• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni chcą przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji. Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji.

Czy po ponad 40 latach ponownie będzie można wygodnie przejść z Targu Węglowego na Targ Sienny i Rakowy? Ośmioro radnych miasta apeluje do prezydenta o utworzenie naziemnego przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Co ciekawe, sam inwestor Forum Gdańsk zamieścił kilka lat temu takie rozwiązanie na jednej z wizualizacji.



Czy w centrach miast powinny być przejścia podziemne?

O tym, że proponowane rozwiązania infrastrukturalne wokół powstającego centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym są projektowanie wyłącznie pod potrzeby kierowców pisaliśmy już w 2013 r.

Po tym artykule głos zabrał Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miejskiego, który przekonywał, że przejścia podziemne są lepszym rozwiązaniem w centrum miasta (przynajmniej do czasu budowy kolejnych dróg omijających tę część miasta), a naczelnym dogmatem w projektowaniu miasta powinna być przepustowość układu drogowego.

Słowa te podtrzymał także w ubiegłym roku Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki komunalnej. Pytany o możliwość utworzenia przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej i dworcu głównym w związku ze spadkiem liczby aut w centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska mówił, że "uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów musi być robione z głową" ze względu na "główną arterię komunikacyjną Gdańska".

  • Istniejące przejście podziemne nie ma żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Brakuje też miejsca na montaż wind.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
Taką postawę, która utrudnia poruszanie się po Śródmieściu i korzystanie z komunikacji miejskiej chcą teraz przełamać radni miasta z PO: Agnieszka Owczarczak, Beata Jankowiak, Emilia Lodzińska, Magdalena Olek, Piotr Borawski, Adam Nieroda, Mateusz Skarbek oraz Przemysław Ryś. Skierowali oni petycję do prezydenta, w której przekonują o potrzebie budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

- Likwidacja tuneli i przywracanie ruchu pieszego w poziomie ulicy to dziś europejskie standardy. Chcielibyśmy, aby również Gdańsk był miastem przyjaznym dla wszystkich uczestników ruchu drogowego i traktował na równi pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych użytkowników dróg (...) Naziemne przejścia są podstawowym wyznacznikiem komfortu korzystania przez pieszych z infrastruktury miejskiej. Ulica Wały Jagiellońskie powinna być zatem ulicą miejską, bez przejść podziemnych - argumentują radni w interpelacji do prezydenta miasta.
Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku.
Na tym jednak nie kończą się działania radnych. Już po wakacjach sprawa trafić ma na posiedzenie Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska.

- Oddanie do użytku Forum Gdańsk to dobra okazja do tego, by zrobić kolejny krok w przywracaniu centrum Gdańska pieszym i rowerzystom. Niedawno otrzymaliśmy znakomitą wiadomość o zamiarze stworzenia przejścia naziemnego na wysokości dworca głównego, więc warto iść za ciosem. Ulice Okopowa, Wały Jagiellońskie, Wały Piastowskie czy Podwale Przedmiejskie powinny stawać się ulicami miejskimi. Miasto poprzecinane wewnętrznymi autostradami to melodia przeszłości - przekonuje Adam Nieroda, przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju w RMG.
W podobnym tonie wypowiada się Piotr Borawski, przewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej w Radzie Miasta.

- Śródmieście jest obszarem, w którym powinno być coraz więcej rozwiązań z myślą o pieszych. Przejście naziemne przy Forum Gdańsk wraz z przejściem przy dworcu i kolejnymi deptakami wpisuje się w taką politykę przestrzenną. Przykład przejścia naziemnego przy Alchemii zobacz na mapie Gdańska pokazuje, że rozwiązania tego typu nie odbijają się znacznie na przepustowości.
Czytaj też: Forum Gdańsk: mur zamiast zieleni

Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie. Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie.
Działania radnych pozytywnie oceniają też członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy wcześniej krytykowali formę zabudowy Targu Siennego i Rakowego.

- Cieszę się, że wreszcie, po tylu latach dyskusji, radni miasta dostrzegli problem z przejściami podziemnymi w samym sercu miasta. Liczę, że temat nie skończy się jedynie na interpelacji i dyskusji na komisji, a Wały Jagiellońskie w poziomie jezdni będzie można pokonać jeszcze przed otwarciem kolejnego centrum handlowego - komentuje Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.



Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (358) 2 zablokowane

  • i słusznie - dość spychania ludzi pod ziemię bo jaśnie panowie w swoich szmelcwagenach muszą se wciskać do dechy

    • 5 4

  • Tunel pod przejściem jak w Sopocie (1)

    Wystarczy zastosować takie rozwiązanie jak w Sopocie, czasami warto brać przykład z lepszych

    • 6 2

    • A ty za to zapłacisz. Akurat tunel w Sopocie jest schrzaniony i zalewany przy każdym większym deszczu.

      • 0 0

  • Absurdalne (9)

    Kilka metrów wcześniej przy Hucisku jest przejście naziemne. W tym miejscu ma ono sens, ponieważ jest cześcią dużego skrzyżowania. Przejście naziemne na wysokości Lotu i nowej galerii zablokuje ruch samochodowy i ci wszyscy biedni ludzie z Pruszcza, Orunii i podobnych będą mieli bardzo utrodnioną jazde.

    • 18 10

    • przejście nie ma sensu, bo jest częścią skrzyżowania (2)

      przejście ma sens, gdy jest częścią ciągu pieszego. polecam zacząć używać nóg, może zrozumiesz

      • 2 5

      • Prosze czytac ze zrozumieniem

        J/w

        • 5 2

      • Kiedy była jeszcze gildia zawsze przechodziło się tym przejściem i nie było żadnego problemu.

        Teraz nagle pan inwestor, który sparaliżuje i tak ruch w tej części miasta, zażyczył sobie dodatkowych udogodnień dla swojego biznesu.

        • 3 1

    • Nikt nie karze ludziom z pruszcza do nas jezdzic, trzeba bylo nie oszczedzac za m2 i kupic mieszkanie w gda, a tak stójcie (4)

      skoro kupiliscie mieszkanie za grosze

      • 2 4

      • poje*ało cię? (3)

        każdy może sobie mieszkać gdzie chce i nic Ci do tego

        • 4 2

        • może (2)

          ale nie może wymagać, że w związku z tym, że daleko mieszka należy mu się bezkorkowy dojazd samochodem.

          • 3 1

          • No, tyle że pół Gdańska tędy też jedzie: Chełm, Orunia itp. (1)

            • 3 0

            • Leszcza na rowerku nie przekonasz. Teraz wzdłuż

              al.. Grunwaldzkiej jeździ trochę rowerów. Za to jesień wiosna , może ze 3 na krzyż...

              • 1 0

    • Kilka metrów?
      Ciekawe. Dla pieszych to zawsze "kilka metrów". Dla samochodziarzy parking koło Krewetki jest "za daleko" od Długiej.

      • 1 0

  • Hucisko (6)

    nie daleko jest jedno przejście dla pieszych na wysokości skrzyżowania obok Banku Millenium (na Hucisku). Więc jaki jest sens projektować kolejne przejście +/- 100 metrów dalej, jak nie mniej.

    • 12 5

    • odklej się od kierownicy, to się dowiesz (4)

      • 3 6

      • nie musze (3)

        chodzenie mnie nie boli..więc szukam sensu takich głupot...

        • 6 3

        • wspaniały przykład (2)

          poobserwuj to przejście przez 5 minut, to zobaczysz, jakie ono wspaniałe, dwuetapowe i w ogóle za*******, jak ludzie tam biegają, żeby nie stać na jednym skrzyżowaniu 5 minut, bo auta trzeba puścić przecież.

          A poza tym cała fala ludzi nie będzie nadkładać 200 metrów idąc do sklepu, żeby tobie było wygodnie, jak siedzisz na du p ie w samochodzie i tłok w mieście robisz.

          • 8 1

          • Tym bardziej bez sensu

            Twoja wypowiedz wlasnie potwierdza bezsens tworzenia przejsc naziemnych - ludzie beda lazic jak bydlo, samowolnie. Niestety, nie zyjemy w Japonii

            • 4 1

          • Czyli też jesteś przeciwko przejściu naziemnemu, to po co podejmujesz polemiki?

            To nowe przejście myślisz, że będzie jednoetapowe? Chyba śnisz.
            Kto niby miałby nadrabiać te 200 metrów? Problem dotyczy tylko osób niedołężnych i niepełnosprawnych, a dla nich inwestor powinien zbudować windy w przejściu podziemnym.

            • 0 0

    • pół kilometra to dla ciebie niedaleko? gratuluję kondycji

      • 0 3

  • Ludzie zima będzie bezpieczniej bez chlapy śniegu. Lepiej podziemne znowu będzie się czekać na światło i znowu korki. Tam gdzie jest budynek Alchemii to lprzeciez nie jest centrum ludzie trochę wyobraźni

    • 2 2

  • bez sensu radni chyba nie mają sił chodzić po schodach.

    trening wam dobrze zrobi

    • 3 0

  • Film z Wrocławia

    Starowiejska w Gdyni też mogłaby wyglądać jak Świdnicka... Wieczór - chodzi pełno ludzi, są knajpy i wszystko wygląda jak w cywilizowanym świecie. Ale mieszkańcy Gdyni zamiast takiego miejsca, które przyciąga ludzi i inwestycje wolą w centrum miasta ulicę-parking.

    • 8 1

  • przykład Warszawy

    jest doskonały i pokazuje, że można. Osobiście kręciłem się w tej okolicy kilka razy w tym roku zarówno na piechotę, jak i rowerem miejskim veturilo (super sprawa) i nie wyobrażam sobie, żebym miał tam cisnąc tunelami.

    Oczywiście czasem trzeba było i nie było to wygodne, jak musisz po jakichś tabliczkach się orientować, gdzie w ogóle się znajdujesz i w którym miejscu wyjść z dziury. Tunele to syf i patologia.

    • 4 5

  • Za e (3)

    Zdecydowanie jestem za przejściem naziemnym, tunele są niewygodne,nieprzystosowane dla niepełnosprawnych, brudne i niektóre śmierdzą obchodami zwłaszcza przy Bramie Żuławskiej. Wszystkie powinny być zlikwidowane

    • 4 7

    • przebudować, unowocześnić

      a przede wszystkim sprzątać profesjonalnymi firmami a jakimiś amatorami bez sprzętu, a potem narzekania że wali jak z kibla

      • 2 1

    • Wszystkie, znaczy te pod torami PKP też?

      • 0 0

    • I oczywiście szcz*ją tam kierowcy samochodów, którzy zatrzymują sie i wyskakuja z samochodów za potrzebą?

      • 1 0

  • (5)

    super, przejście musi być, ta pseudo autostrada ograniczona do dwóch pasów a docelowo tylko autobusy i taxi. Jeszcze tylko trzeba zasypać te śmierdzące tunele. Tranzyt musi się w końcu wyprowadzić z centrum Gdańska.

    • 3 7

    • jaki tranzyt dabilu?! (2)

      ludzie jadący do pracy z Oruni do Wrzeszcza i na odwrót?
      puknij się w ten swój pusty czerep!

      • 2 3

      • Z Oruni do Wrzeszcza jedziemy komunikacją miejską. Siatka połączeń jest bardzo dobra. (1)

        Nie wiem o co chodziło autorowi wątku, ale jak widzę tranzyt w postaci tirów i budowlanych wywrotek, to tego typu ruch zdecydowanie powinien zniknąć z centrum całkowicie.

        • 1 0

        • Ciekawe jak chcesz cokolwiek wybudować bez budowlanych wywrotek.

          • 0 0

    • Tranzyt z Chełmu do Śródmieścia? I po co komu taxi - jedź komunikacją miejską.

      • 1 1

    • Jaki tranzyt?

      Z Pszczółek do Pucka czy jak?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane