• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek-atrapa we Wrzeszczu. Kolejarze: tak chciał konserwator

Maciej Korolczuk
13 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dewastacja przystanku-atrapy we Wrzeszczu
  • Choć z pozoru może wydawać się, że wkrótce do Wrzeszcza Dolnego znów pojadą kolejki SKM, to nowy przystanek na razie nie będzie służył podróżnym. Został odtworzony, bo tak chciał konserwator zabytków.

Nowe przejście dla pieszych, zadaszenie peronu, remont tunelu, budowa sieci trakcyjnej, wymiana torów i podkładów kolejowych - tak wygląda modernizacja dawnego przystanku SKM Gdańsk Kolonia we Wrzeszczu DolnymMapka. Brakuje tylko dwóch rzeczy: pociągów pasażerskich i podróżnych. Po co więc odtwarza się przystanek, na którym nie będą zatrzymywać się pociągi? - To decyzja konserwatora zabytków - tłumaczą kolejarze. Konserwator tłumaczy, że przystanek jest świadkiem epoki i powinien zostać odtworzony w pierwotnym kształcie.



Budowa atrapy przystanku we Wrzeszczu to:

Mieszkańcy Wrzeszcza Dolnego mogą odnieść wrażenie, że wkrótce ich dzielnica zyska nowe połączenie kolejowe z centrum Gdańska. Między ul. Kochanowskiego a Narwicką remontowany jest dawny przystanek SKM Gdańsk Kolonia.

Inwestycja jest realizowana przez spółkę PKP PLK w ramach modernizacji linii kolejowej do Portu Gdańsk.

Kilka dni temu na przystanku zamontowano nowe zadaszenie zejścia do tunelu podziemnego, a na peronie pojawiły się podpory pod zadaszenie. Poza nowymi torami i ułożonymi pod nimi podkładami w ramach inwestycji remont przejdzie sam tunel, pojawi się nowe oświetlenie, nieopodal powstaje nowa nastawnia.

Czytaj też: Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy

Można odnieść wrażenie, że po zakończeniu inwestycji na peronie znów pojawią się pasażerowie.

Tak się jednak nie stanie.

Jeszcze w 2008 r. były plany, by przystanek Gdańsk Kolonia został wyremontowany na Euro 2012. Ostatecznie kibice docierają na stadion w Letnicy, korzystając z oddalonego o 200 metrów przystanku Stadion Expo. Jeszcze w 2008 r. były plany, by przystanek Gdańsk Kolonia został wyremontowany na Euro 2012. Ostatecznie kibice docierają na stadion w Letnicy, korzystając z oddalonego o 200 metrów przystanku Stadion Expo.
Jak mówią nam kolejarze: w obecnym kształcie przystanek nie spełnia obecnych wymogów do obsługi ruchu pasażerskiego, a odtworzenie wiaty i zadaszenia peronu w jego historycznym kształcie jest podyktowane tylko i wyłącznie wytycznymi konserwatora zabytków.

- Konserwator się uparł, by odtworzyć w tym miejscu elementy infrastruktury przystankowej, w efekcie czego powstał nie przystanek, a jego atrapa. W najbliższej przyszłości na przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego w tym miejscu nie ma szans. Nowy peron będzie więc ładnie wyglądał i nic więcej - mówi nam jeden z pracowników spółki PKP PLK proszący o anonimowość.
Na oficjalną odpowiedź z biura prasowego PKP PLK czekaliśmy od wtorku, 7 lipca. Otrzymaliśmy ją dopiero po publikacji artykułu. Publikujemy ją w całości w ramce pod artykułem.

  • Projekt PKP PLK "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk" zakłada m.in. przebudowę ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych oraz wymianę 221 rozjazdów. Przebudowane będą obiekty inżynieryjne: 3 mosty, 2 wiadukty oraz 18 przepustów.

Konserwator: Przystanek Gdańsk Kolonia to świadek epoki



O powody decyzji konserwatora, który nakazał spółce PLK odbudowę przystanku, mimo że nie zatrzymają się przy nim żadne pociągi pasażerskie, zapytaliśmy Marcina Tymińskiego, rzecznika pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Nie mamy do czynienia z atrapą przystanku, tylko z obiektem zabytkowym wpisanym do gminnej ewidencji zabytków - tłumaczy decyzję konserwatora Marcin Tymiński. - Prawda jest taka, że zabytków tego typu jest na Pomorzu i w Trójmieście coraz mniej. Często przy okazji remontów i modernizacji po prostu znikają i zostają rozebrane. Podobne zagrożenie było także w przypadku modernizacji historycznej linii do Nowego Portu. Przystanek został odtworzony przez inwestora i wykonawcę właśnie jako ślad po linii pasażerskiej, która w przyszłości być może zostanie reaktywowana.

Słup trakcyjny między szynami



Tak jak mieszkańcy Wrzeszcza mogą czuć się rozczarowani ładną, ale jednak makietą nowego przystanku, tak mieszkańców Brzeźna i Nowego Portu zastanawia widok słupa sieci trakcyjnej posadowionego między szynami niedawno powstałej liniiMapka, która teraz... jest rozbierana.

- Rzeczywiście, patrząc na to z boku, może wyglądać to komicznie - przyznaje Szymon Mossakowski, kierownik budowy z firmy Torpol. - Niemniej nasze działanie jest zaplanowane i celowe. Aby utrzymać ciągłość dojazdu do portu, musieliśmy zbudować tymczasowy bypas, po którym odbywał się ruch pociągów do portu. Gdy powstała nowa i już docelowa linia wraz z słupami i bramkami sieci trakcyjnej, jeden z nich został posadowiony między szynami linii, która od początku była przewidziana do rozbiórki. Wkrótce tory zostaną rozebrane i ta przedziwna z punktu widzenia przechodniów kolizja zniknie.
Przesuń aby
porównać


Już po publikacji artykułu otrzymaliśmy odpowiedź na nasze pytania od spółki PKP PLK.

- Prace na przystanku Gdańsk Kolonia to głównie zdecydowana poprawa warunków komunikacji. Remont przejścia i dodatkowe windy, które zdecydowanie ułatwią drogę dla wszystkich korzystających z tego obiektu. Zachowana jest też charakterystyczna dla miejsca konstrukcja już należącego do przeszłości przystanku. W tym zakresie przyjęty został do realizacji program prac konserwatorskich uzgodniony z Miejskim Konserwatorem Zabytków w Gdańsku. Przystanek zostanie zachowany jako element kolejowej architektury. Konstrukcja wiaty na peronie została już zabezpieczona antykorozyjnie, wymieniony zostanie dach. Zabezpieczone i zachowane zostaną wskazane przez konserwatora wiaty na wyjściach na peron - wyjaśnia Przemysław Zieliński, z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jak dodaje znaczny zakres prac wykonywany jest w ważnym dla komunikacji przejściu podziemnym. Przejście podziemne stanie się bardziej dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Gotowa jest konstrukcja szybu windowego od strony ul. Modrzewskiego. Do października br. planowane jest zakończenie remontu klatki schodowej oraz budowy szybu windowego w wejściu do przejścia podziemnego od strony ul. Narwickiej. Do końca listopada br. planuje się udostępnić pieszym przebudowane przejście podziemne. Prace na przystanku Gdańsk Kolonia potrwają do sierpnia 2021 r.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą prace na przystanku Gdańsk Kolonia w ramach projektu pn. "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk". Ten projekt to m. in. przebudowa ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo - drogowych i przejść dla pieszych oraz wymiana 221 rozjazdów. Przebudowane będą 3 mosty, 2 wiadukty oraz 18 przepustów. Wartość prac to około 1,1 mld zł. Prawie 40 proc. tej kwoty to dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) - "Łącząc Europę".

Zakończenie prac planowane jest do końca 2021 r. Inwestycja znacznie poprawi warunki przewozu towarów koleją. Pojadą dłuższe, nawet 740-metrowe pociągi o obciążeniu 22,1 tony na oś. Po zakończeniu przebudowy torów i urządzeń oraz mostów i wiaduktów kolejowy transport będzie mógł zapewnić szybszy przewóz większej ilości towarów. Sprawną i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych zapewnią nowe urządzenia oraz system sterowania ruchem kolejowym.

Miejsca

Opinie (167) ponad 10 zablokowanych

  • termin oddania przejścia podziemnego

    "Do końca listopada br. planuje się udostępnić pieszym przebudowane przejście podziemne" - nareszcie jakaś konkretna informacja o zakończeniu robót i oddaniu pieszym tego przejścia podziemnego, choć żałuję, że nie wcześniej.

    • 4 0

  • Bardzo fajnie, ładny zabytkowy przystanek nikomu nie zaszkodzi.
    Mi się podoba.

    • 14 2

  • Gratuluje poczucia humoru konserwatorowi

    Kilkaset kg złomu sprzed parunastu lat nazywa zabytkiem. W tym sensie prawie każdy pisuar publiczny w Polsce jest zabytkiem. Nie będziemy budować nowych tylko odtworzymy kafelek w kafelek (krzywy) szczalnie z czasów PRL bravo! Dla mieszkańców okolic nowego/starego przystanku mam dobrą wiadomość: oto konserwator zabytków wybudował wam nową szczalnię na świeżym powietrzu, miejsce do libacji dla spragnionych i w końcu wymarzony teren dla graficiarzy. Bravo panie konserwatorze, jest pan prawie tak mądry jak Anżej Duda.

    • 8 15

  • Niech już w końcu otworzą przejście razem z peronem.

    W końcu będzie gdzie napić się, bezpiecznie i na świeżym powietrzu po ciężkim dniu roboty.

    • 8 1

  • Hotel Danziger Hof

    także był świadkiem historii. Niech się konserwator zabytków uprze i przywróci go w kształcie sprzed wojny.

    • 13 2

  • Niemcy zbudowali kolej z Gdanska Glownego do Brzezna i Nowego Portu a Polacy zdewastowali (3)

    Ta koleja mozna by dojechac z Gdanska Glownego na plaze w Brzeznie w 10 minut

    • 18 3

    • (2)

      Dobry żart :)
      Gdzie plaża, gdzie przystanek.

      • 2 3

      • biegnij ze stacji na plaze

        • 1 2

      • należy zbudować nowy peron

        okolice Krasickiego - tam powstają kolejne osiedla

        • 2 0

  • zabytek

    Pamiętam "stary" przystanek. Podoba mi się "upamiętnienie tego zabytku".

    • 11 1

  • zamiast budować przystanek Stadion-Amber Expo w 2011/2012 roku należało myśleć perspektywicznie

    albo wykorzystać Kolonię zamiast budować nowy peron albo połączyć oba perony przejściem bezkolizyjnym, aby można było zejść zarówno z peronów zarówno w kierunku stadionu jak i w kierunku Wrzeszcza

    • 9 0

  • Kolejny miś.

    Ciekawe który kumpel konserwatora wziął 30% za konsultacje :D

    • 4 6

  • Smichy, hihy a tak na prawdę to jest dobra decyzja.

    Może kiedyś wroci tam ruch pasażerski a nawet jeśli nie to warto zachować taki pomnik dawnej tradycji kolejarskiej tej okolicy.

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane