• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki PKM w Gdyni będą później

Michał Brancewicz
16 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Tak ma wyglądać przystanek PKM Gdynia Stadion
  • W Karwinach oprócz przystanku PKM powstanie także węzeł przesiadkowy z parkingami oraz nowy układ drogowy.
  • Powstanie łukowego przystanku PKM wymagać będzie stworzenia splotu torowego (nie ma go na wizualizacji), czyli tor w torze składający się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu rozwiązaniu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, a pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Plan wybudowania w tym roku przystanków PKM na Karwinach zobacz na mapie Gdyni oraz przy Gdyńskim Centrum Sportu zobacz na mapie Gdyni to już przeszłość. Mogą one powstać najwcześniej w marcu 2017, ale i ten termin stoi pod dużym znakiem zapytania.



Pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zaczęły kursować do Gdyni dopiero od połowy grudnia zeszłego roku (linia PKM funkcjonuje od 1 września 2015 r.). Kursy odbywają się po należącej do PKP PLK linii 201, która przeszła gruntową modernizację.

Niska frekwencja w Gdyni

Brak nowych przystanków na gdyńskim odcinku sprawia, że pojazdy PKM zatrzymują się jedynie na tymczasowym peronie w Wielkim Kacku zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdyni Głównej zobacz na mapie Gdyni. A to przekłada się na frekwencję w pociągach. Od 13 grudnia, kiedy Gdynia weszła do rozkładu, do końca tego miesiąca z przystanku w Kacku skorzystało zaledwie 900 pasażerów, natomiast w Gdyni Głównej wsiadło bądź wysiadło 3,9 tys. podróżnych korzystających z PKM.

Dla porównania najbardziej obleganymi przystankami w Gdańsku były: Wrzeszcz (27,3 tys. osób), Port lotniczy (14 tys.) i Strzyża (10 tys.). Te dane dotyczą całego grudnia (statystyk za styczeń jeszcze nie ma).

Miejsce lokalizacji gdyńskich przystanków PKM wzdłuż linii 201. Miejsce lokalizacji gdyńskich przystanków PKM wzdłuż linii 201.
Wydawało się, że wszystko zmierza ku dobremu, gdy pod koniec zeszłego roku władze spółki PKM ogłosiły zapowiadany od dawna przetarg na projekt i budowę przystanków PKM Karwiny i Stadion. Postępowanie jest prowadzone dwuetapowo. Firmy chcące zrealizować tę inwestycję miały pierwotnie zgłaszać się do 1 lutego, a po weryfikacji przez zamawiającego złożyć swoje oferty. Jednak termin dopuszczenia do udziału w postępowaniu został wydłużony do połowy lutego, a potem jeszcze o miesiąc - aż do 14 marca.

Ostateczny termin - jesień 2017

- Musieliśmy to zrobić ze względu na dużą liczbę pytań od potencjalnych oferentów. Mimo tych przesunięć, planujemy wybrać wykonawcę, podpisać z nim umowę i rozpocząć realizację w pierwszym półroczu - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik spółki PKM i dodaje. - To niestety oznacza, że nie uda się zrealizować inwestycji do końca tego roku.
Co więcej, w przetargu ostateczny termin realizacji został wyznaczony na 30 października 2017 roku. Czy faktycznie nowe przystanki będą gotowe dopiero jesienią przyszłego roku?

- Chcemy, żeby stało się to możliwie jak najszybciej, dlatego jednym z kryteriów oceny jest zadeklarowany przez wykonawcę termin realizacji - deklaruje Konopacki.
Według szacunków budowa samych przystanków może pochłonąć nawet 33 mln zł (4,5 mln zł dołoży Gdynia). Oczywiście ostateczne kwoty poznamy po rozstrzygnięciu przetargu.

Jaki jest zatem realny termin powstania nowych przystanków?

- Może to być marzec 2017 r., ale pod warunkiem zamknięcia linii 201 na czas prac - przyznaje Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, odpowiedzialny za cały projekt PKM. - Jestem zwolennikiem takiego rozwiązania, ale musi się na nie zgodzić zarządca, czyli PLK.
PLK nie zamierza się dołożyć

Jest jednak mało prawdopodobne, że kolejarze przystaną na takie rozwiązanie. Tym bardziej, że przewoźnicy planują uruchamiać nowe połączenia kolejowe na trasie między Gdynią a Kościerzyną po linii 201.

Powstanie nowych przystanków wiązać się będzie także z przebudową torów. Na wysokości PKM Karwiny powstanie m.in. splot torowy, czyli niejako tor w torze, składający się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł. I tutaj pojawia się problem. Według PKM tę część inwestycji ma sfinansować PLK. Taka miała być umowa pomiędzy poprzednimi władzami PLK a władzami samorządu. Od niedawna PLK ma jednak nowy zarząd.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obecnie nie planują finansowania prac związanych z zaprojektowaniem i budową nowych przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion, w tym również niezbędnej do tego celu przebudowy układu torowego. Nie mamy w tym zakresie zawartych porozumień z PKM - informuje Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego spółki.
W dalszych planach jest także budowa przystanku PKM Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni przy Centrum Riviera. Jednak jego realizacja może odsunąć się w czasie ze względu na koszty. Początkowo mowa była o kwocie 3-4 mln zł. Jednak powstanie przystanku wymaga poważnych zmian w układzie torowym, co może zwiększyć koszty nawet do 30 mln zł.

Miejsca

Opinie (168) 5 zablokowanych

  • logika (7)

    Plk zyje z udostepniania torow. Przystanki moglyby zwiekszyc frekwencje i wiecej pociagow w perspektywie czasu. Ale po co

    • 80 8

    • no własnie logika :) (2)

      i tak i tak pojadą tamtędy pociągi i i tak i tak powstaną te nowe tory, wiec po co PLK ma się dokładać.
      Zapytam inaczej. Gdybyś miał zrobić remont mieszkania za 100 tys zł w marcu, albo miasto zaproponowało że zrobi Ci ten remont na swój koszt w październiku to poczekałbyś te 7 miechów?
      Ja tak... PLK nie dołoży ani złotówki, a będzie miało nowiusieńką infrastrukturę :)

      • 21 4

      • No niekoniecznie.

        • 3 5

      • ja akurat nie czekalbym, bo uwazam, ze miasto nie powinno NIKOMU robic remontow

        To troche inne sytuacja jednak.

        PLK ma patrzec na swoj zysk. Linia 201 jest wazna takze dla portu w Gdyni. Nie mozna jej bez przerwy zamykac. Szkoda, ze nie pomyslalno i niezbednych prac nie wykonano przed grudniej, kiedy trasa byla zakmnieta...

        Znowu jednak trojmiasto robi za tablice ogloszen i nikt nie zadaje pytan.

        Drodzy dziennikarze, chyba pomyliliscie swoja profesje z PR-owcami. Wy mozecie zadawac niewygodne pytania i dowiedziec sie, np. dlaczego wiedzac, ze linia 201 jest zamknieta i ze beda pieniadze na kolejne przystanki nie zgrano tego?

        A zapomnialem - pieniadze publiczne...

        • 9 0

    • Taka miała być umowa pomiędzy poprzednimi władzami PLK a władzami samorządu.

      Czyli władze samorządowe są tak głupie, że nie spisują umów na papierze tylko "się z kimś na coś umawiają"? To już nawet śmieszne nie jest. Oczywiście urzędas dostanie premię...

      • 13 2

    • Dobra zmiana

      • 5 0

    • Czy ja dobrze zrozumiałem ? (1)

      Został spierdziulony przetarg ?

      Kto z imienia i nazwiska za to odpowiada ?

      Mam nadzieję iż pracuje już gdzie indziej !!!

      • 0 0

      • Nie wiecie czemu delikatesy Adamski są od stycznia nieczynne? Czy je znowu kiedyś otworzą? Towar został...kiełbasy wiszą...a delikatesy nieczynne

        • 0 0

  • co za wsteczne myślenie? (18)

    Prezydent myśli, że Gdynianie nie potrzebują? Kolejka w szczycie jeździ pełna. Zamiast lotniska chcemy sprawnej komunikacji

    • 159 34

    • (8)

      przeczytaj artykuł jeszcze raz i powiedz mi gdzie jest wspomniane coś o władzach Gdyni? Niestety w województwie dalej rządzą zdrajcy narodu w postaci PeO-wsoej mafii i jak widać wpompowali wszystko w ukochany przez takiego człowieka, którego dziadek służył w Wermahcie Całe szczęście te czasy powoli się kończą

      • 20 60

      • to Ty przeczytaj artykuł jeszcze raz i zauważ, że to nowe władze pkp się wypieły.

        • 45 5

      • #dobrazmiana, synku (4)

        Inwestycję opóźnia władza odzyskanego PLK. W końcu z czegoś trzeba będzie sfinansować pińcet, które dostanie na ciebie mama. Przy okazji poproś mamę o korepetycje z historii najnowszej, temat "Inwestycje infrastrukturalne 2005-7".

        • 47 11

        • Jesteś głupszy od buta

          • 5 14

        • Co was tak boli ze matki dostaną 500 na dziecko ? (1)

          Zabraknie dla was złodzieje ?

          • 4 18

          • A jednak boli bardzo i dobrze ,powinno

            • 3 3

        • Mroczny pogromca gimbazy ???

          Hmm....rozmawiałeś już o tym z lekarzem ?

          • 2 7

      • PiS nie lepsze

        • 14 5

      • Eh,ty durny ćwoku,naucz się w końcu czytać zarówno tekst jak i to co jest między wierszami!

        PLK zauważyła,że jest presja i może się znaleźć jeleń (Urząd Marszałkowski),który się pod tą presją ugnie i zabuli. Szczurek od dawna wije się jak piskorz żeby tylko do PKM nic nie płacić,bo sytuacja jest prosta jak drut: jeśli tylko Szczurek albo Adamowicz przyznają,że to kolej aglomeracyjna a nie regionalna,to natychmiast wyciągną się do nich ręce po pieniądze na jej funkcjonowanie (a Bogiem a prawdą te miasta POWINNY płacić za funkcjonowanie SKM i "SKM2"). Ale czego my się spodziewamy,jeśli Gdynia nawet na SKM nie płaci tyle ile powinna?

        • 19 2

    • PLK w którym siedzi obecnie PiS nie będzie dokładał się (4)

      "Dobra zmiana"

      Według PKM tę część inwestycji ma sfinansować PLK. Taka miała być umowa pomiędzy poprzednimi władzami PLK a władzami samorządu. Od niedawna PLK ma jednak nowy zarząd.

      • 26 5

      • Czyli miasta które buduje lotnisko za 100 baniek (2)

        Basen za 7 dych , wagonik za 3 , szkółkę za 10 milionów nie stać na wylania peronu betonem za 100 tysięcy złotych? Dlaczego PKM w stronę Kosakowa? Tor jest. Ale nie, bo inwestycją za bardzo kojarzona jest z Gdańskiem

        • 32 14

        • no to calkiem normalne, ze miasto ma przewoznikowi infrastrukture budowac (1)

          • 11 8

          • Nie przewoźnikowi, tylko mieszkańcom. Przecież to mieszkańcy będą tą koleją jeździć.
            Transport publiczny nie jest dochodowy bezpośrednio, nie taki jest jego cel. Zyskiem z transportu publicznego jest mniejsza konieczność budowy dróg i miejsc parkingowych, mniejszy smog, mniejsze skażenie środowiska, lepsze zdrowie ludzi.

            • 5 1

      • Taka miała być czy była bo to wielka różnica

        • 3 0

    • (3)

      To nie Prezydent Gdyni tylko niestety Marszałek.

      • 18 8

      • Marszałek Gdyni ? (2)

        Coś nowego

        • 6 9

        • (1)

          Marszałek Województwa. Jesteś ograniczony czy jak ?

          • 5 3

          • Pisz po polsku kretynie

            • 2 2

  • to żart? (7)

    • 71 3

    • Nie jesteś w Gdyni

      Tak jak zawsze w jednym roku piszą ,że w następnym zrobimy a w następnym ,ze nie ma na to szans:) Dlatego jak widze ,ze władze w Gdyni planują coś to nawet nie czytam bo wiadomo, że nie powstanie

      • 18 6

    • Oczywiście

      Uśmiechnij się, jesteś w Gdyni!

      • 16 8

    • Spoko (3)

      po 2020 zrobią i będzie git

      • 5 1

      • Po 2020 to Gdynia wróci do rzeszy (2)

        • 3 0

        • Gdynia ? (1)

          W Kolibkach była granica z Rzesza , takie tam ścisłości historyczne .

          • 1 0

          • Nowa rzesza sięgnie do klajpedy

            • 1 0

    • ale sobie szanowna władza z nas zażartowała :D

      PROSTO W OCZY!! W grudniu mówili zaczynają się roboty od stycznia, a w lutym, że "chyba was powaliło, w tym roku nic nie zbudujemy, no najwyzej wyznaczymy nowe sciezki rowerowe na jezdniach :D, a czy w przyszłym - to tez pomyślimy hahah"... żenada normalnie Panie Szczurek :/ Takiego żartu dawno nikt nie wykręcił! :/

      • 2 2

  • Brawo

    W końcu ankieta gdzie odpowiedziami są tylko TAK lub NIE!

    • 27 2

  • Debilny rozklad jazdy,,, (1)

    Jak ludzie maja korzystać z PKM-ki do Gdyni, jak sensowne połączenie w Gdynii jest o 7:00, a powrotne startuje o 15:06...? Jak człowiek pracujący w pobliżu centrum ma zdążyć do pracy na 7, i z powrotem zdążyć na PKM-kę na 15:06 kończąc o 15:00...? Następny pociąg o 16...

    • 136 4

    • Ja z Kiełpinka jeżdżę o 5:54

      I na Leszczynkach po przesiadce jestem 6:55 w pracy, więc bez przesady. Połączenie jest dobre. Powrotny pociąg faktycznie by się przydał ok. 15:30

      • 6 3

  • swietne porownanie (3)

    W Gdańsku PKM jeździ co 20 minut a do Gdyni przjezdza o wiele rzadziej. Porównanie ilości pasażerów iście z d*py.

    • 137 6

    • Z du..y to taki program ;-)

      • 11 2

    • tym bardziej że dane są za grudzień (1)

      w Gdańsku PKM jeździła od 1 do 31 grudnia, w Gdyni od 14 do 31
      :)

      • 38 0

      • Ale tu nie chodzi o fakty, tylko żeby dokopać temu paskudnemu gryzoniowi

        To tak jak z KOD - największy alimenciarz w Polsce krzyczy o obronie demokracji - fałsz i obłuda w najczystszej postaci.

        • 9 17

  • 33 mln za dwa przystanki? (17)

    W Gdyni wszystko musi tyle kosztować? 100 mln za nieczynne lotnisko, 30 mln za sylwestra z Marylą i retbóle, jakieś dziwne muzea i szkoły

    Czy naprawdę już nikt nie liczy się z publiczną kasą?

    A jak trzeba zrobić kawałek chodnika za 200 000 to kasy nie ma.

    • 132 39

    • przynajmniej dach nie cieknie

      • 4 6

    • i w dodatku tylko dwa!?! (9)

      250 tyś. mieszkańców i dwa przystanki kolei METROPOLITALNEJ... z której wyszła kolej Gdańska.

      Dlaczego nie ma np. przystanku na Małym Kacku?

      Nie wspominając o tym że PKM miała jeździć na pólnoc Gdyni i dalej do Kosakowa.

      • 41 3

      • A Szczurek wystąpił z ofertą wyłożenia jakiejś kasy do PLK i UM? (6)

        On tylko cały czas na sępa próbuje jechać,nawet do przystanku na który wychodziłyby okna Urzędu Miejskiego nie zamierza się dokładać!

        • 16 5

        • Dokładnie ,maci sie teraz ludziom w głowach ze to (1)

          Przez pisy czy inne opcje ale tak naprawdę chodzi o to ze kolej nie chce dać sie wydymac natomiast szurek chciałby ich dymac bez konca

          • 10 5

          • "szurek chciałby ich dymac bez konca"

            nie wiedziałem, że Ciebie także, ale on pracowity, sprawny i jurny?

            • 0 0

        • (3)

          Dlaczego ma płacić? Adamowicz płacił? Jedynie kwestia zabezpieczenia gruntów pod inwestycję.

          • 2 1

          • Widzisz tu artykuł o adamowiczu i Gdańsku ? (2)

            • 0 4

            • (1)

              Widzę artykuł dot. PKM budowanej w Gdańsku i rzekomo w Gdyni za pieniądze województwa (poza tym w postach pojawiają się bezustanne nawiązania tak do Gdyni jak i Gdańska). I widzę brak konsekwencji - ta sama inwestycja realizowana jest w każdym z miast inaczej - Gdańsk dostaje 730 mln, wszystko już zbudowane a dopłacać nie musi; w Gdyni nie ma nic a miasto musi dopłacać, aby cokolwiek powstało.

              Innymi słowy - krytyka dot. Gdyni powinna spaść w tym przypadku na województwo, które tak a nie inaczej realizuje inwestycję.

              • 2 0

              • Powinna, ale

                "krytyka dot. Gdyni powinna spaść w tym przypadku na województwo,>" gdyńska Samorządność nie ma partyjniaków którzy siedzą za kasiorę POPiS-u i hejują

                • 1 0

      • 3: Gdynia Glowna, Stadion i Karwiny (1)

        A 4 planowany (Wzgorze). Dodatkowo Osowa jest tez po czesci dostepna dla mieszkancow Gdyni.

        Warto wspomniec, ze na linii 201 jezdzila juz wczesniej kolej, zatem przystanki Stadion i Karwiny (a nawet Wzgorze) mogly juz powstac dawno temu. Widocznie Gdynia nie chce wspierac takiego rozwoju.

        Zbudowano kolejke nad morzem ;)

        • 17 4

        • PKM buduje nie Gdańsk, nie Gdynia, a województwo - tak ciężko to zrozumieć?

          Na marginesie, w Gdańsku całość sfinansowało województwo - 730 milionów złociszy.

          • 1 0

    • Gdynia to bańka mydlana (1)

      Gdynia to jedna wielka Bańka Mydlana!

      • 11 10

      • miasto 1000-ca koz

        Miasto Sledzia :)

        • 5 4

    • Ale to nie Gdynia buduje, tylko PKM (2)

      I może zapytaj, ile kosztował Niedźwiednik albo Bolek Airport Railway Station

      • 12 6

      • spisek spisek...

        • 2 3

      • Ile kosztował niedzwiednik ?

        • 10 0

    • Nie możliwe ?

      Ile dopłaty miasta do Nocnik Arena ?

      Muzeum Solidarności ?

      Swoją droga kogo i z kim !

      • 3 1

  • Dwa czy trzy lata byl ruch wstrzymywany! To wtedy nie mozna bylo wybudowac?! POLSKA. Najpierw budujemy, potem .... (4)

    Budujemy,... Potem rozbieramy.... Potem znow budujemy

    • 88 3

    • (3)

      Nie kojarze aby tak dlugie wstrzymanie bylo. Po jesnym torze tak ale nie dwa naraz.

      • 12 1

      • Mowie ogolnie (2)

        • 7 2

        • A no chyba ze tak. To przepraszam ;-)

          • 6 0

        • czyli ogolnie nie masz racji?

          Konkrety, a nie "ogolnie mowie".

          To, ze zle sie stalo, ze nie zgrano tego w czasie to jedna sprawa. Jednak juz psioczenie na wszystko, co sie dzieje jest przesada.

          Godna Polakow. Ci lubia kalac swoje gniazdo. Czuja z tego niezwykla przyjemnosc - zamiast wstyd.

          • 3 3

  • (3)

    Gdynianie powinni zrezygnować z PKM. Od początku życzyli jej źle i twierdzili, że będzie woziła powietrze. Dlaczego zatem tak się starają o nowe przystanki??

    • 40 95

    • Gdynianie mają rację niestety. (2)

      Gdyby to się opłacało już dawno prywatna firma by to zrobiła.Koszta ogromne a tylko straty ta PKM przynosi.Budowanie przez państwo to kretyński pomysł.Zarobią tylko urzędasy.

      • 17 27

      • czyli rozumiem, ze obwodnice, kanalizacja itp. tez zostawimy prywatnym firmom?

        Nie widzialem, aby prywatna firma inwestowala w wodociagi czy kanalizacje. Mimo to raczej oczekuje sie tego w miescie.

        Drogi tez maja byc prywatne?

        Dlaczego nikt nie pyta, czy zwroca sie kolejne pasy asfaltu wylewane tak lubo w ostatnich latach. Wtedy nie ma najmniejszego cienia watpliwosci - POTRZEBNE. Jednak jakakolwiek inna forma transportu - juz od razu liczenie, czy oby sie zwroci.

        • 17 0

      • znachorku ,,,,,,

        Juz mamy najdroższe w Europie prywatne autostrady .

        Prywatne inwestycje , oj to jest to , walące się hale marketów, szkól , itp.

        • 2 1

  • (2)

    dzięki pkm stadion wzrosnie aktywność korpoludkow, a pkm wzgórze to masa kaszubów na zakupach. Nie poddawajcie się gdynianie

    • 73 8

    • Kaszub leje ciepłym moczem na PKM od ma Passerati w TDI na gaz i darmowy parking w Rivierze (1)

      • 23 2

      • I GKA na zderzakach

        • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane