• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu

Patryk Szczerba
4 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koncepcja przygotowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, dotycząca poszerzenia granic. Czerwona linia to granice poszerzenia portu. Koncepcja przygotowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, dotycząca poszerzenia granic. Czerwona linia to granice poszerzenia portu.

Gdyńscy radni negatywnie zaopiniowali ministerialny projekt zakładający m.in. rozszerzenie granic portu na terenach Mola Rybackiego. Władze miasta argumentują, że jest on sprzeczny z wizją i kierunkami rozwoju Gdyni, zakładającymi na tym terenie powstanie zabudowy usługowo-mieszkaniowej, czego oczekuje także obecny właściciel terenu - Polski Holding Nieruchomości.



Jak powinny być zagospodarowane tereny po Dalmorze?

Przypomnijmy, że na terenie dawnego Dalmoru plan miejscowy przewiduje powstanie nowej dzielnicy - tzw. Śródmieścia Morskiego. Ta inwestycja ma zmienić przeznaczenie dawnych terenów portowych na grunty z zabudową mieszkaniowo-usługową i z przestrzeniami dostępnymi dla mieszkańców.

Inne przeznaczenie miejsca proponuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz z Zarządem Portu Gdynia. Ich wizja, po raz pierwszy zaprezentowana latem ubiegłego roku, zakłada mieszaną zabudowę mieszkalno-usługową, nową lokalizację dla Daru Pomorza i miejsce do cumowania wycieczkowców. Miałoby też tam powstać Centrum Gospodarki Morskiej dla przedsiębiorców i instytucji związanych z działalnością portową.

W planach jest także terminal portowy, z którego turyści mogliby wyjść na nowe zrewitalizowane Molo Rybackie. Ministerstwo przekonuje, że poszerzenie jest niezbędne m.in. po to, aby wybudować Port Zewnętrzny, po tym, gdy port przejąłby teren Dalmoru.

Do radnych miasta wpłynęła prośba o opinię projektu zmiany granicy portu morskiego w Gdyni od strony lądu, której nadawcą było Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. I o ile uwag nie ma co do rozszerzenia granic portu w Dolinie Logistycznej, to zdecydowany sprzeciw pojawił się w przypadku Mola Rybackiego.

Na sesji radni miasta zaopiniowano ją negatywnie.

Władze miasta tłumaczą, że przez bezpośredni kontakt z wodą waterfronty należą do najbardziej atrakcyjnych obszarów w miastach i stanowią o ich wyjątkowości. Są atrakcyjne do mieszkania, odpoczywania, organizacji wydarzeń kulturalnych.

Kluczowe na takim obszarze jest łączenie różnych funkcji.

- Port i Gdynia muszą być jednością. Troska o prawdziwy rozwój portu powoduje, że z tak dużą uwagą przygotowywaliśmy plany Śródmieścia Morskiego. Pomysł gdyński oparty jest na rzeczy, która jest absolutnie kluczowa dla tzw. waterfrontów, czyli na zróżnicowaniu usług. Pomysł na mixed-use jest gwarancją sukcesu. Monofunkcja jest gwarancją klęski i są na to dowody. Można dyskutować z tymi tezami, ale historia już pokazała, że tylko zróżnicowane usługi na jednym terenie mogą przynieść powodzenie - argumentowała podczas obrad Rady Miasta Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Takie same oczekiwania ma też właściciel terenu, czyli Polski Holding Nieruchomości, który realizuje na części terenu inwestycję Yacht Park, czyli kompleks sześciu pięciokondygnacyjnych budynków mieszkalnych, obok których znajdzie się aleja spacerowa z dostępem do lokali handlowo-usługowych na parterze. Gotowa jest już marina.

Yacht Park: marina w Gdyni


W uzasadnieniu negatywnej opinii argumentowano również, że proponowane przez rząd przeznaczenie jest sprzeczne z wizją i kierunkami rozwoju miasta, co jasno wskazują również dokumenty, takie jak "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gdyni" oraz "Strategia rozwoju Miasta Gdyni 2030".

Innego zdania byli przedstawiciele opozycji z Prawa i Sprawiedliwości, tłumaczący, że port potrzebuje miejsca na rozwój.

Nowy pomysł na zabudowę Dalmoru


- Proponowany przez Gdynię waterfront stanowi raczej obszar taniej rozrywki. Tymczasem nie ma silniejszej marki niż Port Gdynia, reprezentujący Gdynię w skali krajowej i międzynarodowej. Gdynia może być silna jedynie dzięki istnieniu portu, który jest sprawcą mocy ekonomicznej miasta i regionu. Opinia negatywna jest niekorzystna dla naszego miasta - przekonywała Dorota Płotka z Prawa i Sprawiedliwości.
Z kolei radni Platformy Obywatelskiej podkreślali, że to jałowy spór.

- Port proponuje w 90 procentach rozwiązania deweloperskie. Nie ma żadnej funkcji portowej. Są tam biurowce, teren zieleni parkowej. Nie chodzi o to, by rozwijać port, tylko kto ma to rozwijać. Przesuwamy granice portu i nie będzie się tym zajmować miasto, tylko chce się przesunąć do Zarządu Morskiego Portu Gdynia, który ma się zajmować działalnością portową, a nie najem biurowców. To zamach na rolę Gdyni w planowaniu przestrzeni - wskazywał Tadeusz Szemiot, szef klubu PO w gdyńskiej Radzie Miasta.
Negatywna opinia radnych nie jest jednak wiążąca dla Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej i to on podejmie ostateczną decyzję.

Pirs Dalmoru. Film z kwietnia

Miejsca

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Okno na świat

    Tak było przed wojną. Po wojnie uzyskaliśmy (dla ortodoksyjnych - odzyskaliśmy) Gdańsk i Szczecin oraz parę mniejszych portów między nimi. Dlatego władze komunistyczne przestały inwestować w Gdynię; chociaż tak naprawdę powód był inny - Gdynia była symbolem gospodarczego rozwoju II-giej Rzeczpospolitej i o tym trzeba było zapomnieć. Dlatego uważam, że nie można mieć pretensji do Pana Prezydenta Szczurka (ja jestem z PIS-u). Pan Prezydent jest z urodzenia Gdynianinem, ale jak mówi przysłowie ...tak krawiec kraje jak mu materii staje...

    • 0 0

  • Jak to się robi... (1)

    W razie czego rząd zastosuje specustawę i zrobią co zamierzają,oni to świetnie potrafią - patrz np. Westerplatte

    • 1 10

    • I bardzo dobrze, że jest taka możłiwość.

      Ostatnia deska ratunku rozsądku przed głupotą.

      • 2 0

  • Ta decyzja jest tak głupia, że aż nie wiadomo co powiedzieć ...
    Przekroczono granicę d**ilizmu.

    • 1 0

  • Radni

    bezradni nie mają tu nic do gadania , król Szczurek wie co robi on jest nieomylny !!!!

    • 0 0

  • (1)

    Czy wreszcie ktos z miasta, najlepiej jak jego Ekselencja dr Wojciech Szczurek Prezudent Likwidator Miasta przedstawłby wreszcie koncepcje rozwoju tej częsci miasta, oczywiscie poza rozbudowa
    wyl;cznie dewelopersklai zabetonowaniem resztek wolnych terenow, zabraniem mieszkancom Polanki Redlowskiej , przerabianiu parkow w parki i wyrzucanie przy okazji pieniedzy publicznych.

    • 24 1

    • kto odpowiada za koncepcje rozwoju

      Miasto Gdynia zatrudnia specjalistów i biura od rozwoju urbanistycznego. Może trzeba zmienić kierownictwo tych biur i tych specjalistów?

      • 0 0

  • Gdynia przyjazna ludziom (2)

    Nie mogę spokojnie czytać tych wszystkich opinii ludzi którzy zapewne mieszkają z dala od śródmieścia , a Gdynię znają ze spacerów po bulwarze. Wpuścić port do centrum to absurdalne rozwiązanie które już się przecież nie sprawdziło. Gdynia jest miastem portowym ale zarazem turystycznym i niech takim pozostanie, a przede wszystkim niech pozostanie wolnym miastem, nie pod zaborem panującego rządu.

    • 3 16

    • wpuścić? (1)

      On tam jest!

      • 3 0

      • I on był tam pierwszy, gdyby nie port, Gdynia nadal byłaby tylko wioską. Przeprowadzacie się do śródmieścia i nagle okazuje się, że przeszkadza Wam port, który jest starszy niż prawdopodobnie Wasi dziadkowie i babcie. Znam historie o tym, że mieszkańcy Sea Towers potrafili dzwonić na policję i pytać, czy port może pracować w nocy. Ogarnijcie się, dobrze rozwinięte porty napędzają gospodarkę i tworzą miejsca pracy, port dla Was miejsca nie zmieni

        • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Gospodarka, gospodarka, gospodarka (35)

    Rozwój Gdyni czy każdego innego miasta, to przede wszystkim przemysł, handel itp. Nie będzie pieniędzy z kolejnej zielonej, radosnej inwestycji jak by jej nie reklamować. Powiedzcie np Niemcom, żeby ograniczyli port w Hamburgu przy pomocy deweloperów.
    Ludzie się bogacą na rozwoju przemysłu i handlu, a nie na kolejnej bzdurnej, krótkodystansowe inwestycji

    • 296 26

    • ok

      I dlatego Pani mieszka w Gdańsku a nie w Gdyni.

      • 0 1

    • Bzdura (1)

      Ta część portu jest przestarzała, nie ma sensu jej modernizować. Porty dziś to terminale głębokowodne, takie jak gdański DCT Gdańsk, czy gazoport w Świnoujściu. Porty typu Gdynia, Szczecin, czy stara część portu w Gdańsku czeka marginalizacja. Niestety technologia przewozów morskich uległa znacznej zmianie, i port w Gdyni nie będzie już do niej przydatny. Budowa nowego terminalu głebokowodnego jest w Gdyni nieopłacalna, Są na to lepsze miejsca na polskim wybrzeżu, głównie Gdańsk okolice GTC Port PóŁnocny, Westerplatte Stogi itd.

      • 1 3

      • no, ile jest tego miejsca?

        3 km w Gdańsku?
        Ile portów ma Szwecja?
        Widziałeś porty w Danii?
        Porty to nie tylko nabrzeża ale otoczenie logistyczne. Wszystko w jedym miejscu się nie zmieści.
        Psuje się łatwo, naprawić często się już nie zdoła... Gdynia juz ten grzech "niedasię" popełniła. Okazało się, że się da...
        Jak się ma.
        W głowie i w kieszeni...

        • 3 0

    • Droga Pani z Gdańska (1)

      Niech sie Pani przejedzie do Hamburga i zobaczy co Niemcy robią w Hamburgu w porcie - rewitalizują całe jego tereny - są tam pobudowane budynki mieszkalne , szkoły , teatry i restauracje - całe przestrzenie miejskie dostepne dla miejscowych i turystów - a dzielnica ta nazywa się Hamburg Hafencity - to piękny przykład i idea tego jak to powinno wyglądać i do czego dążyć . Nie ma Pani racji - proszę spojrzec jak się Gdańsk rozwija ale Pisowcom nigdy
      się to nie spodoba bo rządzi tam ktoś inny - a tam gdzie rządzi Pis wszystko jest piękne , opływa w miodzie i mleku.

      • 3 5

      • Nie muszę jechac

        do Hamburga. Żeby wiedzieć jak tam jest. Podobnie jak nie muszę jechać na Antarktydę. Tez wiem jak tam jest. Chodzi o to, ze miasta i kraje rozwijają się, bo mają silne gospodarki i produkcje. Jeśli Niemcy robią jakieś zmiany, to wcześniej się do tego przygotowują, budują porty czy nabrzeża w innych miejscach, to nie jest tak jak w Polsce. Sprzedajmy najlepsze lokalizacje deweloperom a potem się zobaczy. A dlaczego ludzie nie mogą myśleć ze ktoś chce tutaj zrobić wałek? Dlaczego ludzie tak myślą ? A właśnie dlatego, ze wielokrotnie byli oszukiwani w bezczelny sposób. I dlatego się boją ze kolejny raz zostaną nabici w butelkę, a zarobią deweloperzy. Czy istnieje jakiś plan gospodarczego rozwoju Gdyni ? Czy tylko wyprzedaży atrakcyjnych gruntów deweloperom ? Tereny Dalmoru są w pełni uzbrojone, są tam wszystkie możliwe media. Wymarzone miejsce na zrobienie złotego interesu. A co z tego będzie miało miasto ? Sprzeda te tereny deweloperowi, zarobi ileś tam milionów i to wszystko. Jak wyglada polityka gospodarcza Gdyni to chyba gdynianie wiedzą.

        • 6 0

    • No dobra. Kiedy ostatnio port w Hamburgu się powiększył kosztem miasta? (11)

      • 8 21

      • kiedy miasto Hamburg wyparło port z miasta?? (9)

        • 26 4

        • jakieś 40 lat temu

          to samo Londyn, Nowy Jork itd.

          • 0 0

        • wtedy, w Hamburgu zaczęło powstawać Hafen CIty (1)

          a w londyńskich dokach powstały podobne rozwiązania dla mieszkańców

          • 1 3

          • Ile GB czy Deutschland mają portów?

            Kiedy wygaszono działalność w londyńskich dokach? Jakie parametry mają te miejsca? Ile publicznej kasy wpompowano aby ożywić te tereny?

            Widzicie tylko efekty działań a nie pracę, które do nich prowadzi. Londyn to nie Chiny, gdzie oceaniczne statki widać 500 mil na rzekach wgłąb lądu. W Dokach zaprzestano działalnosci ze sto lat temu...

            Zanim powstało Hafen City, istniały już nowe instalacje portowe. W odróżnieniu od nas, Niemcy myślą. Perspektywicznie i rozsądnie. A szkodników się tępi.

            Tylko u nas "na wyrwę" i faktami dokonanymi usiłuje sie ugrać partykularne interesy.

            • 5 0

        • A w Warszawie portu nie maja

          Moze wybudować obok super lotniska. Wisła płynęłyby statki a nie go owno

          • 2 0

        • wtedy gdy zbudował nowe (!!!) nabrzeża zastępujące przestarzałe i kolidujące z zyciem miasta

          I to miasto przeznaczyło swoje tereny na tę rozbudowę.

          • 9 1

        • Artykuł jest o rozbudowie miasta na terenie portu, czy portu na terenie miasta? (3)

          • 4 10

          • gadasz jak gruszecka (2)

            • 10 2

            • Pokazuję, jak kłamiesz :) (1)

              Hamburg się nie rozbudowuje, Gdynia się nie rozbudowuje.

              Jaka jest różnica między tymi portami, że podajesz Hamburg za przykład rozbudowy?

              • 3 9

              • Nie widziałeś w Infoboksie Nowej Węglowej czy najzwyczajniej nie wiesz, że Gdynia jednak rozbudowuje się kosztem portu?

                • 13 2

      • A Rotterdam ?

        • 0 0

    • Port + Gdynia (1)

      Nie wiedziałam, że mamy tak dużo ekspertów + w Gdyni.

      • 2 3

      • nie trzeba być ekspertem

        aby widzieć gołym okiem sprzeczność interesów i grę sił...
        Te gry są grubymi nićmi i na bezczela szyte...

        • 8 0

    • Gospodarka, gospodarka, gospodarka (1)

      W moim poście opisałam pewien model, jak wyobrażam sobie rozwój Trojmiasta. Model jest zawsze taki sam, bez względu kto rządzi. Reguły się nie zmieniają.
      Ktoś tutaj napisał ze port w Hamburgu nie został powiększony kosztem miasta. Różnica w tym, ze pod budowę portu w Hamburgu już DAWNO zagwarantowano miejsce pod jego przyszłą rozbudowę. Czy w Gdyni rządzonej przez komunistów tez tak było ? A tereny które chce zabrać deweloper to są przecież stare tereny Dalmoru, z nabrzeżami, placami itd. Idealne pod rozbudowę portu, czyli przyszłe bogactwo Gdyni. Dla deweloperów miejsca wystarczy, spokojnie. W Gdańsku tez mamy protesty zielonych odnośnie powiększenia portu północnego i przekopu Mierzei Wiślanej, a nie przeszkadzają in tysiące hektolitrów ścieków wpadających do Wisły.

      • 7 3

      • tereny Dalmoru to port zewnętrzny

        jedyne miejsce do budowy tego typu konstrukcji pożądanych obecnie przez rynek.
        Wbrew pozorom, takich terenów jest niewiele.
        I prosze nie wyjeżdżąć z portem "centralnym" bo go równiez trzeba zbudować i skomunikować oraz wyposażyć w zaplecze. Na terenie miasta.
        A jak pokazały ostatnie katastrofy kanalizacyjne, nawet zdublowana infrastruktura nie wytrzymuje obciążeń.
        Więc jest miejsce dla Gdyni i Gdańska. Podobnie jak dla Szczecina i Świnoujścia...
        Szwecja ma ponad dwadzieścia portów...

        • 11 1

    • Pan Szczurek nie ma żadej wizji rozwoju miasta. (7)

      sprzedaje wszystko jak leci, zadłuża miasto które teraz ma ponad 700 milionów długów, nie inwestuje. jedyne co robi to drogie imprezki.

      • 28 6

      • (6)

        I na kogo zaglosujesz? Zlodzieji z pis i po ktorzy beda blokowac na zmiane swoje inwestycje?

        • 12 21

        • Polska rozwija się najlepej w historii (5)

          nie sprzedają wszystkiego jak pseudo liberałowie i nie zadłużają miasta na miliardy

          • 14 21

          • Ekhm, a kto sprzedał stocznię? (3)

            Czemu nasz dług rośnie, kiedy połowa Europy jest na plusie, a żeby wyzerować wzrost w przyszłym roku, Morawiecki robi skok na OFE?

            • 12 8

            • bo jesteśmy w tej drugiej części Europy...

              Ktoś musi być na minusie aby ktoś zaliczył plusa...

              • 2 1

            • nie przeżre pieniędzy z OFE jak tusk tylko przenosi je fizycznie na kont emerytalne. (1)

              to różnica ale na tvn tego nie powiedzą,

              • 13 15

              • I pobierze przy okazji swoją działkę.

                Ale w TVPiS tego nie powiedzą...

                Te pieniądze były tak dobre, że do tej pory PiS nie może znieść, że PO je zagarnęło przed nimi.
                Nawet Morawiecki zaczął budować następną piramidę finansową, żeby uzbierać na następną grabież...

                • 14 8

          • Hehehe

            Pisowcy chętnie sprzedadzą wszystko , tyle że swoim kolesiom. Liberałowie zadłużaja miasta w związku z inwestycjami , pisowcy dlatego że rozdają pieniądze sobie cos tam kapna dla swojego elektoratu.

            • 12 18

    • aha (2)

      Ale port też chce tam postawić mieszkania i biura... .Więc o co chodzi? Gdzie ten rozwój portu?

      • 8 11

      • port nie stawia mieszkań, po co kłamiesz szczurzy trollu (1)

        • 9 8

        • pisuarowy trolu, nie ogłupiaj innych - a zabudowa mieszkalno-usługowa to wg ciebie dźwigi portowe ???

          naucz się czytać ze zrozumieniem. Zatrudniajcie troli z troche lepszym wykszałceniem, bo ci was kompromitują

          • 3 8

    • ręce opadają.... (1)

      "Władze miasta argumentują, że jest on sprzeczny z wizją i kierunkami rozwoju Gdyni, zakładającymi na tym terenie powstanie zabudowy usługowo-mieszkaniowej"

      • 14 2

      • Szczurek chce mieszkań na wynajem krótkoterminowy w porcie.

        • 10 1

    • wytłumacz to ludziom z paraparti szczura

      • 31 8

  • Śmiech na sali!! (3)

    Miasto portowe nie może rozwijać portu!!!
    Skandal. To jest przykład naszej kultury. Nie dbamy o to co ważne. Patrzymy tylko na swoje. Gdynia jest miastem portowym. Port ma się rozwijać i on być głównym ośrodkiem handlu pracy i rozrywki... Precz z zachlannoscia deweloperów...

    • 68 5

    • bo "miasto" nie chce rozwijać portu (2)

      Nie ma obecnie wpływu i korzyści z jego funkcjonowania. Na dodatek port wymaga inwestycji i pracy.
      "Miasto" chce rozwijać własne interesy i afiliowanych "kręgów gospodarczych".
      Ale chętnie podłaczy się pod inwestycje portu lub "uszczknie" mu smakowite "conieco", szantażując koniecznością współdecydowania...

      • 4 1

      • Nie, powód jest jeden (1)

        Rząd zapowiada inwestycje również w Gdyni w porcie... 3miejskie PO (nie mówcie o bezpartyjnym prezydencie) woli poświęcić porty polskie by tylko rząd miał pod górkę.. To wojna Polsko polska

        • 1 0

        • taki, to jeden z tych "afiliowanych kręgów gospodarczych"

          a prezydent... mógłby być lepszym politykiem... i tak rządzi Rada Miasta.

          • 0 0

  • Śmiech na sali

    Błagam was ludzie jakie mieszkania haha żaden Kowalski nie będzie tam mieszkał bo nie będzie go stać. Szkoda że tym miastem rządzą tacy ludzie. Syf Total.

    • 3 0

  • Radni niech zaczną coś robić a nie zamykać inwestycje a nie przepraszam mamy jakies

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane