• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni chcą przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji. Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji.

Czy po ponad 40 latach ponownie będzie można wygodnie przejść z Targu Węglowego na Targ Sienny i Rakowy? Ośmioro radnych miasta apeluje do prezydenta o utworzenie naziemnego przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Co ciekawe, sam inwestor Forum Gdańsk zamieścił kilka lat temu takie rozwiązanie na jednej z wizualizacji.



Czy w centrach miast powinny być przejścia podziemne?

O tym, że proponowane rozwiązania infrastrukturalne wokół powstającego centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym są projektowanie wyłącznie pod potrzeby kierowców pisaliśmy już w 2013 r.

Po tym artykule głos zabrał Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miejskiego, który przekonywał, że przejścia podziemne są lepszym rozwiązaniem w centrum miasta (przynajmniej do czasu budowy kolejnych dróg omijających tę część miasta), a naczelnym dogmatem w projektowaniu miasta powinna być przepustowość układu drogowego.

Słowa te podtrzymał także w ubiegłym roku Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki komunalnej. Pytany o możliwość utworzenia przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej i dworcu głównym w związku ze spadkiem liczby aut w centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska mówił, że "uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów musi być robione z głową" ze względu na "główną arterię komunikacyjną Gdańska".

  • Istniejące przejście podziemne nie ma żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Brakuje też miejsca na montaż wind.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
Taką postawę, która utrudnia poruszanie się po Śródmieściu i korzystanie z komunikacji miejskiej chcą teraz przełamać radni miasta z PO: Agnieszka Owczarczak, Beata Jankowiak, Emilia Lodzińska, Magdalena Olek, Piotr Borawski, Adam Nieroda, Mateusz Skarbek oraz Przemysław Ryś. Skierowali oni petycję do prezydenta, w której przekonują o potrzebie budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

- Likwidacja tuneli i przywracanie ruchu pieszego w poziomie ulicy to dziś europejskie standardy. Chcielibyśmy, aby również Gdańsk był miastem przyjaznym dla wszystkich uczestników ruchu drogowego i traktował na równi pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych użytkowników dróg (...) Naziemne przejścia są podstawowym wyznacznikiem komfortu korzystania przez pieszych z infrastruktury miejskiej. Ulica Wały Jagiellońskie powinna być zatem ulicą miejską, bez przejść podziemnych - argumentują radni w interpelacji do prezydenta miasta.
Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku.
Na tym jednak nie kończą się działania radnych. Już po wakacjach sprawa trafić ma na posiedzenie Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska.

- Oddanie do użytku Forum Gdańsk to dobra okazja do tego, by zrobić kolejny krok w przywracaniu centrum Gdańska pieszym i rowerzystom. Niedawno otrzymaliśmy znakomitą wiadomość o zamiarze stworzenia przejścia naziemnego na wysokości dworca głównego, więc warto iść za ciosem. Ulice Okopowa, Wały Jagiellońskie, Wały Piastowskie czy Podwale Przedmiejskie powinny stawać się ulicami miejskimi. Miasto poprzecinane wewnętrznymi autostradami to melodia przeszłości - przekonuje Adam Nieroda, przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju w RMG.
W podobnym tonie wypowiada się Piotr Borawski, przewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej w Radzie Miasta.

- Śródmieście jest obszarem, w którym powinno być coraz więcej rozwiązań z myślą o pieszych. Przejście naziemne przy Forum Gdańsk wraz z przejściem przy dworcu i kolejnymi deptakami wpisuje się w taką politykę przestrzenną. Przykład przejścia naziemnego przy Alchemii zobacz na mapie Gdańska pokazuje, że rozwiązania tego typu nie odbijają się znacznie na przepustowości.
Czytaj też: Forum Gdańsk: mur zamiast zieleni

Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie. Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie.
Działania radnych pozytywnie oceniają też członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy wcześniej krytykowali formę zabudowy Targu Siennego i Rakowego.

- Cieszę się, że wreszcie, po tylu latach dyskusji, radni miasta dostrzegli problem z przejściami podziemnymi w samym sercu miasta. Liczę, że temat nie skończy się jedynie na interpelacji i dyskusji na komisji, a Wały Jagiellońskie w poziomie jezdni będzie można pokonać jeszcze przed otwarciem kolejnego centrum handlowego - komentuje Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.



Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (358) 2 zablokowane

  • Wiadomo że przejście naziemne będzie, tylko czy zrobią ścieżkę rowerową. przecież trzeba jakoś dojechać do nowego centrum handlowego.

    • 6 21

  • a ile ci radni dostali w kieszeń od właścicieli forum a może posadki dla krewnych są już obiecane

    • 22 9

  • Bardzo dobry pomysł, brawa dla tych radnych !

    • 15 27

  • to są jakieś żarty!!! (3)

    Mamy wakacje a korki dalej gigantyczne. .. i jeszcze chcą robić przejścia naziemne. ... PARANOJA!!
    W takim razie po co przy urzędzie Wojewódzkim jest budowane nowiutkie przejście podziemne? Przecież to też ścisłe centrum. ...

    • 45 24

    • tunele - tak ale dla samochodów

      • 9 5

    • A co ci robią te przejścia, skoro i tak są korki?

      I tak i tak stoisz, to równie dobrze możesz pieszych puścić

      • 8 5

    • To jest najnowsza koncepcja w inżynierii ruchu, przyspieszenie poprzez spowolnienie poczytaj w necie.

      • 0 0

  • Czy w centrach miast powinny być przejścia podziemne? (1)

    NIE. To ruch pieszy powinien być uprzywilejowany, powinien odbywać się normalnie górą ale bez przejść przez ruchliwe ulice. To jezdnie powinny schodzić pod ziemię. Gdyby tak zrobić np. na odcinku Podwala Przedmiejskiego to Główne Miasto nie odcinałoby się sztucznie od ul. Toruńskiej i Dolnego Miasta. Sopot ładnie połączył Monciak z molem - a samochodem puścił dołem.

    • 36 20

    • Marzenia. Trochę to droga impreza, ale byłoby cudnie.

      Jednak Gdańsk stawia na muzea teatry, itp.

      • 3 2

  • jak najbardziej

    dlatego m.in. bo zbudowano tunel przez Forum - wiec nie ma problemu

    • 4 1

  • (14)

    Najlepiej zaorać te ulice, zakazać poruszania się samochodami.

    Ale chwila, moment - taka zamiana dotyczyła by wszystkich, także tych co tak wołają o otwarciu ruchu pieszego a sami samochodzikami mkną.

    Więc najpierw każdy tak ochoczo zasypujący tunele niech sprzeda swój samochodzik, dopiero wtedy będzie wiarygodnym.

    • 21 10

    • (3)

      Autobusami też nie będzie jeździł. A i do sklepów kawałek będzie musiał poginać, bo zaopatrzenie samo się nie dowiezie. O dojeździe Straży czy Pogotowia też niech zapomni. Może będzie ciężko, może bez sensu, ale za to ekologicznie i postępowo.

      • 8 1

      • (2)

        ta... widzę, że to 1 przejście dla pieszych całkowicie zburzy twój świat twój świat

        • 5 5

        • Skoro nie rozumiesz czym są przejścia bezkolizyjne i czemu je się buduje to trudno.

          • 4 0

        • Świata mi nie zburzy, ale jak do tego dodać te kilka planowanych na Podwalu Przedmiejskim, to utrudni to poruszanie się po mieście. A władza powinna ludności ułatwiać życie, a nie utrudniać.

          • 3 1

    • (9)

      Ale ludzie nie korzystaja z samochodu tylko po to żeby jeździć po miescie...Ja np. mam auto i do pracy jeżdże SKM, a samochód jest mi potrzebny do jazdy po za miasto itp. Zamiast głosić jakieś radykalne rozwiązania, lepiej nic nie pisać i pomyśleć trochę.

      • 2 1

      • (8)

        Ale jadąc poza miasto jedziesz i przez Gdańsk i przez inne miasta, wiec wybacz, ale sobie zaprzeczasz.
        Sprzedaj samochód, wybierz komunikację miejską zawsze i w każdej sytuacji.

        • 1 2

        • (7)

          Jadąc autostradą nie jadę przez miasta, i wierz mi że jak jade do innego miasta autem to zostawiam je na przedmieściach i korzystam z lokalnej komunikacji miejskiej.

          Także Twoj argument jest nie trafiony. Sorry :)

          • 0 0

          • (3)

            ps. Wytłumacz mi skąd u Ciebie takie nastawienie że mamy jeździć tylko komunikacją miejską lub tylko samochodami? W życiu ważna jest równowaga. A nie nastawienie że tylko jedno jest dobre... Ale co ja tam wiem :)

            • 1 0

            • (2)

              Uprzykrzanie życia kierowcom w myśl chorych ideologii nie jest żadną równowagą.

              • 1 0

              • (1)

                Czemu na to patrzysz tylko z perspektywy kierowcy? Pieszym za to przeszkadzają auta. Rowerzystom piesi i kierowcy itp itp. To może wg Twojego rozumowania każdy człowiek powinien żyć na osobnej wyspie?

                Serio, podajesz ciagle ten sam argument, tylko z jednej perspektywy.

                Piesi i rowerzyści muszą ciągle iść na kompromis. A kierowcy nie. Gdzie tu logika?

                Uwierz mi że poruszam się przeróżnymi środkami transportu i widze wady i zalety różnych rozwiązań, ale nigdy nie zrozumiem podejścia ludzi, którzy za wszelką cenę stawiają transport samochodowy na pierwszym miejscu.

                • 1 0

              • To zastanów się co da komu przejście naziemne w ścisłym centrum komunikacyjnym miasta. Zapewne poprawi szybkość komunikacji miejskiej, bo przecież tramwaje i autobusy wg pomysłodawców tego rozwiązania nie stoją na światłach.

                Likwidacja przejścia podziemnego zapewne pomoże tez pieszym szybciej przejść na drugą stronę, bo przecież nie będą oni stali na czerwonym świetle.

                Dla mnie więc pomysł likwidacji przejścia podziemnego w tym miejscu jest jedynie ideologią grupy osób niecierpiących kierowców i niczym więcej.

                • 0 0

          • (2)

            Parkujesz przy autostradzie i do tego parkingu rozumiem ze dojeżdżasz komunikacją miejska.

            No i oczywiście nie poruszasz się samochodem po innych miastach, bo przecież autostrada zawsze prowadzi od razu na przedmieścia celu twej podróży.

            Więc po co Tobie samochód, aby przejechać się tylko autostradą?

            • 0 0

            • (1)

              Wiesz co, Twoj sposob rozumowania jest naprawdę uwsteczniony. Wyciagasz jakieś same skrajne przykłady. Aż przykro jest mi to czytać....nie będę po raz kolejny tłumaczyć że chodzi o RÓWNOWAGĘ w transporcie. Pozdrawiam

              • 1 0

              • Wiesz, jak czytam bajki iż ktoś jeździ samochodem tylko po autostradach ....

                Przejście naziemne przeczy równowadze w transporcie, szczególnie gdy utrudnia ruch komunikacji miejskiej.

                Gdańsk potrzebuje przede wszystkim szybkiej komunikacji miejskiej, a nie żółwiego tramwaju stającego na tylu światłach że nie opłaca się nim jechać. Ale to jest nie do pojęcia dla fanatyków zasypywania przejść podziemnych.

                Co ciekawa to samo towarzystwo blokuje budowę szybkiego tramwaju na Piecki i dróg odciążających Centrum. W imię walki z samochodami, którymi większość pewnie jeździ.

                • 0 0

  • Wolę przejście podziemne jest szybciej niż czekać na światło

    No chyba że samochody puszczą dołem.

    • 34 14

  • Kompletny odpał

    nic dodać, nic ująć

    • 18 12

  • Piesi górą a samochody bokiem

    • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane