• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Punkty informacji pasażerskiej Tristara właśnie ruszyły. Będą użyteczne?

Patryk Szczerba
25 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Urządzenia działają, ale na razie wciąż są w fazie testów. Urządzenia działają, ale na razie wciąż są w fazie testów.

20 urządzeń do planowania podróży po Trójmieście, które stanęły w zeszłym roku w Gdyni i Gdańsku, właśnie zaczęło działać. Mają pomóc wybrać optymalny środek transportu i wspomagać tablice na przystankach. Czy będą używane przez podróżujących?



Czy terminale informacji pasażerskiej są potrzebne?

Urządzenia, nazywane oficjalnie Terminalami Informacji Pasażerskiej, to elektroniczne punkty informacyjne z dotykowym ekranem, dzięki którym każdy będzie mógł zaplanować podróż. Pojawiły się - o czym informowaliśmy - latem zeszłego roku, przy okazji tworzenia systemu Tristar, w ramach którego będą działały.

20 punktów, ale bez Sopotu

W Gdańsku stoją na pętli tramwajowej zobacz na mapie Gdańskaautobusowej zobacz na mapie Gdańska w Oliwie, Centrum Handlowym Oliwa zobacz na mapie Gdańska, przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, w Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, Centrum Handlowym Manhattan zobacz na mapie Gdańska, przy stadionie PGE Arena Gdańsk zobacz na mapie Gdańska, w rejonie dworca PKS zobacz na mapie Gdańska, na przystankach autobusowych wokół dworca głównego zobacz na mapie Gdańska (dwie sztuki), na Hucisku zobacz na mapie Gdańska, w Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, Galerii Handlowej Madison zobacz na mapie Gdańska, Parku Handlowym Matarnia zobacz na mapie Gdańska oraz w rejonie portu lotniczego zobacz na mapie Gdańska.

W Gdyni urządzenia zlokalizowano przy centrach handlowych Klif zobacz na mapie Gdyni oraz Batory zobacz na mapie Gdyni, w rejonie dworca kolejowego Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni (dwie sztuki) i Gdynia Chylonia zobacz na mapie Gdyni, przy przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni oraz Infoboksie zobacz na mapie Gdyni.

Do niedawna pełniły raczej funkcję ozdobną, bowiem nie były podłączone. Choć oddanie ich do użytku w pełnej funkcjonalności planowano na tegoroczny maj, jak w przypadku większości elementów Tristara pojawiły się opóźnienia. Od kilkunastu dni jednak działają.

Na razie testowo

- Rzeczywiście, zostały uruchomione. Trwają odbiory od wykonawcy, a terminale są w fazie testów i niektóre mogą mieć przerwy w działaniu. Badamy, czy zainstalowane oprogramowanie nie zawiesza się i w jakim czasie następuje przesył danych, który jest dla działania całości istotny. Można się spodziewać korekt, ale nie będą one duże. Na pewno nie zmieni się zasada działania - wyjaśnia Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.
Ta opiera się na założeniu, że pasażer podchodzący do terminala będzie mógł sprawdzić połączenia w ramach różnych środków transportu publicznego, w tym SKM i wyznaczyć trasę. Urządzenie może się przydać przede wszystkim tym, którzy nie mają dostępu do internetu w telefonie komórkowym. Zmierzenie się z klawiaturą dotykową na ekranie terminala nie jest jednak łatwe.

Będą użyteczne?

O ile bowiem w przypadku automatów biletowych pasażerowie stukają w duże obiekty, tak tutaj po kilkuminutowych testach widać, że wpisanie nazwy ulicy, korzystając z liter i cyfr bez pomyłki jest testem na cierpliwość, a dodatkowo zajmuje sporo czasu.

Wyznaczając trasę, można określić punkt początku podróży oraz docelowe miejsce, do którego zmierzamy. Można to zrobić ręcznie, wpisując nazwę miasta i ulicy lub skorzystać z punktów na mapie, zaznaczając je jako początek podróży. Punktem początkowym może być również miejsce, gdzie jest zlokalizowane urządzenie i wtedy wystarczy tylko określić punkt docelowy.

System informuje o godzinie odjazdu oraz czasie podróży i przesiadkach, a także szacowanym koszcie podróży. Całość ma się opierać nie na rozkładach jazdy (choć te również można na ekranie sprawdzić), ale realnym czasie przejazdu w zależności od opóźnień lub korków.

- Prawie w 100 proc. dane wyświetlane w fazie testów pochodzą z czasów rzeczywistych przejazdów. Na pełne uruchomienie terminali trzeba poczekać do końca października. Wtedy planujemy, że wszystkie 20 urządzeń zacznie działać zgodnie, a wszystkie wyłapane do tego czasu usterki zostaną usunięte - dodaje Łutowicz.
Niebawem strona internetowa

Dla niektórych przydatne mogą okazać się takie elementy, jak rozkład jazdy, trasy linii oraz ceny biletów lub też lokalizacje najbliższych komisariatów, parkingów czy biletomatów. To wszystko można obecnie sprawdzić jednak dzięki zainstalowanym w telefonach komórkowym aplikacjom i to przed wyjściem z domu. Za kilka tygodni ma to być jeszcze łatwiejsze.

- Równolegle z odebraniem terminali informacji pasażerskiej ruszy serwis internetowy, który będzie pełnił podobną funkcję jak rozrzucone po Gdańsku i Gdyni punkty i będzie miał zbliżoną treść i funkcjonalność. Dodatkowo pojawią się w nim informacje dla kierowców, w tym te dotyczące korków, remontów i czasu przejazdu - uzupełnia Łutowicz.
Przypomnijmy, że cały system Tristar, którego całkowity koszt wynosi ok. 160 mln zł (z czego Unia Europejska daje 136 mln zł, zaś pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni) wciąż jeszcze czeka na pełne uruchomienie.

Miejsca

Opinie (57) 2 zablokowane

  • Kanary (6)

    Poprosze o klaser z wizerunkiem kanarow!

    • 43 25

    • Co ma kanar do tristara?

      • 16 0

    • Jak trochę pojeździsz komunikacją to bez klaseru będziesz ich wszystkich poznawał bez problemów.

      • 21 1

    • Antyszczur (3)

      Cały ten Tristar to jedna wielka ściema, ale ktoś przy korytko się dobrze nażarł za przyzwoleniem Władzy.

      • 10 2

      • Tak, właśnie! Najlepiej nic nie robić! Ludzie obudźcie się! Po co się rozwijać, jak można nie?!

        • 2 4

      • No taka ściema jak gdyńska komunikacja (1)

        Gdynia udaje, że ma tylko punktualne busy i żaden system informujący o opóźnieniach nie jest potrzebny. Dlatego też ciągle nigdzie na stronie zkm Gdynia nie ma info o rzeczywistych czasach przyjazdu mimo że już ponad rok wszystkie busy mają elektroniczne namierzanie i przecież nawet na tych paru tablicach są widoczne. W Gdańsku to jest na stronie ztm standard od lat. W Gdyni dopiero jak będzie strona tristara będzie można sobie w komórce to sprawdzać i wychodzić na autobus zgodnie z realnym jego przyjazdem.

        Kto jeździ trochę po Gdyni to wie o czym mówię. Taka na przykład linia S z Pustek w centrum notorycznie spóźniona 5 min (i to o 20 jak o korkach dawno nie ma mowy) to jest standard. Tak samo R do Rumi - jeden kurs przyjeżdża planowo a drugi zaraz po nim spóźniony 8 min. No tego to akurat korki nie powodują.

        • 4 1

        • Ustaw poprawnie zegarek, świat nie żyje twoim czasem. Ja mam synchronizację z serwerami czasowymi i nigdy żaden autobus się nie spóźnił.

          • 0 1

  • znowu się system wysypie i ktoś włączy porno...

    • 48 2

  • (2)

    Za 160 mln zł można byłoby zbudować... kupić tramwajów, trolejbusów...

    • 62 9

    • Albo więcej imigrantów sprowadzić

      • 8 2

    • 2015-2012=?

      Najważniejsze, że zdążyli na Euro 2012

      • 7 1

  • Oczywiście, że nie będą używane tak samo jak infoboxy (pomorskie.info) kt. za grube miliony nastawiali urzędnicy (6)

    wolę sprawdzić w google maps czy targeo jaki aktualnie jest ruch

    • 72 4

    • nie zajażyłeś treści... (2)

      to jest dla osób które są na mieście i nie mając dojścia do neta muszą sprawdzić jak dojechać gdzieś z przesiadką... nie każdy ma szmartfiona żeby se góglować

      • 3 8

      • A komputer to już zdazylem sobie kupić czy nadal sprawiasz hipsteriade na liczydle

        • 3 2

      • Taki co nie ma smartfona i nie umie googlowac

        nie będzie w stanie ogarnąć takiej budki z dotykiem. Szkoda siana. Skąd to będzie brało i info o opoznieniach w rozkładzie tramwaju skoro tramwaje nie mają czujników do przełączania świateł i gniją po pięć na czerwonym. Jak by była optymalizacja i porządne sterowanie to by jeździły wg rozkładu. To pić na wodę...

        • 10 3

    • Dokładnie. Rozkład sprawdze na jakdojade, w transportoidzie.

      Google maps podaje ruch, korki i roboty drogowe

      A najlepsze że to wszystko za darmo na telefonie. Ale beton zawsze jest w tyle za postępem.

      • 10 3

    • infomaty pomorskie.info (1)

      W pełni popieram. Jak zwykle w projektach unijnych najwięcej zarobił ten, co projekt wymyślił i prowadził, trochę mniej ten, co nadzorował, jeszcze mniej ten, który dostarczał urządzenia i je instalował..... Być może w niektórych miejscach byłyby one przydatne,ale w większości stoją one bez sensu - np. 3 sztuki zamontowano na Politechnice, gdzie każdy student ma smartfona i laptopa. No "komfort" ich obsługi pozostawia wiele do życzenia, jak np. błąd paralaksy przy ekranie dotykowym (gdy patrzy się na ekran trochę pod kątem, to miejsce dotyku niezupełnie odpowiada temu, które chciałoby się wskazać.

      • 5 0

      • najgorsze jest to, że cały czas hajc idzie na utrzymanie aktualnego portalu pomorskie.info

        Te infobudy to najpiękniejszy przykład inercji urzędniczej i nie nadążania za technologią. To było przeżytkiem w momencie wdrożenia....i zamiast postawić kilka budek to ci z przytupem nastawiali ich dziesiątki jak nie setki...i weź to teraz serwisuj, utrzymuj serwis www na koszt podatnika.

        • 2 0

  • kazdy ma tskà aplikację w smartfonie

    Szkoda kasy podatników. Znowu źle wydana kasa

    • 72 6

  • (1)

    Zaledwie 3 lata po euro2012 na które TriStar miał być gotowy. Sukces!

    • 65 3

    • Nigdy nie było powiedziane że miał być na euro2012

      • 1 9

  • (1)

    Jakdojade.pl za darmo i wszedzie gdzie ma zasieg internet w smartfonie i nie potrzebuje testow dziala!!!

    • 54 3

    • Ale tylko według rozkładów a nie rzeczywistych przejazdów i utrudnień.

      • 1 2

  • A nie można tego zrobić prościej ? (2)

    Skoro jest mapka, to powinna być możliwość zaznaczenia na niej początku i końca trasy. Po wskazaniu palcem miejsca docelowego komputer powinien się co najwyżej zapytać o jaki dokładnie przystanek chodzi lub jeszcze lepiej podać jak dojechać w zaznaczone miejsce. Będzie to raptem kilkadziesiąt metrów.

    • 33 2

    • Jeżeli takiej opcji, co piszesz, nie ma w tym dotykowym cudzie, to jest to kasa w błoto wyrzucona.

      • 12 0

    • Gimbaza nie zna sie na mapach.

      Powinny byc obrazki i zdjecia galerii handlowych jako punkty orientacyjne.

      • 10 0

  • Ile mają trwać testy? Jaką gwarancję mają te urządzenia (1)

    Szkoda że dziennikarz nie zapytał o najważniejsze sprawy

    • 24 2

    • Przecież masz napisane że testy skończą się w październiku.

      • 2 0

  • No fanie (2)

    Że tak tylko zapytam: czym taki terminal różni się od google maps albo jakdojade?

    • 44 3

    • Ceną misiu, ceną :-)

      • 10 1

    • Tym, że zrobiono na to przetarg i poszła kupa publicznej kasy w błoto.

      • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane