• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki PKM w Gdyni nabierają kształtów, ale poczekamy na nie dłużej

Maciej Naskręt
15 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Perony przystanków PKM powoli wyłaniają się z ziemi, a niebawem staną obok nich ozdobne wiaty. Inwestycja jednak niemal na pewno będzie opóźniona. O ile? Inwestor nie wskazuje konkretnego terminu oddania do użytku, ale zapewnia, że wykonawca robi, co może, by poślizg był jak najmniejszy.



Czy nowe przystanki usprawnią ci podroż?

Od siedmiu miesięcy trwają prace przy budowie dwóch gdyńskich przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Karwiny zobacz na mapie GdańskaStadion zobacz na mapie Gdyni. Inwestorem kolejowego przedsięwzięcia jest spółka PKM. Natomiast wykonawcą wartej 25,5 mln zł inwestycji jest konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, które odpowiadało za budowę całej linii PKM.

Zgodnie z umową, inwestycja ma zakończyć się do 31 lipca 2017 r. Wykonawcy będzie bardzo trudno dotrzymać tego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu sparaliżowały większość robót ziemnych. Do tego pojawiła się wpadka przy realizacji peronu na PKM Karwiny - rozebrano jego elementy, które były pieczołowicie stawiane na przystanku PKM Gdynia Karwiny.

Obecnie inwestor nie wskazuje konkretnego terminu zakończenia robót.

- Zapowiadany przez nas termin oddania do użytku obu przystanków w drugiej połowie 2017 r. jest cały czas aktualny i niezagrożony. Podanie dokładnej daty możliwe będzie dopiero po zakończeniu wszystkich prac budowlanych i odbiorów całej inwestycji, których czas trwania jest niezależny od inwestora - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Prace nawet nocą, by odrobić zaległości

Po wznowieniu przez firmę prac budowlanych w marcu, tempo prowadzonych na obu przystankach prac, zdaniem inwestora, jest bardzo dobre.

Część prac wykonywana jest także nocą, kiedy na linii kolejowej 201 jest kilkugodzinna przerwa w ruchu pociągów. W ciągu dnia prace odbywają się bowiem przy jeżdżących regularnie pociągach, które zwalniają na odcinku prowadzonych prac. Dzięki takiej organizacji pracy wykonawcy udaje się nadrobić pewne zaległości, spowodowane przerwą zimową.

Plan budowy przystanków na linii 201 w Gdyni. Plan budowy przystanków na linii 201 w Gdyni.
Zaangażowanie przy budowie przystanków

Na przystanku PKM Gdynia Karwiny rozpoczęła się już odbudowa toru 102, po którym jeżdżą składy w kierunku Kościerzyny (rozebrany w związku z pracami ziemnymi i budowlanymi prowadzonymi bezpośrednio przy nim).

- Obecnie trwa wykonywanie peronu i prac branżowych w peronie oraz budowa klatki schodowej i szybu windowego - po jednej stronie schody już wybetonowane, po drugiej właśnie rozpoczynają się prace zbrojeniowe i szalunkowe - wyjaśnia Konopacki.
Gotowe są już także obie podpory przyszłej kładki łączącej oba perony przystanku, a  w najbliższym czasie wykonawca rozpocznie deskowanie ustroju niosącego samej kładki.

Na przystanku PKM Gdynia Stadion również rozpoczęła się już odbudowa toru 102, trwa też wykonywanie peronu i prac branżowych w peronie. Gotowa jest połowa konstrukcji przejścia pod torami, która pozytywnie przeszła obciążenia próbne (druga połowa przejścia będzie wykonywana po zamknięciu czynnego obecnie toru 101).

W trakcie wykonywania są prace żelbetowe klatki schodowej oraz mur oporowy od strony zamkniętego obecnie toru 102. Natomiast wzdłuż czynnego obecnie toru 101 prowadzone są prace fundamentowe przy murze oporowym.


Kiedy staną ozdobne wiaty?

Jeśli chodzi o charakterystyczne czerwone wiaty PKM, to zostały już one zamówione i są w trakcie produkcji.

- Podobnie jak miało to miejsce wcześniej na budowie PKM w Gdańsku, przywiezione zostaną one jako gotowe prefabrykaty na plac budowy każdego z przystanków i zostaną zmontowane na miejscu. Nastąpi to po zakończeniu prowadzonych obecnie prac budowlanych przy klatkach schodowych oraz przejściu podziemnym i kładce - mówi Konopacki.
Splot torowy, czyli tor w torze na koniec prac

Co ciekawe, wszystkie materiały do wykonania tzw. splotu torowego są już na placu budowy i czekają na montaż, który technicznie możliwy będzie w momencie odtworzenia kompletnego torowiska.

Podkreślmy, że oprócz budowy nowych przystanków, architektonicznie nawiązujących do tych w Gdańsku i wyposażonych w podobną infrastrukturę, szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach.

Z racji tego, że znajduje się on na łuku, konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł.

Miejsca

Opinie (116) 7 zablokowanych

  • Dobrze, że budują - szkoda, że jednak z opóźnieniem (9)

    Ale jak już wszystko zostanie oddane do użytku to moim zdaniem znacząco poprawi się jakość podróży PKM dla mieszkańców Gdyni, z racji o wiele lepszej lokalizacji przystanków

    • 78 11

    • Lepsza lokalizacja przystanków? Gdynia Stadion ok, ale Gdynia Karwiny to lokalizacja średnia, jak nie słaba. (6)

      Jednak trochę z buta, autobusem trzeba będzie iść/jechać. Niby blokowiska blisko, ale jednak przystanek w takim odludziu trochę, że trzeba trochę setek metrów przejść. Ale lepiej tego nie dało się rozwiązać, tak biegną tory i tylko tam można było zbudować przystanek.

      • 12 13

      • Na jakim odludziu? Stacja będzie bliżej ludzi, niż ta obecna, tymczasowa, która jest w Wielkim Kacku.

        • 15 1

      • A w ktorym miejscu byloby wlasciwie? (2)

        • 7 1

        • (1)

          na Karwinach II w lesie po środku całej dzielnicy, wtedy tylko miałbym zejscie na dół tarzanem (taka górka) i juz bym był na stacji, a tak trzeba bedzie drałowac z buta na jedynke. Z drugiej strony obecna lokalizacja najbardziej nadaje sie na planowany wielki węzeł komunikacyjny. Ludzie z karwin 2 i 3 beda podjezdzac jeden, dwa przystanki do PKM-ki czesto bez biletu a kanary beda urzadzac polowania i mandatowe dożynki, tak to bedzie wygladac

          • 0 1

          • rozważ opcję "rower" + PKM

            od kilku lat korzystam z opcji rower + SKM + rower na trasie Jasień - Sopot i bardzo sobie chwalę.

            Jak będzie rower metropolitalny i sensowne parkingi rowerowe na stacjach to zrezygnuję z wożenia roweru w pociągach SKM.

            • 1 0

      • Bzdura (1)

        Gdynia Stadion jest błędnie zlokalizowana, ale za to Karwiny bardzo dobrze. Zapominasz, że jest to przystanek przeznaczony dla mieszkańców calej zachodniej Gdyni i sąsiednich miejscowości, a nie tylko Twojej Nałkowskiej. Bezpośredni dostęp do głównej arterii drogowej to gwarant sukcesu

        • 0 1

        • minusa dałem za krytykę lokalizacji Gdynia Stadion.

          za resztę możesz liczyć na plusy (nie ujemne)

          • 0 0

    • Czekamy z niecierpliwością

      • 4 1

    • fajnie, fajnie

      wreszcie nie trzeba będzie na taksówkę wydawać i się wlec pół godziny albo i więcej

      • 2 0

  • Hmm (5)

    31 lipca 2017 a druga połowa 2017 - to jednak dość duża różnica, bo drugie może równie dobrze oznaczać 31 grudnia 2017.

    • 31 8

    • (3)

      bliżej wyborów i cysorz zapunktuje

      • 6 7

      • Szczególnie, że wybory w listopadzie 2018, to tak zapunktuje, że hohoho... (2)

        A inwestycja to PKM (kasa z Urzędu Marszałkowskiego), a nie Gdyni jako takiej.

        • 11 0

        • czyli samolociki prezia w 18?

          • 3 3

        • Niewazne czyja iwestycja, czy kasa - UMG i tak sie tym pochwali.

          • 1 6

    • Nie do końca,

      Rozkład ustalany jest w grudniu więc do tego czasu musi być wszytko gotowe, odbioru i inne, tak by przystanek mógł wejść w grafik i ustalić dla niego plan, więc teraz trzymamy kciuki za grudzień

      • 2 0

  • to nie jest inwestycja urzędu miasta, oni ustami Pani vice prezydent powiedzieli co myślą o PKM. (5)

    • 20 6

    • Oni, czyli kto? I co wice powiedziała o PKM? Cytat poproszę. (3)

      • 9 7

      • OnI - urząd miasta Gdynia. (2)

        Gruszecka - nie jestem zainteresowana PKM.

        • 12 6

        • Konkretny cytat, data i źródło wypowiedzi? Czy poruszamy się w sferze "z mojej wiedzy wynika, że tak powiedziała"? (1)

          • 6 4

          • on wie cośtam cośtam

            ale nie powie

            • 3 4

    • haha, juz nie ma co wymyslac co? a wpisy klepac trzeba...

      • 4 4

  • "Perony przystanków PKM powoli wyłaniają się z ziemi'

    - a niektore z ruin poprzedniego peronu-fuszerki... ;))))

    • 38 7

  • Co z budowa dróg i chodników do PKM Karwiny??? (7)

    Czy Szczurek zbuduje parking P&D??

    • 35 8

    • P&D

      Parkuj i dyla ?

      • 7 2

    • Po co ci tam parkingi dla osób korzystających z PKM? Podjedziesz z Dąbrowy na Karwiny autem, żeby przesiąć się na PKM do (3)

      centrum?

      • 4 12

      • tak. unikne korków i opłat za parkowanie!!! (1)

        • 10 2

        • Unikniesz korków i opłat za parkowanie to raz.

          Druga strona medalu to: opłata za przejazd PKM, PKM nie będzie kursowało jak SKM co 7 minut, więc będziesz musiał na konkretną godzinę być na dworcu, a co jak będzie korek i nie zdążysz dojechać autem na PKM. Od razu pewnie pojawi się "artykuł czytelnika" na trójmiasto.pl

          • 1 3

      • A kto będzie jeździł PKM do Gdyni z Karwin jak można trajtkiem?

        Do Gdańska to co innego...

        • 0 2

    • Nie

      da się

      • 5 3

    • Chyba ta, skoro udało się pozyskać dofinansowanie?

      • 0 2

  • W Gdyni budują, a w Gdańsku już od kilku lat są (7)

    kto tam rządzi?

    • 17 38

    • Kto rozdzielił tak pieniądze z UE na PKM, że w Gdyni dopiero 2 przystanki budują.. (1)

      a w Gdańsku już dawno zbudowano kilka przystanków.

      • 21 4

      • Weź trollowi nie tłumacz

        pewnie z PO lub od parti miłosci z Madery

        • 8 6

    • (4)

      PKM to inwestycja realizowana przez województwo, a nie Gdańsk czy Gdynię -
      zatem to ich pytaj, czemu tak a nie inaczej ją zrealizowali (tj. jako gdańską kolej miejską).

      Generalnie PKM to znakomita ilustracja polityki "regionalnej" ostatnich lat w pomorskim.

      • 12 2

      • ale brednia (2)

        Gdzie mialyby powstac dodatkowe przystanki PKM w Gdyni na lini koscierskiej?

        Ile Gdynia doklada sie do SKM?

        Ile Gdynia dolozyla do PKM? Gdansk oddal tereny pod Nowa Abrahama i tramwaj "Morena"-Wrzeszcz pod PKM. Wartosc 80-100mln zlotych.

        Gdynia zachowuje sie jak male upierdliwe dziecko. Nic nie przynosi do domu, na wspolne przedsiewziecia nie ma nigdy ochoty, ale potem krzyczy, ze inni maja, a ono nie.

        Slabe drodzy panstwo. Na poczatek miejcie udzial w SKM wiekszy niz Pruszcz Gdanski i Rumia. A potem oczekujcie, ze taka kolej bedzie was wozic. Poki co to pasozytujecie.

        • 7 14

        • kolejny Janusz z teoriami

          • 5 1

        • Brednie to kalizm, który uprawiasz.

          Gdańsk nic nie oddał, Gdańsk wszystko dostał - inwestycję "regionalną" za 730 mln. Wartość terenów, które Gdańsk musiał zabezpieczyć pod inwestycje (jak i każde inne miasto, które taki prezent by dostało) jest wirtualna (i obecnie pewnie wyższa, bo inwestycja spowodowała wzrost wartości terenów wokół PKM). Hipotetyczną wartość planowanych fikcyjnych linii tramwajowych nawet szkoda komentować.

          Udziały Gdańska i Gdyni w SKM nie mają nic wspólnego z PKM (inwestycją wojewódzką); decyzje odnośnie PKM podejmowano długo przez decyzją o tym, kto będzie jej operatorem. Pomijam, że Gdańsk podwyższył swój wkład w SKM ze względu na finansowanie rozbudowy SKM w Gdańsku (stacja Śródmieście).

          Kolejna odpowiedź: w odróżnieniu od Gdańska Gdynia musi dopłacić do swoich przystanków (pomimo że co do wartości część gdyńska to pojedyncze procenty części gdańskiej) - więc tak bezwzględnie jak procentowo Gdynia dokłada więcej.

          To Gdynia inicjowała to wspólne przedsięwzięcie i bez Gdyni Gdańsk nie dostałby w prezencie PKM - naprawdę tego nie widzisz? A na jakie wspólne przedsięwzięcia Gdynia nie ma ochoty? Przykłady proszę. Bo na razie kilka ich było - właśnie PKM jest tu przykładem - i oto jak Gdynia na tej spółce wyszła.

          A Twój pogląd na pasożytowanie jest już doprawdy rozkoszny - jedno miasto otrzymuje inwestycję (za friko), drugie nie dostaje nic, a potem do swojej części musi się jeszcze dołożyć - i to drugie jest pasożytem? Osobliwe podejście. Póki co to jednak Gdańsk jest beneficjentem wszelkich inwestycji centralnych (np. Obwodnica Południowa) i regionalnych (np. PKM), bez udziału własnego i kosztem otoczenia/regionu. I kto tu na kim pasożytuje?

          • 1 0

      • A przystanki miały być początkowo w Gdyni cztery (budowane równolegle z gdańskimi): Wzgórze Św. Maksymiliana, Stadion, Mały Kack/Witomino i Karwiny (potem jeszcze rozważano Fikakowo).

        Zresztą dyskusja jest wtórna i dobrze o tym wiesz.

        • 0 0

  • Wpadka za wpadką (5)

    Ze względu na niskie temperatury i opady śniegu??? Gdzie??? Na Syberii???? A co to za zima była u nas? Inna rzecz ze jeśli ktoś zgłasza sie do przetargu i ma budować w okresie zimowym to chyba uwzględnia w planach warunki pogodowe. Chyba ze liczy iż tej "zimy" nie będzie.
    Absurd do kwadratu.

    • 73 8

    • może była zima tylko tam, w miejscu robót :))??

      • 15 4

    • Ooo inżynier Mamoń się znalazł. Nie jedną budowę obskoczył, nie takie warunki pogodowe widział. (1)

      • 5 11

      • taki Janusz internetu w uciągniętych gaciach

        co wszędzie był i na wszystkim się zna,
        szkoda tylko , że pracy znaleźć nie może

        • 0 0

    • BCB - biurowiec przy lotnisku jakoś można było budować cała zimę (1)

      A też lali beton cały czas.. Ostatnio była wiecha, no ale to inwestor prywatny i pilnuje biznesu.

      • 4 2

      • Czytanie ze zrozumieniem

        Opóźniły się prace ziemne, nie lanie betonu w biurowcu.

        • 5 0

  • Dojscia do przystankow! Chodniki !! Z osiedli okolicznych ! (4)

    Tak w Gdansku jak i w Gdyni , mega brakuje !!

    • 28 5

    • Masz kolejkę to się ciesz i nie marudź

      Na Pogorze jest tylko jedna stara, nieremontowana, wąska droga i wiecznie zakorkowana i ciagle obiecanki oczywiście przed każdymi wyborami

      • 5 6

    • Ciesz się, że kasy z UE starczyło na tory i przystanki. Tak byś wogóle nic nie miał.

      • 6 1

    • Gdzie te dojścia???

      O czym ty mówisz???

      • 1 0

    • nie tylko chodniki ale wygodna infrastruktura dla pieszych i rowerzystów

      • 0 0

  • Jak dobrze że PO już nie rządzi w Polsca (8)

    Platfusy rządzące województwem miliard złotych dotacji na Pkm wydali w Gdańsku budując 10 przystanków i tory.
    Dopiero jak się okazalo, że 50 mln trzeba co roku dopłacać bo brak pasażerów to łaskawie drobne dofinansowanie na dwa przystanki w Gdyni Struk z kolesiem dal

    Aktualnie dotacja do pasażera PKM to 25zl
    A do pasażera SKM to 0.5zl
    Ekonomia wg PO: publiczna kasa nasze stołki

    • 36 110

    • W Gdańsku polowe rzystankow w polu pobudowali (3)

      A Gdynie platfusy sekowali tyle lat

      Dobrze że w tyłek kopa dostali. Gdynia ma szansę odżyć bo Gdańsk już nie będzie miał całej kasy przeznaczonej na Pomorze.
      Całe Pomorze odetchnie

      • 9 28

      • A ty dobrze sie czujesz obłąkańcze? (2)

        Sam sobie odpisujesz na post? :)

        • 21 7

        • To ten gdański troll co się podszywa pod rzekomemego mieszkańca Gdyni.

          łatwo go rozpoznać, bo popełnia błąd ortograficzny pisząc mieszkańców miast z wielkiej litery. Albo w tekście albo w podpisie widzimy u niego słowo "Gdynianin".

          • 11 3

        • Filipowi należy odpuścić

          da radę

          • 0 1

    • precz z faszyzmem (1)

      pisobolszewii od Polski
      tak można tylko to coś skomentować!

      • 6 8

      • żenujący PiSowski trolizm

        dno,
        myślisz, że nie wiemy, że to ty PiSowska kaleko
        przykuta do laptopa?

        • 5 2

    • brednie (1)

      d*pku żołędny kto od dwóch lat rządzi PO? NIE pis . To czego się lemingu czepiasz. Najpierw się zoriętuj , a później pisz.

      • 1 3

      • PiS powsadzał Misiewiczów na stanowiska i wszystko leży i kwiczy

        bo gamonie nic nie potrafią

        • 1 0

  • (7)

    wow inwestycja w Gdynii usmiechnij sie szczur:)

    • 20 13

    • To jak i wiele innych inwestycji w Gdyni (6)

      powstaje tylko i wyłącznie dla tego, że Gdynia leży blisko Gdańska.
      Gdyby nie Gdańsk w Gdyni nie byłoby ani SKM ani PKM.

      • 12 10

      • (3)

        To już jest gruba przesada - żeby nie powiedzieć bezczelność.

        Sąsiedztwo Gdańska to w ostatnich latach przekleństwo Gdyni; generalnie Gdańsk otrzymuje wszelkie dotacje kosztem regionu - i PKM, inwestycja rzekomo regionalna, jest tutaj najlepszym przykładem.

        SKM ma w Gdyni siedzibę (i to od lat) a także i wasztaty i ogólnie pojęte zaplecze techniczne. Nawet PKM fikcyjnie z początku kursowały do Gdyni ze względu na konieczność mycia i przeglądów...

        A tak na marginesie, Panie S - robisz postępy: Gdynia z dużej litery, niebywałe. Ale zastanów się nad jedną konsekwentną wersją swojego hejtu na temat Gdyni - na ogół piszesz, że nie ma tu żadnych inwestycji a teraz (abstrahując od sensu wypowiedzi), że "wiele inwestycji w Gdyni powstaje (...)". To w końcu są jakieś czy ich nie ma?

        Może warto w końcu zaakceptować fakt, że bez Gdyni (jak i Gdańska), nie byłoby Trójmiasta. To jest jedna aglomeracja, jeden rynek pracy, itp. A że nierówno dofinansowywana, to już inna sprawa.

        • 12 4

        • Nie przeklenstwo, a fakt (2)

          I trzeba sie dostosowac. Gdynia nie wytrzyma konkurencji z Gdanskiem i nie powinna probowac stawiac sie jako rownorzedne miasto. Za mala skala, za malo terenow do rozwoju, za malo ludzi.

          Na tyle dobre szkoly srednie, ze po ich ukonczeniu absolwenci musza wyjechac z Gdyni (choc do Gdanska, ale czesto duzo dalej) na studia, bo uczelnie gdynskie to kpina.

          Gdynia musi zrozumiec, ze jej przyszloscia jest wspolpraca w ramach Trojmiasta (szeroko rozumianego) jako drugie najwieksze i drugie najwazniejsze miasto. To niezla sytuacja.

          Pamietajmy, ze Gdynia ma liczbe mieszkancow zblizona do Radomia. Mysle, ze radomianie chetnie zamieniliby sie na taka lokalizacje.

          • 10 5

          • następny debil

            • 2 7

          • To co proponujesz, to nie współpraca a podporządkowanie się. I zupełnie nie dostrzegasz arogancji władz Gdańska, jeżeli już o rzeczonej współpracy mowa.

            Akurat pakiet szkół wyższych Trójmiasta bardzo ładnie się uzupełnia - w Gdyni są specyficzne uczelnie "morskie", w skali kraju unikatowe; w Gdańsku, jak przystało na stolicę regionu, wiodący uniwersytet i wyższa uczelnia techniczna oraz akademia medyczna. Nie widzę konfliktu. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb - oczywiście, sporo osób nie jest zainteresowanych specyficzną ofertą gdyńskich AM i AMW, ale i ze względu na tę specyfikę przyjeżdża tutaj dużo osób (i to nie tylko z pomorskiego).

            Tak czy owak "rozumienie" Gdyni nijak się ma to polityki ostatnich lat, polegającej na radosnym dotowaniu Gdańska (czy to inwestycjami centralnymi/regionalnymi, do których Gdańsk się nie dokłada, czy też maksymalnymi dofinansowaniami inwestycji "miejskich", nawet tragicznie prowadzonych).

            Uwaga dot. Radomia jest dla mnie mało zrozumiała i nie wiem, o czym ma świadczyć. Prawda jest taka, że Gdańsk jest (pod względem ludności) szósty, Gdynia dwunasta (i na marginesie, ma ponad 30 tys. mieszkańców więcej niż Radom, jeżeli ma to jakiekolwiek znaczenie) - bo właśnie, tylko co z tego? Ważne jest, że Trójmiasto (wraz z otoczeniem) to trzecia największa aglomeracja w Polsce. Jeżeli jego składowe będą się wzajemnie uzupełniać, stanowimy (jako Trójmiasto) niebagatelną siłę i mamy naprawdę duży potencjał. Tymczasem polityki regionalnej póki co raczej brak - gdański port jest rozbudowywany pod kątem rywalizacji z gdyńskim (zamiast razem rywalizować z Hamburgiem), kolejna galeria handlowa w Gdańsku blokuje połączenia kolejowe do ponoć strategicznego portu w Gdyni (kuriozalna sytuacja), regionalna kolej budowana jest tylko w jednym mieście (obecnie za pojedyncze procenty budżetu projektu i za dopłatą ze strony Gdyni tutaj w końcu powstają dwa przystanki), itp., itd.

            Póki co to kpina a nie współpraca i narzucanie woli silniejszego.

            • 2 4

      • W Gdyni europejskie puchary.A co w Gdańsku?Przetrawione miliony braci Paiszalo Peszkinów i innych...

        • 2 6

      • Kompletnie niezrozumiała uwaga

        Zapewne na potrzeby samego Gdańska czy Gdyni nie byłoby potrzeby tworzenia SKM (które powstało lata temu).

        Co do PKM - Gdańsk go nie chciał, to Gdynia optowała za kolejką miejską. Tak więc już prędzej można stwierdzić, że bez Gdyni Gdańsk nie miałby PKM a szybki tramwaj, za którym optował. I pewnie na własne potrzeby Gdańsk rozwijałby komunikację tramwajową a Gdynia - trolejbusową.

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane