• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni ponownie apelują o przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Jedna z pierwszych wizualizacji Forum Gdańsk, na której umieszczono przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej. Wciąż nie wiadomo, czy doczeka się ono realizacji. Jedna z pierwszych wizualizacji Forum Gdańsk, na której umieszczono przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej. Wciąż nie wiadomo, czy doczeka się ono realizacji.

Ośmioro radnych Gdańska ponownie apeluje do władz miasta w sprawie utworzenia przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Przekonują, że rozwiązanie to nie sparaliżuje ruchu w centrum miasta, a jednocześnie ułatwi życie pieszym - w tym osobom niepełnosprawnym, dla których niemożliwa jest budowa wind prowadzących na perony tramwajowe.



Czy infrastruktura piesza powinna być dostosowana do potrzeb starszych i niepełnosprawnych?

Przypomnijmy, w lipcu pisaliśmy o apelu radnych do władz miasta, by przywrócić rejon Bramy Wyżynnej pieszym i scalić powstające centrum handlowe na Targu Siennym i Rakowym z obszarem Głównego Miasta.

Włodarze miasta wprawdzie nie powiedzieli inicjatywie grupy radnych "zdecydowanego nie", ale wskazali na szereg trudności, które uniemożliwiają wdrożenia takiego rozwiązania. Chodzi m.in. o lokalizację głównego wejście do Forum Gdańsk na poziomie -1 oraz tłumy pieszych na przejściu, które mogą przełożyć się na wydłużenie czasu przejazdów tramwajów.

- Otrzymana odpowiedź i podniesione przez zastępcę prezydenta [Piotra Grzelaka - dop. red.] argumenty w żaden sposób nas nie przekonują. Równie nieprzekonujące są wypowiedzi niektórych urzędników - mówi Mateusz Skarbek, radny PO i autor kolejnej interpelacji podpisanej także przez radnych: Agnieszkę Owczarczak, Beatę Jankowiak, Emilię Lodzińską, Magdalenę Olek, Piotra Borawskiego, Adama Nierodę oraz Przemysława Rysia.
Przejście naziemne rozwiązałoby problem dostępu do przystanków tramwajowych dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Na budowę wind w tym miejscu nie ma miejsca. Przejście naziemne rozwiązałoby problem dostępu do przystanków tramwajowych dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Na budowę wind w tym miejscu nie ma miejsca.
W kolejnym piśmie skierowanym do prezydenta miasta przekonują, że pora odejść od projektowania przestrzennego wyłącznie pod kierowców i zacząć uwzględniać także potrzeby pieszych - szczególnie w ścisłym centrum miasta.

- Czy Gdańsk ma być miastem, w którym planowana infrastruktura zorientowana jest jedynie na interesy osób korzystających z samochodów? Naszym zdaniem jedynie infrastruktura zorientowana w pierwszej kolejności na pieszych jest jednocześnie zdolna być dogodną dla innych grup (komunikacji zbiorowej, samochodów i rowerów). Z pewnością takiej zdolności nie ma planowanie zorientowane w pierwszej kolejności na ruch samochodowy - czytamy w interpelacji.
Radni jednocześnie proponują zastosować maksymalnie szerokie przejście dla pieszych, aby bez problemu mogli oni pokonywać jezdnię, jak i dotrzeć na perony tramwajowe.

Piesi chętniej wybierają przejścia naziemne niż podziemne. Na zdjęciu jedno z kilku nowych przejść naziemnych wytyczonych w ostatnich latach w Warszawie. Piesi chętniej wybierają przejścia naziemne niż podziemne. Na zdjęciu jedno z kilku nowych przejść naziemnych wytyczonych w ostatnich latach w Warszawie.
Zwracają przy tym uwagę, że uruchomienie przejścia naziemnego nie wpłynie znacząco na płynność ruchu samochodowego, ponieważ już teraz "w godzinach szczytu odbywa się [on] z prędkością porównywalną z prędkością ruchu pieszych".

Radni sugerują również jako alternatywne rozwiązanie przeanalizowanie wariantu budowy rampy od strony Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska, choć jak sami zaznaczają, wymagałoby to rozwiązania problemu z dostępem do przystanków tramwajowych osobom o ograniczonej swobodzie poruszania się (na budowę wind lub pochylni brakuje miejsca).

- Staramy się udowodnić, że wskazane przez nas rozwiązanie [przejścia naziemnego - dop. red.] jest bardzo potrzebne - dodaje Skarbek - Czekamy na oficjalną odpowiedź na złożoną interpelację.

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.

Materiał z lipca br.

Opinie (356) 1 zablokowana

  • niech ktoś mi wyłumaczy, dlaczego nie można wybudować windy????? (21)

    Mamy XXi wiek, a nie potrafimy stworzyć osobom słabszym udogodnień znanych 100 lat temu? Winda, schody/chodnik ruchome ??? Umiemy się tylko cofać w rozwiązaniach komunikacyjnych.

    • 162 35

    • (18)

      Bo piesi wolą normalne przejście a nie tunele

      • 22 29

      • (13)

        Mów za siebie

        • 27 16

        • Mieszkam przy rynku na przymorzu (12)

          Jest tam tunel i obok przejscie.
          Z tunelu praktycznie nikt nie korzysta.

          • 23 12

          • Bo latacie tam na czerwonym !!! Debile i oni chcą szacunku. Najpierw po marcheweczke na ryneczek ,obładują swoje wózeczki ,że ich uciągnąć nie mogą ale widząc tramwaj to zasuwają na czerwonym ino huk wsiadają do tramwaju i zgrywają strasznie chorych sapiąc przy siedzącym żebu mu ustąpił miejsca bo jemu się szacunek należy. g*wno nie szacunek niestety nie zasługują na nic . Tak wygląda odcinek ryneczku jagiellońska itp...Koniec kropka takie mam zdanie i jego nie zmienię a teraz sobie minusujcie ile chcecie

            • 0 0

          • Dokładnie tak jest Tunel na przymorzu jest bez sensu a jest kosztowny w utrzymaniu!

            jest szcz*lnią dla meneli i mimo monitoringu ciagle zgłaszane są tam rozboje!
            Powinien zostac zamkniety!A w jego miejsce przejscie naziemne wykonane!

            • 2 1

          • bo umiejscowienie tego tunelu jest z d.py. (1)

            Jakbyś zapytał mieszkańców, czy koło rynku jest tunel, to by połowa powiedziała, że nie ma

            • 8 3

            • Właśnie jest w dobrym miejscu. Na końcu fajnego deptaczka i jest to najszybsza droga na rynek czy do PKP.

              Gdyby było tam przejście ruch pieszy zwiększyłby się na pewno kilkukrotnie. Tak wszyscy chodzą jagiellońską bo bliżej przejście (nie trzeba się cofać)

              • 2 1

          • (3)

            Ją korzystam po co mam stać i czekać 2 min na zmianę świateł

            • 14 7

            • Zanim się obejrzysz

              będziesz w takim wieku, że zrobienie kilku stopni w górę albo w dół będzie dla Ciebie pewnym problemem, zwłaszcza w deszczu, śniegu czy po ciemku.

              • 7 1

            • zanim zejdzies i wejdziesz czasowo to samo wyjdzie

              • 4 2

            • A ja nie korzystam, bo mam wiązadło uszkodzone. Gdańskie urzędasy skazują mnie na łażenie przez hucisko, choć mam chorą nogę. Paranoja!!!!

              • 14 9

          • Skąd wiesz? (3)

            Liczysz ludzi którzy tam chodzą?

            • 8 13

            • (2)

              licze, a zebys wiedział.
              Zreszta nie trzeba liczyc, widac gołym okiem.
              Na 10 pieszych 1-2 wybiera tunel.

              • 15 5

              • bo to nie Grunwaldzka (1)

                prostaku

                • 4 7

              • Przy Forum też nie Grunwaldzka

                krzywaku

                • 5 2

      • (3)

        Doprawdy? Ja jestem pieszym i pasażerem kominikacji miejskiej. I wolę tunele - bezpieczniejsze i nie marnuję czasu czekając na zielone światło.

        • 6 8

        • Szczególnie wieczorami są bezpieczniejsze (1)

          • 12 3

          • statystyki nie kłamią - więcej ludzi ginie na pasach niż w przejściach podziemnych Dziwne że nie wprowadzą normalnych przejść przez tory kolejowe.

            • 4 2

        • ty pieszym to jestes jak z auta wychodzicsz do klatki 100metrów nie dalej

          przestan bajki opowiadac

          • 2 1

    • Specjalista

      Ze względu na brak terenu. Jest bardzo wąskie torowisko z niezbyt szerokimi peronami i schody na całej szerokości od tunelu. A winda kolego powinna być zlokalizowana przy tunelu.
      Fizycznie nie ma takiej możliwości.
      Zrozumiał?
      Nie sądzę

      • 1 0

    • Tak, winda z tunelu na poziom przystanku, i potem taki użytkownik windy przefrunie z tej windy nad schodami z tunelu, aby się dostać na przystanek.
      Boszszsz, 21 wiek a jeszcze nie wprowadzili lewitacji.

      • 2 5

  • Przecież to przejście podziemne dla normalnego pieszego jest spoko (18)

    A niepełnosprawni czy osoby z wózkami mogą kawałek pójść na Hucisko i po żadnych schodach nie muszą schodzić. Ja osobiście jak mam czekać na światłach to wolę tunel.

    • 263 143

    • szczerze? (1)

      to wszyscy, którzy tak się plują tutaj w gniewie przeciwko przejściu naziemnemu są ograniczeni umysłowo albo niedoedukowani :) Trzeba mieć naprawdę wąskie horyzonty myślowe, by tak się burzyć przeciwko najrozsądniejszym rozwiązaniom miejskim. W miastach zawsze jednostką nadrzędną był pieszy i tak powinno zostać. Wszyscy, któzy się z tym nie zgadzają, mają ewidentnie wschodnie standardy myślenia, przy czym wschodnie ma tu wydźwięk jednoznacznie negatywny.

      • 6 5

      • szczerze to ty jesteś ograniczony i którzy piszę się przez ''rz''
        Tylko ty masz racje nikt inny ale z ciebie matoł . Innych zdanie jest feee a twoje cacy no brawo panie mądraliński

        • 0 0

    • (11)

      dobrze ze kawałek przez wrzeszcz nie doradziłeś. miasto ma byc dla pieszych i rowerzystów. Nie smrodziarzy

      • 54 39

      • To że Cię nie stać na kupno i utrzymanie samochodu (6)

        To nie znaczy że teraz miasto się ma pod Ciebie rozbudowywać

        • 27 33

        • miał byc minus. Bredzisz.

          Na samochód stać dziś każdego.

          Co wiecej - im kogoś mniej stać, tym lubiej korzysta :D

          • 5 1

        • (4)

          Napisał posiadacz 15 letniego smierdzącego diesla od niemca który swój złom na kółkach niesłusznie nazywa autem

          • 28 17

          • A Ciebie nawet na taki nie stać (3)

            • 13 27

            • każdego stac. w tym problem (2)

              • 27 4

              • No właśnie w tym problem (1)

                Zachód przeżywał to kilkadziesiąt lat temu i tam szczyt zachwytu nad autem już dawno minął. U nas nadal wszelkiego rodzaju miernoty się zachłystują możliwością posiadania auta, uważając że skoro ich stać to tylko samochodem należy się po mieście poruszać. Wydadzą tysiaka na cztery kółka, zatankują raz pod korek i już ich nie stać nawet na jeden bilet na autobus.

                • 13 6

              • Ani na parkowanie. Efekt - plamy oleju na chodnikach i zniszczone trawniki.

                • 8 2

      • i tu sie mylisz (1)

        miasto jest i dla jednych i dla drugich. Poza tym, każdy kierowca czasem jest też pieszym. Czasem również odwrotnie. Więc może przestać się kłócić ?

        • 32 5

        • Kto musi przemieścić się autem to musi.
          Większość jednak nie musi wszędzie dzień w dzień pchać się samochodem.

          • 16 2

      • wracaj do swojej wiochy z rowerami i pieszymi w centrum (1)

        • 25 47

        • Takie wiochy bez aut w centrum są fajne: Praga, Wiedeń, Kopenhaga, Berlin...

          • 25 12

    • ..

      tak jak przy przystankach PKMki : schody ruchome i nowoczesne windy ! tak powinno być w tunelach , plus kamery monitoringu jak na przystankach PKM.

      • 4 0

    • no pewnie

      taki z połamanymi nogami czy na wózku to przecież może sobie podejść te 500 m, to dla niego żaden problem. Przecież Jaśniepan w karecie nie będzie się dla niego zatrzymywał

      • 9 3

    • Niepełnosprawni też są normalni. Nienormalni o tym nie wiedzą.

      • 9 2

    • Częściowo masz rację- z tymi światłami. Światła do likwidacji. 30 Km/h i zwalniacze. Wszyscy zadowoleni.

      • 6 5

  • Masakra

    Wszyscy kombinują jak ułatwiać oraz sprawiać aby przejścia były bezpieczne (czyli nie przecinające pasów jezdni - nad pasem ruchu, podziemne) ale nie w Gdańsku. W Gdańsku dba się o to aby były większe korki, większe niebezpieczeństwo dla pieszych, oraz aby auta stojąc dłużej o dwie zmiany świateł emitowały jeszcze więcej spalin i później były w domach bo przecież auta nie szkodzą.....

    • 0 0

  • bunkier

    Dosłownie przepięknie zasłania starówkę Gdańską...

    • 0 0

  • Wiecie co byłoby najlepsze? Obniżenie poziomu jezdni i wyniesienie ponad to kładkę dla ludzi. Taki jakby tunel dla aut. I takie coś powinno być od lotu(albo i wczesniej) az do wiaduktu

    • 0 0

  • Przejście naziemne powinno zostać otwarte przy uruchomieniu galerii

    • 0 0

  • ŻE N A D A.....Młodzi Demokraci od poseł Pomaskiej już rozwalają PO w Gdansku (1)

    Adamowicz ma to gdzieś bo trzęsie portkami przed prokuraturą i znowu jak to w PO nie jest ważne aby pokonać PiS ale żeby do następnej Rady Miasta weszło jak najwięcej swojaków nic to, że miernych

    • 0 1

    • POcholki UEniemiaszkowe

      to juz wasz koniec...

      • 0 0

  • (8)

    Radnych już całkiem porąb..ło?

    • 269 146

    • (4)

      "nie wpłynie znacząco na płynność ruchu samochodowego, ponieważ już teraz "w godzinach szczytu odbywa się z prędkością porównywalną z prędkością ruchu pieszych""
      Typowo platformerskie myślenie... jest ch_jowo, więc zróbmy żeby było jeszcze ch_jej, a i tak się nikt nie zorientuje bo i tak - jak już wspomniano na wstępie - jest ch_jowo.
      Myślenie normalnego człowieka jest: jakkolwiek by było (dobrze lub źle), zróbmy żeby było lepiej.

      • 15 22

      • W pełni się zgadzam (2)

        Niestety mieszkamy w platformiarskim miescie gdzie władze zgodnie ze swoją pasją wolą zniszczyć miasto żeby pokazać, że za rządów PiS jest źle niż przyznać że jednak oni rządzą dobrze i razem budować silną i NIEZALEŻNĄ Polskę. Tymczasem chciałbym usłyszeć choć jeden "sensowny" argument dlaczego protestują bo mam wrażenie, że sami nie wiedzą i idą jak to było popychane pastuchem Merkelowej

        • 2 8

        • (1)

          dlaczego podważasz demokratycznie wybrane władze i radnych gdańska?

          • 3 2

          • bo to wolak

            • 0 0

      • A co należałoby zrobić, aby poprawić sytuację

        Zlikwidować wszystkie przejścia, aby hrabia mógł szybko dojechać?

        Ktoś mówi o fakcie - jest tak wiele samochodów, że i tak jest korek. Co za różnica, czy stoisz w korku, a ludzie idą połem, czy stoisz w korku, a ludzie idą po przejściu.

        I może jeśli chcesz zabierać głos w dowolnej sprawie, to powstrzymaj się od przekleństw.

        • 2 1

    • Ci radni jako jedyni chyba kumają, o co chodzi w mieście

      ale niektórym samochód chyba totalnie przesłonił rozum :)

      • 5 2

    • jak się nie ma argumentów, to się oskarza innych o brak rozsądku

      w ten sposób żadna innowacja nie zaistniałaby w życiu publicznym.

      Kiedyś parlament brytyjski podjął uchwałę, że lampa bez knota nie może świecić. To zablokowało rozwój oświetlenia gazowego na pewien okres.

      • 21 11

    • Jankowiakowa mogłaby się wziąć za robotę w koncu

      • 9 10

  • Co za k.... za przeproszeniem. (15)

    Jestem jak najbardziej za, żeby ułatwiać życie ludziom niepełnosprawnym, ale z głową, a wciskanie tam na siłę przejścia naziemnego rozłoży całą tą trasę na łopatki... (czytaj mega hiper korek).
    radni opanujcie się!

    • 214 92

    • Ułatwią życie ...

      chyba tym radnym, którzy mieszkają na starym mieście i muszą dylać po schodach na drugą stronę a tusza im nie pozwala ... już bez przejścia jest problem w godzinach szczytu... pewnie w nowo budowanym FORUM mają własne interesy, udziały itp. i chcą sobie zapewnić stały dopływ naiwnych i leniwych klientów - najlepiej "niemiaszków", wypchanych po uszy ukochanym "Oiro".
      Do dołu z tym pomysłem!

      • 1 0

    • Cymbale nikt cie nie zmusza do jazdy przez centrum miasta!! (1)

      • 5 1

      • piopieram, prócz tego "cymbale".

        Niezależnie od nijakości wypowiedzi kogoś o odmiennym zdaniu, jeśli uznaje Pan(i) za słuszne odpowiedzieć, to warto zachować poziom.

        • 0 2

    • cytrynek... jest komunikacja wystarczy d*psko od fotela oderwac... (3)

      Masz auto to masz problem, piesi na ulice a samochody do garazy!

      • 14 17

      • no nie wiem (1)

        czy moje 1 roczne audi a6 jest problemem. Jakoś nigdy tego tak nie odczuwałem, przy całym szacunku dla pieszych

        • 1 5

        • jeden samochód nie jest problemem

          Co więcej - często jest wielkim wynalazkiem, wspaniałym rozwiązaniem problemów (a i jeśli odpowiednio zadbany) i potrafi być ozdobą przestrzeni publicznej.

          Problem zaczyna się wtedy, jak zamiast jednego pięknego auta mamy ich na ulicach tysiące, wszystkie w tym samym miejscu, o tej samej porze.

          Wtedy przestają rozwiązywać problemy, a wręcz zaczynają je generować (hałas, spaliny, stres, zawłaszczona przestrzeń).

          • 5 0

      • nie pi...... panie kochany.

        • 15 7

    • A zauważyłeś, że od kilku lat i tak się tam zatrzymujesz na światłach?

      • 2 0

    • (6)

      Dokładnie, a potem będą płakać, że samochody stoją w korku i zatruwają powietrze..

      • 29 24

      • samochody już stoją w korku i zatruwają powietrze (2)

        chodzi o to, by z komunikacji zbiorowej było łatwiej korzystać.

        • 9 10

        • lepiej?????

          kur//... te tramwaje w ogóle nie jeżdzą tylko stoją przez te rąbbbbne przejścia dla pieszych.

          • 8 4

        • Jaka masz komunikację zbiorową po przejściu naziemnym?

          Ktoś Cię będzie przez nie przewoził?

          • 8 6

      • (1)

        Jest argument :D
        " Piesi von do tuneli bo jak nie to będziem zartuwać powietrze swoimi dyzlami w wyciętym depeefem"
        To tak ja z motocyklami, przekraczają normę decybeli 10 cio krotnie tłumacząc się bezpieczeństwem: "bo ynni nas słyszom"

        • 19 8

        • za ile ??

          kasy i czasu

          • 2 0

      • i tak stoją. przejscie juz tam nic nie pogorszy.

        • 17 9

  • (4)

    Poruszam się samochodem, ale korzystałam wcześniej z dojazdów tramwajami właśnie przy Locie miałam przesiadkę przejście podziemne nie raz mnie uratowało i zdążyłam na tramwaj za to nie zliczę ile razy uciekły mi tramwaj przy Hucisku to dramat normalnie przed nosem bo światła tam są dla pieszych krótkie jeśli dla kogoś problemem jest kilka schodów to nie wiem dlaczego wybiera poruszanie się na "nogach" Dodam tylko, że byłam nie raz świadkiem jak ludzie biegli na czerwonym bo wiedzieli, że tramwaj nie poczeka to stwarza realne zagrożenie właśnie takich epizodów. Moim zdaniem tunele podziemne to dobre rozwiązanie i przynajmniej mi nigdy nie przeszkadzały jako pieszemu wręcz przeciwnie przy Żabim kruku tam nie raz pędziłam i zawsze zdążyłam dzięki temu na tramwaj ;)

    • 55 12

    • (3)

      Potwierdzam, ja tak samo. Zrobią przejście dla pieszych to ludzie będą biegać na czerwonym na tramwaj, co będzie skutkowało licznymi potrąceniami, a w rezultacie korkami na czas udrożnienia ruchu przez służby

      • 20 6

      • (1)

        Przecież tunel zostanie - więc jak ktoś nie będzie chciał czekać na światłach, to będzie mógł z niego skorzystać.
        Sam tunel to schody, brak wind (i proszę czytać artykuł ze zrozumieniem - tam technicznie nie ma jak wind zrobić) i śliska posadzka, zwłaszcza zimą.

        • 0 3

        • Uważam, że czytanie ze zrozumieniem to moja mocna strona, ale dziękuje za troskę nigdy nie zauważyłam by posadzka była śliska, a jeździłam 3 lata do szkoły przesiadając się przy locie myślę, że gdyby tak było bym zwróciła na to uwagę.
          Wydaje mi się, że można przebudować tunel tak by zrobić udogodnienia dla osób niepełnosprawnych (co oczywiście powinno być zrobione już dawno) Brak miejsca- nie wiem do mnie ten argument nie dociera przebudowali okolicę w taki sposób, a miejsca na windę czy na rampę faktycznie brakuje? Dziwi mnie to bardzo przy dworcu o ile wiem udało się wykonać takie podnośniki. O ile kojarzę przy przejściu koło GKS mimo podziemnego tunelu były zrobione też rampy betonowe dla wózków. Przejście naziemne to dodatkowe światła i kolejne utrudnienia w tym miejscu do mnie to nie przemawia. Pozdrawiam

          • 1 0

      • sie zwezy ograniczy predkosc do 30 i po kłopocie. Po cos tunel za 1.3 mld wybudowano.

        • 0 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane