Fakty i opinie

stat

Przystanki PKM w Gdyni gotowe. Pierwszy pociąg odjedzie 10 grudnia

Gdyńskie przystani PKM z lotu ptaka


Zakończono budowę dwóch przystanków kolejowych - PKM Gdynia Karwiny zobacz na mapie GdyniPKM Gdynia Stadion zobacz na mapie Gdyni. Pierwsi pasażerowie w podróż stamtąd odjadą już 10 grudnia. Na ten dzień przypada też dzień otwarty nowych przystanków.



Czy cieszysz się z oddania nowych przystanków PKM w Gdyni?

tak, usprawnią one poruszanie się mieszkańców po całym regionie

56%

tak, ale na korzyści z ich otwarcia przyjdzie poczekać

28%

nie, bardziej zależy mi na rozwoju komunikacji miejskiej niż kolejowej

4%

nie, ich powstanie nie przyciągnie nagle większej liczby pasażerów

12%
Sprawdź rozkład pociągów SKM i PKM

Gotowe są wreszcie przystanki PKM w Gdyni. Początkowo realizacja inwestycji miała zakończyć się do 31 lipca, ale wykonawca - firma Budimex nie dotrzymała pierwotnego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu zatrzymały zimą i wiosną większość robót ziemnych. Kłopotem były także przedłużające się uzgodnienia z zarządcą linii - spółką PKP PLK.

W efekcie termin oddania przystanków został przesunięty na 31 października, ale dopiero teraz skorzystają z nich pasażerowie. Po raz pierwszy wsiądą do pociągów z nowych peronów 10 grudnia, po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy.

Inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządowa Pomorska Kolej Metropolitalna. Koszt budowy obu przystanków wyniósł ok. 25,5 mln zł, z czego 4,5 mln zł dołożyła Gdynia.

PKM Gdynia Karwiny



Pociągi jadące od strony wybudowanej dwa lata temu linii PKM w pierwszej kolejności zatrzymają się na przystanku Gdynia Karwiny. Perony powstały pod wiaduktami ul. Wielkopolskiej. Zejść do nich można z obu obiektów. Dodatkowo pasażerowie będą mogli poruszać się po nowej kładce nad linią kolejową łączącą oba perony, nie będzie potrzeby wchodzenia na wiadukt w ciągu ul. Wielkopolskiej.

Przystanek charakteryzują czerwone, ozdobne wiaty. Dodatkowo na peronie zamontowano mniejsze szklane wiaty osłaniające pasażerów przed deszczem i wiatrem. Na każdy z peronów z poziomu ul. Wielkopolskiej będzie można zjechać windą.

Nie zapomniano też o elementach usprawniających podróż, czyli m.in. systemie informacji pasażerskiej.

Tak zmieniło się otoczenie, w którym powstał przystanek PKM na Karwinach.
Tak zmieniło się otoczenie, w którym powstał przystanek PKM na Karwinach. fot. Pomorska Kolej Metropolitalna
Czytaj też: 34 mln zł dotacji na Węzeł Karwiny


PKM Gdynia Stadion



Kolejnym przystankiem na trasie jest Gdynia Stadion. Obiekt położony jest tuż przy ul. Sportowej. W odróżnieniu od przystanku na Karwinach pasażerowie będą tutaj musieli wejść na peron po schodach, a nie zejść. Dla osób niepełnosprawnych przewidziano windy.

Nad przystankiem nie ma kładki. Pasażerowie między peronami będą poruszać się specjalnie przygotowanym tunelem pod torami. Przystanek również posiada czerwone wiaty, podobnie jak wszystkie inne na całej linii PKM. Tutaj też zamontowano mniejsze szklane wiaty osłaniające pasażerów przed wiatrem, deszczem czy śniegiem.

Tak zmieniło się otoczenie, w którym powstał przystanek PKM Gdynia Stadion.
Tak zmieniło się otoczenie, w którym powstał przystanek PKM Gdynia Stadion.
Czytaj też: Nowe przystanki PKM w Gdyni, ale kursów nie przybędzie


298-metrowy splot torowy gotowy



Wróćmy jeszcze na Karwiny. Z racji tego, że przystanek PKM Karwiny powstaje na łuku linii, konieczne było wykonanie splotu torowego. To rzadko spotykane rozwiązanie stanowi dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm. Z kolei pociągi pasażerskie będą zatrzymywały się blisko krawędzi.

Co ciekawe, splot torowy powstał nie na betonowych podkładach, a na drewnianych, których żywotność jest zdecydowanie krótsza. Postąpiono tak dlatego, że podkłady na wysokości splotu są dłuższe, a aktualnie żadna firma nie produkuje takich niestandardowych elementów z betonu.

Warto dodać, że koszt budowy splotu torowego poniosła spółka PKP PLK. Za jego wybudowania trzeba było zapłacić wykonawcy ok. 2,5 mln zł.

Czytaj także: Dlaczego Gdańsk i Gdynia nie dofinansują połączeń PKM?

Tak budowano przystanki PKM w Gdyni - film z października.


Dzień otwarty przystanków PKM w Gdyni



Z okazji oddania do użytku nowych przystanków PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion w niedzielę 10 grudnia, w godz. 10 - 13. na obu przystankach odbędzie się "Dzień otwarty"

Specjalnie na tę okazję przygotowano 2,5 tys. pamiątkowych biletów z pierwszego dnia funkcjonowania przystanków PKM Gdynia Karwiny i PKM Gdynia Stadion. Są one stylizowane na stary bilet kolejowy, ale w nieco większym formacie - tak, aby można było go wykorzystywać na co dzień jako np. zakładkę do książki. Wprawdzie bilet ten nie będzie uprawniał do darmowego przejazdu pociągiem (do tego, nawet w tym dniu, wymagany jest standardowy bilet wystawiony przez przewoźnika - SKM Trójmiasto), ale będzie go można wymienić na bilet na mecz Arki Gdynia z Górnikiem Zabrze, który zostanie rozegrany 12 grudnia o godz. 20:30

Natomiast ci wszyscy, którzy przyjadą na "Dzień Otwarty nowych przystanków PKM w Gdyni" pociągiem SKM, po okazaniu ważnego biletu (jednorazowego z tego dnia lub miesięcznego) dodatkowo będą mogli wygrać atrakcyjne gadżety.
Lokalizacja nowych przystanków PKM w Gdyni.
Lokalizacja nowych przystanków PKM w Gdyni. graf. Trojmiasto.pl

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (252)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
12.12.2017 wprowadzono zmiany w regulaminie.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.