• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radykalne pomysły, jak rozwiązać problem z Mevo

Krzysztof Koprowski
8 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
W ostatnich dniach nieco wzrosła dostępność rowerów, ale nadal nie udało się osiągnąć poziomu deklarowanego dla I etapu, który miał być gotowy w listopadzie 2018 r. W ostatnich dniach nieco wzrosła dostępność rowerów, ale nadal nie udało się osiągnąć poziomu deklarowanego dla I etapu, który miał być gotowy w listopadzie 2018 r.

Utworzenie okrągłego stołu dyskusyjnego, wskazanie winnych dotychczasowych zaniedbań, a nawet przejęcie przez samorząd operatora systemu - to propozycje trójmiejskich aktywistów, "aby uchronić Mevo przed kompromitacją". Zdaniem działaczy istnieje obawa, że operator roweru miejskiego zrezygnuje z całego projektu, a Pomorze ponownie zostanie bez roweru miejskiego.



Czy samorząd powinien przejąć spółkę NB Tricity?

Wtorkowa konferencja prasowa została zorganizowana przed Urzędem Miasta Sopotu zobacz na mapie Sopotu - przy jednej ze stacji roweru miejskiego Mevo, na której znajdował się tylko jeden rower, zaś w centrum kurortu w tym samym czasie było mniej niż dziesięć jednośladów, z których można było skorzystać.

Zdaniem działaczy jednym z największych błędów w ostatnich dniach było dokonanie pierwszej transzy płatności w wysokości ponad 9,7 mln zł na rzecz lokalnej spółki, wywodzącego się z Lipska Nextbike'a - NB Tricity - za obsługę systemu, który nie spełnia wymagań w zakresie dostępności rowerów, ich relokacji i niezawodności funkcjonowania.

Oprócz wynagrodzenia na spółkę nałożono również kary w wysokości prawie 2,4 mln zł (stan na kwiecień):
  • za opóźnienie I etapu - 900 tys. zł
  • za opóźnienie II etapu - 600 tys. zł
  • za niedostateczną liczbę dostępnych rowerów w systemie - 896,7 tys. zł.

Dodajmy, że jednocześnie NB Tricity niezgodnie z umową ograniczało możliwość rejestracji oraz dokonywania wpłat.

9,7 mln zł trafiło na konto operatora Mevo



Zbyt niska kwota w przetargu na Mevo?



- W momencie przelania pieniędzy zmienia się nasza pozycja negocjacyjna i trudniej się rozmawia o ewentualnych modyfikacjach w funkcjonowaniu tego systemu - przekonuje Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, kandydat na prezydenta Gdyni w ostatnich wyborach samorządowych. - Wygląda na to, że spółka NB Tricity skalkulowała funkcjonowanie roweru miejskiego na innych zasadach, albo od razu założyła, że po przetargu będzie potrzebna formuła dofinansowania, albo przy tak małym kapitale zakładowym [5 tys. zł - dop. red.] od początku była nastawiona, że nie wykona projektu, a potem nie będzie z czego jej windykować.
- Spółka utrzymanie roczne jednego roweru wyceniła na 177 zł, podczas gdy w Warszawie utrzymanie roweru Nextbike to kwota rzędu 2,5 tys. zł, a jest to system niemal w całości oparty o tradycyjne rowery - zwraca uwagę Tomasz Larczyński ze stowarzyszenia Lepszy Gdańsk.
Od lewej: Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, Tomasz Larczyński, Małgorzata Tarasiewicz Od lewej: Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, Tomasz Larczyński, Małgorzata Tarasiewicz

Komunalizacja operatora roweru Mevo



Larczyński proponuje, aby dokonać przejęcia spółki NB Tricity przez samorząd. Komunalizacja odbyłaby się poprzez przejęcie pakietu kontrolnego w zamian za wciąż rosnące kary finansowe.


Należy wskazać winnych, którzy dopuścili do wyboru NB Tricity



Innym lub dodatkowym rozwiązaniem może być także zorganizowanie okrągłego stołu celem wypracowania modelu wyjścia z obecnego impasu, a wcześniej wskazania winnych dotychczasowych błędów przy wyborze operatora.

- Uważamy, że nie tylko Nextbike ponosi winę za niewydolny i źle przygotowany system, ale również decydenci w miastach metropolii, w tym także w Sopocie, którzy potraktowali Mevo jako działanie PR-owe, a nie podjęli rzetelnych działań, by sprawdzić, czy projekt jest możliwy do wprowadzenia w życie - ocenia Małgorzata Tarasiewicz ze stowarzyszenia Mieszkańcy dla Sopotu, kandydatka na prezydenta Sopotu w wyborach w 2018 r. - Domagamy się wyjaśnień od urzędników, którzy od lat nie są w stanie zapewnić sprawnego systemu roweru miejskiego i wskazania osób winnych podjęcia decyzji o wyborze oferty Nextbike w przetargu.

Wypowiedzenie umowy początkiem dyskusji nad Mevo



Zdaniem Zmudy-Trzebiatowskiego rozwiązaniem może być także wypowiedzenie umowy firmie NB Tricity. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że system nadal będzie działał na obecnym, niesatysfakcjonującym poziomie, choć bez ryzyka utraty środków unijnych.

- Wypowiedzenie umowy mogłoby zacząć dyskusję między stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot a operatorem Mevo na nowo. Chodzi o to, by przenieść problem na spółkę, bo teraz to my się martwimy, co będzie, gdy zostaniemy zmuszeni do zwrotu 17 mln zł dofinansowania z Unii. W Polsce miały już miejsce sytuacje przedłużenia terminu wydatkowania środków unijnych i być może w przypadku Mevo też jest to możliwe.
Akcjonariat spółki NB Tricity Akcjonariat spółki NB Tricity

Nadal brakuje rowerów na ulicach



Przypomnijmy, że system rowerów miejskich Mevo zaczął działać dopiero pod koniec marca, choć start I etapu miał nastąpić w listopadzie 2018 roku. Wciąż także brakuje rowerów - w ostatnich dniach ich liczba w ciągu doby wynosi ok. 700-800 sztuk zamiast 1224, które miały być w I etapie funkcjonowania systemu. Docelowo dostępnych ma być 4080 jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym.

Zainteresowanie przetargiem na wdrożenie roweru miejskiego oprócz NB Tricity (oferta na kwotę 40 mln 272 tys. zł) wykazały jeszcze dwa konsorcja:
  1. konsorcjum z Irlandii składające się z firm: Full Speed Ltd., Telfourth Ltd. i BleeperBike Ltd., które za 35,5 mln oferowało 5 tys. sztuk rowerów, w tym 10 proc. wspomaganych elektrycznie. Oferta została odrzucona ze względów formalnych - wykonawca nie dokonał tłumaczenia na język polski wszystkich elementów oferty oraz nie wniósł wadium.
  2. konsorcjum: Egis Bike Polska Sp. z o.o., Warszawa - Homeport s.r.o., Praga, BikeU Sp. z o.o. Warszawa, które oferowało 100 proc. wspomaganych elektrycznie rowerów (3900 szt.) w kwocie 76 mln zł.

Czytaj również: Współdzielone hulajnogi elektryczne już w Trójmieście



Materiał z 9 kwietnia br.

Opinie (519) ponad 20 zablokowanych

  • Witajcie w gdansku (1)

    Mieście awarii, wolnej amerykanki i przekrętów!

    • 38 12

    • Aha, Mevo nie jest projektem gdańskim

      trollu cholerny

      • 5 4

  • Gdańsk miastem niekompetentnych urzędników (12)

    Przez 15 lat pracowałem w Warszawie, od lipca zeszłego roku jestem w Gdańsku.
    porównując transport publiczny w Warszawie i Gdańsku można odnieść wrażenie ,że w Gdańsku zajmują się tym ludzie skrajnie niekompetentni, niedouczeni. nawet strona ztm Gdańsk w porównaniu do ZTM warszawa wypada tragicznie, wystarczy spojrzeć na plan komunikacji, W Gdańsku plan komunikacji to przypomina schemat rur, elektryczny, w Warszawie linie sa naniesione na plan miasta, widać dokładnie lokalizacje przystanków na tle miasta.
    Jedne co w Gdańsku jest "lepiej" to kanary. przez ostanie pól roku spotkałem więcej kanarów w Gdańsku niż prze 15 lat w Warszawie

    • 89 8

    • Zgadzam sie (2)

      A ilość kontroli w komunikacji miejskiej jest niesamowita, ja już nawet znam twarze kanarów, wsiadają w dziwnych miejscach o dziwnych porach, po prostu polują na pasazerow

      Z drugiej strony straż miejska bardzo lajtowo i z dużą dozą nieśmiałości podchodzi do kierowców łamiących przepisy przy parkowaniu, zapowiadają gdzie będą kontrole to jest chore - może renoma będzie wypuszczać komunikaty na jakich liniach tramwajowych autobusowych w danym tygodniu będą kontrole...

      • 19 3

      • Blokada

        Straż Miejska ma swoje ustalone godziny i rewiry polowań na kierowców. O 11oo zaczynają wokoło Szpitali w centrum Gdańska. Codziennie.

        • 5 0

      • Polowania kanarów w GD

        To długa tradycja, jeszcze z lat komuny...
        Też znało się ich twarzyczki wtedy i wiedziało jakie przystanki i odcinki lubią

        • 5 0

    • I zwróć uwagę na ceny biletów (7)

      W Warszawie jest jedne system biletów na wszystkie praktycznie środki transportu skm, wkd, metro, tramwaje, autobusy. Cena za bilet 90 dniowy imienny na 1 strefę (od granicy z Legionowem do granicy z Piasecznem) wynosi 280 zł. Dla porównania w Trójmieście bilet "na wszystko" na 30 dni kosztuje 230 zł i wymaga jednoczesnego zakupu promocyjnego biletu SKM i PR za 134 zł - bilet normalny czyli razem 364 zł za 1/3 czasu obowiązywania co w Warszawie. Co ciekawe dla osób zameldowanych w Warszawie cena na obie strefy na 90 dni na wszystko wynosi 250 zł! Dodajmy do tego, że metro jeździ co 2,5 minuty, są dedykowane parkingi P+R. Porównanie jest takie, że... nie ma porównania.

      • 19 2

      • (6)

        230 u nas jest już na wszystko - 96+134

        • 0 1

        • Zwracam honor (1)

          Sugerowałem się opisem na stronie, z którego tak wynikało ale załącznik PDF z taryfą potwierdza, że cena łączna to 230. Choć to też daje do myślenia, dlaczego na stronie ZTM Warszawa ceny podane są w sposób przejrzysty a u nas już niekonieczne.

          • 7 2

          • wow

            rzadkie w internecie. Szacunek.

            • 1 0

        • ale 30 dni a tam 90 dni za 250 (3)

          mała różnica.

          • 7 0

          • (2)

            Warszawa dopłaca niesamowite pieniądze do komunikacji miejskiej. Żadnego innego samorządu w Polsce nie stać na taką skale dopłat. To jest poza zasięgiem chyba że przerzucimy wszysktie środki na dopłaty do komunikacji.

            • 1 6

            • (1)

              Nie możemy bo 1/4 budżetu Gdańska idzie na edukację, z czego dotacja państwa to mniej niż połowa tej 1/4

              • 0 2

              • bo w tym grajdole niz nie jest nasze

                "Rok 2017 był dla saksońskiego GPEC wyjątkowo udany. Przyniósł bowiem rekordowy zysk 64,9 mln zł. Założony plan zyskowności został przekroczony o 8 mln zł. Kolejne 11,7 mln euro dywidendy zasiliło więc miejską kasę Lipska. Paweł Adamowicz jako przewodniczący Rady Nadzorczej GPEC zarobił już około milion złotych."

                • 5 0

    • W Gdakau

      Rządzi niemiecka platforma to co sie dziwić

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Bo to nie może działać (13)

    To całe rozwiązanie zaprzecza prawom ekonomii więc nie może działać - zwłaszcza w tak patologicznym dla przedsięwzięć gospodarczych otoczeniu jak sfera publiczna (priorytetem nie jest wartość dla mieszkańców lecz P.R. polityków)

    • 226 16

    • deszcz (8)

      Gdyby rozszerzyć sieć stacji inteligentnego ładowania i akumulatory rozwozić skuterami, może by to działało.

      • 11 9

      • (7)

        Ile akumulatorów zapakujesz do skutera ?
        Wiesz ile waży akumulator ?

        • 27 1

        • a naładowany waży jeszcze więcej ... więc? (5)

          operator powinien zakupić skutery z przyczepką ...

          • 6 4

          • Skuterem nie wolno ciągać przyczepek (4)

            • 2 6

            • (2)

              powiedz to sklepom sprzedającym przyczepki do skuterów i rowerów

              • 8 1

              • (1)

                Mogę im powiedzieć to samo, co sklepom sprzedającym akcesoria do niepalenia pod żadnym pozorem trawy...

                • 5 0

              • podejdz do neptuna ... i powiedz - pan tu nie stał

                • 2 0

            • Skoro można to wolno. A można bo jest to możliwe nawet w tej napędzanej tylko nogą.

              • 1 0

        • Na przyczepkach dopiętych do skutera mozna prerwieźć kilka akumulatorów.

          • 2 1

    • A co dopiero powiedzieć o głosach które chce utworzenia kolejnej samorządowej spółki do obsługi tego bubla :)

      • 13 0

    • Powiem więcej, jeśli miałoby to sens ekonomiczny (1)

      To samochody elektryczne dałoby się wynajmować na 90 minut codziennie za abonament 250 zł miesięcznie. Najlepiej w pełni naładowane, czyściutkie i pachnące. A ew. usterki i niezadowolenie można byłoby zgłaszać przez apkę lub infolinię.

      Chętnych do wynajmowania byłoby mnóstwo, tylko czy unia zasponsoruje?

      • 7 2

      • jeśli wykonanie zlecimy niemieckiej spółce, to zasponsoruje

        a nawet nie tyle, co zasponsoruje, tylko pożyczy, bo jak się okaże, że projekt był klapą, to samorząd będzie musiał tę dotację oddać. Zarobiony w tym interesie jest zagraniczny wykonawca i urzędnicy z prowizjami od kontraktu. Tak się teraz buduje misie na miarę naszych możliwości.

        • 0 0

    • jeżeli działa, to znaczy że może działać

      NIe działa jeszcze tak, jak niecierpliwi promotorzy swojego ego by chcieli, ale patrząc na zdjęcie zamieszczone przy artykule działa. Codziennie widzę wielu użytkowników MEVO na drogach rowerowych Gdańska. Oprócz praw ekonomii (które nie ograniczają się wyłącznie do tzw. prawa popytu i podaży) warto poznać dorobek nowoczesnej ekonomii behawioralnej. Ale czego można się spodziewać po mającym trudności z tzw. wolnym trybem myślenia internaucie?

      • 1 4

  • aktywiści miejscy? (1)

    Lokalni politycy, nie mieszajmy pojęć !

    • 27 4

    • A Ty co robiłeś dla swojego miasta?

      • 0 5

  • Hotel Marina

    Hotel Marina - 20 rowerów o godzinie 10:45.
    Zaspa o 8.30 zero rowerów.

    • 11 3

  • Ja tylko nie rozumiem dlaczego te rowery są elektryczne. Rower się pedałuje !! (1)

    • 28 9

    • Kolarstwo górskie

      Normalnie tak jest. Gdańsk jest jednak nieco zboczony topograficznie i między miejscami pracy, a miejscami zamieszkania jest nawet 130 metrów różnicy wysokości.

      • 0 0

  • na zachodzie takie zabawy nie maja miejsca... cud? modlitwy? a może organizacja? (9)

    wystarczy odpowiednio przygotować kontrakt (przetarg), a potem go egzekwować

    no i oczywiście wpierw kary, apotem zapłata

    proste jak drut

    • 34 1

    • no i dla przypomnienia - managerowie to Polacy (6)

      gdyby to robił nextbike z Niemiec - na 100% problemów by nie było (bo od wielu lat mają, zarządzają podobnymi systemami w rożnych krajach i jakoś do skandali nie dochodziło)

      • 6 3

      • Lipsk dziękuje Gdańskowi za nowe baseny. (5)

        No nie wiem? Orange zarządza telefonią i płacimy za internet drożej niż we Francji. Gdański GEPEC sponsoruje mieszkańców Lipska, a nawet buduje im miejskie baseny. Chyba tak samo miało być z rowerami.

        • 6 4

        • Przestań trolować (2)

          Ty zapewne też kupujesz towary niepolskie, tj. wyprodukowane i dostarczone przez podmiot którego właścicielem nie jest polska firma. I co? Mam wyciągnąć wniosek, że swoimi zakupami sponsorujesz mieszakńców Państwa Środka, USA czy Niemiec. Gospodarka światowa się globalizuje, wiele firm to podmioty zagraniczne. To jest normalne.
          Dyrdymały piszesz i tyle. Czysta propaganda. Nie żyjemy w XIX wieku.

          • 4 1

          • nie ma specjalnie sensu rozmawiać z tymi trollami

            • 2 1

          • Black is black

            No to nadal się globalizuj. Może dla odmiany z jakimś Senegalczykiem?

            • 0 0

        • nie wiem jak jest w Orange - masz wybór innych operatorów (1)

          ale nie pitol, że telefonia komórkowa w tym internet w Polsce jest drogi, bo to świadczy jak łżesz jak bura suka

          • 2 2

          • Więc zamilcz

            Nie wiesz, a zabierasz głos. Typowe dla trolli.

            • 0 0

    • (1)

      U nas urzednicy niestety lecą ciagle systemem PRL. Ma zero pojecia o organizacji :/

      • 3 1

      • taka mentalność poddańczo-pańszczyźniana

        obojętne czy socjalizm czy system 'koscielny'

        • 1 0

  • miało być jak nigdy

    wyszło jak zawsze

    • 29 1

  • To bylo oczywiste, że nie wypali (1)

    Że ktoś ma nocą jeździć i wymieniać akumulatory , wozić je gdzieś, ładować przywozić i tak w kółko. Każda stacja powinna mieć punkty ładowania

    • 55 1

    • Wiesz ile papierologii, czasu i pieniędzy trzeba aby podpiąć zasilanie pod 660 stacji rozrzuconych w 14 gminach? Słyszałeś o ciagłych problemach z wyrabiającymi się stykami w tradycyjnych systemach na stacjach?
      Widać im wyszło że łatwiej im będzie ogarnąć podmianę baterii niż zasilać tyle stacji. Ich decyzja. Mają w tym doświadczenie, ogarniają 80% rynku rowerów miejskich w Polsce. Nikt się na tym lepiej nie zna niż Nextbike.

      • 0 13

  • tu nie ma o czym deliberowac Mevo to spółka NB Tricity (2)

    wymagać ,wymagać najwyżej upadnie i wtedy można co kolwiek dalej kombinować

    • 24 2

    • tylko głupio tak trochę (1)

      żeby upadła spółka, której przed chwilą przelało się grubą kasę

      • 2 0

      • głupio zrobił ktoś ze wogule wydal kasę na coś co nie działa

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane