• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ptaki wyłączyły ILS na lotnisku w Gdańsku

Michał Brancewicz
7 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 15:05 (7 listopada 2018)
  • Anteny systemu ILS II kategorii nie działają od końca września.
  • Anteny systemu ILS na gdańskim lotnisku.
  • Zestaw anten systemu ILS na lotnisku w Gdańsku.

Od 21 września na lotnisku w Gdańsku nie funkcjonuje system ILS drugiej kategorii, który umożliwia lądowanie w trudnych warunkach pogodowych. Powodem są problemy techniczne. Nieoficjalnie chodzi o to, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej nie zamówiła w przetargu osłon na anteny kierunku, które są obsiadane przez ptaki, co zakłóca sygnał radiowy.



AKTUALIZACJA, godz. 15:05
W środę po południu otrzymaliśmy stanowisko PAŻP-u w tej sprawie.

Paweł Łukaszewicz, rzecznik prasowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej:
- Powodem decyzji o obniżeniu kategorii systemu ILS z II na I na gdańskim lotnisku była zarejestrowana seria alarmów dostarczonego przez dostawcę urządzenia, sygnalizujących przekroczenie parametrów wymaganych dla kategorii II. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej na bieżąco zawiadamia dostawcę sprzętu o wszystkich zauważonych błędach.

Z uwagi na to, że do roku 2023 system objęty jest gwarancją, PAŻP, jako zamawiający, zwrócił się do wykonawcy z prośbą o natychmiastowe zidentyfikowanie przyczyn wszystkich występujących błędów i ich niezwłoczne usunięcie, co będzie podstawą do jak najszybszego przywrócenie działania systemu w kategorii II.

PAŻP nie przesądza, czy przyczyną nieprawidłowego działania systemu jest brak osłon. W przygotowanej przez PAŻP specyfikacji jednoznacznie wskazano, że system ma działać w specyfice gdańskiego lotniska i wywiązania się z tego zobowiązania PAŻP oczekuje od dostawcy systemu.


W niedzielę wieczorem pogoda nie była łaskawa dla pasażerów gdańskiego lotniska. Mgła utrudniała samolotom lądowanie. Problem potęgował fakt, że nie działał system ILS II kategorii, który kosztem ok. 60 mln zł został zamontowany już trzy lata temu i miał umożliwiać lądowanie w trudnych warunkach.

Lotnisko wykonało swoją część prac związaną z nowym oświetleniem pasa startowego, a za montaż systemu radiowego ułatwiającego naprowadzanie samolotów odpowiadała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Samolot Lufthansy krążył w niedzielę wieczorem nad gdańskim lotniskiem. Samolot Lufthansy krążył w niedzielę wieczorem nad gdańskim lotniskiem.
O problemach z lądowaniami w niedzielny wieczór informowali czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Efekt - trzy samoloty Ryanaira nie były w stanie wylądować. Kłopoty miała również załoga Lufthansy lecącej z Frankfurtu. Przy pierwszym podejściu pilot był zmuszony odejść na drugi krąg.

- Jak państwo zauważyli, próbowaliśmy wylądować, ale się nam to nie udało. Co prawda nasz samolot jest bardzo nowoczesny i wiele potrafi, ale na lotnisku w Gdańsku nie wszystko działa, jak powinno - tak według relacji pana Michała, czytelnika Trojmiasto.pl, brzmiał komunikat kapitana samolotu.
Czytaj też: Pół roku bez systemu ILS na lotnisku. Będą kłopoty [ Tekst z 2016 roku]

Okazuje się, że system ILS II kategorii nie działa w Gdańsku od 21 września. Wtedy pojawił się pierwszy komunikat PAŻP-u (tzw. NOTAM) w sprawie obniżenia ILS-u do I kategorii. Powodem było wyłączenie się anten kierunku. Początkowo PAŻP informował, że problemy mogą potrwać do 30 września. Po czym pojawiły się kolejne komunikaty o przedłużaniu się tego terminu. Obecnie mowa jest o tym, że ILS I kategorii będzie funkcjonował na lotnisku aż do 30 stycznia 2019 roku.

Zrzut ze strony, na której pojawiła się informacja o obniżeniu ILS-a do I kategorii. Zrzut ze strony, na której pojawiła się informacja o obniżeniu ILS-a do I kategorii.
- Potwierdzam, że od września nie działa system ILS II kategorii, o szczegóły proszę pytać w PAŻP-ie - ucina Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.
Przez ostatnie miesiące pogoda była sprzyjająca, więc usterka nie była odczuwalna. Gdy nastała jesień, a wraz z nią pojawiły się mgły, brak systemu ILS II dało się odczuć natychmiast.

Jak udało się nam ustalić, anteny kierunkowe przeszły w tryb awaryjny, gdyż na antenach zaczęły siadać ptaki, co zakłóciło sygnał. Stada ptaków mogą swobodnie obsiadać anteny, bowiem w przetargu ogłoszonym przez PAŻP na ILS II zostały wykreślone ze specyfikacji zamówienia specjalne osłony.

Anteny systemu ILS II zostały wyprodukowane przez amerykańską firmę, więc osłony też muszą być zamówione stamtąd.

Zobacz też: Gdańskie lotnisko zyska jeszcze lepszy system lądowania

- Obecnie jesteśmy w trakcie rozmów z PAŻP-em i amerykańskim producentem - mówi przedstawiciel firmy Bartus, która zajmuje się systemami radionawigacyjnymi. - Jeśli zamówienie zostanie złożone, to sprowadzenie osłon potrwa około dwóch tygodni.
Anten na lotnisku w Gdańsku jest 14, a do nich potrzebnych jest aż 196 osłon.

Jeśli osłony przyjadą do Gdańska, będzie jeszcze trzeba je zamontować. To wiązać się będzie z całkowitym wyłączeniem systemu ILS (nawet I kategorii) na około tydzień. O tej porze roku może to oznaczać całkowity paraliż lotniska.

Podobny problem pojawił się na lotnisku w Rzeszowie, gdzie nagle pojawiły się stada ptaków, które obsiadały anteny, zakłócając ich sygnał radiowy. Tam PAŻP domówił i zamontował osłony. W kolejnym roku ptaków już nie było.

W poniedziałek wysłaliśmy pytania do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, ale nie otrzymaliśmy na razie odpowiedzi.
22:22 8 LISTOPADA 18 (aktualizacjaakt. 22:35)

Samoloty mają problem, by wylądować w Gdańsku (59 opinii)

Samolot z Amsterdamu próbował podejść do ładowania ale bez sukcesu. Będzie pewnie próbował ponownie. "Śmiało zmieścisz się" jak mówił klasyk'
Samolot z Amsterdamu próbował podejść do ładowania ale bez sukcesu. Będzie pewnie próbował ponownie. "Śmiało zmieścisz się" jak mówił klasyk'

Opinie (358) 7 zablokowanych

  • to sprawa polityczna... Lotnisko im. Lecha Wałęsy, więc żoliborska kaczka przyleciała zanieczyścić anteny... (1)

    • 5 7

    • nie zrozumiałeś intencji LOT jest chwalony przez kaczki i inne

      strajk przegoniono
      więc
      trzeba innych metod...
      by ludzie zrezygnowali

      • 3 1

  • Sokolnika trzeba zatrudnić.

    Ptaki to przede wszystkim zagrożenie dla samolotów. To, że obsiadają anteny to jest problem poboczny.

    • 6 1

  • (1)

    Ptaki wyłączyły system ils. mam działkę przy samym lotnisku, obserwuję starty i lądowania, zanim pojawi się samolot na niebie po pasie startowym jak opętany jeździ pojazd który nap..... z broni hukowej lub dla urozmaicenia emituje dźwięki nie do zniesienia dla ptaków którym wpadłoby do głowy latać sobie w pobliżu. Tak więc oprócz jakiegoś myszołowa który poszukuje sobie ofiary w trawie tudzież odlatujące stada czapli które zbierają się w pobliżu ale nie na lotnisku to ptaki są tam zjawiskiem incydentalnym. Jeśli więc nie ma osłon to w czym problem zamontować stacjonarne odstraszacze dźwiękowe czy hukowe a ptaki które obsiadają stadami anteny po prostu znikną. Dla sprawdzenia faktów wystarczy dobra lornetka i stanowisko spottersów.

    • 10 1

    • Masz rację że jeździ i nap... Jaką jest różnica między stacjonarną metoda a metoda którą proponujesz? Jedna i druga ma za zadanie nap.... i wydawać nieznośne dźwięki. Wychodzi na to że poprostu przeszkadza Tobie w relaksie na Twoim wymarzonym rodos.

      • 0 0

  • (1)

    a strefy ochronne to lipa,niby nasze domy nie mieszczą się w tych strefach,ale od pewnego czasu latają bezpośrednio nad naszymi domami,zrobię zdjęcia bo tak dzieje się od pewnego czasu,zmienili tory lotu,tak jest na ul.mjr.Słabego i Zł.Karczma 3 i 7.

    • 4 6

    • Wystarczy że załoga poprosi twr epgd o podejście z widzialnością doczego mają prawo i TWR da taką zgodę. Automatycznie trasą samolotu jest inna, taka filozofia.

      • 0 0

  • W ubiegłą niedzielę 65 % obywateli zagłosowało za tym, żeby to ptaki włączały ILS (9)

    Nie ma tematu tak chce 65 % obywateli Gdańska popierający kolejny bubel

    • 13 19

    • (8)

      Bubel to odstawił twój ojciec, kryjąc twoją matkę.
      Dowiedz się, kto odpowiada za systemy nawigacyjne na polskich lotniskach, a później się bierz za komentarze.

      • 8 4

      • (7)

        Weź chłopie sobie zobacz w archiwum czyja twarz promowała wdrożenie tego systemu. Może znajdziesz na portalu artykuł pochodzi z 2017 14 listopada. Do 2018 listopada ILS 3 miał działać i ja jako podatnik tego oczekuję. Brawo 3 miasto.pl za pamięć i sprawdzenie obietnicy . Dalej łykaj takie brednie Naszych polityków. My jako obywatele wybierając władzę oczekujemy ich rozliczenia

        • 3 3

        • (6)

          To sam może wróć do tych artykułów i przeczytaj je ze zrozumieniem. Po stronie portu lotniczego było wykonanie korekty geometrii pasa startowego i rozbudowa systemu oświetlenia (i to zostało wykonane poprawnie). Natomiast anteny radiowe systemu ILS leżą po stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (jak na każdym innym lotnisku w Polsce), która to podlega pod Ministerstwo Infrastruktury i to ona odpowiada za ten bubel.

          • 5 2

          • Napisze Ci to prościej żebyś zrozumiał (5)

            Zamontowałeś w domu imadło do kogo należy imadło do Developera czy do Ciebie ? Na jakim lotnisku jest ILS w Gdańsku, kto utrzymuje lotnisko w Gdańsku podatnicy z Radomia czy Gdańska, Gdzie lotnisko płaci podatki w Gdańsku czy w Radomiu. Dlaczego politycy z Gdańska wykorzystują zamontowanie ILS w GD jako sukces lokalnego lotniska ? O i tu jest problem ale w niedziele 65 % obywateli Gdańska poparło tego typu praktyki

            • 0 4

            • (3)

              "Dlaczego politycy z Gdańska wykorzystują zamontowanie ILS w GD jako sukces lokalnego lotniska ?"

              Bo podniesienie kat. ILS na lotnisku to również spora praca (i wydatki) po stronie lotniska i to zostało zrobione dobrze, to co zostało spaprane leży w kompetencji PAŻP a nie portu lotniczego, czego jeszcze nie zrozumiałeś?

              • 2 0

              • Kto był zleceniodawcą tego ILSa (1)

                Kto zlecił wykonanie tego ? Lotnisko w Gd ? No powiedz że tak , czy z warszawy głośno krzyczeli hej Koledzy wdrożymy Wam ILS i wykonamy go oczywiście za darmo, kto za to zapłacił pytam się jeszcze raz Gdańsk = podatnicy

                • 0 2

              • "kto za to zapłacił pytam się jeszcze raz Gdańsk = podatnicy"

                Część radiową systemu finansuje PAŻP, który tez odpowiada za kontrolę ruchu, więc doucz się a potem pisz.

                • 2 0

              • Port lotniczy w jakieś cześći płacił za ILS

                Inwestycja była dofinansowana z UE ale również przez Port Lotniczy

                • 0 0

            • kup sobie kolo i J...j sie w czolo skoro masz problem ze zrozumieniem

              • 0 0

  • wszystko co robią kaczki i niekaczki jest be.... a za panowania rudego wszystko było OK

    a jak coś nie wyszło... to " to nie my..." ( typu Amber Gold, cmentarze, zegarki, autostrady...) to takie male niedopatrzenie....
    a ludzie to tak łykają!

    • 6 3

  • Hmmm

    Przepraszamy. Taras widokowy nieczynny. Najbliższy czynny taras widokowy dla odprowadzających we Wrocławiu!

    • 14 0

  • Polnische wirtchaft.

    To dosyć dawne niemieckie określenie nie straciło na aktualności.

    • 8 1

  • Trzeba lądować w Rzeszowie i po kłopocie.

    Trzeba lądować w Rzeszowie i po kłopocie.

    • 8 0

  • A w Gdyni brak mgieł

    Juz 3 razy dymalismy z Wawki bo w Gdańsku nie moźna było wyladowac raz lecielismy z waw do gd haha. Co za kretyn blokuje uruchomienie portu w Gdyni? Tam warunki są dobre gdy w Gdańsku nie można lądować.

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane