• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni Gdyni w trybie nadzwyczajnym uchwalili plan dla Międzytorza

Patryk Szczerba
26 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

W marcu projekt planu dla Międzytorza zobacz na mapie Gdyni został zdjęty z obrad Rady Miasta, bo pojawiły się wątpliwości dotyczące komunalizacji nieruchomości należących do PKP. Wrócił w trybie nadzwyczajnym w środę, gdy okazało się, że wątpliwości prawne zostały wyjaśnione. Zaskoczenia trybem prac radnych nie ukrywają społecznicy, liczący na wcześniejszą dyskusję nad budzącymi kontrowersje zapisami planu.



Czy przyjęcie planu dla Międzytorza bez dodatkowej dyskusji to dobra decyzja?

Przypomnijmy, że na drodze do uchwalenia planu stanął niedawny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 lutego 2017 roku. Dotyczy on komunalizacji nieruchomości znajdujących się we władaniu PKP, a takim właśnie terenem jest Międzytorze. Przez miesiąc sprawdzano, czy wyrok na pewno dotyczy Gdyni. Gdyby tak było, miasto mogłoby dysponować terenem nie oglądając się na PKP. Po analizach prawnych okazało się, że wyrok nie dotyczy Gdyni.

Do końca niepewność

Władze miasta postanowiły wykorzystać najbliższy możliwy termin, co skutkowało wniesieniem przez Wojciecha Szczurka pod obrady Rady Miasta w trybie nadzwyczajnym wniosku o ponowne głosowanie nad projektem planu dla Międzytorza. Jak się dowiedzieliśmy, o takiej decyzji radni rządzącej Samorządności mieli zostać poinformowani zaledwie dzień przed sesją.

Nie wszystkim z nich tryb nadzwyczajny spodobał się, zwłaszcza że o pogłębioną dyskusję nad zapisami planu wnosili działacze z Miasta Wspólnego, którzy zwrócili uwagę urzędnikom na wyrok NSA. W międzyczasie zorganizowali spotkanie na temat większego udziału mieszkańców podczas prac nad planami zagospodarowania, pokazując jako zły przykład właśnie Międzytorze.

Społecznicy zdumieni

- Jesteśmy zawiedzeni, że nie udało się wykorzystać czasu na dyskusję na temat zawartości projektu planu, który jest zły, a plan został uchwalony w takim trybie. Podczas spotkania o planowaniu był obecny Marek Karzyński z Biura Planowania Miasta. Wydawało się nam, że zgadza się z tym, że potrzebna jest jeszcze dyskusja o Międzytorzu, ale okazało się inaczej - ubolewa Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Przypomnijmy, że do projektu zgłoszono wiele uwag. Dotyczyły one m.in. rezygnacji z poszerzenia ul. Władysława IV do czterech pasów, budowy galerii handlowej, która ma powstać przy stacji Gdynia Główna, a także powiększenia przestrzeni zielonych w tej okolicy. Właściwe żadne nie zostały uwzględnione.

Zastrzeżenia od opozycji

Wprowadzenie projektu pod obrady wzbudziło spore emocje wśród radnych. O powody szybkiego procedowania pytali radni opozycji z Prawa i Sprawiedliwości, którzy głosowali przeciw przyjęciu uchwały.

- Sposób wprowadzania tego dokumentu pod obrady budzi wątpliwości. Nie dość, że jako radni zostaliśmy zaskoczeni, to także jest to nietakt wobec mieszkańców. Po fakcie dowiedzą się, że plan zostanie przegłosowany. Powinni wiedzieć, że będzie takie głosowanie jeszcze przed sesją Rady Miasta - podkreślał Paweł Stolarczyk.
Pojawiły się też głosy, że wycofanie projektu w zeszłym miesiącu było szansą na zmiany w projekcie planu.

- Na komisji kultury rozmawialiśmy, że jest teraz szansa rzeczywiście ożywić śródmieście. Teren wokół Infoboksu pokazuje, że mieszkańcy potrzebują przestrzeni, a w projekcie nie ma ich za dużo. Z kolei zaplanowany sklep wielkopowierzchniowy będzie gwoździem do trumny dla hali targowej. Nie rozumiem, czemu nie można zaprojektować Międzytorza od nowa - dodawał Patryk Felmet.
Miasto: decydował tylko czas

Prezydenta w tłumaczeniu chciał wyręczać Ireneusz Bekisz z PO.

- Chciałem przypomnieć, że szczegółowo omawialiśmy ten projekt. Mieszkańcy mogli przecież wnieść uwagi po tym, kiedy projekt został zdjęty z obrad. Uważam, że im szybciej wejdzie w życie, tym lepiej dla wszystkich.
O tym, że wprowadzenie projektu planu pod głosowanie było podyktowane czasem, przekonywał Wojciech Szczurek.

- Projekt zniknął w marcu z powodu czystej ostrożności. Po prostu wracamy do przerwanej procedury, nie chcąc tracić kolejnego miesiąca - podkreślał.
Jak zmieni się Międzytorze?

Na 14-hektarowej działce, po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, w projekcie planu dopuszczono powstanie galerii handlowej, połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową, która miałaby stanąć wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Ten teren miałaby zabudować współpracująca z kolejarzami firma deweloperska Semeko, która podczas niedawno zakończonych targów nieruchomości w Cannes szukała partnerów do tej inwestycji. Z kolei miasto miałoby wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i wydłużenia ul. Władysława IV.

W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerują przedstawiciele Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. O dalszych planach dewelopera wiadomo niewiele. Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna.

Miejsca

Opinie (338) ponad 10 zablokowanych

  • Prawo i Sprawiedliwość - którzy byli przeciw, (2)

    a następnie będą narzekać i krytykować, że w Gdyni nic się nie buduje. A przecież jest to teren zdegradowany a do tego w tamtym miejscu spotyka się element patologiczny. Ten projekt ze względu na przydworcowy charakter w pełni powinien wykorzystać jego potencjał, oferując nie tylko elastyczną powierzchnię do pracy, logistyki, ale również otwartą dla mieszkańców sprzyjającą dynamicznej Gdyni ciekawie zagospodarowaną przestrzeniami także dla relaksowi w czasie przesiadek i rozbudowie dworca/centrum przesiadkowego, spotkaniom i rozrywce. Nowe Centrum powinno składać się z siedemnastu v osiemnastu kondygnacji naziemnych oraz co najmniej dwóch podziemnych, z miejscami parkingowymi, a na rogach nawet 40-sto piętrowców pod warunkiem ciekawych konstrukcji wnoszących nowe ciekawe wartości architektoniczne. Budynki i ulice powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby z powodzeniem wpisać się w przestrzeń modernizmu i wyjątkowego sąsiedztwa tam istniejącego. Powinny tam się znaleźć przestronne, z nowoczesnymi elementami artystycznymi i zielenią oraz oryginalnymi meblami miejskimi z kaskadą fontann i schodów, nowoczesną infrastruktura pieszo - rowerową, w tym stacje rowerów miejskich oraz stacje do ładowania pojazdów elektrycznych. Najwyższy "zielony" charakter budynków potwierdzany międzynarodowym certyfikatem środowiskowym LEED. Wymuszenie na PKP, aby był to najpiękniejszy i najbardziej funkcjonalny Dworzec, a z nim zintegrowane Centrum Przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia z całą infrastrukturą publiczna

    • 14 10

    • dokładnie, PiS wszystko blokuje (1)

      a potem nasyłają trole internetowe, żeby pluły na Gdynian

      • 4 1

      • oj plują, plują

        bo co innego potrafią te nieuki i nieudaczniki

        • 0 0

  • brawo wladze Gdyni - rowerowe oszolomstwo nalezy marginalizowac

    Piesiewicz reprezentuje jedynie siebie a nie mieszkancow Gdyni
    podejrzewam, ze 99% uwag zglosil Piesiewicz i ew. jakas gromada oszolomow, ktora chcialaby wszystkich gdynian przesadzic na rowery

    • 18 15

  • Wizualizacje w artykule są kłamliwe bo mogą sugerować, że taka zabudowa została przyjęta w planie (3)

    a to nieprawda. Takie wysokie budynki nie będą mogły tam powstać. Równie dobrze można by w tym tekście dodać zdjęcie Nowego Jorku

    • 12 5

    • oj nieładnie nieładnie państwo z konkurencji?

      • 3 5

    • dobra skoncz juz pie pie pierdzilić. Trujesz d*pe na kazdej stronie wsioku z Weja

      Niech zbudują cokolwiek, choćby park z fontanna lub 5 galerii. To miejsce jest tak szkaradne ze kazda opcje je pod ratuje

      • 2 8

    • i znów ta zazdrość PiSu

      nie możecie przełknąć sukcesów Gdyni?
      i bardzo mi to poprawia humor,
      własnym jadem się zadławicie

      • 1 2

  • nareszcie b. mądra decyzja i (1)

    Miasto widać bardzo chętnie i otwarcie włącza się i uczestniczy w wydarzeniu tak ważnym dla jego rozbudowy, które wspiera nie tylko promocją, ale pod kątem sektora usług nowoczesnych tak na skalę lokalną, jak i międzynarodową - bo przecież inwestorzy już na targach poczynili pewne ustalenia. Do tego jest to doskonały przykład dotyczący tworzenia tkanki miejskiej. Władze w koncu zauważyły potrzebę tworzenia wysokich budynków i obszarów do zamieszkania, pracy i wypoczynku i wyodrębniły w mieście strefę biznesu, rozrywki, rekreacji handlu i kultury ważne aby ten projekt był realizowany konsekwentnie i szybko, a efekty na pewno będą widoczne dla wszystkich mieszkańców i osób odwiedzających Miasto z morza i marzeń. Jest nasze pięć minut i należy je bezwzględnie wykorzystać, co prawda nadal nie jest rynek krakowski czy wrocławski, ale ze względu na panujący u nich smok należny czym prędzej działać, bo przecież nie musi takim być.
    Brawo Prezydencie Szczurek, w końcu mamy nowoczesne miasto z atrakcyjną ofertą dla inwestorów i mieszkańców.
    Jeszcze raz gratulacje Panie Prezydencie za odwagę i bezkompromisowość.

    • 13 14

    • Ty to se jaja robisz

      • 0 3

  • Ktos ma jeszcze watpliwosci co do dzialan Szczurka? (8)

    • 12 6

    • bardzo dobre działania, nie mam wątpliwości (7)

      nigdy nie miałem
      a ujadanie i jazgot PiSu tylko potwierdza słuszność kierunku

      • 2 4

      • (3)

        nie jestem z pisu ale mam watpliwosci, duze...

        • 3 1

        • co, na rencie ciągniesz? (2)

          stąd ten jad?
          biedny człowieczku

          • 0 1

          • (1)

            jad wynika pewnie z bezsilnosci zwyklego mieszkanca gdyni, moze nawet na rencie czyli jak to troll szczurowaty napisal "biednego czlowieka", bezsilnosci na kryminogenne dzialania prez. od wielu wielu lat. to m.in ogolnodostepny taras w seatower, zabor kawalka ziemi prywatnej osobie pod pozorem ustawy drogowej a rzeczywistosci zeby kumpel wodza mogl zawracac swoimi bentleyami, zmiany planu zagosp. pod zaprzyjaznionego dewelopera np wzgorze max i nowe orlowo, zenujace przetargi ktore zawsze wygrywa mtm itd

            • 0 0

            • jest tego duzo duzo wiecej

              • 0 0

      • (1)

        Bo tylko pieski i klakierzy watpliwosci nie maja. Platna armia trolli rowniez.
        PiS powiadasz? Nawet nie wiesz jak do pisu mi daleko, wiec nie pisz bzdur

        • 2 1

        • mówisz o wyznawcach nadprezesa, jeżusza i Rydzyka?

          typowy PiSlamista z ciebie

          • 0 0

      • to haslo z jazgotem juz 20ty raz na tym forum, szczekacze szczurka za drobniaki wykazcie sie troche elokwencja i zasobem slownictwa jak juz bronicie szczura za kase

        • 2 1

  • Czyzby Gryzon rozgryzl metody Budynia na robienie kasy? (2)

    • 12 7

    • zazdrosny, bezsilny jazgot (1)

      i ujadanie PiSu,
      bardzo mnie to cieszy,
      Brawo Gdynia i jej mieszkańcy

      • 1 3

      • kodowsko peowski trolik portalowy, podpisz się chociaż

        w artykule o pogodzie, o sporcie, gotowaniu, kinie, muzyce.. wszędzie pis prawda?

        • 0 0

  • Jak zawsze plebs i chołota z pisu była przeciw (1)

    Co do pomocy dla Pekinu też. To własnie cechuje tą partie. Byłem w rozterce. Nie chce już Szcurka jako prezydenta, chlopina sie wypaliła na przestrzeni lat. Ale na tego z pisu nie zaglosuje. Gość moze jest mlody i wykształcony. Ale przynależność partyjna go blokuje

    • 6 8

    • caly PiS

      tylko niszczyć potrafią

      • 0 0

  • Gdynia miasto przekrętów i biznesów kolesiowskich. (4)

    A żeby gdynianie nic nie wiedzieli to zmienili stronę UM Gdynia z której nic nie można się dowiedzieć odnośnie ogłoszeń dotyczących planów zagospodarowania, ZRID itp

    • 17 7

    • zazdrość, zawiść i insynuacje PiSu, czyli nic nowego (3)

      zacięta płyta, widać zabrakło pomysłów ja Gdyni zaszkodzić

      • 1 3

      • nie poprostu miałem do czynienia ze ZRID i chcialbym wiedziec komu UM chce zaje...ć ziemię (2)

        czego tu zazdrościcć i insynuować jasnowidzu (odnośnie PIS)

        • 1 1

        • zazdrość (1)

          i bezsilny jazgot nieudaczników bez wykształcenia i ambicji,
          a potem lament i plucie na cały świat,
          twoja nędza to twoja wina

          • 0 1

          • inteligent a nie rozumie postów

            • 0 0

  • Marnowanie takiego miejsca z potencjalem dla rozwoju miasta na blokowisko to czysta glupota!! (4)

    Z racji na bliskosc portow i ich mozliwosci przeladunkowych powinna tam byc wybudowana potezna baza logistyczna z zapleczem kolejowym! Z tego miejsca pociagi z kontynerami moga wyjezdzac w kazde miejsce europy! Nie rozumiem ignorancji wlodazy zamiast stworzyc miejca pracy i cos co przyciagnie business do Gdyni stawiaja blokowiska!

    • 23 7

    • i znów brak argumentów (2)

      typowe dla bezrobotnych troli

      • 2 2

      • Nie dasz rady tych argumentow ogarnac:-) (1)

        Chciałabyś być tak bezrobotny jak ja!
        Trzeba myśleć perspektywicznie a nie chwilowo ! Dla ciebie argumentem będzie postawienie blokowiska które nic nie daje
        Firma daje pracę kasę do miasta prestiż dla regionu spowodowany brakiem bezrobocia i zadowoleniem mieszkańców a blokowisko za kilka lat będzie tylko blokowiskiem z zawiedzionymi ludźmi którzy stali się niewolnikami banków przez ładne foldery developerow

        • 4 2

        • czyli brak argumentów

          typowy PiS, tylką jęczą w internecie życiowe kaleki

          • 0 0

    • proszę zrozumieć, że

      włodarze tych magicznych "miejsc pracy" nie tworzą. Co najwyżej mogą nie przeszkadzać w rozwoju.

      • 2 1

  • A po co następna galeria handlowa???

    • 11 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane