• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki tramwajowe na ulicy. Czy trzeba je przebudować, by były bezpieczne?

Szymon Zięba
1 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Przystanek tramwajowy na ul. Mickiewicza. To jeden z pięciu przystanków w Gdańsku, gdzie pasażerowie wysiadają z tramwaju wprost na ulicę, która nie jest wyniesiona.
  • Przystanek tramwajowy Kasztanowa w Nowym Porcie. To w tym miejscu samochód wjechał w wysiadającego z tramwaju pasażera.
  • Przystanek tramwajowy Kasztanowa w Nowym Porcie.
  • Przystanek tramwajowy Rybołowców w Nowym Porcie.
  • Przystanek tramwajowy Przychodnia w Nowym Porcie.

Nie milkną echa wypadku, do którego doszło 20 czerwca przy ul. Oliwskiej.Mapka Sprawa potrącenia wysiadającego z tramwaju mężczyzny zostanie przeanalizowana przez Komisję ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego gdańskiego magistratu. Przystanek "Kasztanowa" jest jednym z pięciu, gdzie pasażerowie wysiadają bezpośrednio na ulicę.



Przypomnijmy: 29-letnia mieszkanka Gdańska, jadąc prawym pasem ul. Oliwskiej, na wysokości przystanku tramwajowego, podczas omijania tramwaju nie zastosowała się do obowiązku zatrzymania pojazdu, by zapewnić pieszym swobodne dojścia do chodnika.

W efekcie potrąciła wysiadającego z tramwaju mężczyznę, który został przewieziony do szpitala.

Moment wypadku przy ul. Oliwskiej

Samo wydarzenie i nasza publikacja wywołały dyskusję na temat tramwajowych przystanków, znajdujących się na jezdni.

Czy wybudowanie wyniesienia poprawi bezpieczeństwo na przystankach na ulicy?

Z pytaniami do władz miasta, m.in. dotyczącymi kwestii bezpieczeństwa, zwrócił się radny Przemysław Majewski (PiS).

Z przekazanych mu odpowiedzi wynika, że sprawa została przekazana do Komisji ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego działającej przy Zespole ds. Zarządzania Ruchem Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Urzędnicy zapowiadają, że przeanalizują możliwości poprawy bezpieczeństwa na tego typu przystankach tramwajowych.

Przystanki wiedeńskie poprawią bezpieczeństwo?



Jednym z rozwiązań (co sugerował w swoich pytaniach radny Majewski) mogłaby być ich przebudowa na tzw. przystanki wiedeńskie.

Przystanek "wiedeński" w Łodzi, ul. Piotrkowska. Przystanek "wiedeński" w Łodzi, ul. Piotrkowska.
Ich konstrukcja polega na podniesieniu jezdni w rejonie przystanku do poziomu chodnika. Rozwiązanie stosowane pioniersko w Wiedniu, umożliwia łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju oraz spowalnia ruch i zwiększa bezpieczeństwo pieszych.

Ewentualny remont miałby dotyczyć pięciu przystanków - w tylu miejscach bowiem piesi wysiadają z tramwajów wprost na jezdnię, która poza malowaniem poziomym nie jest w inny sposób przystosowany do przyjmowania pasażerów.

Znajdują się one przy ul. Oliwskiej (Przychodnia 01Mapka, Rybołowców 01Mapka, Kasztanowa 01Mapka, Kasztanowa 02Mapka przy ul. Oliwskiej) oraz przy ul. Mickiewicza (przystanek Mickiewicza 01Mapka).

Warto dodać, że jeszcze niedawno tego typu przystanki znajdowały się m.in. na ul. LenartowiczaMapka na Przeróbce. Zostały jednak przebudowane w ten sposób, że ich nawierzchnia została wyniesiona.

Miasto: przystanki są bezpieczne



Otwarte pozostaje pytanie o bezpieczeństwo na takich przystankach. Zdaniem urzędników są one dopuszczone przepisami prawa, funkcjonują w Gdańsku od wielu lat, a korzystanie z nich nie wiąże się dla pasażerów z nadmiernym ryzykiem oraz zagrożeniem dla życia i zdrowia.

- Prawdopodobieństwo, że w takim miejscu mogłoby dojść do wypadku wynika tylko i wyłącznie złamania przepisów przez innych użytkowników dróg - tak jak w sytuacji, gdy do wypadku dochodzi np. na przejściu dla pieszych, chodniku, deptaku (przed czym trudno byłoby ostrzegać komunikatami głosowymi lub innymi znakami) - podkreślają urzędnicy w odpowiedzi na interpelację radnego.
Przypominają też, że przepisy jasno określają obowiązki kierowcy zbliżającego się do znaku P-17 i nie nakładają w związku z tym znakiem żadnych dodatkowych powinności ani na zarządcę drogi, ani na organizatora komunikacji, ani na świadczącego usługi przewozowe operatora.

- Oznacza to, że w ocenie ustawodawcy takie miejsce jest bezpieczne, a pasażerowie komunikacji mogą z niego korzystać bez obaw o życie i zdrowie - kończą przedstawiciele magistratu.

Miejsca

Opinie (146) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (4)

    Rozwiązaniem jest bezwzględny zakaz ruchu pojazdów transportu indywidualnego .

    • 25 31

    • Odstaw prochy, Sergiej!

      • 17 6

    • (1)

      Przypomnimy Tobie to jak będziesz wymieniał meble - rower cargo i zasuwaj z wersalką...

      • 16 4

      • Rower to też pojazd transportu indywidualnego. Gość odleciał w kosmos bardziej niż Łajka xD

        • 17 0

    • Rozwiązaniem jest zakaz ogólny zakaz ruchu w mieście, również ruchu pieszego. Wszyscy na wieś, bo miasta są niebezpieczne i powinny być puste.

      • 8 0

  • Większość tego typu przystanków jest w nowym porcie, a nowy port już nikogo nie interesuje.

    • 19 10

  • Niebezpiecznie (3)

    to jest wtedy, gdy rowerzyści pędzą chodnikami przeznaczonymi tylko i wyłącznie dla pieszych!

    • 50 18

    • Ile osób zginęło już na skutek tego pędzenia?

      • 11 20

    • To sprawdźmy: (1)

      w 2020r jak i 2021rowerzyści nie zabili żadnego pieszego (mimo że większość chodników jest współdzielonych i rowerzysta ma nakaz po tym jechać więc ryzyko potrącenia jest duże)

      kierowcy w Polsce zabili odpowiednio 16 pieszych w 2020r i 17 pieszych w 2021r na.... chodnikach gdzie samochodu w ogóle być nie powinno.

      Tak tak rowerzyści są niebezpieczni

      • 11 16

      • Też uważam że rowerzyści są niebezpieczni, te wszytkie wymienionw wypadki nie są spowodowa przez normalnych kierowców tylko przez rowerzytów którzy wsiedli do samochodu

        • 5 3

  • To nie przystanki są niebezpieczne (4)

    Tylko kierowcom brakuje elementarnej wiedzy.

    • 64 9

    • Jakiej wiedzy? Przecież jest oznakowanie, którego nie potrafią zrozumieć.

      Nie jest kwestia wiedzy, to skrajna głupota.

      • 10 3

    • wiedzę mają

      rozumu jednak brak

      • 11 2

    • Bo to zwykłe trojmiejskie kierofczyki (1)

      • 1 4

      • Znak P-17

        Znak P-17 "linia przystankowa" wyznacza na jezdni miejsce przystanku autobusowego, trolejbusowego oraz tramwajowego i oznacza, że zakaz zatrzymywania się innych pojazdów na przystanku obowiązuje na całej długości linii.

        • 0 0

  • (3)

    Niestety ale "przystanki wiedeńskie" na niewiele się zdają.Jestem motorniczym i widzę jak kierowcy są niedouczeni lub poprostu głupi i bardzo często wjeżdżają pomimo zatrzymania się tramwaju i otwierania drzwi .

    • 69 6

    • To spójrz w lusterko (2)

      I nie otwieraj drzwi dopóki nie masz pewności że samochody się zatrzymały.

      • 4 20

      • (1)

        Jakby każdy motorniczy za każdym razem nie otwierał drzwi, bo nie ma pewności, to uwierz, że zaraz by przyleciał pasażer z pretensjami, że chce wysiąść.

        • 10 3

        • no!,ja sie zatrzymuje i nie patrze w lusterka swoje i pasazera,tylko otwieram drzwi, a tak na marginesie ,zdaza sie czesto kreska pozioma ,a tramwajaz mknie po szynach!!.

          • 0 0

  • no na naszych kierofczyków to tylko betonowe zapory pomagają (2)

    • 43 14

    • A na twój betonowy mózg (1)

      nawet betonowa zapora nie pomoże!

      • 10 10

      • Daj spokój. Przecież to nieuleczalny fanatyk.

        Cale zlo tego świata widzi w kierowcach. Jak jednemu na 100 tys. zdarzy sie blad to będzie hejtował przez miesiąc. Olej go.

        • 8 1

  • Dac monitoring i kazdego dekla na Polcje. Szybko sie naucza. Inaczej maja gdziej i jada miedzy wysiadajacymi z tramwaju

    • 22 7

  • Kochanowskiego (1)

    Ten i**otyzm wymiata... Na łuku zwężenie i wymyślony przystanek dla linii która krąży raz na godzinę oraz dodatkowo strasznie ruchliwy ten przystanek...

    • 10 18

    • To prowadz zgodnie z przepisami. Wtedy jest bezpiecznie

      • 13 3

  • Przystanek Mickiewicza można by teoretycznie przenieść na Hallera (7)

    Ale w praktyce poszerzenie Hallera wydaje się zbyt skomplikowane dla UM. Z drugiej strony skoro Hallera w stronę morza zwężają do jednego pasa, to tu by mógł też zwęzić i zrobić przystanek zamiast pasa.

    • 11 39

    • (1)

      Szczególnie że z lewego pasa skręca się w Mickiewicza. Rozumiem korek do Klinicznej to jest to czego oczekujesz? Czy może zakaz skretu byłby lepszy? A może wyciąć wszystkie drzewa w rejonie skrzyżowania?

      • 7 2

      • Przystanek można zrobić kilkadziesiąt metrów przed skrzyżowaniem i za nim zrobić pas do skrętu w lewo.

        A drzewa można posadzić nowe. I najlepiej wycinać te, które stoją na przeszkodzie zmian, a nie "wszystkie".

        • 1 7

    • Wiesz ile aut skręca tam w lewo? Z Hallera w Mickiewicza? (2)

      Jak zrobisz jeden pas to nie dość że będą stali ci co chcą jechać prosto bo będą czekali aż skręcający w lewo puszczą tramwaj to dodatkowo będą czekali na skręcających w prawo chcących puścić pieszych mających w tym samym czasie zielone. Jak widzę ile aut skręca tylko w lewo, Twoim sposobem puścisz o 16:30 jakieś 4 auta z 35 oczekujących. Tam brakuje trzeciego pasa do skrętu w prawo a nie odebrania jednego z dwóch pozostałych. Na to nie ma miejsca. Rozwiązaniem idealnym było by zrobienie wspólnego przystanku pomiędzy torami i otwieranie lewych drzwi.

      • 5 0

      • Już pominąłem fakt że takie rozwiązanie umożliwia skasowanie dwóch niepotrzebnych przystanków.

        Tego na Mickiewicza i tego na Hallera w kierunku Brzeźna. Wystarczy zabrać trochę trawy i przebudować torowisko.

        • 0 7

      • Wiem ile aut skręca w lewo

        Zdecydowanie za dużo. Przez to tramwaje łapią opóźnienia na Mickiewicza. Likwidacja lewoskrętu zdecydowanie poprawiłaby jakość komunikacji miejskiej: bezpieczny przystanek i mniejsze opóźnienia.

        • 2 3

    • Przeciez na Hallera mamy

      Przystanki Mickiewicza 02 i 03 i uważam że rozklad jest całkiem ok jeżeli chodzi o dostępność miejsca itp. Ten przystanek Mickiewicz 01 na ul Mickiewicza wystarczy zrobić wyniesiony i wszystko będzie lepiej. Tak aby była konieczność zwolnienia do tych 20-30 km/h. I tak później są jeszcze progi zwalniające a ta ulica nikt szybciej nie pojedzie.

      • 2 2

    • daj se spokój z takimi głupimi pomysłami

      • 2 2

  • one są bezpieczne już nie wydziwiać (1)

    • 12 9

    • A  gdyby tu staruszka przechodziła do domu starców, a tego domu jeszcze nie było, a dzisiaj już by był, to wtedy wy byście tę staruszkę przejechali, a to być może wasza matka!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane