- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (103 opinie)
- 2 Martwe dziki z Karwin miały ASF (163 opinie)
- 3 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (91 opinii)
- 4 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (367 opinii)
- 5 Paraliż drogowy na północy Gdyni (150 opinii)
- 6 Kosiorek i Dulkiewicz chcą współpracować (258 opinii)
Radni chcą przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej
Czy po ponad 40 latach ponownie będzie można wygodnie przejść z Targu Węglowego na Targ Sienny i Rakowy? Ośmioro radnych miasta apeluje do prezydenta o utworzenie naziemnego przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej . Co ciekawe, sam inwestor Forum Gdańsk zamieścił kilka lat temu takie rozwiązanie na jednej z wizualizacji.
Po tym artykule głos zabrał Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miejskiego, który przekonywał, że przejścia podziemne są lepszym rozwiązaniem w centrum miasta (przynajmniej do czasu budowy kolejnych dróg omijających tę część miasta), a naczelnym dogmatem w projektowaniu miasta powinna być przepustowość układu drogowego.
Słowa te podtrzymał także w ubiegłym roku Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki komunalnej. Pytany o możliwość utworzenia przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej i dworcu głównym w związku ze spadkiem liczby aut w centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą mówił, że "uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów musi być robione z głową" ze względu na "główną arterię komunikacyjną Gdańska".
Taką postawę, która utrudnia poruszanie się po Śródmieściu i korzystanie z komunikacji miejskiej chcą teraz przełamać radni miasta z PO: Agnieszka Owczarczak, Beata Jankowiak, Emilia Lodzińska, Magdalena Olek, Piotr Borawski, Adam Nieroda, Mateusz Skarbek oraz Przemysław Ryś. Skierowali oni petycję do prezydenta, w której przekonują o potrzebie budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej.
- Likwidacja tuneli i przywracanie ruchu pieszego w poziomie ulicy to dziś europejskie standardy. Chcielibyśmy, aby również Gdańsk był miastem przyjaznym dla wszystkich uczestników ruchu drogowego i traktował na równi pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych użytkowników dróg (...) Naziemne przejścia są podstawowym wyznacznikiem komfortu korzystania przez pieszych z infrastruktury miejskiej. Ulica Wały Jagiellońskie powinna być zatem ulicą miejską, bez przejść podziemnych - argumentują radni w interpelacji do prezydenta miasta.
Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?
Na tym jednak nie kończą się działania radnych. Już po wakacjach sprawa trafić ma na posiedzenie Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska.
- Oddanie do użytku Forum Gdańsk to dobra okazja do tego, by zrobić kolejny krok w przywracaniu centrum Gdańska pieszym i rowerzystom. Niedawno otrzymaliśmy znakomitą wiadomość o zamiarze stworzenia przejścia naziemnego na wysokości dworca głównego, więc warto iść za ciosem. Ulice Okopowa, Wały Jagiellońskie, Wały Piastowskie czy Podwale Przedmiejskie powinny stawać się ulicami miejskimi. Miasto poprzecinane wewnętrznymi autostradami to melodia przeszłości - przekonuje Adam Nieroda, przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju w RMG.
W podobnym tonie wypowiada się Piotr Borawski, przewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej w Radzie Miasta.
- Śródmieście jest obszarem, w którym powinno być coraz więcej rozwiązań z myślą o pieszych. Przejście naziemne przy Forum Gdańsk wraz z przejściem przy dworcu i kolejnymi deptakami wpisuje się w taką politykę przestrzenną. Przykład przejścia naziemnego przy Alchemii pokazuje, że rozwiązania tego typu nie odbijają się znacznie na przepustowości.
Czytaj też: Forum Gdańsk: mur zamiast zieleni
Działania radnych pozytywnie oceniają też członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy wcześniej krytykowali formę zabudowy Targu Siennego i Rakowego.
- Cieszę się, że wreszcie, po tylu latach dyskusji, radni miasta dostrzegli problem z przejściami podziemnymi w samym sercu miasta. Liczę, że temat nie skończy się jedynie na interpelacji i dyskusji na komisji, a Wały Jagiellońskie w poziomie jezdni będzie można pokonać jeszcze przed otwarciem kolejnego centrum handlowego - komentuje Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim
Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (358) 2 zablokowane
-
2017-07-06 11:15
Inwestorowi nie chce się inwestować w windy (1)
bo farba na pasy jest tańsza, a nagle radnym sie przypomniał ruch pieszy.
- 17 7
-
2017-07-06 11:27
I gdzie jest CBA? Bzdurami się zajmują, a takim konkretem jak tu nikt się nie interesuje.
- 2 0
-
2017-07-06 11:17
Św. Przepustowość na to nie pozwoli!
- 9 6
-
2017-07-06 11:20
Już widzę te przepyszne korki...
Okaże się że teraz korki jakie generuje budowa tego kolosa przy tych co powstaną ... będziemy za nimi tęsknić. Przejście naziemne dla kilku malkontentów? Skoro założenie oile dobrze pamiętam było takie żeby korzystać z "dóbr" tego motłocha dojazd plebsu miał się odbywać komunikacją ogólnodostępną
- 13 6
-
2017-07-06 11:23
A co z przebiegającymi pieszymi? Lub samochodami na żółtym. (3)
Przecież to oczywiste że ilość wypadków wzrośnie w tym miejscu z zera do kilkudziesięciu rocznie.
- 15 13
-
2017-07-06 11:46
Jasnowidz? (1)
Wywali się samochody to nie będzie wypadkow
- 0 1
-
2017-07-06 20:09
Gdzie je wywalisz? To nie gra komputerowa.
- 2 0
-
2017-07-07 06:39
Tuż obok na Hucisku jest przejście i co więcej tam wypadków z udziałem pieszych ?
Bez przesady. Przecież na Wałach Jagiellońskich i tak jest dzikie przejście od kiedy zamknęli tunel. To dopiero jest pomysł zamknąć przejście i kazać ludziom biegać jeden przystanek by przejść na autobus. Jakiś geniusz to wymyślił.
Zacytuje klasyka "a jakby to była wasza matka"- 0 0
-
2017-07-06 11:26
Czy w Gdańsku powinny być przejścia podziemne? - tak, ale są one bardzo zaniedbane.
- 8 4
-
2017-07-06 11:27
No dobra, ale co z autobusami?
Z Orunii, z Chełmu, z Pruszcza - one także będą dłużej dojeżdżały do centrum, jeżeli w tym miejscu znajdzie się dodatkowy postój. Wzdłuż Wałów Jagiellońskich (i zapewne również Okopowej i TśW) nie ma szans na buspas (była dyskusja na tym portalu nie tak dawno). To może zmasakrować resztki atrakcyjności komunikacji zbiorowej dla tego regionu, a to przecież dla miasta bardzo niekorzystne. Nie mówię, ze przejście naziemne nie ma sensu, tylko, ze to nie jest taka pojedyncza sprawa i równolegle do jego utworzenia należałoby wprowadzić również kilka innych rozwiązać.
- 7 3
-
2017-07-06 11:35
Radni może i chcą... (2)
Ale mieszkańcy nie chcą!
- 18 19
-
2017-07-06 11:58
Jak narazie 5 lemingów też chce
- 2 3
-
2017-07-06 13:35
Ja chcę. Stop dyktatowi św przepustowości. Ludzie, tak nie lubicie tego miasta ze chcecie, żeby nie wyszło z tej swojej PRLowskiej urbanistyki na zawsze?
- 2 4
-
2017-07-06 11:36
a ja chcę qu.wa fontannę i co z tego?
to przejście w tym miejscu to bzdura, zakorkuje miasto na amen! trzeba być idiotą z platfusiarni by takie żądania stawiać.
- 23 6
-
2017-07-06 11:37
Czy zdjęcie pokazuje tunel przy Bramie Wyżynnej? (3)
- 2 1
-
2017-07-06 11:42
Tak, tak właśnie wygląda syf, którego nie widać z auta.
- 2 3
-
2017-07-06 12:02
nie .. to tunel pomiędzy Komendą a ABW czy CBŚ.... (1)
- 2 0
-
2017-07-06 12:14
A po lewej okna kibelka, którego nie ma przy ABW.
- 1 1
-
2017-07-06 11:43
Potwierdzam
Przy rynku na przymorzu też jest tunel i przejście obok.
Mało kto z tunelu korzysta. Można zasypać albo pokopać jeszcze trochę i puścić tam auta w pół wykopie, a piesi nad.- 10 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.