• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Transparenty rozwieszone przez mieszkańców podczas sesji.
  • Transparenty rozwieszone przez mieszkańców podczas sesji.

Niespodziewanie, dzięki radnym z PiS-u, udało się przegłosować przystąpienie do sporządzania dokumentacji niezbędnej dla starań o dofinansowanie unijne budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej, inwestycji wycenianej na prawie 2 mld zł. "Za" głosowało 14 radnych, "przeciw" 13, dwoje radnych wstrzymało się od głosu.



Czy radni miasta głosują dla dobra miasta?

Dyskusja na temat zasadności budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej trwa w mediach od kilku tygodni. To efekt porozumienia Sopotu i Gdańska ws. wspólnego przygotowania dokumentacji do tzw. decyzji środowiskowej. Sopot jeszcze w lipcu głosował nad przekazaniem na ten cel pół miliona złotych, a w czwartek zrobiła to gdańska Rada Miasta.

W głosowaniu wzięło udział 29 radnych, z czego 14 poparło uchwałę, 13 było przeciwko niej, zaś dwoje radnych wstrzymało się od głosu. Choć Paweł Adamowicz w imiennych listach namawiał radnych do poparcia decyzji forsowanej przez władze miasta, przeciwko zagłosowało aż sześcioro radnych PO.

Swoje zdanie w sprawie budowy tunelu pod Pachołkiem zmieniło natomiast dwoje radnych PiS, którzy podczas wcześniejszego posiedzenia Komisji Zrównoważonego Rozwoju zaopiniowali projekt uchwały negatywnie: Łukasz Hamadyk (głosował na sesji RMG "za") oraz Jacek Teodorczyk (wstrzymał się od głosu).

Tak swoją woltę tłumaczył radny z Nowego Portu:

- Przed posiedzeniem komisji nie miałem okazji rozmawiać z tymi, których problem dotyczy. Po głosowaniu przychodziły do mnie pielgrzymki mieszkańców. We wtorek odbyłem ponadgodzinne spotkanie z przedstawicielami rad dzielnic. Nie ukrywam, że dla mnie bliższą kwestią był przebieg Drogi Zielonej w pasie nadmorskim. Otrzymałem zapewnienie, że informacje o ekranach akustycznych w tym miejscu to plotki, a nie fakty, i mieszkańcy dzielnic nadmorskich nie mają powodów do obaw - wyjaśniał zmianę postawy w czasie głosowania Łukasz Hamadyk.
  • List prezydenta Pawła Adamowicza skierowany do radnych miasta.
  • List prezydenta Pawła Adamowicza skierowany do radnych miasta.
Przed czwartkową sesją Rady Miasta aż trzy komisje opiniowały uchwałę w sprawie wyłożenia pół miliona złotych na dokumentację dla tej inwestycji. Oprócz Komisji Zrównoważonego Rozwoju, projekt uchwały negatywnie opiniowała także Komisja Polityki Gospodarczej i Morskiej. Pozytywnie o niej wyraziła się jedynie Komisja Zagospodarowania Przestrzennego. (rozkład głosów w komisjach i podczas sesji Rady Miasta prezentujemy w ramce pod tekstem)

Podczas sesji inwestycji bronił zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski.

- Nie wiemy dziś, czy budowa tunelu pod Pachołkiem będzie kosztowała 800 mln czy miliard zł. Nie wiemy też, czy zbudujemy dwie jezdnie w obszarze nadmorskim, czy tylko jedną. Pewne jest, że ucywilizujemy, a na pewno zabezpieczymy tę przestrzeń [pas nadmorski - dop. red.] środowiskowo. Teraz nie ma tam odwodnienia, są za to elementy infrastruktury w spadku po poprzednim systemie. Obrona obecnych układów [drogowych - red. red.] jest działaniem na szkodę środowiska - przekonywał podczas sesji Andrzej Bojanowski.
Zastępca prezydenta wielokrotnie podkreślał w toku dyskusji, że decyzja o wyborze konkretnego wariantu drogi zapadnie nie wcześniej niż za 1,5 roku - 2 lata, gdy miasto dojdzie do etapu projektowania.

- Ale już teraz musimy się do tego przygotowywać, bo gdybyśmy nie przygotowali się wcześniej na nową perspektywę europejską, nie wybudowalibyśmy tramwaju na Piecki-Migowo, zbiorników retencyjnych i wód opadowych, dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nawet nie wybudowaliśmy samej PKM-ki, gdybyśmy nie zaczęli wcześniej jej projektować - przypominał Bojanowski.
Czytaj też: Tramwaj na Morenę już gotowy

Do tej pory Sopot i Gdańsk wydały już ok. pół miliona złotych (Sopot i Gdańsk złożyły się po 250 tys. zł) na tzw. Studium Techniczno - Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ), które wskazało niektóre rozwiązania techniczne i potwierdziło zasadność budowy połączenia drogowego obwodnicy z trasą Słowackiego na wysokości Brzeźna.

Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera. Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera.
Podczas sesji Rady Miasta obecni na sali mieszkańcy Gdańska rozwiesili dwa transparenty: w jednym protestowali przeciwko "autostradzie w pasie nadmorskim", w drugim apelowali, by zamiast budować szeroką arterię dla aut, wyznaczono buspas na ul. Spacerowej.

Odpowiedziała im radna z Osowy Małgorzata Chmiel (PO), przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

- Przez wiele lata rozpatrywano różne możliwości udrożnienia dojazdu do ul. Spacerowej. I okazało się, że nie jest problemem poszerzenie ul. Spacerowej nawet do 10 pasów, czy wycięcie połowy lasu i wstawienie buspasów. Problemem są dwa węzły, które blokują ruch na tej ulicy: jeden w Osowej, drugi w Oliwie.
Zdaniem Małgorzaty Chmiel budowa tunelu pod Pachołkiem (szacunkowy koszt: 900 mln zł, czyli czteroipółkrotność budowy trasy tramwajowej na Morenę wraz z kupnem pięciu nowych tramwajów) nie powinna budzić żadnych kontrowersji. Jej zdaniem dyskusyjna może być jedynie budowa Drogi Zielonej w pasie nadmorskim. W opinii radnej na tym odcinku powinna ona mieć przekrój jednojezdniowy, dwupasmowy, a nie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Urzędnicy zapewniają, że nowym układem drogowym nie będzie się utrudniało ruchu pieszych czy rowerzystów. Nz. przejście na wysokości al. Jana Pawła II Urzędnicy zapewniają, że nowym układem drogowym nie będzie się utrudniało ruchu pieszych czy rowerzystów. Nz. przejście na wysokości al. Jana Pawła II
Wątpliwości radnych

Radni zwrócili uwagę, że choć inwestycję ma sfinansować Gdańsk z Sopotem, to skorzystają na niej także inne gminy, leżące za obwodnicą (temat poruszył Piotr Borawski z PO).

Odpowiedź miasta: istnieje szansa, że inwestycja powstanie za zaledwie 10 proc. wszystkich kosztów (wymagałoby to dofinansowania z UE na poziomie 90 proc. kosztów), "o ile wszystkie zainteresowane strony dojdą do porozumienia".

Z kolei Piotr Czauderna (PiS) zwracał uwagę, że kierowanie ogromnego strumienia pieniędzy na nowy układ drogowy może odbić się na dzielnicach bardziej zaniedbanych, m.in. na Oruni, która nie może się doczekać wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi.

Odpowiedź miasta: bezkolizyjny przejazd na Oruni ma szansę na realizację przy okazji budowy przedłużenia torów SKM do planowanego od kilkudziesięciu lat węzła przesiadkowego Czerwony Most.

Urzędnicy zapewnili, że wkrótce opublikują całe kalendarium działań podjętych na rzecz budowy tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej, aby uzmysłowić mieszkańcom, na jakim etapie jest ta inwestycja oraz przekazać podstawowe informacje na jej temat.

Głosowanie w sprawie "przystąpienia wspólnie z Gminą Miasta Sopotu do przygotowania kolejnego etapu przedsięwzięcia polegającego na realizacji układu drogowego łączącego drogę wojewódzką nr 218 (ul. Kielnieńską) z Trasą Słowackiego".

ZA: Dunajewska Beata (PO), Kaźmierczyk Lech (PO), Stybor Wojciech (PO), Błaszkowski Wojciech (PO), Wasilewska Teresa (PO), Hamadyk Łukasz (PiS), Chmiel Małgorzata (PO), Dzik Piotr (PO), Dulkiewicz Aleksandra (PO), Geryk Żaneta (PO), Bumblis Marek (PO), Zdanowicz Mirosław (PO), Gorecki Jarosław (PO), Oleszek Bogdan (PO).

PRZECIW: Czauderna Piotr (PiS), Koralewski Kazimierz (PiS), Falandysz Jaromir (PiS), Borawski Piotr (PO), Gierszewski Piotr (PiS), Jankowiak Beata (PO), Wirska Anna (PiS), Olek Magdalena (PO), Strzelczyk Grzegorz (PiS), Ryś Przemysław (PO), Dudek Dorota (PiS), Nieroda Adam (PO), Owczarczak Agnieszka (PO).

WSTRZYMALI SIĘ: Lodzińska Emilia (PO), Teodorczyk Jacek (PiS).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Zrównoważonego Rozwoju:

PRZECIW: Nieroda Adam (PO), Magdalena Olek (PO), Hamadyk Łukasz (PiS), Teodorczyk Jacek (PiS).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Zagospodarowania Przestrzennego:

ZA: Chmiel Małgorzata (PO), Aleksandra Dulkiewicz (PO), Zdanowicz Mirosław (PO), Bumblis Marek (PO).

PRZECIW: Owczarczak Agnieszka (PO), Falandysz Jaromir (PiS).

WSTRZYM.: Lodzińska Emilia (PO).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej:

ZA: Dzik Piotr (PO), Stybor Wojciech (PO).

PRZECIW: Strzelczyk Grzegorz (PiS), Koralewski Kazimierz (PiS), Borawski Piotr (PO).

Opinie (491) ponad 20 zablokowanych

  • Pamiętacie, co rozdawał Budyń na otwarcie Słowackiego? :) Korkociągi. Widać, nic to nie nauczyło radnych i mieszkańców. Kolejne mokre sny urbanistów z lat 60 i wiara, że problem korków rozwiązany zostanie przez... szersze drogi.

    • 42 13

  • Bojanowski - kłamczuszek, Adamowicz był przeciwny PKM (1)

    PKM to zasługa marszałków,a torowisko powstało przed wojną

    • 30 9

    • Przed I wojną światową w 1914 r.

      Pierwszy pociąg przejechał dawną linie kolejową 1 maja podanego roku.

      • 3 0

  • ciągle zastanawiam się, dlaczego nie chcą wybudować tramwaju w miejscu drogi zielonej (5)

    przecież tramwaj wzdłuż pasa nadmorskiego byłby strzałem w 10!

    • 50 22

    • bo tylko biedactwo jeździ tramwajami (1)

      My chcemy dróg

      • 3 17

      • wpółczuję,

        w korkach stoją biedni ludzie

        • 5 1

    • (1)

      zerknij na mapę - jest tam projektowana linia tramwajowa

      • 6 2

      • pewnie chodzi o to, żeby był sam tramwaj, bez tej drogi

        • 5 0

    • owszem planują tam tramwaj,

      ale Bojanowski i Adamowicz nie spoczną, póki pod pretekstem pozyskania środków na budowę tramwaju nie wybudują kolejnej pseudoautostrady

      • 5 2

  • "przeciwko zagłosowało aż sześcioro radnych PO" (3)

    Tylko 6 osób rozumie, że ta inwestycja nie przyniesie radykalnej poprawy w ruchu drogowym. Za kilka lat okaże się, że wydano 2 miliardy złotych dla zaspokojenia chorych pomysłów prezydenta. Metropolia to mrzonka. Szybciej ludzie stąd uciekną. Już teraz wiele osób przeniosło się na rogatki miasta. Gdańsk przoduje w chorobach psychicznych spowodowanych tempem i trudnościami życiowymi. Ginie zieleń, rośnie hałas, ludzie są coraz bardziej zakompleksieni i odizolowani itd. Ten "pasztet" to prezent od prezydenta Budynia... A tunel (...).

    • 65 37

    • Ludzie już uciekają, przybywa natomiast taniej siły roboczej w starych autach z rejestracjami zaczynającymi się na N, C i czasem Z...

      • 6 1

    • Każda gdańska inwestycja polega na obliczeniach: ile z tego będę miał (miała) kasy.

      Potem inwestycja powstaje i dopiero grono decydentów zastanawia się co z tym zrobić, jak usprawnić, jak skoordynować z inną infrastrukturą etc. Dlatego w Gdańsku panuje budowlany i komunikacyjny chaos od lat.
      To jest analogicznie do ochrony zdrowia: mądry wydaje kasę na profilaktykę, ten inny na skutki braku właściwej opieki medycznej. I tak w kółko Macieju, a głupiemu radość!
      Ci od PKM też zapomnieli, że główny kierunek przemieszczania się pasażerów z lotniska to Rębiechowo-lotnisko - śródmieście Gdańska. A pociąg jedzie opłotkami do Wrzeszcza (sic!). "Wstąpił do piekieł - po drodze mu było".

      • 4 2

    • Dokładnie, urodziłem się w Gdańsku , dorastałem tam ale od kilku lat nie jeżdżę , za dużo szykan. I nic nowego poza ECS (nie moja bajka) i TS który autentycznie wzbudził we mnie grozę gdy przejeżdżałem obok. Czułem promieniowanie radioaktywne.

      • 2 0

  • (1)

    PiSowcy nie potrafią nawet wykorzystać szansy od PanBuka. Platforma wyłamała się spod budyniowego płaszcza, to ci sobie zmienili zdanie. Brak mi słów na ich głupotę.

    • 32 23

    • to tylko pisowska chorągiefka Hamadyk

      jak widać pisowska gnida zawsze szkodzi

      • 3 1

  • Nikt w trójmieście nie ma tak przerąbane z dojazdem do domu jak mieszkańcy Osowy. (19)

    Stara Oliwa i Park Oliwski niedługo padną od tego smrodu z rur wydechowych od samochodów stojących w wiecznych korkach.
    Dokończyć też Słowackiego do Portu.Na zachodzie autostrady przebiegają przez centra a tu nieobeznani w temacie o tramwajach i bus pasach na spacerowej piszą.Bus pasy na świecie są tylko w centrum i dojazdach do niego.

    • 55 40

    • (16)

      Nikt nie kazał mieszkańcom wprowadzać się na Osowę. Poza tym to nie Osowianie korkują Spacerową. Ich jest po prostu za mało. To całe Kaszuby rozjeżdżają codziennie Gdańsk. I teraz pytanie czy należy za 2 mld zbudować 10 linii tramwajowych jak na Morenę, czy autostradę dla przyjezdnych? Czy lepiej zbudować sieć wydajnej komunikacji miejskiej czy inwestycję dla aut, na które i tak już nie ma miejsc parkingowych?

      • 34 14

      • Nie ładnie tak do Marszałka Senatu pisać,że nikt Panu nie kazał się w Osowie wybudować. (5)

        • 5 8

        • (4)

          w sumie zamiast tunelu moga mi dac mieszkanie na morenie, mercedesa i corse, chetnie przygarne

          • 8 10

          • A dlaczego mają Ci dawać? W takim razie ja poproszę dom z basenem i Land Rovera bo mam daleko do pracy i wogle należy mi się (3)

            • 7 0

            • Tak ale zwróć różnicę zakupu domu na Osowej. Dlaczego tam zamieszkałeś? Bo było TANIO (2)

              Myślałeś że to promocja? Ze będzie tani i tak jak w mieście? Zwrócisz różnice pomiędzy kosztami zamieszkania na Osowej i np. na Morenie?

              • 6 4

              • tanio? (1)

                Skąd masz takie info?

                • 4 3

              • a co wybrałeś Osowe bo lubisz dojeżdżać, stać w korku i narzekać?

                • 3 2

      • Kaszuby w odróżnieniu od tych za Buga są u siebie więc zastanów co piszesz. (6)

        • 5 11

        • (3)

          No i niech sobie siedzą na tych Kaszubach. A jak chcą dojeżdżać do miasta, to niech dorzuca się do drogi.

          • 13 6

          • kaszubi (1)

            i siedzą cały Gdańsk to Kaszuby!!!!

            • 2 10

            • Kaszuby to górale!!!! Co nie zdazyli na statek do Ameryki:-)

              • 6 0

          • będą mieli PKM

            za 2 mld można wprowadzić na PKM takt co 6 minut.

            • 5 5

        • (1)

          Ci zza Buga już prawie wymarli ,a więc Ty zastanów sieęco piszesz.

          • 6 2

          • To że moi wymarli rodowici Pomorzanie to nie znaczy,że ja już też za Buga.

            • 0 2

      • Osowa jest w Gdańsku - zawsze jakieś dzielnice są na obrzeżach - to miasto powinno rozwiązywać problemy komunikacyjne

        • 11 3

      • a po co Twoim zdaniem ci "Kaszubi" przyjeżdzają codziennie? (1)

        • 6 3

        • na żebranie

          • 0 4

    • Dlatego głosują uparcie żeby tego nie zmieniać - po prostu lubią to

      • 1 1

    • Podaj przykład miasta "zachodniego" z "autostradą przez centrum". Od razu zastrzegam, że Bydgoszcz ani Konin się nie liczy.

      • 2 2

  • będzie robota,będzie wypłata

    pojawi się kasa,fajnie będzie

    • 18 1

  • bardzo ładnie

    koryto się napełni,już firmy szwagra czekają na "przetargi"

    • 31 12

  • Jestem ZA !

    Brawo dla radnych i niech budowa rusza.

    • 35 38

  • Jeszcze droga czerwona,Słowackiego i Tristan będzie działać jak zegarek rozprowadzając samochody. (4)

    Brawo Panie Prezydencie mimo że na Pana nie głosowałem.Tak dalej i zrekompensuje nam Pan potworki takie jak ECS i Szekspirowski.

    • 18 35

    • (3)

      W Detroit i aglomeracjach z lat 60 też tak mówili. Dzisiaj to nieekonomiczne, przerosniete i odrazajace molochy ze zdewastowanymi dzielnicami.

      • 12 14

      • Gdyby nie ciepły front meksykański to do Krakowa mielibyśmy tundrę jak w Kanadzie więc nie porównuj (2)

        Masz w Berlinie czy w Paryżu i innych stolicach europejskich zdewastowane dzielnice,nie.

        • 10 6

        • Tam nie ma BRG i Jana Kosiedowskiego.

          • 7 4

        • Paryż ma mniejszy udział przejazdów samochodami w strukturze ruchu

          Niedawno wprowadził uogólnioną strefę 30 km/h i przekształca dawne arterie "szybkiego ruchu" w "miejskie plaże" nad Sekwaną.

          System rowerów publicznych jest używany przez setki tysięcy ludzi dziennie.

          System zarządzania powierzchnią parkingową obejmuje opłaty i inne ograniczenia.

          Berlin na 76% ulic ma strefy uspokojonego ruchu.
          Obejrzyj sobie czeski filmik: Bludny kruh upadku mesta, może coś skumasz.

          • 7 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane