• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu

Patryk Szczerba
4 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koncepcja przygotowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, dotycząca poszerzenia granic. Czerwona linia to granice poszerzenia portu. Koncepcja przygotowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, dotycząca poszerzenia granic. Czerwona linia to granice poszerzenia portu.

Gdyńscy radni negatywnie zaopiniowali ministerialny projekt zakładający m.in. rozszerzenie granic portu na terenach Mola Rybackiego. Władze miasta argumentują, że jest on sprzeczny z wizją i kierunkami rozwoju Gdyni, zakładającymi na tym terenie powstanie zabudowy usługowo-mieszkaniowej, czego oczekuje także obecny właściciel terenu - Polski Holding Nieruchomości.



Jak powinny być zagospodarowane tereny po Dalmorze?

Przypomnijmy, że na terenie dawnego Dalmoru plan miejscowy przewiduje powstanie nowej dzielnicy - tzw. Śródmieścia Morskiego. Ta inwestycja ma zmienić przeznaczenie dawnych terenów portowych na grunty z zabudową mieszkaniowo-usługową i z przestrzeniami dostępnymi dla mieszkańców.

Inne przeznaczenie miejsca proponuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz z Zarządem Portu Gdynia. Ich wizja, po raz pierwszy zaprezentowana latem ubiegłego roku, zakłada mieszaną zabudowę mieszkalno-usługową, nową lokalizację dla Daru Pomorza i miejsce do cumowania wycieczkowców. Miałoby też tam powstać Centrum Gospodarki Morskiej dla przedsiębiorców i instytucji związanych z działalnością portową.

W planach jest także terminal portowy, z którego turyści mogliby wyjść na nowe zrewitalizowane Molo Rybackie. Ministerstwo przekonuje, że poszerzenie jest niezbędne m.in. po to, aby wybudować Port Zewnętrzny, po tym, gdy port przejąłby teren Dalmoru.

Do radnych miasta wpłynęła prośba o opinię projektu zmiany granicy portu morskiego w Gdyni od strony lądu, której nadawcą było Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. I o ile uwag nie ma co do rozszerzenia granic portu w Dolinie Logistycznej, to zdecydowany sprzeciw pojawił się w przypadku Mola Rybackiego.

Na sesji radni miasta zaopiniowano ją negatywnie.

Władze miasta tłumaczą, że przez bezpośredni kontakt z wodą waterfronty należą do najbardziej atrakcyjnych obszarów w miastach i stanowią o ich wyjątkowości. Są atrakcyjne do mieszkania, odpoczywania, organizacji wydarzeń kulturalnych.

Kluczowe na takim obszarze jest łączenie różnych funkcji.

- Port i Gdynia muszą być jednością. Troska o prawdziwy rozwój portu powoduje, że z tak dużą uwagą przygotowywaliśmy plany Śródmieścia Morskiego. Pomysł gdyński oparty jest na rzeczy, która jest absolutnie kluczowa dla tzw. waterfrontów, czyli na zróżnicowaniu usług. Pomysł na mixed-use jest gwarancją sukcesu. Monofunkcja jest gwarancją klęski i są na to dowody. Można dyskutować z tymi tezami, ale historia już pokazała, że tylko zróżnicowane usługi na jednym terenie mogą przynieść powodzenie - argumentowała podczas obrad Rady Miasta Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Takie same oczekiwania ma też właściciel terenu, czyli Polski Holding Nieruchomości, który realizuje na części terenu inwestycję Yacht Park, czyli kompleks sześciu pięciokondygnacyjnych budynków mieszkalnych, obok których znajdzie się aleja spacerowa z dostępem do lokali handlowo-usługowych na parterze. Gotowa jest już marina.

Yacht Park: marina w Gdyni


W uzasadnieniu negatywnej opinii argumentowano również, że proponowane przez rząd przeznaczenie jest sprzeczne z wizją i kierunkami rozwoju miasta, co jasno wskazują również dokumenty, takie jak "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gdyni" oraz "Strategia rozwoju Miasta Gdyni 2030".

Innego zdania byli przedstawiciele opozycji z Prawa i Sprawiedliwości, tłumaczący, że port potrzebuje miejsca na rozwój.

Nowy pomysł na zabudowę Dalmoru


- Proponowany przez Gdynię waterfront stanowi raczej obszar taniej rozrywki. Tymczasem nie ma silniejszej marki niż Port Gdynia, reprezentujący Gdynię w skali krajowej i międzynarodowej. Gdynia może być silna jedynie dzięki istnieniu portu, który jest sprawcą mocy ekonomicznej miasta i regionu. Opinia negatywna jest niekorzystna dla naszego miasta - przekonywała Dorota Płotka z Prawa i Sprawiedliwości.
Z kolei radni Platformy Obywatelskiej podkreślali, że to jałowy spór.

- Port proponuje w 90 procentach rozwiązania deweloperskie. Nie ma żadnej funkcji portowej. Są tam biurowce, teren zieleni parkowej. Nie chodzi o to, by rozwijać port, tylko kto ma to rozwijać. Przesuwamy granice portu i nie będzie się tym zajmować miasto, tylko chce się przesunąć do Zarządu Morskiego Portu Gdynia, który ma się zajmować działalnością portową, a nie najem biurowców. To zamach na rolę Gdyni w planowaniu przestrzeni - wskazywał Tadeusz Szemiot, szef klubu PO w gdyńskiej Radzie Miasta.
Negatywna opinia radnych nie jest jednak wiążąca dla Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej i to on podejmie ostateczną decyzję.

Pirs Dalmoru. Film z kwietnia

Miejsca

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • sprzedaje deweloperom wszystko co ma jakąkolwiek wartość a kasę przeznacza na drogie imprezki

    miasto i port wciąż tracą na znaczeniu.

    • 84 3

  • port wydarty morzu idzie w łapy deweloperów (1)

    cała biedna Polska budowała port, bose Antki za parę groszy pracowało bez maszyn. teraz ten teren zalany potem i krwią idzie pod tandetną zabudowę. koszmar!!

    • 108 1

    • To sie tez wyrwij

      Zrobisz to lepiej iszybciej bo sa maszyny

      • 0 17

  • Dobowki kontra port w centrum...bo przecież nie będą tam mieszkać zwykli Gdynianie. I co tu zrobić?;)

    • 77 0

  • Ciekawe co za tym stoi (5)

    Korupcja, chciwość czy zwykła głupota?

    • 78 0

    • Rozum i rozsądek

      Tego nie ogarniesz

      • 1 18

    • Wszystkiego po trochu, czyli w skrócie Samorządność.

      • 18 1

    • stawiam, że korupcja chociaż to nie wyklucza pozostałych

      • 10 0

    • wszystkie trzy rzeczy na raz

      • 7 0

    • W szaleństwie można dopatrzyć się metody

      Podobnie jak w masowym mordowaniu bizonów, bo deptały trawę.
      Podobnie port "depta trawę" chciwcom, co maja oko na łatwe "byznesy". A że robi to nieudolnie, to inna sprawa...

      • 5 0

  • (1)

    Koncepcja waterfront bedzie sukcesem jesli port zaprzestanie uciążliwego przeładunku węgla. Poza tym nie generuje takich zyskow jak terminal kontenerowy

    • 12 31

    • Koncepcja "waterfront" będzie sukcesem, gdy zbuduje swoje nabrzeża

      Tak jak to robią Skandynawowie.
      Naszym "cfaniurom" marzy się łatwy grunt za drapane, prawem paragrafu 22...
      Jak się pogłębia akweny i przenosi "góry" piachu to ostatnio nam pokazano w Gdańsku.
      Mieście - siedzibie jedynego przedsiębiorstwa pogłębiania (PRCiP) w Polsce.
      Sprywatyzowane, straciło jakiekolwiek możliwości wykonawstwa przez utratę kontaktu z technologią i światowym rozwojem.
      Czy aby prywatne zawsze efektywne?

      • 5 0

  • Gdynia to Port!!!

    Gdynia to port a nie działka dla developerów!!!

    • 87 3

  • Zaorać port i już (1)

    Po co port przecież warsiawiaki muszą gdzieś wydać pieniądze zdobyte na kamienicach kupionych od 180 letnich właścicieli. Okropna korupcja w urzędzie. Robi się niedobrze od ich pazerności. Gdynia to port a nie wioska rybacka (tak warsiawiaki nazywają to miasto) ranczo warszawki.

    • 68 3

    • Mazury już skonsumowali dla swojej przyjemości.

      A my musimy przyjmować "uchodźców" za pracą.
      Podobnie jest z Helem i wybrzeżem aż do Łeby.; Dalej to już tym "Hunom" za daleko i dojechać trudno...

      • 2 0

  • Paranoja (4)

    Walka PO z Pisem wkroczyła do Gdyni - miasta niezależnego...chociaż należnego od developerów. Dokąd zmierzasz Gdynio? Do blokowiska? Kto przyjeżdża dzisiaj na Przymorze czy Chylonia oglądać bloki? Idee morskie odchodzą na boczny tor... To straszne

    • 72 15

    • miasto jest zależne od szczura i jego kumpli (2)

      • 13 1

      • i oni nie są z PO... (1)

        Głupotą bliżej im do pisu

        • 5 6

        • Szczurkowi bliżej do PO

          Bo to jego lewactwo jest okropne.
          On mentalnie jest w Holandii
          Człowieku przestań pan robić pod górkę.

          • 2 1

    • niezależnego?

      Czyżbyśmy się cofnęli do antycznej epoki miast-państw?
      Czegoś nie zauważyłem?

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Gospodarka, gospodarka, gospodarka (35)

    Rozwój Gdyni czy każdego innego miasta, to przede wszystkim przemysł, handel itp. Nie będzie pieniędzy z kolejnej zielonej, radosnej inwestycji jak by jej nie reklamować. Powiedzcie np Niemcom, żeby ograniczyli port w Hamburgu przy pomocy deweloperów.
    Ludzie się bogacą na rozwoju przemysłu i handlu, a nie na kolejnej bzdurnej, krótkodystansowe inwestycji

    • 296 26

    • wytłumacz to ludziom z paraparti szczura

      • 31 8

    • Pan Szczurek nie ma żadej wizji rozwoju miasta. (7)

      sprzedaje wszystko jak leci, zadłuża miasto które teraz ma ponad 700 milionów długów, nie inwestuje. jedyne co robi to drogie imprezki.

      • 28 6

      • (6)

        I na kogo zaglosujesz? Zlodzieji z pis i po ktorzy beda blokowac na zmiane swoje inwestycje?

        • 12 21

        • Polska rozwija się najlepej w historii (5)

          nie sprzedają wszystkiego jak pseudo liberałowie i nie zadłużają miasta na miliardy

          • 14 21

          • Hehehe

            Pisowcy chętnie sprzedadzą wszystko , tyle że swoim kolesiom. Liberałowie zadłużaja miasta w związku z inwestycjami , pisowcy dlatego że rozdają pieniądze sobie cos tam kapna dla swojego elektoratu.

            • 12 18

          • Ekhm, a kto sprzedał stocznię? (3)

            Czemu nasz dług rośnie, kiedy połowa Europy jest na plusie, a żeby wyzerować wzrost w przyszłym roku, Morawiecki robi skok na OFE?

            • 12 8

            • nie przeżre pieniędzy z OFE jak tusk tylko przenosi je fizycznie na kont emerytalne. (1)

              to różnica ale na tvn tego nie powiedzą,

              • 13 15

              • I pobierze przy okazji swoją działkę.

                Ale w TVPiS tego nie powiedzą...

                Te pieniądze były tak dobre, że do tej pory PiS nie może znieść, że PO je zagarnęło przed nimi.
                Nawet Morawiecki zaczął budować następną piramidę finansową, żeby uzbierać na następną grabież...

                • 14 8

            • bo jesteśmy w tej drugiej części Europy...

              Ktoś musi być na minusie aby ktoś zaliczył plusa...

              • 2 1

    • No dobra. Kiedy ostatnio port w Hamburgu się powiększył kosztem miasta? (11)

      • 8 21

      • kiedy miasto Hamburg wyparło port z miasta?? (9)

        • 26 4

        • Artykuł jest o rozbudowie miasta na terenie portu, czy portu na terenie miasta? (3)

          • 4 10

          • gadasz jak gruszecka (2)

            • 10 2

            • Pokazuję, jak kłamiesz :) (1)

              Hamburg się nie rozbudowuje, Gdynia się nie rozbudowuje.

              Jaka jest różnica między tymi portami, że podajesz Hamburg za przykład rozbudowy?

              • 3 9

              • Nie widziałeś w Infoboksie Nowej Węglowej czy najzwyczajniej nie wiesz, że Gdynia jednak rozbudowuje się kosztem portu?

                • 13 2

        • wtedy gdy zbudował nowe (!!!) nabrzeża zastępujące przestarzałe i kolidujące z zyciem miasta

          I to miasto przeznaczyło swoje tereny na tę rozbudowę.

          • 9 1

        • wtedy, w Hamburgu zaczęło powstawać Hafen CIty (1)

          a w londyńskich dokach powstały podobne rozwiązania dla mieszkańców

          • 1 3

          • Ile GB czy Deutschland mają portów?

            Kiedy wygaszono działalność w londyńskich dokach? Jakie parametry mają te miejsca? Ile publicznej kasy wpompowano aby ożywić te tereny?

            Widzicie tylko efekty działań a nie pracę, które do nich prowadzi. Londyn to nie Chiny, gdzie oceaniczne statki widać 500 mil na rzekach wgłąb lądu. W Dokach zaprzestano działalnosci ze sto lat temu...

            Zanim powstało Hafen City, istniały już nowe instalacje portowe. W odróżnieniu od nas, Niemcy myślą. Perspektywicznie i rozsądnie. A szkodników się tępi.

            Tylko u nas "na wyrwę" i faktami dokonanymi usiłuje sie ugrać partykularne interesy.

            • 5 0

        • A w Warszawie portu nie maja

          Moze wybudować obok super lotniska. Wisła płynęłyby statki a nie go owno

          • 2 0

        • jakieś 40 lat temu

          to samo Londyn, Nowy Jork itd.

          • 0 0

      • A Rotterdam ?

        • 0 0

    • aha (2)

      Ale port też chce tam postawić mieszkania i biura... .Więc o co chodzi? Gdzie ten rozwój portu?

      • 8 11

      • port nie stawia mieszkań, po co kłamiesz szczurzy trollu (1)

        • 9 8

        • pisuarowy trolu, nie ogłupiaj innych - a zabudowa mieszkalno-usługowa to wg ciebie dźwigi portowe ???

          naucz się czytać ze zrozumieniem. Zatrudniajcie troli z troche lepszym wykszałceniem, bo ci was kompromitują

          • 3 8

    • ręce opadają.... (1)

      "Władze miasta argumentują, że jest on sprzeczny z wizją i kierunkami rozwoju Gdyni, zakładającymi na tym terenie powstanie zabudowy usługowo-mieszkaniowej"

      • 14 2

      • Szczurek chce mieszkań na wynajem krótkoterminowy w porcie.

        • 10 1

    • Gospodarka, gospodarka, gospodarka (1)

      W moim poście opisałam pewien model, jak wyobrażam sobie rozwój Trojmiasta. Model jest zawsze taki sam, bez względu kto rządzi. Reguły się nie zmieniają.
      Ktoś tutaj napisał ze port w Hamburgu nie został powiększony kosztem miasta. Różnica w tym, ze pod budowę portu w Hamburgu już DAWNO zagwarantowano miejsce pod jego przyszłą rozbudowę. Czy w Gdyni rządzonej przez komunistów tez tak było ? A tereny które chce zabrać deweloper to są przecież stare tereny Dalmoru, z nabrzeżami, placami itd. Idealne pod rozbudowę portu, czyli przyszłe bogactwo Gdyni. Dla deweloperów miejsca wystarczy, spokojnie. W Gdańsku tez mamy protesty zielonych odnośnie powiększenia portu północnego i przekopu Mierzei Wiślanej, a nie przeszkadzają in tysiące hektolitrów ścieków wpadających do Wisły.

      • 7 3

      • tereny Dalmoru to port zewnętrzny

        jedyne miejsce do budowy tego typu konstrukcji pożądanych obecnie przez rynek.
        Wbrew pozorom, takich terenów jest niewiele.
        I prosze nie wyjeżdżąć z portem "centralnym" bo go równiez trzeba zbudować i skomunikować oraz wyposażyć w zaplecze. Na terenie miasta.
        A jak pokazały ostatnie katastrofy kanalizacyjne, nawet zdublowana infrastruktura nie wytrzymuje obciążeń.
        Więc jest miejsce dla Gdyni i Gdańska. Podobnie jak dla Szczecina i Świnoujścia...
        Szwecja ma ponad dwadzieścia portów...

        • 11 1

    • Port + Gdynia (1)

      Nie wiedziałam, że mamy tak dużo ekspertów + w Gdyni.

      • 2 3

      • nie trzeba być ekspertem

        aby widzieć gołym okiem sprzeczność interesów i grę sił...
        Te gry są grubymi nićmi i na bezczela szyte...

        • 8 0

    • Droga Pani z Gdańska (1)

      Niech sie Pani przejedzie do Hamburga i zobaczy co Niemcy robią w Hamburgu w porcie - rewitalizują całe jego tereny - są tam pobudowane budynki mieszkalne , szkoły , teatry i restauracje - całe przestrzenie miejskie dostepne dla miejscowych i turystów - a dzielnica ta nazywa się Hamburg Hafencity - to piękny przykład i idea tego jak to powinno wyglądać i do czego dążyć . Nie ma Pani racji - proszę spojrzec jak się Gdańsk rozwija ale Pisowcom nigdy
      się to nie spodoba bo rządzi tam ktoś inny - a tam gdzie rządzi Pis wszystko jest piękne , opływa w miodzie i mleku.

      • 3 5

      • Nie muszę jechac

        do Hamburga. Żeby wiedzieć jak tam jest. Podobnie jak nie muszę jechać na Antarktydę. Tez wiem jak tam jest. Chodzi o to, ze miasta i kraje rozwijają się, bo mają silne gospodarki i produkcje. Jeśli Niemcy robią jakieś zmiany, to wcześniej się do tego przygotowują, budują porty czy nabrzeża w innych miejscach, to nie jest tak jak w Polsce. Sprzedajmy najlepsze lokalizacje deweloperom a potem się zobaczy. A dlaczego ludzie nie mogą myśleć ze ktoś chce tutaj zrobić wałek? Dlaczego ludzie tak myślą ? A właśnie dlatego, ze wielokrotnie byli oszukiwani w bezczelny sposób. I dlatego się boją ze kolejny raz zostaną nabici w butelkę, a zarobią deweloperzy. Czy istnieje jakiś plan gospodarczego rozwoju Gdyni ? Czy tylko wyprzedaży atrakcyjnych gruntów deweloperom ? Tereny Dalmoru są w pełni uzbrojone, są tam wszystkie możliwe media. Wymarzone miejsce na zrobienie złotego interesu. A co z tego będzie miało miasto ? Sprzeda te tereny deweloperowi, zarobi ileś tam milionów i to wszystko. Jak wyglada polityka gospodarcza Gdyni to chyba gdynianie wiedzą.

        • 6 0

    • Bzdura (1)

      Ta część portu jest przestarzała, nie ma sensu jej modernizować. Porty dziś to terminale głębokowodne, takie jak gdański DCT Gdańsk, czy gazoport w Świnoujściu. Porty typu Gdynia, Szczecin, czy stara część portu w Gdańsku czeka marginalizacja. Niestety technologia przewozów morskich uległa znacznej zmianie, i port w Gdyni nie będzie już do niej przydatny. Budowa nowego terminalu głebokowodnego jest w Gdyni nieopłacalna, Są na to lepsze miejsca na polskim wybrzeżu, głównie Gdańsk okolice GTC Port PóŁnocny, Westerplatte Stogi itd.

      • 1 3

      • no, ile jest tego miejsca?

        3 km w Gdańsku?
        Ile portów ma Szwecja?
        Widziałeś porty w Danii?
        Porty to nie tylko nabrzeża ale otoczenie logistyczne. Wszystko w jedym miejscu się nie zmieści.
        Psuje się łatwo, naprawić często się już nie zdoła... Gdynia juz ten grzech "niedasię" popełniła. Okazało się, że się da...
        Jak się ma.
        W głowie i w kieszeni...

        • 3 0

    • ok

      I dlatego Pani mieszka w Gdańsku a nie w Gdyni.

      • 0 1

  • Ekipa Szczurka lekcewa ży opini ę publiczną i przyszłość miasta

    Gdynia to port i w tą stronę powinna się rozwijać, a nie pod dyktando deweloperów. Rządzący myślą, że sadzeniem w głębokich dziurach kwiatków przykryją swoją nieudolność. Miasto zadłużone przez różne urojone pomysły (jak niszczejące lotnisko), zatkane komunikacyjnie, żyje się tu coraz gorzej, a wiem co mówię, bo żyję tu od urodzenia i to dawno temu.

    • 62 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane