• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni chcą przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji. Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji.

Czy po ponad 40 latach ponownie będzie można wygodnie przejść z Targu Węglowego na Targ Sienny i Rakowy? Ośmioro radnych miasta apeluje do prezydenta o utworzenie naziemnego przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Co ciekawe, sam inwestor Forum Gdańsk zamieścił kilka lat temu takie rozwiązanie na jednej z wizualizacji.



Czy w centrach miast powinny być przejścia podziemne?

O tym, że proponowane rozwiązania infrastrukturalne wokół powstającego centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym są projektowanie wyłącznie pod potrzeby kierowców pisaliśmy już w 2013 r.

Po tym artykule głos zabrał Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miejskiego, który przekonywał, że przejścia podziemne są lepszym rozwiązaniem w centrum miasta (przynajmniej do czasu budowy kolejnych dróg omijających tę część miasta), a naczelnym dogmatem w projektowaniu miasta powinna być przepustowość układu drogowego.

Słowa te podtrzymał także w ubiegłym roku Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki komunalnej. Pytany o możliwość utworzenia przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej i dworcu głównym w związku ze spadkiem liczby aut w centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska mówił, że "uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów musi być robione z głową" ze względu na "główną arterię komunikacyjną Gdańska".

  • Istniejące przejście podziemne nie ma żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Brakuje też miejsca na montaż wind.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
Taką postawę, która utrudnia poruszanie się po Śródmieściu i korzystanie z komunikacji miejskiej chcą teraz przełamać radni miasta z PO: Agnieszka Owczarczak, Beata Jankowiak, Emilia Lodzińska, Magdalena Olek, Piotr Borawski, Adam Nieroda, Mateusz Skarbek oraz Przemysław Ryś. Skierowali oni petycję do prezydenta, w której przekonują o potrzebie budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

- Likwidacja tuneli i przywracanie ruchu pieszego w poziomie ulicy to dziś europejskie standardy. Chcielibyśmy, aby również Gdańsk był miastem przyjaznym dla wszystkich uczestników ruchu drogowego i traktował na równi pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych użytkowników dróg (...) Naziemne przejścia są podstawowym wyznacznikiem komfortu korzystania przez pieszych z infrastruktury miejskiej. Ulica Wały Jagiellońskie powinna być zatem ulicą miejską, bez przejść podziemnych - argumentują radni w interpelacji do prezydenta miasta.
Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku.
Na tym jednak nie kończą się działania radnych. Już po wakacjach sprawa trafić ma na posiedzenie Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska.

- Oddanie do użytku Forum Gdańsk to dobra okazja do tego, by zrobić kolejny krok w przywracaniu centrum Gdańska pieszym i rowerzystom. Niedawno otrzymaliśmy znakomitą wiadomość o zamiarze stworzenia przejścia naziemnego na wysokości dworca głównego, więc warto iść za ciosem. Ulice Okopowa, Wały Jagiellońskie, Wały Piastowskie czy Podwale Przedmiejskie powinny stawać się ulicami miejskimi. Miasto poprzecinane wewnętrznymi autostradami to melodia przeszłości - przekonuje Adam Nieroda, przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju w RMG.
W podobnym tonie wypowiada się Piotr Borawski, przewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej w Radzie Miasta.

- Śródmieście jest obszarem, w którym powinno być coraz więcej rozwiązań z myślą o pieszych. Przejście naziemne przy Forum Gdańsk wraz z przejściem przy dworcu i kolejnymi deptakami wpisuje się w taką politykę przestrzenną. Przykład przejścia naziemnego przy Alchemii zobacz na mapie Gdańska pokazuje, że rozwiązania tego typu nie odbijają się znacznie na przepustowości.
Czytaj też: Forum Gdańsk: mur zamiast zieleni

Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie. Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie.
Działania radnych pozytywnie oceniają też członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy wcześniej krytykowali formę zabudowy Targu Siennego i Rakowego.

- Cieszę się, że wreszcie, po tylu latach dyskusji, radni miasta dostrzegli problem z przejściami podziemnymi w samym sercu miasta. Liczę, że temat nie skończy się jedynie na interpelacji i dyskusji na komisji, a Wały Jagiellońskie w poziomie jezdni będzie można pokonać jeszcze przed otwarciem kolejnego centrum handlowego - komentuje Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.



Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (358) 2 zablokowane

  • chodzi o dobro nowego molocha

    Jak dla mnie, to chodzi głównie o dobro molocha, którego postawiono w centrum Gdańska, pod "nosem" zabytków, by koniecznie przechwycić turystów przyjeżdżających zwiedzić miasto. To skandal, by takie coś (mieszkańcom absolutnie zbędne i zbędne innym gdańskim handlowniom, które w zupełności wystarczały) powstawało w zabytkowym centrum, przyczyniając się do NISZCZENIA zabytków, zanieczyszczenia środowiska i jeszcze większego hałasu! A kto będzie płacił za te szkody? Mieszkańcy. Centrum jest coraz bardziej nieprzyjazne ludziom w nim pracującym i turystom. Parkometry, ograniczenie miejsc postojowych, prywatny parking przy murach. Niby tak włodarze dbają o ekologię! Bzdury! Skoro w samym centrum, wbrew światowym standardom, powstał paskudny betonowy moloch, szpecący gdański krajobraz i generujący ruch samochodów dostawczych i innych. Ekologia dla Kowalskiego, a dla znajomych królika ekologia nieprzewidziana... Może jeszcze ruchomy chodnik wybudować z Długiej wprost do molocha, by donieść na zakupy turystów...?

    • 0 0

  • Biedoty nie stać na samochody i potem takie pomysły... (15)

    Jakby każdy miał porządny samochód, to zaczęliby doceniać jazdę bez korków.

    • 55 141

    • dobry trolling (2)

      to musi byc trolling, bo ludzie chyba nie sa jednak tak glupi, aby takie pitoly gadac ;)

      • 3 2

      • nudzą sie i za karę chcą dowalic innym

        • 0 0

      • Brawo

        Tak, to trolling, czasem lubię ludzi podpuszczać na t.pl :D Już sam nick sugeruje, że to nie było na serio ;)

        • 0 0

    • może masz jakiegoś grata z niemiec ale z mózgiem to już problem jełopie

      • 0 0

    • Glupiś boś biedny...zacznij się uczyć. Przesiądź się na rower...

      • 5 0

    • Biedoty nie stać na samochody = podróżuje autobusami (4)

      Autobusy też stoją w korkach - ergo: po co chrzanisz?

      • 15 6

      • (3)

        W takim razie tym bardziej powinni likwidować przejścia, skoro autobusom też to jest nie na rękę. Tunel ma tę zaletę, że nie trzeba czekać na światło, a pod ziemią nie pada. Owszem, może są nieco zaniedbane, ale większość z nich wystarczy pewnie odświeżyć.

        • 5 14

        • Plusy a gdzie

          Minusy jak matka z wózkiem ma wejść i wyjść z tunelu zjazdy są stare i niewygodne a niepełnosprawny w 21 wieku mają utrudnione zycie

          • 3 2

        • (1)

          widać w opiach innych ludzi są rzeczy ważniejsze niż korki

          • 3 2

          • Zdecydowanie ważniejsze jest otwarcie piesze z Traktu Królewskiego na centrum handlowe, niż sprawna komunikacja miejska....

            • 2 3

    • A ty

      Buraku masz porządny samochód i stoisz w korkach

      • 4 0

    • Biedotę stać na samochody.

      Bogatych stać na metro.

      • 9 0

    • Połowa już ma (500/1000). Jak będzie 1000/1000, to przejścia naziemne nie będą potrzebne bo wszystko będzie stało i przejdzie się w dowolnym miejscu.

      • 1 0

    • 10 letni złom od niemca to nie samochód. Każdego na coś takiego stać, w tym problem.

      średni wiek auta w Polsce to 15lat

      • 7 2

    • radny nie płąci za bilety więc wiesz , Adamowicz jeżdzi służbówką i nie płaci za paliwo ani za bilety - posłowie nie płacą za paliwo ani za bilety komunikacji =- i kogo tu trzeba sponsorować i pomagać - kto jest biedakiem i sam sobie nie radzi - ładną panią jak się utzrymuje to jeszcze się z tego coś ma a z urzymywaniu tych. k.ew człowiek nic nie ma

      • 3 1

  • Manipulacja

    Manipulujecie obrazem. Prezentowana fotografia to schody na peron tramwajowy. W przejściu głównym zlikwidujcie sklepiki, a pojawi się miejsce na windy czy schody ruchome.

    • 0 0

  • Esteta

    Ja tam mam mniejsze wymagania. Zdemontujcie tylko dawidowe gwiazdy z okien Bramy Wyżynnej.

    • 0 1

  • Cieszycie się>

    Tymczasem nikt nie zauważył, a może tylko udaje, że na ul. 3 Maja oprócz kiepskiego widoku drugiej ściany płaczu, zafundowano nam skrzyżowanie z tramwajem.

    • 0 0

  • (25)

    Powinno być przejście naziemne, a samochody stać w koreczku przy czerwonym świetle

    • 104 98

    • Co 50 metrów czerwone

      Przy 10 czerwonych światłach!

      • 0 0

    • (1)

      I autobusy i tramwaje tez w koreczku a pasaźerów szlak będzie trafial na opóźnienia

      • 1 0

      • Ciebie już dawno szlaG trafił.

        Szlak to na Rysy, nieuku leniwy.

        • 1 2

    • I emitować jeszcze więcej spalin w tym koreczku. Niech Stare i Główne Miasto trafi szlag. (13)

      • 36 14

      • jesli chcemy walczyc ze spalinami, to nalezy ograniczyc ruch samochodow (4)

        nie ulatwiac. Spaliny sa tam, gdzie sa samochody. W tym miejscu mamy 4-pasmowa autostrade.

        Mowi Pan(i) jak rodzic, ktory woli, aby jego dziecko ogladalo porno "bo dzieki temu nie cpa". To miejsce jest zniszczone przez te trase i to trzeba zmienic.

        Inna sprawa, ze naprawa tego problemu wymaga duzo wiecej niz tylko dodania przejscie naziemnego. Potrzebne sa jednoczesnie dzialania pozwalajace ludziom sprawnie sie przemieszczac po miescie. Sprawne przemieszczanie nie oznacza wcale, ze trzeba uzywac samochodi.

        • 14 15

        • a towar do twojego markietu to aniołowie na skrzydłach dowiozą???? (1)

          i straż pożarna oraz pogotowie łaskawie poczeka aż taka kaleka jak ty przejdzie przez naziemne przejście!

          • 9 6

          • rozumiem, ze korki same samochody dostawcze tworza

            • 3 0

        • Teoretyczne dyrdymały opowiadasz bez sensownych rozwiązań, a w tym całym (1)

          Biciu piany teoretycznej Śródmieście coraz bardziej dusi się w spalinach, a po otwarciu tego dziadowskiego centrum będzie dwa razy gorzej. I co na to poradzisz, teoretyku? Masz jakieś rozwiązanie w mieście, które samo sabotuje komunikację miejską, a dzień bez awarii i kolizji z udziałem tramwaju graniczy z cudem.

          • 10 6

          • czyli rozwiazaniem jest zbudowanie autostrady, na ktorej nie trzeba sie bedzie zatrzymywac?

            Drogi Panie, te rozwiazania byly testowane i totalnie zbankrutowaly na zachodzie Europy w latach 50-70. Podobnie w USA. Czy musimy najpierw wydac koszmarne pieniadze, a potem wydac drugie tyle, aby to odkrecac?

            • 3 1

      • Można zrobić to przejście ale zlikwidować jedno z dwóch w okolicach huciska - (1)

        podobnie jak nie ma już przejścia za Jaśkową przy Manhatanie we Wrzeszczu.

        • 5 4

        • bym rzekł, ze tam by się przydało jeszcze jedno

          bo między Huciskiem a Dworcem nie ma żadnej możliwości pokonania Podwala

          • 9 5

      • To nie emituj (4)

        • 1 5

        • Nie mam samochodu, łosiu. I co? Łyso ci? (3)

          • 5 3

          • To wyprowadź się! (2)

            Do Puszczy Białowieskiej. Do szalasu. Będziesz tam szczęśliwy.

            • 5 5

            • w puszczy też spaliny

              od pił mechanicznych

              • 5 1

            • Dlatego że nie mam samochodu mieszkam w centrum miasta, pajacu.

              Te stereotypowe teksty o puszczach słabo o tobie świadczą. Nie każdy kto nie chce mieć samochodu i problemów z parkowaniem, a jednocześnie nie chce żeby miasto było zatrute spalinami jest ekooszołomem.

              • 7 3

      • Stare, Nowe, Główne sobie jakoś poradzą, a że nas szlag trafi to inna piłka.

        • 7 1

    • A w ryj

      Chce? Mam gdzieś samochody Ale tramwaj znowu będzie stał! Przez te przejścia cały ruch staje. Jak będzie metro to przejścia też mogą być

      • 6 2

    • od kiedy czerwone światło to koreczek? koreczek jest wtedy kiedy stoją niezależnie od koloru światła.

      • 2 2

    • złodzieje (3)

      jak stać cie na auto to stac cie poczekac

      • 6 14

      • spadaj debilu (1)

        • 7 5

        • biedak, kaleka, pijak któremu zabrali prawko zabrał głos???

          zamiast wyzywać ludzi od złodziei to może spójrz w lustro i wtedy klep precz. Ale z tobą

          • 3 4

      • co za bzdura.

        • 5 1

    • Samochody pod ziemię. (1)

      We wsiach jest tak, że przelotowa idzie przez centrum.

      • 9 3

      • A po co budować tunele zamiast wyprowadzić ruch z centrum na obwodnice?

        • 4 7

  • Ja cały rok rowerem, wiec mi wszystko jedno (12)

    • 38 46

    • (8)

      a schodzisz z roweru przekraczając jezdnie na pasach dla pieszych ?

      • 15 5

      • (5)

        a ty wysiadasz z auta i przepychasz je na każdym skrzyżowaniu?

        • 10 16

        • i wy się dziwicie - na pytanie czy przestrzegacie przepisów którte was dotyczą , obużacie się , i tak z każdym tematem - roszczeniowa grupa wiejskich imbecyli - bądźcie sami wpożaądku a potem czepiajcie się innych

          • 2 1

        • no i przepisów dodatkowo nie znasz (3)

          a się tutaj udzielasz mądralo wiejski

          • 10 3

          • zna

            ale ten przepis to idiotyczny komunistyczny relikt, więc jest ignorowany

            • 1 2

          • jestem bardzo ciekaw, czy zawsze w miescie jedziesz z przepisowa predkoscia...

            • 5 0

          • Na warunkowej zielonej strzałce się jaśnie pan zatrzymuje, czy gna łamiąc przepisy RD.

            • 7 3

      • sorry ale tylko frajerzy zsiadają. Jade po pasach nawet na oczach policjantów, oni nigdy nie reagują na to (1)

        • 4 9

        • super pedałowanie

          pewnie nie zsiadasz, bo nie masz siodełka

          • 0 2

    • No i co z tego, że rowerem. Co się nawdychasz spalin, to i tak twoje. (2)

      • 17 5

      • (1)

        Spalin bedzie jeszcze wiecej jak zrobia przejscia naziemne.

        • 4 1

        • A czy ja mówię, że nie będzie?

          • 1 0

  • idzmy za ciosem...

    nie zatrzymywac sie na rozwiazaniu naziemnym! Tylko przejscia nadziemne maja sens. Wszedzie budowac kladki. Oszolomom promujacym przejscia naziemne mowimy precz.

    • 1 0

  • Tunel i tylko tunel !!!

    A zamiast schodów betonowych, SCHODY RUCHOME !!!
    I co...? Rozwiązałem problem?

    • 1 0

  • To niech zaczną inwestować w PKP (2)

    Jest kilka linii kolejowych do odbudowy lub rewitalizacji. Póki co tylko rozbiera się linie kolejowe dzięki czemu wzrasta ilość aut w miastach. Zamiast budowy nowych dróg prowadzących wprost do centrum inwestujmy w PKP

    • 0 0

    • (1)

      Ale do pociągu trzeba dojść przejściami podziemnymi pod torami., Tam już nie przeszkadzają?

      • 0 0

      • nic nie było o przejściach podziemnych - osobiście jestem za tym aby ludzie mogli wybrać czy chcą przejść przez tory kolejowe czy iść pod tunelem.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane