z myśleniem ?

      • 4 3

      • Raczej efekt deformy Zalewskiej.
        Usunięcie skutków potrwa dłużej niż przewidują niezależni metodycy.

        • 4 0

    • "przestanek", "mniejski","mniasta"?
      O Królu Żydowski, Ty to widzisz i nie grzmisz!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane