• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Transparenty rozwieszone przez mieszkańców podczas sesji.
  • Transparenty rozwieszone przez mieszkańców podczas sesji.

Niespodziewanie, dzięki radnym z PiS-u, udało się przegłosować przystąpienie do sporządzania dokumentacji niezbędnej dla starań o dofinansowanie unijne budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej, inwestycji wycenianej na prawie 2 mld zł. "Za" głosowało 14 radnych, "przeciw" 13, dwoje radnych wstrzymało się od głosu.



Czy radni miasta głosują dla dobra miasta?

Dyskusja na temat zasadności budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej trwa w mediach od kilku tygodni. To efekt porozumienia Sopotu i Gdańska ws. wspólnego przygotowania dokumentacji do tzw. decyzji środowiskowej. Sopot jeszcze w lipcu głosował nad przekazaniem na ten cel pół miliona złotych, a w czwartek zrobiła to gdańska Rada Miasta.

W głosowaniu wzięło udział 29 radnych, z czego 14 poparło uchwałę, 13 było przeciwko niej, zaś dwoje radnych wstrzymało się od głosu. Choć Paweł Adamowicz w imiennych listach namawiał radnych do poparcia decyzji forsowanej przez władze miasta, przeciwko zagłosowało aż sześcioro radnych PO.

Swoje zdanie w sprawie budowy tunelu pod Pachołkiem zmieniło natomiast dwoje radnych PiS, którzy podczas wcześniejszego posiedzenia Komisji Zrównoważonego Rozwoju zaopiniowali projekt uchwały negatywnie: Łukasz Hamadyk (głosował na sesji RMG "za") oraz Jacek Teodorczyk (wstrzymał się od głosu).

Tak swoją woltę tłumaczył radny z Nowego Portu:

- Przed posiedzeniem komisji nie miałem okazji rozmawiać z tymi, których problem dotyczy. Po głosowaniu przychodziły do mnie pielgrzymki mieszkańców. We wtorek odbyłem ponadgodzinne spotkanie z przedstawicielami rad dzielnic. Nie ukrywam, że dla mnie bliższą kwestią był przebieg Drogi Zielonej w pasie nadmorskim. Otrzymałem zapewnienie, że informacje o ekranach akustycznych w tym miejscu to plotki, a nie fakty, i mieszkańcy dzielnic nadmorskich nie mają powodów do obaw - wyjaśniał zmianę postawy w czasie głosowania Łukasz Hamadyk.
  • List prezydenta Pawła Adamowicza skierowany do radnych miasta.
  • List prezydenta Pawła Adamowicza skierowany do radnych miasta.
Przed czwartkową sesją Rady Miasta aż trzy komisje opiniowały uchwałę w sprawie wyłożenia pół miliona złotych na dokumentację dla tej inwestycji. Oprócz Komisji Zrównoważonego Rozwoju, projekt uchwały negatywnie opiniowała także Komisja Polityki Gospodarczej i Morskiej. Pozytywnie o niej wyraziła się jedynie Komisja Zagospodarowania Przestrzennego. (rozkład głosów w komisjach i podczas sesji Rady Miasta prezentujemy w ramce pod tekstem)

Podczas sesji inwestycji bronił zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski.

- Nie wiemy dziś, czy budowa tunelu pod Pachołkiem będzie kosztowała 800 mln czy miliard zł. Nie wiemy też, czy zbudujemy dwie jezdnie w obszarze nadmorskim, czy tylko jedną. Pewne jest, że ucywilizujemy, a na pewno zabezpieczymy tę przestrzeń [pas nadmorski - dop. red.] środowiskowo. Teraz nie ma tam odwodnienia, są za to elementy infrastruktury w spadku po poprzednim systemie. Obrona obecnych układów [drogowych - red. red.] jest działaniem na szkodę środowiska - przekonywał podczas sesji Andrzej Bojanowski.
Zastępca prezydenta wielokrotnie podkreślał w toku dyskusji, że decyzja o wyborze konkretnego wariantu drogi zapadnie nie wcześniej niż za 1,5 roku - 2 lata, gdy miasto dojdzie do etapu projektowania.

- Ale już teraz musimy się do tego przygotowywać, bo gdybyśmy nie przygotowali się wcześniej na nową perspektywę europejską, nie wybudowalibyśmy tramwaju na Piecki-Migowo, zbiorników retencyjnych i wód opadowych, dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nawet nie wybudowaliśmy samej PKM-ki, gdybyśmy nie zaczęli wcześniej jej projektować - przypominał Bojanowski.
Czytaj też: Tramwaj na Morenę już gotowy

Do tej pory Sopot i Gdańsk wydały już ok. pół miliona złotych (Sopot i Gdańsk złożyły się po 250 tys. zł) na tzw. Studium Techniczno - Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ), które wskazało niektóre rozwiązania techniczne i potwierdziło zasadność budowy połączenia drogowego obwodnicy z trasą Słowackiego na wysokości Brzeźna.

Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera. Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera.
Podczas sesji Rady Miasta obecni na sali mieszkańcy Gdańska rozwiesili dwa transparenty: w jednym protestowali przeciwko "autostradzie w pasie nadmorskim", w drugim apelowali, by zamiast budować szeroką arterię dla aut, wyznaczono buspas na ul. Spacerowej.

Odpowiedziała im radna z Osowy Małgorzata Chmiel (PO), przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

- Przez wiele lata rozpatrywano różne możliwości udrożnienia dojazdu do ul. Spacerowej. I okazało się, że nie jest problemem poszerzenie ul. Spacerowej nawet do 10 pasów, czy wycięcie połowy lasu i wstawienie buspasów. Problemem są dwa węzły, które blokują ruch na tej ulicy: jeden w Osowej, drugi w Oliwie.
Zdaniem Małgorzaty Chmiel budowa tunelu pod Pachołkiem (szacunkowy koszt: 900 mln zł, czyli czteroipółkrotność budowy trasy tramwajowej na Morenę wraz z kupnem pięciu nowych tramwajów) nie powinna budzić żadnych kontrowersji. Jej zdaniem dyskusyjna może być jedynie budowa Drogi Zielonej w pasie nadmorskim. W opinii radnej na tym odcinku powinna ona mieć przekrój jednojezdniowy, dwupasmowy, a nie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Urzędnicy zapewniają, że nowym układem drogowym nie będzie się utrudniało ruchu pieszych czy rowerzystów. Nz. przejście na wysokości al. Jana Pawła II Urzędnicy zapewniają, że nowym układem drogowym nie będzie się utrudniało ruchu pieszych czy rowerzystów. Nz. przejście na wysokości al. Jana Pawła II
Wątpliwości radnych

Radni zwrócili uwagę, że choć inwestycję ma sfinansować Gdańsk z Sopotem, to skorzystają na niej także inne gminy, leżące za obwodnicą (temat poruszył Piotr Borawski z PO).

Odpowiedź miasta: istnieje szansa, że inwestycja powstanie za zaledwie 10 proc. wszystkich kosztów (wymagałoby to dofinansowania z UE na poziomie 90 proc. kosztów), "o ile wszystkie zainteresowane strony dojdą do porozumienia".

Z kolei Piotr Czauderna (PiS) zwracał uwagę, że kierowanie ogromnego strumienia pieniędzy na nowy układ drogowy może odbić się na dzielnicach bardziej zaniedbanych, m.in. na Oruni, która nie może się doczekać wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi.

Odpowiedź miasta: bezkolizyjny przejazd na Oruni ma szansę na realizację przy okazji budowy przedłużenia torów SKM do planowanego od kilkudziesięciu lat węzła przesiadkowego Czerwony Most.

Urzędnicy zapewnili, że wkrótce opublikują całe kalendarium działań podjętych na rzecz budowy tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej, aby uzmysłowić mieszkańcom, na jakim etapie jest ta inwestycja oraz przekazać podstawowe informacje na jej temat.

Głosowanie w sprawie "przystąpienia wspólnie z Gminą Miasta Sopotu do przygotowania kolejnego etapu przedsięwzięcia polegającego na realizacji układu drogowego łączącego drogę wojewódzką nr 218 (ul. Kielnieńską) z Trasą Słowackiego".

ZA: Dunajewska Beata (PO), Kaźmierczyk Lech (PO), Stybor Wojciech (PO), Błaszkowski Wojciech (PO), Wasilewska Teresa (PO), Hamadyk Łukasz (PiS), Chmiel Małgorzata (PO), Dzik Piotr (PO), Dulkiewicz Aleksandra (PO), Geryk Żaneta (PO), Bumblis Marek (PO), Zdanowicz Mirosław (PO), Gorecki Jarosław (PO), Oleszek Bogdan (PO).

PRZECIW: Czauderna Piotr (PiS), Koralewski Kazimierz (PiS), Falandysz Jaromir (PiS), Borawski Piotr (PO), Gierszewski Piotr (PiS), Jankowiak Beata (PO), Wirska Anna (PiS), Olek Magdalena (PO), Strzelczyk Grzegorz (PiS), Ryś Przemysław (PO), Dudek Dorota (PiS), Nieroda Adam (PO), Owczarczak Agnieszka (PO).

WSTRZYMALI SIĘ: Lodzińska Emilia (PO), Teodorczyk Jacek (PiS).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Zrównoważonego Rozwoju:

PRZECIW: Nieroda Adam (PO), Magdalena Olek (PO), Hamadyk Łukasz (PiS), Teodorczyk Jacek (PiS).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Zagospodarowania Przestrzennego:

ZA: Chmiel Małgorzata (PO), Aleksandra Dulkiewicz (PO), Zdanowicz Mirosław (PO), Bumblis Marek (PO).

PRZECIW: Owczarczak Agnieszka (PO), Falandysz Jaromir (PiS).

WSTRZYM.: Lodzińska Emilia (PO).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej:

ZA: Dzik Piotr (PO), Stybor Wojciech (PO).

PRZECIW: Strzelczyk Grzegorz (PiS), Koralewski Kazimierz (PiS), Borawski Piotr (PO).

Opinie (491) ponad 20 zablokowanych

  • (18)

    Lepiej obwodnicę zmodernizować.

    • 119 40

    • Obwodnica nie należy do miasta ale to racja, że potrzeba trzeciego pasa (4)

      • 34 4

      • 3 pas i węzły (3)

        3 pas jest potrzebny od Kowali aż do Gdyni Karwiny, dalej nie trzeba. Koniecznie trzeba jednak zmodernizować węzły w Kowalach (przy budowie Nowej Świętokrzyskiej), Szadółkach (przy budowie nowej Jabłoniowej), Matarnii, Osowie (przy budowie powyższej trasy) no i w Karwinach też może. I skrzyżowanie Obwodnicy z Morską na końcu, nawet jeżeli nie powstanie OPAT.

        • 25 4

        • (2)

          Przebudowa Obwodnicy sparalizuje miasto. Pamiętacie, co sie działo przy budowie Karczemek? Najpierw jest potrzebna.droga.alternatywna OMT, a potem, za 10 lat, można myśleć o.3 pasie

          • 3 4

          • popieranie inwestycji służących jedynie ruchowi samochodów (1)

            paraliżuje miasto.

            Miasto powinno myśleć przede wszystkim o wysoko produktywnych inwestycjach dającym mieszkańcom możliwość rezygnacji z samochodu: dotarcie do codziennych celów podróży bez marnowania przestrzeni miejskiej.

            Władze Gdańska realizują politykę zrównoważonego rozwoju na pół gwizdka, z jednej strony inwestując w PKM i rozbudowę linii tramwajowych, z drugiej strony próbując opowiadać bajki, że poszerzenie dróg było najważniejszym/ jedynym sposobem redukcji korków w mieście w ostatnich latach.

            Jak się wierzący w te bajki podatnicy wyprowadzili na peryferie lub poza miasto, trudno się dziwić, że myślący tunelowo użytkownicy aut nie widzą żadnej alternatywy brnięcia w realizację prosamochodowych iluzji, bo często nadal tkwią w korkach, które sami tworzą.

            • 15 4

            • OMT i Obwodnica (póki co) to poletko Gdaki, a nie Gdańska, drogi wspaku.

              • 1 1

    • Proponuję nazwę "Tunel Gdańskich Pachołków"

      • 25 10

    • (7)

      2,5 mld zł będzie kosztowało zaprojektowanie i wybudowanie całego kujawsko-pomorskiego odcinka drogi ekspresowej S5 (128 km)

      • 8 6

      • Gdyby tak porównywać, to nie powstałby tunel pod Wisłą i pewnie parę innych inwestycji (6)

        Uważam, że Gdańsk potrzebuje domkniętego "ringu", a do tego droga zielona jest niezbędna. Jest to dużo potrzebniejsza i bardziej perspektywiczna inwestycja, niż pomysły na poszerzanie w nieskończoność ulic w centrum, kosztem wyburzanych budynków.

        • 11 16

        • Z Gdańska nie ma dróg ewakuacjynych (4)

          Wystarczy zobaczyć co się dzieje po 16. Drogi wylotowe z miasta i możliwość opuszczenia głównych arterii powinna być brana pod uwagę przy planach zagospodarowania przestrzennego. Zrobienie bus pasów tu nie pomoże. Tylko większa siatka dróg wylotowych a następnie modernizacja obwodnicy

          • 6 10

          • niby tak, ale (3)

            1. Po co ewakuować nagle całą, prawie milionową aglomerację (elektrowni atomowych u nas niet)
            2. Nawet jeśli, to od ewakuacji są koleje i autobusy, które znacznie szybciej ewakuują duże masy ludzi niż własne auta (patrz co się dzieje na Wszystkich Świętych pod cmentarzami, gdy wszyscy jadą na raz w jednym kierunku)
            3. Co ci po drogach w Gdańsku, jak za miastem trafisz na dwie jednopasmówki i koniec (ewakuacja 400 tys ludzi przez rondo w Żukowie, to by było coś).

            argument obalony.

            • 20 3

            • łostowice (1)

              Od kiedy jest Armii Krajowej ani razu nie miałem problemu z zaparkowaniem oraz dojazdem na cmentarz Łostowicki dzidku.

              • 7 4

              • to jedź do Oliwy

                • 3 1

            • taaa

              Tak podstawia ikarusy i stare ogorasy. Które też potrzebują dróg wylotowych z miasta. Jeden się zepsuje i d*pa. Tylko gęsta siatka dróg wylotowych pomoże rozładować korki w centrach i na obrzeżach. Nie musi być elektrowni atomowej by ewakuować ludność. P.S. w Gdańsku nie ma miliona osób nawet jak dodasz do tego Sopot. Modernizacja obwodnicy jest konieczna. Już teraz jest nie drozna. Bus pasy to tylko dobre są w centrum a nie jako wylotowki z miasta.

              • 2 3

        • ring służy do boksowania

          a nie do rozwiązywania problemów komunikacyjnych aglomeracji.

          Proponowany ring pogłębia podział między Gdańskiem a Sopotem i jest ringiem tylko dla Gdańska.

          Na północ od Gdańska nie widzę pustyni, tylko dalszy ciąg miasta.
          Może warto kupić okulary radnym Gdańska i internautom optującym za tezą, że budowa udogodnień wyłącznie dla samochodów nie pogarsza warunków ruchu pieszych i nie dzieli miasta na kawałki?

          • 8 5

    • Nie zupełnie

      Co z tego jeżeli przejazd obwodnicą będzie krótki, jeżeli będziesz stał w korku, żeby z niej zjechać (np. do Oliwy), albo do niej dojechać

      • 5 0

    • auchan

      Trzeba by zmodernizowac wyjazd z auchana na starej spacerowej tak aby byl bezkolizyjny, zlikwidowac swiatla i korki by zniknely

      • 1 2

    • informacje o ekranach akustycznych to plotki

      To lepszy ciagly halas?!!
      Mieszkancy dzielnic Nadmorskich obudzcie sie.
      A i dla turystow wypoczywajacych w Parku Reagana halas od przelotowki z tranzytem bedzie prawdziwym urozmaiceniem...:(

      • 3 1

    • Megalomański projekt ze względu na koszty może nigdy nie wejść do realizacji..

      i nie będzie niczego..

      • 2 1

  • W sumie tunel nie jest taką złą opcją... (9)

    ...pod warunkiem, że nie będzie to kolejna 4-pasmowa autostrada. Można zrobić po jednym pasie w każdym kierunku, zlikwidować światła przed obwodnicą i stworzyć tam rondo, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na naprawę dróg w Oliwie wokół parku i okolicach.
    Wilk syty i owca cała.

    • 52 131

    • jakie zaoszczędzone pieniądze??? (1)

      Pieniądze z Unii byłyby tylko i wyłącznie na drogę zieloną z tunelem ! Na nic innego.

      • 24 8

      • Unia daje pieniądze na wiele różnych projektów

        Warto je tworzyć w ramach sensownie opracowanej, spójnej strategii uniezależniania miasta i jego mieszkańców od samochodów.

        Wskaźniki motoryzacji w Trójmieście są wyższe niż w np. w Berlinie, stąd ciągłe wrażenie braku miejsc do parkowania i zakorkowania miasta ruchem.

        Rozwój systemu rower+ kolej w Gdańsku bardziej odkorkuje miasto za tańsze pieniądze niż budowa np. tunelu pod Sopotem.

        • 6 2

    • UE nie da na to pieniędzy, bo wie, że już dała na Trasę Słowackiego, która de facto nie powstała... (6)

      ...bo po jakiego grzyba było ją budować, skoro między poszczególnymi etapami jest dziura, której z jakiegoś powodu nie chcą zabudować? Kosztowałoby to maksymalnie 150 mln zł, wraz z odszkodowaniami za 15 domków fińskich i parę ogródków działkowych między Hallera i Gdańską.

      • 29 9

      • Zielona to jednak coś innego. (5)

        Zielona po wybudowaniu obwodnicy południowej i trasy Sucharskiego domknie objazd tranzytu wokół miasta. Słowackiego jest uzupełnieniem w środku miasta, ze światłami, skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych, a nie alternatywą dla drogi zielonej.

        • 2 13

        • Tranzyt przy morzu? (2)

          Ja rozumiem, że sporo osób przenisło sie dalej od morza ale to nie powód żeby puszczać tranzyt dolnym tarasem.

          • 22 5

          • to ciekawe po co trasa sucharskiego, tunel pod Wisłą i płynne połączenie tego z zieloną?! (1)

            zielona będzie przecież najkrótszym dojazdem z zachodu i północy do portów w Gdańsku, a zwłaszcza portu północnego. Z portu i do portu (największego w tej części Europy, to nie tranzyt?

            • 3 3

            • no właśnie, jaki jest sens dopuszczania tranzytu między dzielnicami mieszkaniowymi

              a pasem nadmorskim?
              Tranzyt dołuje jakość życia okolicznym mieszkańcom.

              Warto szukać alternatywy (dla jazdy samochodem przez miasto)

              • 7 2

        • Objazd wokół miasta??

          coś ci się pomyliło, między tunelami ma być normalna miejska droga, co prawda skrzyżowanie z Marynarki Polskiej trochę temu przeczy ale to wynik technicznych możliwości, ale już skrzyżowanie z Hallera nie pozostawia wątpliwości... nie blokuje się? Poczekajmy na otworzenie tunelu

          • 5 5

        • A wiec wyszlo szydlo z worka - jednak tranzyt dzielnicami mieszkalnymi

          Tym jelopom z urzedu nie mozna wierzyc, oni zawsze wszystko przedstawia niby dla ludzi, a potem wychodzi, ze przjescia podziemne, ekrany akustyczne itp.

          Tym ludziom po prostu nie mozna ufac. Tu nie chodzi o to, ze oni nie potrafia. Oni celowo dzialaja na szkode miasta

          • 8 1

  • zrozumcie w końcu, że nie wszyscy mieszkańcy są przeciwko tej inwestycji (23)

    Bardzo wielu jest ZA, ale nie są tak głośni i bez kultury jak tak grupka oszołomów, która z natury "jest przeciw".

    • 223 149

    • brawo radni

      Nareszcie

      • 36 45

    • pierwszy raz się cieszę, że coś powstanie dzięki tym (5)

      "oszołomom" w radzie miasta, nie wiem jak można być przeciw budowie tej drogi dopiero teraz jak już de facto ona jest budowana, m.in. tunel pod martwą Wisłą, Trasa Słowackiego koło PGE Arena, trasa Majora Henryka Sucharskiego połączona bezkolizyjnie z świeżą trasą E77(południowa obwodnica Gdańska), oprócz tego tereny koło ERGO Areny są przygotowane pod przyjęcie planowanej już wcześniej trasy ERGO > Czarny Dwór (dowód; kładka dla pieszych z windą już jest gotowa), teraz tylko przebić się pod Pachołkiem. Wszystkie głosy typu; za drogo, to łapówki tylko itd. no to przepraszam ale miasto musi się rozwijać, bojownicy a problemy z korupcją załatwcie pierw na górze.

      • 33 26

      • Sorki ale nadal uważam puszczenie tranzytu

        w pasie nadmorskim, tuż koło rekreacyjnych terenów, za idiotyzm i to bez względu na ilość pasów.

        • 37 10

      • Poczekajmy na otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą, zobaczymy co się stanie. Jak Droga Zielona w okolicach stadionu nie będzie wyglądała jak zapchane Podwale Przedmiejskie, a na Hallera, Jana z Kolna, Klinicznej i Marynarki Polskiej zmniejszy się ruch to się zdziwię... Miasto w tych rejonach nie jest przygotowane na przyjęcie i rozładowanie takiego ruchu, bo zwyczajnie nikt tej infrastruktury nie przygotowywał na taka okoliczność, a jeżeli ktoś planuje, ze ta trasa będzie obwodnicą od tunelu do tunelu, to dla mieszkańców Gdańska nie ma sensu

        • 17 3

      • to nie jest rozwoj miasta, tylko przedmiesci (2)

        Za ktore zaplaci miasto.

        Bogatsi ludzie zobacza, ze nie ma czego szukac w miescie poprzecinanym autostradami i stad wyjada, bo dojazd bedzie niezly. Podatki odprowadza w Zukowie.

        Brawo, to jest sposob na budowe dostatniego miasta... Zalosne.

        • 10 8

        • sam jesteś żałosny

          • 4 8

        • ...nie ty jesteś żałosny ,nie widzisz że ta kończąca władza robi co chce może niech przy morzu

          niech Autostrady budują pod późniejszą deweloperkę i łby bogatych tatusiów z Wawki?

          • 0 0

    • (4)

      Znaczna część zwolenników Drogi Zielonej i tunelu nie mieszka w Gdańsku a więc nie płaci podatków w Gdańsku ani nie wybiera władz Gdańska więc ich opinia jest nieistotna.

      • 34 30

      • większą część daje UE (1)

        dlatego twoja opinia jest też mało istotna, niby czemu cała unia ma się zrzucać na jakąś tam uliczkę w jakimś tam gdańsku? idąc twoim tokiem rozumowania to gdańsk sam powinien sobie sfinansować budowę wszystkich ulic bez żadnej pomocy z zewnątrz.

        • 15 7

        • Pieniadze z Unii nie sa drukowane

          Pochodza z naszych podatkow.

          Dlaczego nikt nie chwali sie, ile pieniedzy wplacamy, a ile do nas wraca? A, no tak - bo wcale ta roznica nie jest taka korzystna. A bedzie gorzej.

          • 4 4

      • zasciankowe myslenie (1)

        zasciankowe myslenie

        • 5 3

        • rozumiem, ze w moim domu tez mam zrobic przejscie przez srodek dla przechodniow?

          To nie jest zasciankowe myslenie. To jest myslenie racjonalne. Pieniadze w budzecie Gdanska sa pieniedzmi GDANSKIMI i na potrzeby GDANSZCZAN powinny byc wydawane.

          Co wiecej, Gdansk ma jeszcze tyle miejsc do zabudowy, ze ludzie z Zukowa, czy innych osciennych gmin moga tu zamieszkac. Zapraszamy!

          • 3 2

    • Nazywając kogoś oszołomem dajesz najlepsze świadectwo na swoją kulturę.

      • 7 7

    • Jak ze wszystkim, jedni są za a inni przeciw (2)

      Jak widać po głosowaniach radnych oni też nie są jednomyślni a wręcz zmieniają zdanie z dnia na dzień. Sprawa jest wyjątkowo kontrowersyjna. Plan można zrobić żeby wiedzieć co i jak ale droga i tak nie powstanie w ciagu najbliższych paru lat więc może wartoby się zastanowić nad referendum w tej sprawie przy okazji następnych wyborów samorządowych.

      • 9 3

      • oczywiście, bo kazdy mieszkaniec jest ekspertem od planowania dróg

        • 6 5

      • Droga tak

        ale nie Tamtędy!

        • 0 0

    • super przykład tunelowego myślenia: (1)

      jak ktoś jest przeciw lub proponuje alternatywę, wystarczy przykleić etykietkę "oszołoma" i dyskusja się kończy.

      Radni głosujący za projektem tunelu: zobaczcie, w jakim jesteście towarzystwie.
      Może to da wam do myślenia?

      Głównym problemem kraju: jakość debaty publicznej.

      Najpierw myśleć, potem dyskutować, ustalić co budować i dopiero wtedy budować.

      • 7 4

      • nie budowac. Droga, niepotrzebna, idiotyczna inwestycja szkodzaca interesom Gdanska

        • 5 3

    • FRAG rozumie tylko siebie, a i to nie zawsze (3)

      A Pan Koprowski wytrzeźwiał po wczorajszym kacu, bo znowu pluje jadem. Czy ten człowiek ma w ogóle jakieś normy moralne? 5-6 osób na galerii to mieszkańcy? Nie to on i jego znajomi, straszna ilość tych protestujących "mieszkańców".

      Poziom "dziennikarstwa" tego człowieka sięgnął dna - nawet Fakt jest lepszy, a to naprawdę sztuka.

      • 5 8

      • Wizja miasta FRAG jest spojna (2)

        czego nie mozna powiedziec o wizji Gdanska prezentowanej przez Adamowicza.

        • 2 4

        • pewnie ! Wszyscy na rowery (1)

          • 2 3

          • nie, oczywiscie, ze nie - wszyscy do samochodu...

            Przez 8 lat mieszkania w Gdansku po miescie rzadko kiedy jezdzilem samochodem.

            Pieszo, rower, SKM, tramwaj. Czasem samochod - poza godzinami szczytu.

            Mozna. Tyle tylko, ze wymaga to zmiany w mysleniu i planowania. Chocby tego, ze musisz pomyslec, gdzie chcesz mieszkac. Jak zamieszkasz pod obwodnica to pozamiatane. Jak zamieszkasz godzine od SKM podobnie

            • 3 0

    • kolejny "inteligent" stworzyła bardzo ładny biało-niebieski transparent. Buspas odkorkuje Spacerową? Ta osoba niech zejdzie na ziemie i zapozna sie z rzeczywistością, przetworzy jakieś informacje i zbierze dane, bo nadal myśli, że 100% uzytkowników Spacerowej to mieszkańcy Osowy. Otóż zaskoczenie, ale nie i buspas nic tutaj nie rozwiąże. Mieszkańcy Osowy to może 10-20% osób korzystających ze Spacerowej.

      A zamiast narzekać, że się ludzie wyprowadzają i płacą podatki gdzie indziej przeprowadzić kampanie społeczną i pomoc by ludzie płacili podatki w Gdańsku jeśli tu pracują lub mieszkają, a stąd nie są. Tylu urzędników, niech się zabiorą do pracy.

      • 1 0

  • I tak, i nie (1)

    Zgadzam się. Tak dla tunelu pod pachołkiem, nie dla drogi w okolicach Przymorza.

    • 88 56

    • dokladnie

      • 0 2

  • Nie ! No nie wierzę !!!! (6)

    Panie Koprowski ! Można jednak pisać obiektywnie i merytorycznie? Można !!
    Po Pańskich ostatnich dwóch artykułach na temat tunelu myślałam że to już nie możliwe. Nawet wspomniał Pan o Unijnym dofanansowaniu, No no !!!

    • 76 38

    • (1)

      Jak piszą dobrze, to obiektywnie. Ja piszą źle, to banda oszustów. Typowa logika polityka-urzędnika.

      • 23 13

      • kogo tak uprzejmie określasz - Alę?

        twój tekst lepiej adresować do oszołomionych benzyną internautów/przedpiśców, którzy uważają, że budowa arterii drogowych jest jedynym/ najważniejszym/ głównym czynnikiem sprzyjającym poprawie jakości życia miejskiego.

        • 4 4

    • Bo przeczytał mój wczorajszy koment pod artykułem K

      • 0 2

    • (2)

      Dokładnie, poprzednie dwa artykuły bardzo stronnicze

      • 2 4

      • było chyba ze 100 artykułów, które prezentowały temat tunelu pod pachołkiem wg (1)

        wizji miasta czyli Twojej. Powstały 2 teksty prezentujące inną opinię, a Ty krzyczysz, że to brak obiektywizmu....

        Ręce opadają....

        • 2 0

        • to już ich nie podnoś

          • 1 1

  • Rzadko bo rzadko ale odnośnie potrzeby budowy tunelu zgadzam się z Prezydentem. (4)

    • 101 79

    • jakieś 10 lat temu ten sam prezydent odpuścił rozbudowę węzła obwodnicy (1)

      miał to zrobić ówczesny GEANT ale prezydent odpuścił w zamian za...400 tysięcy złotych rekompensaty (wartość może dwóch domów w tamtym czasie).
      Brak rozbudowy węzła był z kolei znakomitym pretekstem z rezygnacji poszerzenia Spacerowej już wtedy - po co poszerzać jak zostanie stary, wąski węzeł przy obwodnicy.

      Więc niech teraz nie udaje Greka i pionera w sprawie, którą sam pokpił lata temu.

      • 27 5

      • lepiej niech pójdzie po rozum do głowy i uzna, że prosamochodowa strategia rozwoju

        systemu komunikacyjnego miasta jest na dłuższą metę kosztowną drogę w ślepą uliczkę.

        • 8 3

    • (1)

      to są ceny, w DE za połowę by to zrobili, do tego lepiej i 2x szybciej

      • 2 1

      • w DE budują lotnisko pod Berlinem już ok. 10 lat

        koszty lecą, lotnisko nadal nie gotowe.

        nie jesteś na bieżąco koleś: teraz sformułowanie "polnische Wirtschaft" jest uważane za synonim dobrej roboty.

        Zapraszam na otwarty dzień PKM

        • 1 1

  • Stop (9)

    Najpierw bezkolizyjny przejazd przez tory na Oruni,na który nie ma pieniędzy, a potem tunel pod pacholkiem

    • 108 47

    • Ile osób potrzebuje tego tunelu na Oruni 3 tysiące? (8)

      Tunelu chce jakieś 30x więcej

      • 13 31

      • robiłeś badania? (4)

        • 12 4

        • tak (3)

          W Chwaszczynie wszyscy są za tunelem

          • 6 7

          • czyli gdańsk jest za tunelem na orunii a ludzie spoza gdańska za tunelem pod pachołkiem (1)

            • 16 0

            • z Żukowa nie jeździ się przez Orunię

              to jest problem internetu gdzie o Trakcie wypowiadają się mieszkańcy Pruszcza, o Podwalu Elbląga, o Słowackiego Banina, o WZ Żukowa, a o tunelu pod Pachołkiem Chwaszczyna oni mają w nosie potrzeby mieszkańców oni chcą ich tylko wydymać dla swojej wygody

              a ja wprowadziłbym ankietę co budować wraz ze składanym PITem w gdańskich urzędach skarbowych, wtedy okazałoby się że ludzie chcą tramwajów i remontów dróg lokalnych, a nie dojazdówek z Kaszub

              • 17 1

          • To prawda, jakby Chwaszczyno było przed tunelem, to wszyscy w Chwaszczynie byli by przed tunelem, a tak to Chwaszczyno jest za tunelem, więc wszyscy w Chwaszczynie są za tunelem. tylko ze tunelu nie ma. ylko co ma Chwaszczyno do.tego, jak Gdańsk wydaje jaką? Niech się Chwaszczyno odrzuci do rachunku! No hajs, no fribis!

            • 8 1

      • (2)

        Na budowie tunelu zyska Osowa i Oliwa. Mieszkańcy Przymorza, Zaspy i Żabianki raczej będą przeciwni. Reszta mieszkańców Gdańska będzie raczej ostrożnie podchodzić do tej inwestycji bo będzie musiała ją sfinansować.

        Osobna kwestia to sens tej inwestycji. Aby rozprowadzić ruch z tunelu pod Martwą Wisłą należałoby dokończyć Trasę Słowackiego i zbudować Nową Politechniczną jako przedłużenie Marynarki Polskiej (z tunelem pod torami kolejowymi). Koszt byłby podobny (jeśli nie mniejszy) a ułatwiłby komunikacje wielu dzielnicom a nie tylko Osowej.

        • 16 3

        • na budowie tunelu zyskają w krótkim okresie tylko niektórzy mieszkańcy Osowej i Oliwy

          w długim okresie stracą wszyscy mieszkańcy Trójmiasta, zwłaszcza mieszkający wzdłuż głównych, przewymiarowanych arterii drogowych.

          • 6 2

        • czy wy planujecie polityke 1 mieszkaniec = 1 samochod

          Tunel pod Martwa Wisla ma przede wszystkim sluzyc wyprowadzeniu trazytu ciezarowego ze Srodmiescia. Wszystko z Portu / Stoczni do Tunelu na Sucharskiego i POG.

          Przy okazji moga tamtedy jezdzic osobowki. Poza tym, dzisiaj Gdansk jakos funkcjonuje, a jest N drog. Po zdbudowaniu 2xN nagle trzeba dobudowac 3xN, aby "jakos rozprowadzic ruch"?

          Czyli ewidentnie budowa kolejnych drog tylko pogarsza sytuacje, skoro nowa droga nie rozwiazuje problemu, a tworzy nowy.

          Kilka pytan:
          1. Czy Gdansk ma drogi w dobrym stanie. Odpowiedz: NIE
          2. Czy Gdansk moze przeznaczac wiecej na utrzymanie drog. Odpowiedz: Nie powinien. Miasto juz przeznacza 1/3 budzetu na drogi
          3. Czy zbudowanie nowych drog (na ktore nie bedzie pieniedzy, aby utrzymac je w nalezytym porzadku) to rozsadny pomysl. Odpowiedz: poroniony.

          Dodatkowo - ta droga nie jest dla Gdanszczan!
          2mld zlotych, aby 20-40 tys ludzi nie stalo w korku? Za te pieniadze SKM i PKM oraz tramwaje moga przez 10 lat jezdzic w takcie co 2 minuty. Nie mowiac, ze mozna by wreszcie rozbudowac siec tramwajowa w ralacjach wschod-zachod (Wzdluz JP2 i Kolobrzeskiej), czyli tam gdzie ludzie chca dojezdzac, a nie tylko tam gdzie mieszkaja.

          • 7 2

  • radni niszczą nam miasto (1)

    głupota jednak nie ma partyjnej legitymacji

    • 133 85

    • zależy którzy

      jak na razie przewaga prosamochodowej opcji: trudno się dziwić, by właściciel salonu samochodowego głosował przeciw obu trasom (pseudoszybkiego) ruchu

      • 20 9

  • Ludzie, wy sobie nie zdajecie sprawy co to są 2 mld zł (39)

    To jest brak najmniejszej, najgłupszej inwestycji w mieście przez jakieś trzy lata.

    A w zamian dostaniecie drogę, która od pierwszego do ostatniego dnia działania będzie zakorkowana w identyczny sposób, jak dziś Spacerowa. Popatrzcie na Nową Słowackiego - kosztowała 200 mln zł, a stoi się na niej identycznie, jak na Starej Słowackiego.

    • 266 113

    • bzdury na temat Nowej Słowackiego (16)

      Nie mogę wytrzymać czytania tych bzdur, że wybudowanie Nowej Słowackiego nic nie zmieniło. Takie dyrdymały piszą tylko osoby, które nie korzystają z tej trasy. Dojechanie starą Słowackiego do obwodnicy z Wrzeszcza nierzadko zajmowało godzinę. Po wybudowaniu Nowej Słowackiego w godzinach szczytu zajmuje to maksymalnie 25 minut. A na ogół dużo mniej.

      • 58 21

      • może i coś zmieniło, na pewno przesunęło korki do innych dzielnic miasta (11)

        i skłoniło kolejne grupy podatników do wyprowadzenia się poza miasto, by jeszcze bardziej obciążać jego układ komunikacyjny.

        Zmierz przeciętną prędkość na Nowej Słowackiego za dwa lata: całe szczęście, że rusza PKM, to też będzie miało wpływ na brak lub wzmożenie się korków na niej w godzinach codziennego porannego szczytu.

        Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

        • 31 36

        • nie wiem gdzie pracujesz co robisz (10)

          ale jeśli twoja praca polega na dojechaniu od pkt. A do B i nazad to rzeczywiście można jeździć komunikacją, rowerem itp.

          • 22 11

          • jasne, (9)

            zaraz okaże się, że wszyscy pracują jako kurierzy :)

            • 12 1

            • (8)

              I wożą trójkę dzieci do żłobka, szkoły i przedszkola w 3 dzielnicach, i jeszcze babcię staruszkę na rehabilitacje w sanatorium."Leśnik".

              A tymczasem 80% aut wiezie tylko "kierownika" i jego komórkę...

              • 13 2

              • (2)

                a matka siedzi z tyłu...

                • 5 0

              • sprawdzic, czy nie ksiadz

                • 5 0

              • Tak powiedział?

                • 0 0

              • (4)

                tak się składa że rano ja zawożę dwójkę dzieci do szkoły i przedszkola, potem jadę do pracy, gdzie mam co najmniej 2 wyjazdy w ciągu dnia, nie mam innej opcji niż jazda samochodem. Żona dla odmiany odbiera po południu nasze dzieci, więc jedzie drugim samochodem. Tak, patrząc na nas gdy jedziemy akurat bez dzieci to wieziemy powietrze, ale po prostu inaczej się nie da.

                • 7 4

              • (1)

                praca pracą, ale szkoły i przedszkola są albo powinny być w promieniu 800m od miejsca zamieszkania. W większości starych dzielnic Gdańska tak jest. Co się dzieje za obwodnicą nie wiem, bo to co się tam dzieje wymyka się spod kontroli i boli moje oczy rozrost miasta wszerz zamiast dogęszczania.

                • 6 2

              • dogęszczanie...

                dobry powód żeby jednak przeprowadzic sie na przedmieścia

                • 0 1

              • boś poleciał na nowy tynk u dewelopera

                Trzeba było zostać w centrum miasta, nie korkować ulice dojazdowe. Szkoły i przedszkola spacerkiem, z buta, do pracy pewnie byś mógł jechać rowerem.

                Ale nie... poleciał na nowe budownictwo gdzieś daleko, a teraz domagaj się zniszczenia miasta, bo tam się ciężko żyje...

                • 5 0

              • współczuję

                spróbuj jednak zrozumieć, że jeśli inni jednak zdecydują się na szukanie przedszkola w pobliżu domu, dzieci dotrą do niego na rowerkach bieganych, jak trochę podrosną dojadą do szkoły rowerem (do tego nie potrzeba dróg rowerowych, mogą chodnikiem pod opieką rodziców) a rodzice kupią rower elektryczny i dojadą nim do pracy, to twoje nawyki będą mogły być realizowane niższym kosztem.

                Chyba że jak wielu przedpiśców na tym portalu będziesz twierdził, że to światła, rowery i przejścia dla pieszych w poziomie jezdni a nie nadmiar samochodów blokuje ruch w mieście.

                • 2 0

      • patrzysz tylko z perspektywy osoby, która jeździła i jeździ na wprost Słowackiego, (3)

        Dla mieszkańców Moreny podróże się wyraźnie wydłużyły - teraz stoją w korkach już pod własnymi oknami, bo ulice zalane są większą liczbą samochodów zza obwodnicy.
        Dla mieszkańców Wrzeszcza zwiększyły się odległości podróży pieszych i samochodowych (zamiana ulic na ślepe).
        Skoro zwiększyła się atrakcyjność mieszkania za obwodnicą, a zmniejszyła się na Morenie i we Wrzeszczu, to jak to wpływa na wybory dotyczące zakupu nieruchomości? Jakie to będzie miało skutki w dłuższej perspektywie?

        • 15 6

        • dokladnie. Inwestycje miejskie powinny sluzyc przede wszystkim MIASTU, nie przedmiesciom

          • 7 4

        • (1)

          ulice zalane są większą liczbą samochodów zza obwodnicy. - od obwodnicy do La Salle to dwa pasy były już daaaawno.także nawet jeśli samochodów jest więcej, to to nie obwodnica, tylko sami moreniacy i myśliwiacy tam stoją

          • 5 2

          • całe szczęście że jest PKM i drogi dla rowerów

            od korków się uwolniłem dojeżdżając z Moreny do Sopotu w ramach kombinacji rower plus SKM już rok temu.

            • 1 0

    • (2)

      A mieszkania?

      • 5 7

      • (1)

        A kosmos?

        • 15 5

        • A kysz!

          • 0 0

    • Stoimy na Słowackiego (1)

      bo to wciąż za mało na nasze potrzeby. Nie gadaj bzdur, każde nowe dodatkowe rozwiązanie komunikacyjne to szansa na poprawę sytuacji. Problem w tym, że wszystko dzieje się za późno

      • 23 22

      • na czyje potrzeby?

        Mieszkam we Wrzeszczu, i aktualnie nie mam wiecej potrzeb wyjazdu i wzjazdu do miasta.

        Jak mieszkalbym w Zukowie to pewnie tak. Ale zaraz... Zukowo to nie Gdansk, czemu Gdansk ma niszczyc swoje rdzenne dzielnice dla przedmiesc?

        Kazdy ma prawo mieszkac gdzie chce. Jednak kazda decyzja ma swoje konsekwencje.

        • 11 3

    • Wybory ważne nie miasto (2)

      Nie ważne, trzeba zrobić mocną akcję żeby wybory wygrać. Kto by się przejmował zasadnością inwestycji jak tu układ się musi utrzymać.
      Nikt w Europie nie buduje już przyszłości miast na bazie ruchu samochodowego, ale u nas to podstawa. Nawet kosztem parku i plaży...

      • 24 11

      • Nawet gdyby wszedzie w Europie budowano, to moze warto byc rozsadniejszym (1)

        i budowac miasto przyjazne ludziom, ktorzy w nim mieszkaja...

        Taka dziwna mysl.

        • 3 3

        • P - chyba nie zrozumiałeś przedpiścy

          • 0 0

    • (1)

      Chyba nie wiesz co mówisz.
      Stoi się ale w godzinach szczytu 30% czasu tego co kiedyś.

      • 19 4

      • jak się wyda na przedmiotowy projekt 2 miliardy złotych

        to korki wrócą.

        Wzrost przepustowości korytarza drogowego skutkuje wzrostem liczby pojazdów na drogach dojazdowych do niego.

        To nie jest mechanika kwantowa - wystarczy zapoznać się z doświadczeniem miast amerykańskich i sowieckich.

        • 2 0

    • Kłamiesz świadomie, czy tak tylko z głupoty bzdury pleciesz? (4)

      "Stara" Słowackiego to był jeden permanentny korek, luźno na niej bywało tylko w nocy i w niedzielę z rana - sytuacja wyglądała jeszcze gorzej niż obecnie na Spacerowej.
      Obecna Słowackiego korkuje się regularnie tylko popołudniami, na nitce prowadzącej "do miasta", na odcinku leśnym, przed rondem de la Salle. (Swoją drogą oznacza to, że częściej mieszkańcy Gdańska wyjeżdżają do pracy za obwodnicę i na Kaszuby, niż odwrotnie). Zdarzają się też korki pod górę w piątkowe popołudnia. Ale to co się dzieje na dolnym odcinku to nie korki, tylko co najwyżej wzmożony ruch. W każdym razie nie da się tego porównać z tym co było, gdy Słowackiego była jednopasmowa.

      • 21 5

      • ten korek przeniósł się na morenę, (1)

        kiedyś była wolna od korków, od czasu wybudowania nowej słowackiego permanentnie stoi na wszystkich dwupasmowych ulicach.

        • 7 12

        • oczywiście wygodnie

          nie zauważasz że morena rozrasta się na potęgę ale jasne wina przyjezdnych

          • 8 3

      • takie rzeczy można mierzyć i porównywać

        pomyśl, co będzie na SŁowackiego za 5 lat, jak się kolejne pokolenie wrzeszczan wyprowadzi poza obwodnicę skuszone "ułatwionym dojazdem" tunelem pod Pachołkiem i innymi arteriami "pseudoszybkiego ruchu".

        Jak stać w korku to lepiej na jednojezdniowej drodze a nie dwupasmowej pseudo autostradzie.

        • 0 0

      • kłamstwo

        jesteś z PO, czy co?
        to oni mówią prawdę jak się pomylą!

        korek tam sie zrobil jak to rozryli i puscili fury po plytach iomb
        (kto jeszcz wie co to znaczy iomb?)

        • 0 0

    • (3)

      Chyba nie wiesz o czym piszesz. Stara Słowackiego zakorkowana była przez całą dobę a teraz jest korek w godzinach szczytu. Nie wiem o co wam chodzi z tymi protestami przeciwko inwestycja. Kolej Metropolitan źle droga rowerowa źle tunel źle nowa droga źle. Opanuje się ludzie . Są inwestycje ludzie maja prace

      • 10 6

      • Taa zwłaszcza w GIKu...

        • 4 2

      • 2mld zlotych mozna zainwestowac w taki sposob, ze po Gdansku podrozowaloby sie duzo lepiej i szybciej (1)

        nie tylko na linii Osowa-Oliwa.

        2mld zlotych... Czyli tyle, ile POG i tunel pod Martwa Wisla. Albo 2x PKM.

        Jesl ktos nie dostrzeba skali to juz jego problem.

        Utrzymanie tunelu pod Martwa Wisla to wydatek ok 3mln zlotych rocznie. Ten tunel nie bedzie tanszy. Narzekacie na ECS, ktory ma funkcje promiejskie. Jest jednym z miejsc, do ktorych przyjezdzaja turysci. Jest zaczatkiem nowej dzielnicy (ktora juz skutecznie morduje sie ukladem drogowym i pierwsza planowana inwestycja w blokowistko...).

        Ale zle, bo kosztuje rocznie ilestam. Jednak drogi to budowac, niewazne ile kosztuja.

        Zbudowanie tunelu pod Motlawa (z tramwajem) pozwoliloby zabudowac Dlugie Ogrony, przyblizyloby Stogi, Dlugie Ogrody i Przerobke do miasta. Odkorkowaloby Podwale i zmniejszylo ruch tranzytowy w Srodmiesciu. Ale nie, tego nie budujemy. Zbudujemy droge 10x drozej, ktora da 1/100 zysku dla spoleczesntwa.

        Idiotyzm.

        • 6 5

        • Idiotyzm to nieznajomość tematu

          Pieniądze mogłyby być na tunel - na nic innego

          • 8 5

    • (1)

      Stoi się dlatego, że sa skrzyżowania i ronda ze światłami.

      • 0 3

      • Zofia - blondynka?

        stoi się, bo w mieście już jest nadmiar samochodów i niedorozwój alternatywy.

        PKM stwarzało szansę na zmianę sytuacji, ale brak zdecydowania w poprawianiu dostępu do SKM skutkuje spadkiem liczby pasażerów.

        Za dużo mniejsze pieniądze można byłoby wymienić tabor SKM i zwiększyć częstotliwość pociągów - w latach 1970-tych kolejki SKM jeździły co 6 minut, teraz mogłyby częściej.

        • 2 0

    • ale to tez cudowny Triszmal

      czemu tam nie ma zielonej fali?
      maszynka do czesania frajerów!

      • 0 0

  • Wybudujcie się w lesie (7)

    tam będziecie mieli ciszę, spokój, świeże powietrze.
    To jest miasto!

    • 51 88

    • Właśnie miasto a nie fabryka (1)

      Miasto to także tereny zielone i rekreacyjnie a nie tylko budynki i drogi.

      • 22 2

      • Betonowe miasto - trzeba było mieszkać w Warszawie za czasów komuny - to już było ...

        • 3 0

    • coraz smutniejsze miasto. Czego nie zniszczono w czasie wojny, dokanczaja dzis.

      • 14 3

    • Miasto a nie autostrada! (1)

      Biedna osobo zagubiona w mieście, prawdopodobnie po przeprowadzce z odległych zakamarków województwa. Miasto nie oznacza ekspresówek, ekranów akustycznych przy parku, planowania wszystkiego pod samochody. Miasto to przede wszystkim sieć nowoczesnego transportu publicznego, To czego Ty chcesz to przelotówka przez wioskę...

      • 15 3

      • Antek mieszka w miescie juz od dwoch pokolen

        Taka Antka przyjezdzal z Huty/Stoczni do domu, siadal na tapczanie i pil piwo ogladajac telewizje. Antek tez tak bedzie robil, bo tata tak robil.

        Jak Antek 2x do roku jedzie do babci na wies, wszyscy zazdroszcza mu jego Golfa II. Wiec mu jeleniu nie bedziesz mowil, jak sie buduje miasto.

        • 5 3

    • Miasto a nie węzeł drogowy

      Niestety logika działania urzędasa jest prosta jak działanie cepa - jest kasa na infrastrukturę - to ją wydać! Najlepiej na budowę autostrady na plaży (na plaży nie na plażę - a to istotna różnica). Tak wydać, aby jak najwięcej wydać, ale nic na danym terenie nie poprawić tylko zepsuć.
      Przecież oba pomysły nie mają sensu - korków to nie rozładuje, środowiska nie uratuje, a przemysłowi też nie pomoże...

      • 4 1

    • popieram!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane