• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek widmo przy stacji PKM. Są wiaty, nie ma autobusów

Szymon Zięba
25 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Mieszkańcy narzekają, że do PKM Gdańsk Rębiechowo trudno dostać się komunikacją miejską - choć jest infrastruktura.
  • Mieszkańcy narzekają, że do PKM Gdańsk Rębiechowo trudno dostać się komunikacją miejską - choć jest infrastruktura.
  • Mieszkańcy narzekają, że do PKM Gdańsk Rębiechowo trudno dostać się komunikacją miejską - choć jest infrastruktura.

Są wiaty, nie ma autobusów. Infrastruktura przy stacji PKM Gdańsk RębiechowoMapka nie jest wykorzystywana, mimo, że mieszkańcy proszą o wydłużenie trasy autobusu linii 157, który kursuje między Bysewem a Wrzeszczem. Miasto jednak na razie takich planów nie ma.



Jak oceniasz połączenia komunikacji miejskiej do przystanków PKM?

Zatoka autobusowa przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo powstała wraz z całym przystankiem w 2015 r., podobnie jak wszystkie pozostałe przystanki PKM i zlokalizowane przy nich nowe przystanki lub pętle autobusowe (np. na Jasieniu, Kiełpinku, Matarni i Brętowie.).

Dziś jednak próżno szukać autobusów komunikacji miejskiej, które regularnie by się tam zatrzymywały. Zdaniem czytelników, którzy zwrócili się do naszej redakcji z problemem, miasto powinno wydłużyć trasę linii autobusowej 157, kursującej między Bysewem a Wrzeszczem.

- Zarówno mieszkańcy Rębiechowa, Bysewa, jak i wielu pracowników dojeżdżając z Gdyni czy Żukowa miałoby wówczas krótszą drogę dojazdu do pracy z stacji PKM Gdańsk Rębiechowo, a mieszkańcy krótszą drogę dojazdu do Wrzeszcza - bo nie musieliby stać w korku na ul. Nowatorów - zauważa nasza czytelniczka.

Są przystanki, jest zatoka, nikt z nich nie korzysta



Tomasz Konopacki, rzecznik PKM, tłumaczy, że część tzw. infrastruktury towarzyszącej linii PKM (czyli drogi dojazdowe do przystanków oraz parkingi i przystanki/pętle autobusowe), została przez PKM jedynie zaprojektowana (żeby była spójna z infrastrukturą kolejową), a ich realizacja leżała już po stronie Gdańska, w ramach oddzielnego projektu dofinansowanego dla województwa pomorskiego.

- Lokalizacja nowych zatok autobusowych lub pętli przy przystankach PKM była uzgadniania z przedstawicielami Gdańska i ZTM. Wszystkie zostały zaprojektowane i wybudowane zgodnie z wytycznymi miasta i ZTM - jako docelowych użytkowników tej infrastruktury - tłumaczy Konopacki.
Podkreśla też, że z perspektywy PKM, autobusy powinny dowozić jak największą liczbę pasażerów do jak największej liczby przystanków "pekaemek".

SKM Śródmieście: jest węzeł przesiadkowy, nie ma autobusów



Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku wyjaśnia tymczasem, że "przy budowie stacji PKM, realizator zadania wykonał przystanek i wiaty. Z założenia miał on służyć do obsługi komunikacji zbiorowej gminy Żukowo."

  • Niewykorzystywana infrastruktura przy PKM Gdańsk Rębiechowo istnieje od 2015 roku.
  • Mieszkańcy narzekają, że do PKM Gdańsk Rębiechowo trudno dostać się komunikacją miejską - choć jest infrastruktura.
  • Mieszkańcy narzekają, że do PKM Gdańsk Rębiechowo trudno dostać się komunikacją miejską - choć jest infrastruktura.
Dodaje, że do tej pory z infrastruktury korzystały linie podmiejskie - Albatros z Mojusza (linia 816 od 18.02.2016 r do 2.08. 2017 r.) oraz Gryf Kartuzy (linia 810 od 1.01.2020 r. do 30.06.2020 r).

Nie ma planów uruchomienia połączeń autobusowych



- ZTM nie ma w planach uruchomienia połączeń autobusowych, które korzystałby z tego przystanku. Jednakże pozostawiona została w pobliżu rezerwa terenowa, która pozwala na ewentualną realizację pętli, jeśli zaistnieje taka potrzeba. Należy zaznaczyć, że przebieg tras linii autobusowych zmienia się wraz z potrzebami mieszkańców, prowadzone są również badania natężenia ruchu i obłożenia komunikacji oraz potrzeby węzłów przesiadkowych. Monitorujemy te potrzeby i będziemy wdrażać zmiany na bieżąco - wyjaśnia Sieliwończyk.

Rozkłady ZTM



Zygmunt Gołąb z Zarządu Transportu Miejskiego podkreśla, że dla całego obszaru Kokoszki-Jasień przygotowywana jest zmodyfikowana siatka połączeń. Projekt zmian zostanie przedstawiony radnym i mieszkańcom - w celu konsultacji.

- Z pociągów na trasie PKM na autobusy linii 157 można się przesiąść już teraz na przystanku Matarnia - mówi Gołąb.

Radny i wiceprezydent analizują temat



Nasza czytelniczka sprawą zainteresowała gdańskiego radnego, Łukasza Bejma. Samorządowiec podkreśla, ze analizuje sygnał razem z wiceprezydentem Piotrem Borawskim.

- Mam nadzieje, że władze miasta spróbują testowo przedłużyć kursowanie linii 157 do przystanku Gdańsk Rębiechowo PKM. Badając liczbę pasażerów ustalimy czy takie zapotrzebowanie faktycznie istnieje - mówi Łukasz Bejm.
Na razie jednak - jak podkreśla - to sfera planów i nie wiadomo kiedy takie "próbne wydłużenie" trasy autobusu 157 miałoby dojść do skutku.

Opinie (130) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (6)

    Czy ktoś odpowie za ten bubel?Przecież to ręce opadają...fajnie tak wydawać publiczne pieniądze na przystanki które potem tylko wiatr odwiedza...

    • 26 31

    • (1)

      Pierd.... w każdym poście tak samo.

      • 14 7

      • Chciałem żem powiedzieć że to tak nie powinno być jak jest.A w ogóle to ja jestem właśnie stamtąd przyjechany.

        A poza tym to trąba trąbi wieś się pali a my idziemy dalej.

        • 1 1

    • Odpowiedziec powinny wladze gminy Żukowo

      Bo to oni powinni wprowadzić tam gminną komunikację publiczną. Dociąganie tam 157 (jeszcze za kasę Gdańska) to bzdura - ludzie jadąc do pracy nie chcą się cofać do pkm (do tego zwiększyłoby to opoznienia z 157).

      • 13 2

    • Sasin i Ziobro świecą przykładem Kacperku

      • 4 5

    • witamy w Gda

      to jest własnie "metropolia"

      • 4 4

    • dlatego dołozymy teraz stację Firoga - nie wiadomo dla kogo

      • 4 1

  • Gdyby PKM kursowała co 15 minut (2)

    Widać że mieszkańcy gminy Żukowo nie są zainteresowani tym przystankiem skoro Albatros ani Gryf nie widzą sensu kierowania autobusów na ten przystanek. Pan Konopacki chroni "Misia".

    • 45 8

    • Widać, że nie wiesz o czym piszesz (1)

      Setki osób codziennie rano korzystajacych z tego przystanku i wypełniony zawsze co najmniej w połowie parking na kilkaset aut obok stacji PKM w Rębiechowie chyba jednak świadczą o czymś wręcz przeciwnym. Od razu widać, że sam z tego przystanku nie korzystasz, a jedynie komentujesz zza biurka coś o czym nie masz pojęcia.

      • 26 8

      • Dokładnie, to bardzo uczęszczany przystanek, tylko, z racji swojej ustronności ludzie dojeżdżają tam autami i to nierealistyczne, aby 810, 126 czy 157 bez dziwacznych manewrów czy niepotrzebnego wydłużenia trasy i zaburzania ich funkcjonalności mogłyby się tam zatrzymywać.

        • 6 3

  • (1)

    Z Żukago 95% dojeżdża do pracy w 3city suvami.Sporo Gdańszczan pobudowało tam domki i wyprowadziło się,ale wątpię żeby jeździli koleją...

    • 35 11

    • Wystarczy że SM ogarnie dzikie parkingi w mieście, a zaraz się przesiądą :)

      • 2 1

  • (1)

    Czytelniczka o wydłużeniu gtrasy linii 157 nie ma pijęcia. Już teraz kursy wykonywane przez centrum logistyczne Biedronka są nawedt do 5 minut opóźnione przez wyjazd z Maszynowej na Nowatorów. Korekta powinna być moim zdaniem linii 126, a 157 dojeżdżać do C.L.Pannatonni.

    • 27 5

    • 157 z powrotem na osiedla mieszkaniowe, okolice ul Fabrycznej ! najlepiej do inzynierskiej

      • 2 1

  • PKM na lotnisko

    Powinna jeździć również w nocy w dzień powinna jeździć częściej !

    • 47 0

  • Mieszkam w Żukowie i jeżdze PKM, ale sąsiedzi troche sie nabijają ze mnie. Dla nich tylko auto sie liczy (1)

    • 32 9

    • Bo prości ludzie tak mają, nie przejmuj się.

      • 24 3

  • Rozkład Jazdy (3)

    Trochę temat po trasie PKM. Może ktoś kto układa ten rozkład jazdy autobusów zrobił korekcję plus 2 minuty. To jest jakaś porażka np. dojeżdżając z Wrzeszcza lub z Gdyni do przystanku Gdańsk Osowa wszystkie autobusy odjeżdżają z pętli. Potem się dziwią, że ludzie nie chcą korzystać z komunikacji. Na innych stacjach to samo dojeżdża PKM otwierają się drzwi i w tym momencie autobus odjeżdża.

    • 41 1

    • ciesz się .. (2)

      na PKM Kiełpinku autobus odjeżdża przed przyjazdem PKM a jeżdzi jeden malutki osiedlowy , który moze raz na godzinę tam zajeżdża .......
      Osowa czy Wrzeszcz ma super komunikację bo przynajmniej można się wydostać z przystamku pkm ( w odróżnieniu do Kiełpinka)

      • 5 1

      • (1)

        Bo mieszkańcy Kokoszek stwierdzili, że 268 ma służyć w dojazdach dzieci do szkół. Żeby rodzice swoimi SUVami mogli jechać prosto do pracy bez konieczności korzystania z plebejskiej PKMki.

        • 3 1

        • Jak już ktoś wsiada w samochód w Kokoszkach to przejedzie nim całą swoją trasę. Miasto miało cudaczny pomysł z robieniem parkingów park&ride w środku miasta, zamiast na obrzeżach gdzie jest ich miejsce, i jest bardzo zdziwione że to nie działa.

          • 3 1

  • Grunt, że projekt został rozliczony

    • 12 9

  • Opinia wyróżniona

    Kolejne "centrum przesiadkowe" tylko z nazwy (8)

    Wygląda to tak, jakby Gdańska w inwestycjach w transport publiczny liczyły się tylko "pomniki", które po nich zostaną, czyli twarda infrastruktura: wiaty, przystanki, tory. A że najbardziej komfort życia poprawia częstotliwość kursów, kursowanie cała dobę, skomunikowanie autobus-pociag, to już problem pasażerów. Nie mamy pańskiego autobusu i co nam pan zrobi.

    • 91 3

    • Mam te same myśli jak patrzę na "misia" przy PKM Brętowo (1)

      Duży węzeł, jeszcze większy wiadukt tramwajowy i pustki... Wszystko dla Gdańska w praktyce

      • 16 3

      • i zlikwidowane linie autobusowe

        "bo jest PKM i beda sie dublowac".

        • 12 1

    • Ty chyba nigdy nie jechałeś z tego przystanku (2)

      i dodatkowo odwracałeś głowę jadą PKM w tym miejscu. Tam jest zawsze sporo aut na parkingu (i nie tylko). Tak, wydłużenie autobusu Gdańskiego to dobry pomysł ale ten przystanek jest głównie pomyślany dla gminy Żukowo - popatrz gdzie jest granica gmin. Gdyby to zależało tylko od Gdańska to on nie wydałby pieniędzy na budowe tego przystanku bo stosunkowo niewielu mieszkanców Gdańska mieszka w jego pobliżu i niewiele jest miejsc pracy, które nie mogłub8u skorzystać z innch przystanków. Np. droga dojazdowa leżała już w gestii Żukowa. A teraz czy to dobra lokalizacja przystanku, bo przecież w polu jak tu zwracało uwagę wielu piszących? Bardzo dobra, bo jest to pierwsze miejsce gdzie w kierunku Wrzeszcza gdzie można skorzystać zarówno z pociągów jadących z Gdyni jak i od strony Żukowa, np i jest w sąsiedztwie ważnej drogi z Banina. Czego brakuje to komunkacji publicznej od strony banina własnie, ale to sprawa gminy Żukowo a nie Gdańska. Gdańsk zrobił możliwość (też nie do końca bo tam chyba są problemy z zawracaniem autobusów i o to miałbym pretensje) a nie o to że jest wiata.

      • 13 1

      • Dzięki za odpowiedź, zgadzam się! (1)

        Podpisuję się dwoma rękami pod twoimi argumentami. Co więcej, uważam że te rzeczy powinny się uzupełniać, a nie wykluczać. Jeśli ten przystanek działa dla dojeżdżających samochodami, to można się zastanowić co zrobić, żeby stał się jeszcze atrakcyjniejszy dla tych, którzy chcieliby zostawić samochód w domu. Nie mam pretensji o to, że jest wiata, świetnie że uwzględnia się już wiaty przy budowie takich przystanków nawet jeśli mają być na zapas. Może sformułowałem moją wypowiedź zbyt ogólnie, no cóż taki charakter komentarzy pod artykułami. Chodzi mi o to, że te dwie rzeczy są tak samo istotne dla dobrze funkcjonującego transportu publicznego. Z najlepszego centrum przesiadkowego nikt nie odjedzie jeśli nie ma czym. Tak samo najbardziej zmotywowani pasażerowie będą zastanawiać się nad przesiadka w samochód jeśli nie będzie wiaty. Z kolei patrząc na transport publiczny samorządów, nie tylko w Gdańsku i nie tylko na Pomorzu, mam wrażenie, że bardziej niż częstotliwość kursów i skomunikowanie, inwestuje się w twardą infrastrukturę jak wiaty, przystanki i linie kolejowe, które potem są świetnym tłem do konferencji prasowych i wkładem do broszurek. Wiem, wiem to wszystko kosztuje, równocześnie jeśli Gdańsk chce zostać główną siłą metropolii, to oprócz zaszczytów, są to też obowiązki i odpowiedzialność za całą metropolię. W tym przypadku na przykład ograniczanie ruchu samochodów na Spacerowej, Armii Krajowej i Grunwaldzkiej zaczyna się w Żukowie i Rębiechowie i współfinansowaniu linii autobusowych do przystanków PKM w tych miejscowościach.

        • 2 1

        • Kiedyś już były próby minibusów jeżdżących po baninie i dojeżdżających do PKM.jezdzil jeden busik bilet o ile dobrze pamiętam kosztował 3 złote i miał tak idealnie ułożona trasę że przyjeżdżał po odjeździe kolejki a odjeżdżał przed przyjazdem innej więc chcąc z niego korzystać stało się przy dobrych wiatrach około 30 minut w polu gdzie wiatr hula niemiłosiernie

          • 2 1

    • (2)

      Mieszkam w Rębiechowie a pracuję i podatki płacę w Gdańsku! Bardzo przydało by mi się połączenie!

      • 2 1

      • (1)

        Podatki o ile mi wiadomo płaci się w miejscu zamieszkania... No chyba, że się przeprowadziłeś i nie zaktualizowałeś danych w urzędzie.

        • 0 0

        • jeżeli mieszka na tej części przyłączonej do Gdańska, to może płacić w Gdańsku.

          • 0 0

  • Miasto nie ma takich planów jak pasażerowie

    Czego nie rozumiecie

    • 36 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane