• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przywrócą blask Wielkiej Alei Lipowej

Rafał Borowski
22 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Krok w stronę upiększenia Wielkiej Alei Lipowej
Jedną ze zmian będzie pojawienie się nasadzeń zieleni w postaci żywopłotów, których celem będzie ochrona szpalerów drzew m.in. przed solą drogową. Jedną ze zmian będzie pojawienie się nasadzeń zieleni w postaci żywopłotów, których celem będzie ochrona szpalerów drzew m.in. przed solą drogową.

Nasadzenia zieleni wzdłuż szpalerów drzew, uzupełnienie ubytków w szpalerach lipami czy zwężenie szerokości - a nie liczby - pasów jezdni. Władze Gdańska przedstawiły w piątek koncepcję rewitalizacji Wielkiej Alei Lipowej, czyli zabytkowej arterii wzdłuż al. Zwycięstwa. Jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na projekt budowlany, zaś pełna realizacja projektu nastąpi w ciągu najbliższych kilku lat.



Jak oceniasz założenia zaprezentowanego projektu?

Wielka Aleja Lipowa, zwana także po prostu Wielką Aleją, to unikatowy zabytek w skali całego kraju. To jedyna tak duża i tak dobrze zachowana aleja, wzdłuż której rosną aż cztery rzędy drzew.

Powstała w latach 1768-1770, na miejscu istniejącej od wieków drogi z Gdańska do Oliwy. Jej inicjatorem był burmistrz Gdańska Daniel Gralath, który także wyłożył pieniądze na sfinansowanie inwestycji.

Daniel Gralath: podpalił elektrycznością spirytus, zostawił Gdańskowi najpiękniejszą aleję



Jak już wielokrotnie informowaliśmy na przestrzeni ostatnich lat, obecny stan alei pozostawia wiele do życzenia. Upływ czasu sprawił, że część drzew nie przetrwała do czasów współczesnych, a stan niektórych istniejących pozostawia wiele do życzenia. Jak wykazały badania, niebagatelny wpływ na to ma wysoki poziom zasolenia gleby, której źródłem jest sypana zimą na drogi sól.

Specjaliści analizowali projekt zmian



Ponadto, na przestrzeni ponad dwóch stuleci, aleja przekształciła się w ruchliwą ulicę o jednym z największych natężeń ruchu w całym Trójmieście. Z tego powodu aleja już dawno przestała pełnić funkcję rekreacyjną, czyli miejsca spacerów.

Aby przeciwdziałać tym negatywnym zjawiskom i przywrócić alei dawny blask, władze Gdańska powołały Radę Wielkiej Alei Lipowej. Jak sama nazwa wskazuje, to zespół złożony z przedstawicieli magistratu i specjalistów, których wiedza była przydatna przy tworzeniu planu ratowania zabytku. Wśród nich znaleźli się m.in. Katarzyna Rozmarynowska, architekt i autor monografii opisującej dzieje procesu budowy gdańskiej zieleni publicznej, Igor Strzok, wojewódzki konserwator zabytków, Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania, Janusz Witkowicz, kierownik działu zieleni GZDiZ.

Przetarg na projekt budowlany



Po zakończeniu serii posiedzeń, w piątkowe przedpołudnie zaprezentowano mediom efekty spotkań rady. Jest nim projekt rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, a pierwszy krok na drodze do jego realizacji ma nastąpić jeszcze w tym roku. W najbliższych miesiącach zostanie bowiem ogłoszony przetarg na wykonanie projektu budowlanego.

- Ostatnie posiedzenie przesądziło o dalszych krokach, jakie będziemy podejmować w celu rewaloryzacji alei. Głównym przedmiotem tego posiedzenia był projekt koncepcyjny, który został opracowany. Zdeterminuje on w jakim kierunku będziemy szli z wielką aleją. Projekt został oparty na badaniach środowiskowych, w tym na inwentaryzacji drzewostanu, badaniach archeologicznych, opinii konserwatorskiej, a także badaniach natężenia ruchu samochodowego. Sporządzony projekt koncepcyjny jest podstawą ogłoszenia przetargu na projekt budowlany przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Ważnym elementem jest przywrócenie alei jej historycznej funkcji społecznej. Dawniej była miejscem spacerów i spotkań mieszkańców Gdańska i chcemy, by znów zaczęła pełnić tę rolę - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

Co się zmieni na Alei Lipowej?



Koncepcja obejmuje teren wzdłuż al. Zwycięstwa na odcinku pomiędzy rondem Ofiar Katynia a Operą Bałtycką. Jej najważniejsze założenia to:


  • wypełnienie miejsc po obumarłych drzewach nowymi lipami,
  • wprowadzenie ruchu pieszego między szpalerami lip,
  • poprawa warunków środowiskowych, m.in. poprzez nasadzenia zieleni wzdłuż drzew, m.in. żywopłotów,
  • zwężenie szerokości pasów jezdni al. Zwycięstwa,
  • wytyczenie ścieżki spacerowej na odcinku od Opery Bałtyckiej do ul. Traugutta i w rejonie pomnika Gralatha od ul. Smoluchowskiego do ul. Skłodowskiej-Curie.


Zwężenie pasów, a nie zmniejszenie ich liczby



Nie ma co ukrywać, że ostatnia z wymienionych kwestii wzbudzi zapewne największe zainteresowanie wśród czytelników. W związku z tym, podkreślenia wymaga fakt, że chodzi o zmianę szerokości pasów jezdni, a nie zredukowanie ich liczby. Innymi słowy, wzdłuż al. Zwycięstwa nadal będą dostępne dla kierowców po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.

Celem jest - jak tłumaczą specjaliści - "zwiększenie powierzchni biologicznie czynnej dostępnej dla rosnących tam drzew". Pasy ruchu zostaną zawężone z 3,5 do 3 m szerokości. Pozwoli to na zwiększenie wspomnianej powierzchni dla drzew. Dziś odległość między drzewami a krawędzią jezdni to 1-1,5 m. Po zmianach będzie to 2,5-3 m.

Nie będzie masowej wycinki drzew



Podczas konferencji zapewniono, że rewitalizacja alei nie spowoduje masowej wycinki rosnących wzdłuż alei lip. Wręcz przeciwnie, nakazano zachowanie możliwie maksymalnej liczby lip. Na długości całej alei trzeba będzie wyciąć tylko kilkanaście drzew, które - jak wynika z badań dendrologów - uległy obumarciu.

- W projekcie koncepcyjnym rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej mowa jest m.in. o nasadzeniach, które uzupełnią istniejący drzewostan. Gatunkiem, który będzie wykorzystywany do tego celu, będzie lipa z odmiany "Pallida". Z jednej strony jest to gatunek zgodny z historycznym składem WAL, czyli lipami holenderskimi. Z drugiej, jego zaletą jest odporność na trudne warunki bytowe, przede wszystkim na problemy z dostępem do wody - tłumaczył Witkowicz.
Na chwilę obecną nie sposób oszacować całkowitego kosztu realizacji projektu, gdyż jego realizacja zajmie kilka lat. Magistrat zapewnia jednak, że już dokonano zabezpieczenia cząstkowych kwot. W planie na 2022 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni na działania związane z pracami w Wielkiej Alei Lipowej przewidział 4,5 mln zł, w planach na rok 2023 r. ponad 5 mln.

Opinie (150) ponad 10 zablokowanych

  • Wielja Aleja Lipowa.

    Doprowadzili słynna Aleję Lipowa do ruiny,a teraz glupio się tłumacza. Nie mają pojęcia o pielęgnacji drzew, zieleni.W urzędzie zieleni siedzą na stołkach ludzie nie mający pojęcia co robią.Niech lepiej już niczego nie dotykają, bo jeszcze gorzej zrujnują.

    • 0 0

  • Pelny blask aleja miala w 1945 roku kiedy byla obwieszona jak choinka.

    • 0 0

  • Jak słyszę rewitalizacja to drżę jak osika

    Podpowiadam: drzewa będą mniej narażone na sól jak się tej soli będzie mnie sypać. Ale przecież tu nie o drzewa chodzi tylko o skrojenie kasy na bezsensownych działaniach, których nie ma jak zweryfikować. Pewnie połowa lip uschnie i dołączy do oliwskiej palmy. Posadzą kilka badyli, które też za kilka lat uschną. A przytulona kasa się przyda.

    • 0 0

  • Ciekawe, czy dożyjemy momentu gdy będą po 2 pasy. (7)

    Każdy pas ruchu w długiej perspektywie sprzyja generowaniu ruchu. Wzdłuż całej długości alei mamy SKM, tramwaje i bezpieczna ścieżkę, więc nie można powiedzieć że nie ma alternatyw. Może warto się zastanowić, czy 2 pasy nie wystarczą a odzyskaną przestrzeń oddać zieleni, pieszym i rowerzystom?

    • 12 20

    • Weź

      Nie pier do l

      • 0 0

    • Skończ z tym bełkotem, jeżdżę tamtędy codziennie i jest tam naprawdę bezpiecznie

      • 1 1

    • Zastanów się warto!

      • 0 1

    • Proponuję jeździć konno, będzie jeszcze bardziej ekologicznie

      • 3 0

    • I kazdy Gdansczanin mieszka wzdluz Grunwaldzkiej?

      I wskakuje do tramwaju lub Skmki?

      • 3 0

    • ścieżka to akurat tandeta do kwadratu. może czas najwyższy zrobić to profesjonalnie i na trakcie konnym wymalować pas ruchu dla rowerów i kontrapas ?!

      • 1 1

    • Mam samochodem wjechać do SKMki czy do tramwaju? A może zacząć jeździć po ścieżce rowerowej?

      2 pasy nie wystarczą. Pamiętaj że to droga wojewódzka 468, a nie jakaś ścieżka w parku. Piesi i rowerzyści mają wystarczająco dużo miejsca w Parku Steffensa

      • 6 1

  • Znowu zwężanie ulicy (1)

    Może niech zamienią drogę krajową w deptak. A pieczywo do sklepów będą przynosić tragarze, jak w dawnej Afryce

    • 24 1

    • No

      I riksze zamiast aut. Będzie piękny Bangladesz.

      • 0 0

  • Zadbajcie o parki które już są

    Zamiast zadbać o 3 parki zlokalizowane przy Grunwaldzkiej, prezydent Gorzelak wymyślił aleję spacerowa pośród szumu samochodów głównej arterii łączącej Trójmiasto . Zwężenie pasów? Kolejne mln w piach i utrudnienie życia stojącym w korkach kierowcom. Zapraszam wszystkich do parku steffensa . Zapyziały i zaniedbany . Zieleń nie jest przycinania . Spacerowiczów brak. Można zrobic skatepark ale po co ? Lepiej zwężać ulice i wydawać mln , zamiast zagospodarować tereny leżące przy ulicy .

    • 1 0

  • (5)

    Nie wiedziałem że doczekam się wdrożenia i realizacji tego istotnego estetycznie projektu jeszcze za mojego życia. Bardzo dobrze że przywrócą Alei Lipowej dawny blask, tym bardziej gdy wiemy jak bardzo była kiedyś atrakcyjnym miejscem do spacerów. Bardzo dobrze, że wreszczie wyczerpuje się priorytet przecinania miasta autostradami, wiecznej betonizacji gdzie się da, oraz puszczania ludzi w trudno dostępne zasikane tunele.

    Pozdrawiam!
    Erazmus 9 cali!

    • 21 16

    • Spacer w srodku dwupasmowki..hmmm jak zdrowo!

      Po obu stronach Alei Zwyciestwa sa dwa duze parki, Zielony i Steffensow . Yen drugi jest raczej zaniedbany. Ostatnio wycinano tam drzewa pod budowe akademikow, o ile sie nie myle.
      To chyba nielogiczne zwby spacerowac posrodku ruchliwej ulicy skoro równolegle biegnie park...

      • 0 0

    • Dla zdrowotnosci

      Rzeczywiscie spacery wsrod spalin samochodowych to cos o czym wszyscy marzą hehe kolejny bzdurny pomysł

      • 4 0

    • Nacpales sie? Nachlales? - nie pisz komentarzy

      • 0 2

    • Właśnie sens wprowadzenia spacerowiczów mnie interesuje

      To przecież bez sensu- to nie jest i nie będzie atrakcyjne miejsce spacerowe, nikt tam nie będzie chodził- szybko zarośnie- pieniądze wyrzucone w błoto. Lepiej od razu posadzić więcej zieleni

      • 5 1

    • palmę też mieli uratować

      jeszcze ponoć w lipcu żyła, jak puścili pijarowe ogary na Zieloną Falę.

      Swoją drogą - widziałeś ile te drzewach mają Jemioły? Na Alei, Aniołkach i Steffensie? W Heroldzie Dulkiewicz chwali się rewitalizacją policji na rynku w Oruni. Na zdjęciu 2 smutne, stare drzewa oblepione jemiołą jak kanalarz stolcem.

      • 5 1

  • Najlepszym pomysłem władzy Gdańska byłoby podać się do dymisji.....żeby nie powiedzieć Jak to mówi pani Lempart do Polskiego rządu

    • 1 0

  • DOŚĆ!!!! czas odwołać osoby decydujące o zmianach w naszym miescie

    przejscia naziemne, grunwaldzka 50, teraz zwężanie głównej arterii miasta- DOŚĆ!!!

    • 1 0

  • Klasyka, za ileś tam lat na tej trasie zostanie 1 pas ruchu dla aut z ograniczeniem do 30 km/h

    i reszta to scieżki rowerowe i chodniki ( ktorymi nikt nie bedzie chodził). Powiedzą, że tak trzeba, bo taki trend na zachodzie. Sciema zawsze gładko im przechodzi przez gardło.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane